[Happy Racer] Franssons kl 18, onsdag. Backträning?

gerhard

Medlem
Flera som brukar vara med på onsdagar har meddelat förhinder, så lite backträning kanske?

Kanske upp och ner Jonseredsbacken några gånger i runt en timme, eller loop enligt detta: http://happymtb.org/forum/read.php/1/920629
Tempo fram och tillbaka. Är man dålig klättrare (som jag) kan man vända tidigare och hänga på.

Eller bara backig runda: http://happymtb.org/forum/read.php/1/916525 med tempo körning emellanåt

Bättre förslag?

Om vädret e hyffsat så hänger jag på, annars så blir det nog en torsdagstur för mig, då tiden passar mig lite bättre då, samt att det skall bli fint väder :)

Verkar intressant - är ganska så säkert på. Gärna många Jonseredsbackar. Klarar man 10 repetitioner?

/Linus

Tjena, har tänkt köra en sväng.
Intervallträning i backar kan vara rätt!
Dyker upp så får vi se hur svettigt det blir!

Kanske kommer, men måste vara hemma till 2000 men det ska nog gå.

Edit: För övrigt anser jag jonseredsbacken vara ett utmärkt förslag

Senast redigerad av en moderator:
Det verkar som jag kan komma loss ändå! Kommer inte hinna till Fransson kl 18 men dyker upp i Jonsered lite senare (när ni är möra...)

/Stefan

Bra backträning idag! kul med MinC vid sidan om som fotade.
Stack hemåt snabbt i skyfallet, såg er inte så jag vek av till vänster i nästa rondell och hann ikapp
Lok med förstummade vader :-)

/Robin

Senast redigerad av en moderator:
Tackar!

Utan er andra hade jag nog börjat vackla efter fyra repetitioner. Nu blev det nio och precis som hajtand sa så är det minst sagt pulserande vader nu.

Jag ska dessutom leva på att jag vid minst två tillfällen närmast krossade SteffoN i backen. Och hajtand, det ser bra ut inför Gran Fondo. Lycka till!

/Linus

Ja j-lar idag var det backigt och som grädde på moset fick man sig en "skön" dusch på vägen hem!

Här är en liten skum höjdkurva över turen, varför det blev lägre och lägre kan säket Gerhard (som hade en ruskig spurt på slutet i alla vändor, grymt!) eller nån annan GPS kunnning person berätta, jag vände i princip på samma stället varje gång, förutom sista vändan där jag körde några meter till, så den borde vara högst!
Som synes fick jag bara ihop nio vändor upp till toppen och på två utav av dom prövade jag att köra så sakta som möjligt, bara för att göra vissa lite glada...

jonseredsbacken.jpg ht=435

Vi syns till helgen kanske, då borde vi nog träna på lite klungkörning med en 32-33 i snitt, hålla ihop och inte rycka i backarna.

/Stefan

Riktigt bra kört av er alla. Här kommer lite bilder från dagens bergsträning! Korniga o kassa så det räcker, men aja... =P

Alla
Alla.jpg ht=653

SteffoN
SteffoN_2.jpg ht=653

Gerhard och LoK
Gerhard-o-LoK.jpg ht=653

Julio och Gerhard
Julio-o-Gerhard.jpg ht=653

Hajtand
Robin.jpg ht=653

SteffoN
SteffoN.jpg ht=653

hoppas alla namnen blev rätt nu :)

En bra tur. Det fungerar att köra backträning även om inte alla är lika snabba, det är bara vända tidigare än ledaren. Även snabba har ögonen på sig. Inför andra rundan sa jag till hajtand att "vi har ögon på dig". Han stack iväg och undrade hur mycket koll vi hade den gången. Om han hinner dra iväg så långt att vi inte ser så är han väl värd extra vila (som inte blir så många sekunder).
Jag MinC och SteffoN tog det sakta hem i regnet. Det var helt OK, det är det knappast i oktober.

@SteffoN Att höjden minskar beror på att din Edge 305 har en barometer och lufttrycket ändrades under tiden. Barometern är fortfarande bättre än ren GPS höjd, man kan fortfarande använda höjd korrigering i SportTracks.
Mätt på Gröna kartan så var stigningen 77-80m, beroende på om man vände där hajtand vände eller jag vände. Jag använder höjdkorrigering och listan visar lite för låga värden
Längd (hela sträckan mätt m 2D) ca 980m. Inte ens denna stigningen gör att höjdskillnad påverkar sträckan mer än några meter...

Lista på intervallerna. Jag är nöjd att det gick så jämnt, fast jag hade velat köra lite jämnare hajtand och julio.
Split time Split distance Split speed Elev. chg.
4:22 1.01
4:26 1.01 13.6 +60
4:22 0.92 12.6 +57
4:18 0.92 12.8 +59
4:08 0.87 12.6 +60
4:10 0.84 12.1 +58
4:11 0.88 12.6 +61
4:13 0.85 12.1 +55
4:19 0.88 12.3 +60
4:30 0.97 12.9 +62

Tillbaka
Topp