Happy kränker Whistler 2008! (RR1+2+3+4+5 (the climax) update)

pl0nk! skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite synd att dom har sån jävla förkärlek
> till
> > plankor kan jag tycka,
>
> Plankorna är oftast inte så mycket till för
> cyklister som för att ta hand om naturen. Till
> skillnad från Sverige så bygger man väldigt
> naturmedvetet i USA och Canada med dräneringar
> och dylikt, något jag tycker man borde ta efter
> här.
>
> Christer: Ser helt otroligt vackert ut i de där
> skogarna!

Möjligt...men då är det cyklisterna som slägger stigarna på dessa plankor som jagtycekr är felet.

Naturen har ar verkligen otrolig. Skiftar helt bara pa att flytta sig 40km i nagon riktning. Det ar verkligen fint!

Vad det galler all "woodwork" sa ar aven jag lite splittrad. Roligt att cykla pa, men det exploaterar skogarna. Byggen gors dock i direktkontakt med markagare och IMBA (International Mountain Biking Association) for att halla viss standard. Ex. ar byggda av cedertra for att inte bli hala da de ar blota. Det ar for ovrigt en sak som skiljer sig mot hemma. Nar sten och mesta delen av rotter blir blota har blir dom inte hala. Det ar lite svart for min hjarna att fatta.

Idag ar det "vilodag", regn ute och cykeln inne pa service. Kanske blir det en runda senare i em eller ikvall. Pa lordag skall vi kora "A river runs through it" som ar en woodwork-trail. Eventuell spangest botas pa mindre an 2 minuter!

Och krankningen... hmm.. ehhurm... jo, jag kan nog erkanna mig ganska rejalt krankt av en stor del nerfarter. Aka hit pa ett "All mountain" "Freeride" eller downhillpaket... nae!

Dags for ny RR.

Det har varit en dag i Bike Parken, en dag med "fuckin 'bout" i Lost Lake och sedan en dag med lite roligare trails.

Trail round up.

Lost Lake:
-Peaches en regalia
-Dinah Moe Hmm
-Pinoccios Furniture
-Dwarf Nebula
-Zoot Allures
-Toads of The short forest
-Gee I like your pants
-Cut Yer Bars

Lost Lake ar endast omradet kring lost lake. Enkla spar jamfort med vad som finns i omradet. En del wood work och langs Cut Yer Bars bra med tillfallen att testa vad man vagar gora...

Och dagens trails...
-River runs through it (grym trail med en del ruggiga wood works)
-Comfortably Numb (besvikelse for hypen kring den, tekniskt valdigt enkel jamfort med ex. Shit Happens/Big Kahuna. Underhallet pa trailen har tappats efter de forsta 8km da man kan vika av pa Young Lust)
-Young Lust (ganska tekniskt nedforstrail)

Det har varit ca. 32 grader har idag, sa latt anstrangande far jag val saga.

Bilder!!!

river.runs.through.it.jpg ht=725

Oj, har far man passa sig... BAH!!!

river.runs.through.it.wood.work1.jpg ht=409

typiskt wood work langs river runs through it

river.runs.christer.woodwork.jpg ht=408

Jag kranker lite wood work...

comfortably.numb.1.jpg ht=409

Trail start for Comfortably Numb...

whistler.bike.park.bottom.jpg ht=409

"Torget" vid lift 1 i Whistler Bike Park

whistler.bike.park.very.top.jpg ht=409

Utsiktsbild efter lift 2 whistler bike park

Och, efterfragade bilder pa Trek Fuel EX9.
Enjoy!

fuelex9.side1.jpg ht=409

fuel.ex9.caliper.jpg ht=725

fuel.ex9.evo1.jpg ht=409

fuel.ex9.handlebar.jpg ht=409

fuel.ex9.mech1.jpg ht=725

I morgon bar det av till Tyax dar vi skall haka pa ett Float Plane rakt ut i spenaten.

Och, har faktiskt inte sa mycket att klaga pa har... :)

Väl hemma igen och pysslar ihop den sista RR:en från en helt fantastisk resa.
Är i ett konstigt "lycko-jet lags-rus", samtidigt som soundtracket till the Collective låter i högtalarna. "Earthbound Child"...
Den nyinhandlade cykeln ligger i delar för montering bakom mig.
Planer på nästa resa susar runt i skallen... var ska man, satsa mer på DH, mer singeltrack...?

