Happy Pride

Happy Pride
Stewe - jag är övertygad om att "Liston" Söderberg tränare finns inom cykelsporten också.

De flesta av oss hobbycyklister som aldrig har haft en tränare inom cykel har antagligen bara inte mött dem. Ungefär som Daner skrev.

När jag "kom ut" som cyklist bland mina elever frågade de om jag bar lycra, jag svarade sanningsenligt - Ja! Reaktionen var att det var oerhört bögigt med cykelkläder.

Cyklister är nog inte mera toleranta än andra egentligen, men när man ständigt är i samhällets strykklass blir man bättre på att leva och låta leva. Kanske gäller det omvända för grupper som ständigt omfamnas, t ex fotbollsspelare.

Happy Pride
Nej, det gör jag inte. Jag säger bara att det är min uppfattning om att detta attityd är kanske mer vanligt förekommande inom organiserade lagidrotter än den är i samhället.

Du kanske ser situationen som svart/vit trots att jag har försökt att beskriva situationen i nyanser av grå.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag tror att det kan vara skillnad här pga faktum
> > att folk här har inte nödvändigtvis uppfostrats
> > inom cykelsporten sedan barnsben i ett
> > lagatmosfär med icke-toleranta tränare som
> > sätter (eller tillåter) en homofobisk ton eller
> > tillåter mobbning på detta sätt.
>
> Fast då utgår du från att homofobin på något
> sätt endast finns inom idrottsrörelsen och
> upprätthålls av deras ledare, och håller man
> sig bara undan från dessa så är allt lugnt.

Happy Pride
Skogling skrev:
> fredrikw skrev:
> > Att någon känner sig tvungen att klargöra att
> > man inte är homosexuell är väl ett ganska bra
> > tecken på att något inte är som det ska?
>
> Den där kommentaren var ju inte ett dugg
> nedlåtande. Inte som det ska?!?! Du menar att om
> man är homosexuell så är det något som inte
> är som det skall ? En sjukdom då eller vad...

Nej, du missförstår mig. Jag tyckte att det var lite underligt att det tydligen är viktigt att slå fast att man inte är homosexuell, när samma ställningstagande inom andra områden hade tolkats som fördomsfullt. Denna diskreptans tyder på att det inte alls är så happy med homosexualitet här.

Happy Pride
Daner skrev:
> Nej, det gör jag inte. Jag säger bara att det
> är min uppfattning om att detta attityd är
> kanske mer vanligt förekommande inom organiserade
> lagidrotter än den är i samhället.

Nja, denna attityd finns definitivt inom hela samhället och är inte unik för idrottsvärlden. Lagsport existerar ju inte isolerat från resten av samhället, de attityder och normer som finns där är förstås en spegling av vad som finns i samhället i stort. Vissa saker kan förstärkas och andra försvagas, men homofobi tror jag knappast är vanligare inom lagidrotter än det är inom arbetslivet till exempel.

Happy Pride
Vi diskuterade Pride, hbt-personer och veckans kopiösa mängder hbt-rapportering på jobbet igår. Ingen ville väl sticka ut hakan och säga att bögar var sjuka, perverterade och borde brinna i helvetet. Men tendenserna fanns där..

Trist, trångt och nedlåtande.
Jag kanske är naiv men jag trodde nog att Sverige hade kommit längre.

Happy Pride
Vi tar det en gång till - jag har inte hävdat att negativa attityder mot alternativa sexuella läggningar är unik för idrottsvärlden, jag har bara sagt att det är kanske mer vanligt förekommande där.

Min erfarenhet som gruppmedlem inom både lagidrotter och andra aktiviteter är att det kan vara en större acceptans och tolerans för alternativa läggningar inom t ex music, eller teatergrupper än inom manliga lagidrotter. Jag är knappast den enda som har märkt det, så det kanske finns åtminstone någon grund för mina personliga tolkningar.

fredrikw skrev:
> Daner skrev:
> -----
> > Nej, det gör jag inte. Jag säger bara att det
> > är min uppfattning om att detta attityd är
> > kanske mer vanligt förekommande inom organiserade
> > lagidrotter än den är i samhället.
>
> Nja, denna attityd finns definitivt inom hela
> samhället och är inte unik för idrottsvärlden.
> Lagsport existerar ju inte isolerat från resten
> av samhället, de attityder och normer som finns
> där är förstås en spegling av vad som finns i
> samhället i stort. Vissa saker kan förstärkas
> och andra försvagas, men homofobi tror jag
> knappast är vanligare inom lagidrotter än det
> är inom arbetslivet till exempel.

