[Happy Ride] - Göteborg, 10.00 Sisjön, Lördag

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Vintern håller i sig och då gäller det att passa på att cykla lite i vinterlandskapet. Det var länge sen vi körde i Sisjön/Torrekulla-området, så det blir en 3-4 timmarsrunda där med fika(tag med) på lördag. Vi får se hur långt vi hinner söderut innan vi vänder tillbaka. :-)

Samling vid Sisjöns östra parkering, 10.00 på lördag. Om någon vill cykla dit, så passerar jag Franssons 09.10(tar ca 45 min att cykla till Sisjön). Vi ses på lördag!

/Leo

Karta till samlingsplatsen: http://kartor.eniro.se/m/nb0S5

Jag gör en satsning, kör normalt Easy tempo, men försöker hänga på.
Blir det för tufft så hittar jag som hand i handsken i området och intar eget kötempo :)
//Micke

Hade gärna provat hänga på då jag aldrig kört i området innan men har ingen cykel dom är åkbar för tillfället. Skrotat framväxelreglage samt defekt vajer.. Finns en liten chans att den blir åkbar tills lördag. Kör likt brummeln mesta dels easy tempo men nån gång ska man väl ta klivet och öka frekvensen lite...
// Jocke//

pifo74 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade gärna provat hänga på då jag aldrig kört
> i området innan men har ingen cykel dom är
> åkbar för tillfället. Skrotat framväxelreglage
> samt defekt vajer.. Finns en liten chans att den
> blir åkbar tills lördag. Kör likt brummeln
> mesta dels easy tempo men nån gång ska man väl
> ta klivet och öka frekvensen lite...
> // Jocke//

Vad har du för storlek? Om du kan köra på en L och har plats för mig också i bilen dit så kan du få låna cykel av mig förutsatt att jag hunnit få ordning på min nya som kommer imorgon.

Annars låter Mickes plan utmärkt så jag satsar på samma taktik :)

Rattnalle:
Har large på min så de borde funka. Tack för förslaget. :-)
Samma här, Hämtar nog min nya cykel med i slutet av veckan men hinner nog inte få den i ordning . Ska kolla upp mera noga hur de ser ut här hemma med planering och jobb för min sambo på lördag. Återkommer med svar. Får ladda för gokart annars....
// Jocke//

pifo74: Min HT är något defekt men cykelbar. Växelörat är skitsnett men jag cyklade två timmar i söndags med den så det funkar rätt bra ändå :)

Ingen som tänkt cykla Easy imorgon? Jag håller tummarna för att UPS dyker upp tidigt så att jag får inviga den nya cykeln redan imorrn kväll.

Rattnalle skrev:
> pifo74: Min HT är något defekt men cykelbar.
> Växelörat är skitsnett men jag cyklade två
> timmar i söndags med den så det funkar rätt bra
> ändå :)
>
> Ingen som tänkt cykla Easy imorgon? Jag håller
> tummarna för att UPS dyker upp tidigt så att jag
> får inviga den nya cykeln redan imorrn kväll.

Rattnalle:
De lät spännande..;-) ;-)

Hade planer för en Easy tur i delsjön imorgon men de grusades i går kväll när jag körde sönder växelreglaget och vajer. Hoppas på att delar dyker upp snabbt. Joel på bikeplace skulle hjälpa mig att få tag på delar som funkar och även få ihop de. Så de kan gå fort. Är riktigt cykelsugen nu.. Kanon före ute i skogen!!
//jocke//

Dags att skriva upp sig här då..
Jag hänger med hela turen... Eller exklusive transporten då, vill gärna ha lite krut kvar i benen till den "riktiga" rundan...
Jag och Per anländer i en varm och skön bil..

Jag tror att ja möjligen har plats över för en till om det är så.. Två på kroken och en borde få plats i skuffen om hjulen monteras av.

Om ni kör torrekullaleden behövs dubbdäck. På småstigarna runt Sisjön samt Sandsjöbackaleden från Sisjön till Årekärr klarar man sig dock utan. Har dålig koll på stigarna i mellersta Sandsjöbacka (Årekärr ner till Spårhagavägen).
/Peter

Är det väldigt isigt, som rodelbana, på torrekullaleden? Eller är det isfläckar här och där? I Delsjön behövs dubbdäck inte, är det verkligen så pass mycket mer is där?

/Leo

Det är 5-6 ställen som har några jobbiga passager med blankis. För övrigt så är det inga problem.
Det går att göra utan dubbdäck, men då får man gå i dessa passager.
/Peter

TjoHoo,

Jag funderar på att göra come back i helgen, hur våldsamt tempo kör ni nuförtiden...?

Hade väl egentligen tänkt mig nått mer easy eller sloppy, men kan tänka mig att försöka haka på här.
Föresten, Sisjöns östra parkering, vart är det?

