Väl hemma igen och pysslar ihop den sista RR:en från en helt fantastisk resa.
Är i ett konstigt "lycko-jet lags-rus", samtidigt som soundtracket till the Collective låter i högtalarna. "Earthbound Child"...
Den nyinhandlade cykeln ligger i delar för montering bakom mig.
Planer på nästa resa susar runt i skallen... var ska man, satsa mer på DH, mer singeltrack...?
I alla fall...
Avslutningen av resan var vi i Tyax för ett par sista dagars absolut klimax.
Tyax är ett ställe/resort, ca 3h från Whistler med bil. För mountainbike är Tyax mest känt för den del av filmen "The Collective" som handlar om singletrack.
Och singletrack fanns det... fifaan säger jag bara!
3 dagar av konstant "flow", obeskrivligt att kunna glida runt på slingrande singletrack så länge. Ett par sköna utförslöpor på 40 minuter i 30-40km/h... man släpper allt, ingen trötthet känns, underbar natur, flyt...
Den största bonusen, och verkligen som "the cherrie on top of the pie" kom i att passera en grizzlybjörnhona med ungar.
Mötet blev en lite för närgånget, ca 30-50m, varpå guiden drog fram en halvliter Bear Spray (= pepparspray) och kniv. Samtidigt tog jag och en "skotte" fram våra kameror. Med facit i hand, kanske inte så genomtänkt då björnen uppskattningsvis var på 3-400kg. Vilken lycko/skräckrush!
Bilder från de sista dagarna.
Uppsittning och laddning av float plane för "resa" till Spruce Lake.
Spruce Lake are info.
My moment of "The Collective"
"Climb" för att nå "camel pass"
Mera bilder på "climb:en"
Änu en bild på climb:en.
En grizzly med unge. Skräcklyckoförtjusning!
Vår grupp i Tyax.
Whistler/Pemberton/Squamish/Tyax RR:ens sisa bild... never ending singletrack.
Sammanfattningsvis kan jag säga att en MTB-resa till Whistler och omnejd är oförglömlig.
Brittish Columbia är magiskt vackert.
För cykling finns ingen "övre gräns" på vad du vill göra, hur duktig du än är finns det alltid en utmaning.
Då jag aldrig cyklat DH tidigare "stannade" jag för denna gång nånstans vid drop pa ca 1m, mer eller mindre vertikala rock rolls, grundlig övning i kurvtagning, switchback climbing etc. och jag var här på en XC-resa!
XC i Whistler är på en helt annan nivå än det jag cyklat i Sverige.
För de som väljer ev. paketresor med All Mountain, Freeride eller Down hill finns "North Shore" oändlig övning i Whistler Bike Park, Helikopter drop bikeing...
Och om du funderar på att åka till Whistler för att hojja är detta mina tips;
-Whistler är tekniskt väldigt utmanande, var beredd på det!
-Träna upp dig fysiskt rejält innan, utmaning på både teknik och fysik kan bli jobbigt.
-Du kommer vilja åka i Bike Parken, testa Downhill nånstans innan du åker hit.
-Försök lära dig droppa med cykeln, detta underlättar för alla typer av cykling i området.
-Har du "spångest", gör ALLT du kan för att bota den. Wood works finns överallt!
-Köp ett par Maxxis High Roller-däck, gärna Super Tacky (42a)
-Om du inte cyklat med plattisar innan, gör det!
-En bra vattenbehållare (3liter) med plats för reservdelar, jag rekommenderar DaKine Nomad.
-Ge gärnet!
Det var "allt" för denna resa, hoppas ni blivit underhållna av de RR's jag skrivit.