I alla fall...
Avslutningen av resan var vi i Tyax för ett par sista dagars absolut klimax.
Tyax är ett ställe/resort, ca 3h från Whistler med bil. För mountainbike är Tyax mest känt för den del av filmen "The Collective" som handlar om singletrack.

Och singletrack fanns det... fifaan säger jag bara!
3 dagar av konstant "flow", obeskrivligt att kunna glida runt på slingrande singletrack så länge. Ett par sköna utförslöpor på 40 minuter i 30-40km/h... man släpper allt, ingen trötthet känns, underbar natur, flyt...

Den största bonusen, och verkligen som "the cherrie on top of the pie" kom i att passera en grizzlybjörnhona med ungar.
Mötet blev en lite för närgånget, ca 30-50m, varpå guiden drog fram en halvliter Bear Spray (= pepparspray) och kniv. Samtidigt tog jag och en "skotte" fram våra kameror. Med facit i hand, kanske inte så genomtänkt då björnen uppskattningsvis var på 3-400kg. Vilken lycko/skräckrush!

Bilder från de sista dagarna.

float_plane_load.jpg ht=361

Uppsittning och laddning av float plane för "resa" till Spruce Lake.

spruce_lake_sign.jpg ht=641

Spruce Lake are info.

tyax_collective.jpg ht=361

My moment of "The Collective"

tyax_camel_pass_climb1.jpg ht=361

"Climb" för att nå "camel pass"

tyax_camel_pass_climb2.jpg ht=361

Mera bilder på "climb:en"

tyax_camel_pass_climb3.jpg ht=406

Änu en bild på climb:en.

tyax_grizzly.jpg ht=560

En grizzly med unge. Skräcklyckoförtjusning!

tyax_group.jpg ht=406

Vår grupp i Tyax.

tyax_neverending_singletrack.jpg ht=406

Whistler/Pemberton/Squamish/Tyax RR:ens sisa bild... never ending singletrack.

Sammanfattningsvis kan jag säga att en MTB-resa till Whistler och omnejd är oförglömlig.
Brittish Columbia är magiskt vackert.

För cykling finns ingen "övre gräns" på vad du vill göra, hur duktig du än är finns det alltid en utmaning.
Då jag aldrig cyklat DH tidigare "stannade" jag för denna gång nånstans vid drop pa ca 1m, mer eller mindre vertikala rock rolls, grundlig övning i kurvtagning, switchback climbing etc. och jag var här på en XC-resa!
XC i Whistler är på en helt annan nivå än det jag cyklat i Sverige.
För de som väljer ev. paketresor med All Mountain, Freeride eller Down hill finns "North Shore" oändlig övning i Whistler Bike Park, Helikopter drop bikeing...

Och om du funderar på att åka till Whistler för att hojja är detta mina tips;

-Whistler är tekniskt väldigt utmanande, var beredd på det!
-Träna upp dig fysiskt rejält innan, utmaning på både teknik och fysik kan bli jobbigt.
-Du kommer vilja åka i Bike Parken, testa Downhill nånstans innan du åker hit.
-Försök lära dig droppa med cykeln, detta underlättar för alla typer av cykling i området.
-Har du "spångest", gör ALLT du kan för att bota den. Wood works finns överallt!
-Köp ett par Maxxis High Roller-däck, gärna Super Tacky (42a)
-Om du inte cyklat med plattisar innan, gör det!
-En bra vattenbehållare (3liter) med plats för reservdelar, jag rekommenderar DaKine Nomad.
-Ge gärnet!

Det var "allt" för denna resa, hoppas ni blivit underhållna av de RR's jag skrivit.

Grumt reportage... Helt klart värd att läggas i Läsvärt... Tack!

Underbart inspirerande!
Ni måste haft en ganska fet budget, även om jag säkert tror det var värt det.
Kul kul med mtb, eller? ;)
/Magnus

Klar hellas-potential på de där stigarna men vet inte riktigt om det når upp till samma klass, klart överreklamerat om du frågar mig.