Happy Pride
Daner skrev:
> Vi tar det en gång till - jag har inte hävdat
> att negativa attityder mot alternativa sexuella
> läggningar är unik för idrottsvärlden, jag har
> bara sagt att det är kanske mer vanligt
> förekommande där.
>
> Min erfarenhet som gruppmedlem inom både
> lagidrotter och andra aktiviteter är att det kan
> vara en större acceptans och tolerans för
> alternativa läggningar inom t ex music, eller
> teatergrupper än inom manliga lagidrotter. Jag
> är knappast den enda som har märkt det, så det
> kanske finns åtminstone någon grund för mina
> personliga tolkningar.

Ok, då förstår jag vad du menar, misstolkade dig en smula tidigare.

Happy Pride
Jag tror att det inom cykelsport är mer individualister som skiter i vad andra tycker och gör sin grej. Tränare har oftast en instruerande och inte en pådrivande roll.
Det finns liksom ingen Listonattityd "Du kör som en kärring".
Svaret är ju då givet -Ljungskog har två VM och va sjutton har du?

Sedan är ju inte tjejer eller killar så sexiga efter fyra timmar i sadeln med snoret hängande och man känner bara värk i benen o knappast så mycket sexuell upphetsning.

Happy Pride
Bike Mag hade en artikel förra eller förrförra sommaren om en DH-cyklist i NORBA som tydligen varit kille tidigare under karriären men nu fortsatt som tjej efter ett par rejäla ingrepp. Kontentan av den artikeln var att mottagandet inte var vidare trevligt alls. Kan säkert leta upp artikeln nån dag om nån vill se.

Kupa, Missy Giove är väl den största profilen hittills? Och hon kör förmodligen dessutom fortfarande skjortan av oss allihop...

Happy Pride
Miss Lycka skrev:
> Jag tror att det inom cykelsport är mer
> individualister som skiter i vad andra tycker och
> gör sin grej. Tränare har oftast en instruerande
> och inte en pådrivande roll.
> Det finns liksom ingen Listonattityd "Du kör som
> en kärring".
> Svaret är ju då givet -Ljungskog har två VM och
> va sjutton har du?
>
> Sedan är ju inte tjejer eller killar så sexiga
> efter fyra timmar i sadeln med snoret hängande
> och man känner bara värk i benen o knappast så
> mycket sexuell upphetsning.

Och så duschar vi inte ihop lika ofta som man gör i lagidrotter. Ingen ide för en homofob att känna sig rädd med andra ord. När jag höll på med lagidrott för evigheter sedan kunde en del killar säga att det värsta som kunde hända var om en bög duschade samtidigt som dem.

Happy Pride
smira skrev:
> Miss Lycka skrev:

>...När jag höll på
> med lagidrott för evigheter sedan kunde en del
> killar säga att det värsta som kunde hända var
> om en bög duschade samtidigt som dem.

Det är intressant det du skrev. Innan jag kom ut, hörde jag också det där i omklädningsrummet under gymnasietiden. Men det var ingen av dem som kunde ana att det var just det som de skulle göra, och många gånger efter det.

/Pelle

Happy Pride
Jo, det med bögar i duschen var ju en hemsk tanke när man var 12 år, alltså för länge sen. Sen växte iallafall jag upp. Jag fattar inte det hemska längre. Spelar roll om en bög duschar bredvid mig. Han lär knappast tafsa på mig eller våldta mig (kanske tror homofober det?) och stöter han på mig kan man ju alltid tacka nej (kanske kan inte homofober det?). Det är ju inte alla tjejer som stöter på en, så varför skulle alla bögar stöta på en? Kanske tror homofober att bögar är som katter, ju mer man avvisar dem desto mer ska de ställa in sig.

Happy Pride
Det värsta jag har hört var när jag jobbade i Östersund. Vi satt och snackade i fikarummet och en kvinnlig kollega sa att hon fått reda på att kiosk-ägaren var lesbisk så nu tänkte hon ALDRIG gå dit igen.
Jag blev tyvärr så paff att jag inte kunde säga något, det ångrar jag fortfarande..Jag vet inte om hon trodde hon skulle bli påhoppad och våldtagen av henne eller om hon trodde att det smittar via godiset.
Men det var inte i en idrottsrörelse så det är lite OT

