Happy-KK Early Autumn Ride 14-16/9

Får avvakta med defentivi anmälan.... ska till spanien veckan före, och skottland två veckor efter...Och av någon anledning tycker min sambo att hon och våra tre barn ska ha del av min tid också.....

Dock är förhoppningen om att få ihop detta, och min granne/vän som också är manisk nybörjare sedan några veckor vill också med! Han väntar inom 4 veckor besked om att inställa sej i korea för barnadoption, så han är lite darrig i kalendern!

Hoppas det klarnar så att vi kan anmäla vårt deltagande, då det verkar ruggigt kul att träffa andra som man kan få lära sej av och umgås med under former för det här som är så nytt för mej, men som är så kul så att man börjar omprioritera värdena i livet....att cykla i skogen kunde vara så kul!

(Och så vill jag se om minnet finns kvar, för då finns det nog ett och annat alternativ spår på kullen som jag kan delge...till den som är snäll! )

jansson99: Tokiga? Självklart, annars skulle vi inte hålla på... Har en Kalle och Hobbe-strip där Kalles pappa, garvad mtb-are, sliter sig igenom ruta för ruta . Väl hemma i badkaret, nykraschad, säger han "För att trivas med sitt jobb måste man ha en hobby som är värre."

JPL: Nya stigval? Låter högintressant!

Curt

Om vädret är hyggligt ska jag upp till kullen i morgon (söndag) och ta mej ut en sväng för att fräscha upp minnet (20 år med ungkarlsfylla-jobb-familjskapande-osv, raderar en del...:-).

Jag ska kolla runt lite vad gäller norra delen vilket var den delen av kullen jag kunde som min egen ficka i ungdomen (uppvuxen i Hällekis). Hoppas hinna kolla upp gamla alternativspår som åtminstone fanns på 80-talet.

En sak som är säker är att en del som jag vet är förstörd sedan 10 år tillbaka är de gamla skiffergruvorna, där det fanns otaliga stigar, som slingrade sej upp och ner....som att cykla i en bergodalbana... Den typ av avstickare fanns bla på slutningen mot Gössäter dvs intill nö delen av leden...

Från högkullen (salen) fanns även en miljon alternativa nerfarter via stigar, främst åt norr (mot hällekis) och öster mot skagen.

Ni gamla rävar/kunniga cyklister... Vad cyklar ni i för utrustning/kläder under hösten, som ju kan var ett faktum för denna aktivitet? Regnställ? Hela handskar? Mysse?

JPL: Kläder på hösten innefattar för min del oftast vanliga blöjbyxor med hängslen, tunna överdragsbyxor alt windstopperbyxor, långärmad funktionströja, kanske en vindväst,kanske en windstopperjacka (har en gammal från Gore som är kanon) tunna yllestrumpor (ibland kompletterat med skoöverdrag, fingerhandskar. Problemet är oftast för mycket kläder = svettigt, men vid raster blir det lätt för kallt. Kräver lite medpackade kläder, t ex en jacka eller väst.
Har just investerat i ett par cykelbyxor som går nedanför knäna (knickers) och som är lite fodrade. Tycker att jag inte mår så bra av kalla knän. Ska bli intressant att testa nya byxorna i höst.
Ett alternativ är benvärmare, De sitter olika bra beroende på hur "konformad" man är om lår/vader....

Regnkläder är svårt eftersom man har att välja på att bli kokt inifrån eller blöt utifrån. Har inte hittat några kläder ännu som är regntäta men andas tillräckligt, men det är ingen brist på tillverkare som hävdar att just deras jacka/material/skärning/osv är den unika lösningen på problemet. Regn är något man får leva med på hösten. Under själva cyklandet i skogen blir sällan kylan från regnet ett problem, tycker jag. Kan vara gott att ta på något torrt och varmt när man stannar dock.

Blir mer och mer övertygad om att du kommer att vara med 14-16/9 på Kullen och leda oss till nya stigar...

Curt

Curt skrev:
-------------------------------------------------------
> jansson99: Tokiga? Självklart, annars skulle vi
> inte hålla på... Har en Kalle och Hobbe-strip
>...

den här?

Bilagor

• Calvin_and_Hobbes-19940213.jpg
    Calvin_and_Hobbes-19940213.jpg
    65.8 KB · Besök: 42
leffo skrev:
> Vad är det med kullen som får folk att åka 30
> mil?