><
Den största bonusen, och verkligen som "the cherrie on top of the pie" kom i att passera en grizzlybjörnhona med ungar.
Mötet blev en lite för närgånget, ca 30-50m, varpå guiden drog fram en halvliter Bear Spray (= pepparspray) och kniv. Samtidigt tog jag och en "skotte" fram våra kameror. Med facit i hand, kanske inte så genomtänkt då björnen uppskattningsvis var på 3-400kg. Vilken lycko/skräckrush!
><

Bonus? Snarare situation som myntat fram ordet "racerbajs" 0-100km/t på 2 sek bort från björnen och ungar :)
Men jo, svettigt avundsjuk. Vill åka också. Utan "brun"björnar dock. :)

Senast redigerad av en moderator:
Det kostar som sagt en del att ta sig till Whistler.
Cykelresepaketet vi köpte kostade 1510£.
I detta ingick husrum, guidning (både teknikinlärning, deras val av trails enl. kunskapsnivåer och kombinationer och val av nedfarter i bike park:en), hämtning/lämning på flygplats, shuttles till Pemberton + Squamish +Tyax + Float Plane i Tyax, all mat i 2 veckor utom 4 luncher. Cykelmekaniker, fullt utrustad verkstad och avspolning och meckplats.

Naturligtvis går allt att göra själv till kostnaden av tidsamt att min erfarenhet nu säger att du inte vill cykla "black diamond" trails utan någons vetskap eller tillgång till hjälp. Blåa trails är ju mindre utmanande så...

Och, det finns även (om än svårtillgänglig) tillgång till fåglar som skiter i dina cykelskor. (förbannade fågelj¤%¤#!)
=)

Härligt rapporterat! Tack att du tog dig tid för det! =)

Räcker ju att möta en älg på nära håll för att adrenalinet skall gå upp, kan tänka mig att se en sån jättebjörn ger lite till! ;)

Senast redigerad av en moderator:
Mållös! Grymt rapporterat från fantastisk resa.
Svisch in under läsvärt om den inte redan ligger där.

/Johan

Kom hem förra veckan från tre veckor i Kanada. Kan bara hålla med att det är sjukt roligt där borta! Mycket cykling överallt, där man minst anar det också finns massa byggen och downhillspår. Just pga att alla har pickuper och man shuttlar så kan man ju utnyttja så många fler berg än bara där liftar finns.

I Whistler gillade jag speciellt toppen där Original Sin, In deep, Goats Gully och alla de där gnarly spåren erbjöds. A-line är ju såklart en klassiker också och Joyride har allt spännande en downhillöpa kan ha hehe.

Vi var även och shuttlade i Squamish där 19th Hole är bra, i Kelown körde vi Addiction där den stora wallriden från bla Collective är med. Sunshine Coast kan jag också rekommendera om man har bilar och kan shuttla. Man tar en färja över och kan ha en sjukt rolig dag. Gillar man inte byggen får man nästan bita ihop och gilla läget för som redan sagt av andra här så finns de ju överallt :)

Tog alldeles för få foton... kanske 10 st... jag minns ju hur skogarna såg ut men kunde kanske vara roligt att visa andra också.. Skogarna och omgivningarna är speciella och vackra men jag får bjuda på lite freeride istället :)

IMG_116.JPG

IMG_113.JPG

linadrop2.jpg

linadrop1.jpg

Ups, sista dagarna hittade jag en ny ram som jag slog till på, en Turner DHR som fick följa med hem :)

TurnerDHR.JPG

Christer skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kostar som sagt en del att ta sig till
> Whistler.
> Cykelresepaketet vi köpte kostade 1510£.

Pund??
Du menar välan dolares? Ca 8900:- i.s.f, det tycker jag låter HEELT bra för en så galet läcker trip som ni verkar ha haft!

Avis?? Neej då :)

Instämmer med Tobbe, grum wallride och väldans snygg hoj!

Och ni andra; trevliga RR:ar med björnar och annat spännande.

Riktigt fin och inspirerande reportageserie. Hats off till er alla.

Lina, ruskigt fin ram du skaffat dig.

Tillbaka
Topp