Senast redigerad av en moderator:
Happy Pride
Jag tror inte det är så himla enkelt för en idrottsman/kvinna att öppet säga han/hon är homo. I många lagsporter skulle de nog strypa sin egna karriär. I enmanssporter skulle det nog betyda sämre sponsoravtal.
Man tror ju innerst inne att det inte behövs Pridefestivaler, men det är nog precis vad det gör. I Stockholm gör inte Pride nån uppståndelse, förutom festen. Men om den skulle flyttas ut på landet så skulle det säkert bli annat. Se bara vad som hände i Estland (eller vart fan det var) förra året. Där blev de stenade. Det är nog lätt att tro att homo accepteras bara för att man själv inte bryr sig ett smack om folks läggning. Men det är fortfarande mycket kvar att göra, även i rättivisa Sverige.
/J

Happy Pride
Mollo har rätt, men jag undrar om Pride är bästa sättet att förbättre acceptans och tolerans bland de som mest behöver ändra attityden. Det är kanske roligt för deltagarna och ett bra sätt för familjen och kompisar att visa solideritet, men jag fruktar att det är lätt för homofober att fastna vid fetishister och exhibitionister och på så sätt förknippa alla som har alternativa läggningar med dessa mer extrema grupper. Ja, fetishister ska också kunna visa upp sig, men jag vet att några av våra gay och lesbiska kompisar vill hellre komma ifrån detta för att visa att homosexualitet i sig behöver inte nödvändigtvis vara utmanande eller hotande på något sätt.

Happy Pride
smira skrev:
...
> Jag blev tyvärr så paff att jag inte kunde säga
> något, det ångrar jag fortfarande..Jag vet inte
> om hon trodde hon skulle bli påhoppad och
> våldtagen av henne eller om hon trodde att det
> smittar via godiset.
...

Jag hade inte heller kommit mig för att säga emot. Antar att man i allmänhet tror att alla andra tänker likadant som den som trackaserar en minoritet och om man ställer sig på minoritetens sida så blir man själv utstött.

Happy Pride
s:

Nej, jag tror inte jag hade fått problem om jag sagt något men det var något av en kultur-krock att jobba där uppe. I det Sthlm jag är uppväxt i var det en brokig skara människor så man höjer inte på ögonbrynen så ofta. De kompisar jag umgicks med här innan jag flyttade var det inte politiskt korrekt att prata illa om någon pga deras sexuella läggning. Och så kom jag till en arbetsplats där alla skulle in i mallen, vara likadana, så invandrare, homosexuella och andra avvikande (akta dig för folk med tatueringar!) accepterades inte. Jag tror iförsig inte att jag kunnat prata henne till rätta, hon hade inte förstått, vi talade nog inte samma språk...

Happy Pride
Miss Lycka skrev:
> Roger Millar är numera dam , men jag vet inte om
> det har inneburit några operationer.

Jag antar att du menar Robert Millar (skotten som vann bergatröjan i TdF 1984)?

Och är det verkligen bekräftat att han (hon) är det eller är
det bara rykten som förstärks av hans (hennes) ovilja att kommentera det?

/Fedde

Happy Pride
Borde inte de hormonbehandlingar som genomförs vid ett könsbyte vara dopingklassade?

Själv bryr jag mig inte om vilken läggning folk har eller vilket land dom kommer ifrån eller andra egenskaper dom bär på som folk kan få för sig att diskriminera dom för, jag förstår helt enkelt inte anledningen till det.

Happy Pride
Miss Lycka skrev:
> Javisst, det var Robert Millar.
>
> Det fanns bilder i en cykeltidning för någon
> månad sedan.Procycling, Cycling plus eller
> Cyclesport.

På han som hette Robert Miller eller på hon som nu heter Roberta Miller?

(Eller vad hon nu har för namn?)

/Fedde

Happy Pride
Alltså problemen kan skyllas på 1000grejer men när det kommer till kritan är det bara till var och en man kan se.

Visst det kanske inte är lika/alls accepterat innom kristendom/islam att vara HBT men det beror inte på religionen utan på individerna.

Jag blir arg på alla som hyser agg mot någon form av avvikelse, jag säger inte att jag är perfekt men man kan ju försöka att inte ha fördommar. Visst man kanske kan se konstigt på goth:are/zigenare/nunnor/muslimer eller någon som allmänt klär sig annars än sig själv men bara för att någon klär sig annorlunda, har en annan sexuell läggning, en annan religion så behöver det inte nödvändigtvis vara något fel på personen.

Man får acceptera att vissa människor är bara mer konservatistiska/trögtänkta än oss andra, det som är trevligt att se är att samhället faktiskt håller på att bättra sig men det är självklart många bäckar små. Pride, RFSL, HBT-rörelsen i allmänt är ett utomordentligt bra "verktyg" för att laga samhället.