Det är något som är beroendeframkallande, kan vara örterna. ;)

Jag har varit där två gånger, senast idag. Åkte över dagen då jag har ganska nära, typ 8mil.
Tycker inte att det är så bra cykling egentligen, inte dåligt heller men jämfört med hypen alltså, men det är klart är man 10 pers så blir det säkerligen mycket roligare :)

Var uppe häromhelgen för att återupptäcka barndomsstigarna, kan konstatera ett antal faktum:

1. Ja, det var bannemej skitkul att cykla på leden, verkligen en höjdare. (motsols)
2. Det var för kul att cykla så jag glömde titt som tätt att kolla gamla alternativa stigar jag skulle kunna minnas från 25 år tillbaka då man hojjade omkring med sadel i form av limpa...;-)
3. De gånger jag mindes att kolla efter de andra spår, visar det sej att det mesta är igenväxt och minnet inte är vad det brukar.
4. Tyvärr tveksamt om jag får ihop planeringen för happy-kk, då jag är i skottland veckan före, och spanien veckan efter....och familjen kanske vill se mej någon gång under september.

/JPL

JPL skrev:
> En sak som är säker är att en del som jag vet
> är förstörd sedan 10 år tillbaka är de gamla
> skiffergruvorna, där det fanns otaliga stigar,
> som slingrade sej upp och ner....som att cykla i
> en bergodalbana... Den typ av avstickare fanns bla
> på slutningen mot Gössäter dvs intill nö delen
> av leden...

Vissa delar av dessa berg å dalbanor vid Gössäter finns kvar, jag lockade med ett gäng dit på "Happy Nationaldags Riden 2005".

Givetvis ställer kommer jag när det är Happy Ride på hemmaplan. Blir troligtvis bara Lördag för min del.

/Ola

Olisen är Ola Thorstensson från Hällekis?

Du är i sådana fall såpass mycket yngre och får därmed det totala ansvaret att ha minnet kvar jämfört med mej! ;-)

Fanns även förr kortare delar av snirklar mellan löparspåret i gruvorna och hagen i hällekis, men som sagt det är nog inte så månmga meter även om det var berg-o-dal-stigar.

Hur är det på rödfyrtippen i hällekis? Där är det väl igenlagt sedan 20 år tillbaka misstänker jag? Annars kan man ju ta den omvägen när man kör motsols ner mot campingen.

Om jag mot förmodan kan deltaga så blir det även lördag för min del.....men det ser som sagt motigt ut.

/JPL (Jompa, kanske ringer en klocka för dej Ola?)

Visst är det Ola från Hällekis, kände igen dig på bilden i din profil.

Vad gäller tippen i Hällekis så är det nog kört sen ett par år tebax, ett fåtal stigar kanske finns kvar men det mesta har rasat eller växt igen.

"Snirklarna" vid löparspåret har jag inte kört sen jag gick i mellanstadiet så statusen på dessa kan jag inte uttala mig om.

/Ola

Jaha, nu börjar det närma sig...
Ikväll gjordes första cykelturen på över tre veckor (halsbekymmer + utlandsresa) och jag kan konstatera att det kan bli kämpigt runt Kullen. Men kanske att man duger som kvast ;-)? Nåja, några turer till ska hinnas med så kanske flåset kommer sig lite, i alla fall.

Hursomhelst så ser jag faktiskt ruskigt mycket fram emot helgen. Bra cykling är det plus ett gäng mycket trevliga människor med samma galna kärlek till mtb som en själv - kan det bli bättre?

Curt

Curt skrev:
> Jaha, nu börjar det närma sig...
> Ikväll gjordes första cykelturen på över tre
> veckor (halsbekymmer + utlandsresa) och jag kan
> konstatera att det kan bli kämpigt runt Kullen.
> Men kanske att man duger som kvast ;-)? Nåja,
> några turer till ska hinnas med så kanske
> flåset kommer sig lite, i alla fall.

Jag kör utan storklinga numera. Det håller nere tempot till behagligare nivåer på transportera så du behöver inte vara orolig ;-)

the_TnT skrev:
> Storklinga? Det är den bredvid den lilla va? 34
> taggar har jag på den i varje fall.

Nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om????

Ville skrev:
> Nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om????