Jag tror att allt eftersom vi blir fler som accepterar "annorlunda" människor för hur dom är och inte för petitesser så kommer fler att följa i led. För i grund och botten så är det så att alla vill höra till en grupp och just nu vill vissa höra till gruppen som inte tycker om HBT men allt eftersom vi konverterar folk så kommer de vilja byta grupp.

Sen om jag i slutändan faller för en tjej eller kille är väl sak samma, just nu kan jag ju säga att jag tänder på tjejer och att killar inte är på något sätt lockande men vem fan vet om 10år 20år? Man kanske inser dagen innan man dör att man har varit het på gubben på våningen ovanför och det är det, folk ska inte baktala en för vilket kön man tänder på för det är den specifika personens angelägenhet och egentligen kan alla runt om kring skita fullständigt i det, var den ni är och så är det med det, klaga inte på din granne bara för att han är gay/muslim/jude vad fan som helst är han så är han.

Folk får tycka vad de vill om mig visst man kanske inte gillar att folk snackar bakom ryggen på en men man får inte låta andra trycka ner en.

Det handlar om att hålla sig till gruppen (alla har vi hört om gruppspykologi) - skit i det och kör ditt eget race istället. Verkliga vänner tycker om dig för den du är och inget annat.

Jag kanske inte gillar religion eller trångsynta personer men det betyder inte att jag inte accepterar dem... Du har 4 alternativ
1. Acceptera dem för hur/vad/vem de är och fortsätt ha skoj
2. Omvänd dem på ett snällt sätt... ingen skall behöva känna sig sårad verbalt eller mentalt
3. Vänd på klacken och gå därifrån
4. Inse att du faktiskt kanske tillhör samma grupp människor.

ALLA borde åtminståne klara av #1 men klarar du inte av det ta #3 och bry dig inte mer om saken.

Kontentan med posten är iaf acceptera folk för vad dem är och ha skoj tillsammans!

----
Jag ursäktar för eventuella felstavningar, helkonstiga meningar osv... är det något som klurar så fråga :)
----

Happy Pride
Bogey: Vad menar du med punkt 2 gentligen? Är det den som förtrycker eller den som blir förtryckt som skall omvändas? Känns lite otydligt, men jag hoppas du menar fötryckarna.

Happy Pride
Jag tror inte att en pride festival är det bästa för att få acceptans i dagens samhälle. Festivalen förstärker bilden ha gaykulturen som sexfixerad genom bla dildo-kubb och en parad där väldigtmycket anspelar på sex och vulgo. Detta fenomen gör ju att många "bekräftar" sin fördomar.

Happy Pride
Chrille77 (ej loggad) skrev:
> Jag tror inte att en pride festival är det bästa
> för att få acceptans i dagens samhälle.
> Festivalen förstärker bilden ha gaykulturen som
> sexfixerad genom bla dildo-kubb och en parad där
> väldigtmycket anspelar på sex och vulgo. Detta
> fenomen gör ju att många "bekräftar" sin
> fördomar.

ja usch, sex är farligt och omoraliskt.

kan det vara så att homofobi och sexmoralism går hand i hand?

Happy Pride
All intolerans har väl rätt mycket att göra med okunskap (dumhet) och den rädsla för det okända som lätt uppkommer. Plus att andra får sin intolerans ur diverse religioner.

Happy Pride
Chrille77 skrev:
> Att sex var hemskt och farligt har jag aldrig
> sagt.

nej, men du lägger fram dildo-kubb och bejakande av sexualitet som ett problem.

Happy Pride
s skrev:
> Bogey: Vad menar du med punkt 2 gentligen? Är det
> den som förtrycker eller den som blir förtryckt
> som skall omvändas? Känns lite otydligt, men jag
> hoppas du menar fötryckarna.

du hoppades rätt... ursäkta :)

Happy Pride
Daner skrev:
> Frågan är om det är meningen att hbt-livstilen
> måste nödvändigtvis likställas med
> exhabitionism och promiskuitet.

Det var just kring detta mina tankar och funderingar fanns.

Happy Pride
Jag har en kusin som kommit ut samt en tidigare chef, och det är som man kunde förvänta sig helt vanliga personer (i den positiva bemärkelsen av "vanlig"). Jag tror också det finns en risk för att inpränta bilden av hbt-personer som schlagertokiga fjollor eller läderbögar som man kan acceptera under Pride men sen inte räknar med att behöva se resten av året.

Tillbaka
Topp