Du som har skaffat FS och växlar borde vara helt tyst. Snart är du tillbaka till 27 svettoväxlar och funderar på att plocka bort lillklingan. ;P

HEHE..jag är nog rädd för att jag ALDIRG kommer vara tyst...muhahahah

Men min nya ram verkar inte vara helt kompis med lillklingan min, Den kommer så nära ramen och är så liten..=D

Ar innehav av storklinga på väg ut?
För egen del tycker jag faktiskt att det ibland i svaga medlut finns en glädje i att lägga upp kedjan på stora trissan och få upp lite fart... En försiktig uppskattning är nog ändå att mer än 90% av mitt cyklande sker på mellanklingan. Middleburnklingan jag skaffade för tre år sen har rent osannolik livslängd.

Men jag har ju å andra sidan inte känt behov av bash.

Tryggt att veta att jag har chans att slå både Jerry och nissen på de "långa" transportsträckorna på Kullen - men då måste jag ju orka trampa (tänkte inte på det!).

Curt

Jag har nästan bashat sönder min bash, en storklinga hade definitvt inte överlevt länge som jag cyklar. Men på kullen går det ju bra överallt, så länge det inte är träd över stigen. :)

Kullen bara står där och väntar *hmmm. *myser*

Idag har det kommit till två goé gutter från Oslo som hänger på under helgen. Jag har bokat in dem i en stuga så hur många är vi uppe i nu?

/Jonas

Om jag räknat rätt (och alla anmält sig) så är vi tretton säkra och tre frågetecken, se inlägg nr 1.
Ser verkligen fram emot helgen!

Curt

Hej allihop.. jag måste tyvärr avboka mig själv från denna resan. En god vän hade den dåliga smaken att fylla 30 i samma veva. Men ha det fantastiskt kul så åker jag med i juni 2008 istället. Vi syns då.

/Erik

Jaha....
Där föll Floodland ifrån, men med ett ganska hedervärt skäl, trots allt.
Men ett dussin cyklister är inte så illa det heller.
Än finns det dock chans att hänga på!

Om vädret håller i sig kan vi få riktigt fina färger som på denna bild från 2005.
Allabilder030.jpg ht=725

Vi ses på Kullen!

Curt

Det ryktades i senaste väderprognosen om "finare väder" framåt slutet på nästa vecka. Hoppas att de har rätt för den där torkade leran jag såg mycket av i Juni verkar kunna bli farlig om det kommer vatten på den... :)

Jag får troligen med två glada gossar ifrån Uddevalla på Lördagens tur.
Dom är tyvärr lite väderkänsliga men om det fina höstvädret slår in så är dom med.

/Ola

Nu börjar det närma sig...
Tänk om man vore en så duktig dataniffel som till exempel den store the_TnT (smörar vilt). Då skulle man kunna lägga in en väderprognos från till exempel SMHI som kanske till och med uppdaterades automatiskt. Men så duktig är man nu inte (suck)... Men tänk om.....

Hur är det med fiket uppe på kullen. Kommer det att hålla öppet under helgen så man kan få sig en glass och en kopp kaffe?

Härligt!!!
Om man inte tycker det är för kallt kan man få sig en Klings jättestrut och en kopp fika - precis vad kroppen behöver på ledens högsta punkt.

Curt

Säteriet har kvalificerat bra fika och har öppet om än begränsade tider.

http://www.hellekis-cafe.se/oppet.htm

Själv är jag fö frågetecken vad gäller deltagande, men hoppas fortfarande kuna lösa det på ngt vis. Min granne/kamrat som jag hade för avsikt att släpa med åker till Korea och hämtar adoptivbarn med start fredag vilket innebär att jag blir själv....ifall-om-att.

/JPL

Curt: Min SAMBO vet också att jag vill..... :-)

En liten extrafråga (till den som vet) som har med kullen-cyklande att göra indirekt:

Jagade lite bättre höstdäck, men fick ej tag på det jag ville då mycket verkar restathos de flesta. Pratade en stund med en av grabbarna på Evalds som tyckte jag skulle köra motsvarande kombi som han gör under hösten, Hutchinson Barracuda + Scwalbe NN. Barracuda är egentligen för hårt underlag men enligt honom klart bra i höstrusket. Däremot kommer jag inte ihåg vilket han ansåg vara bäst grepp i, och därmed skulle placerats bak resp fram, och nu ligger dom hemma i garaget och väntar.

Någon som kör denna kombination och har tips?

Jag är lite avundsjuk, förhinder då en kollega har den dåliga smaken att gifta sig just på lördag. Ses till våren.

JPL: måste vara NN fram, ngt annat är helt inkorrekt enl happy.

Tillbaka
Topp