/CJ

Calle, det är bara att haka på. Det är en lördagstur, inte tisdag/torsdagkväll. ;-) Ta med fika, vi är ute ca fyra timmar. Klicka på kartlänken så ser du exakt var parkeringen ligger.

/Leo

Ahhh, missade kartlänken... Då antar jag att man kör upp från Fässbergsmotet (ungefär där Toyota Center ligger) och inte via Sisjön (Sisjömotet), är det skyltat nått?

Ja, ok, ingen tis/tor-tur, hmmm, inte omöjligt alls att jag dyker upp, det är väl bara att bita ihop antar jag, men har trots allt inte suttit på en cykel på nästan 1,5 år. :-)

/CJ

cjmax skrev:
> Ahhh, missade kartlänken... Då antar jag att
> man kör upp från Fässbergsmotet (ungefär där
> Toyota Center ligger) och inte via Sisjön
> (Sisjömotet), är det skyltat nått?
>
> Ja, ok, ingen tis/tor-tur, hmmm, inte omöjligt
> alls att jag dyker upp, det är väl bara att bita
> ihop antar jag, men har trots allt inte suttit på
> en cykel på nästan 1,5 år. :-)
>
>
> /CJ

Du har grymt pannben, det räcker långt. Minns fortfarande första turen du hängde med på för ett antal år sen, när vi cyklade ner till Sandsjöbacka från Linnéplatsen. Det blev...långt... :-)

Det är rätt väg ja, man kör förbi Toyota och därefter svänger vägen rätt upp till vänster. Står nog skyltat badplats, bara följa vägen till p-platsen.

/Leo

Jag kommer gärna med, men inte hela turen. Fram till 1230 ca.

Reservation för att jag måste bli frisk från den förkylning jag har nu.

Jag säger dubb Leo...

Det går att köra utan men det finns som sagt en del skojiga partier där det är ren is som man iså fall får köra runt/gå, ca 5-6 st... man tar sig definitivt runt utan dubb men jag väljer att köra med faktiskt, det skall vara kul att cykla ju...

:-)

Är tanken att börja med Torrekulla för att sedan köra vidare lite mer i området? I så fall ansluter jag gärna där torrekullautmaningen startar (närmare hemmet) i oxsjöns södra ände, ni borde vara där ca 10.15 om ni startar kl. 10...

Jag vet inte riktigt hur Peter A:s slinga är i skicket men den brukar ju vara en trevlig upplevelse (väldigt teknisk) för de som inte testat den. Går på lite specialstigar som han har rekat ut med mycket möda (och stort besvär) ;-)

Riktigt rolig faktiskt och jag tror inte ens att du Leo tar den utan fotisättningar :-)

Ja du Leo, det var ett litet tag sedan, närmare bestämt 27 Oktober 2007, här är tråden, http://happymtb.org/forum/read.php/1/737478 :-)

Jo, lite pannben har man väl allt, och riktigt lika trött som den gången hoppas jag att jag inte blir.

Håller just nu på att kränga på dubbdäcken, upptäckte också att det blir byte av några bromsbelägg och samtidigt försöker jag lokalisera alla vantar, mössor, camelbak, etc... :-D

/CJ

Kul med sisjön, jAg kommer!

Jag var ute i Tuve igår, mycket svallis! Med tanke på hur mycket vatten det brukar vara i sisjön så kör jag på dubb, mycket säkrare också...

Jag börjar att känna mig bättre i knät, så jag ett försök att cykla en stund. Jag hoppar nog av när jag tycker det är lämpligt. Kör nog inte mer än 2 tim.

Planen är att cykla en trevlig långtur på lördag. Först Torrekullaleden söderut(syd/öst) direkt från parkeringen, sen mot Tutjärnen och Årekärr. Där blir det lite snurriga stigar och fika någonstans. Sen kör vi norrut igen mot Oxsjön och kan avsluta med banan via Torrekullaleden mot Sisjön. Låter det bra?

Undviker helst alla grusvägarna i området, det är stigarna som är roligast. Räkna med ca 4 timmar inkl. fika. Ses imorgon!

/Leo - med dubbdäck och tung packning. :-)

Kanske lite sent (seeeeg uppladdnig) men jag filmade lite från Torrekulla idag så ni kan begruna underlaget, ganska lång och trist video men visar ganska bra hur det ser ut :-)

Senast ändrad:
Alldeles för mycket strul här hemma tyvärr, så jag får ställa in, tur då att Trailmaster kör en sväng i Vättle imorgon.

Ha en god tur!

/CJ

Det blev en riktigt kul tur på bitvis isiga och välidgt stötiga stigar!
Hade riktigt skoj tills bakväxeln bestämde sig för att bekanta sig med ekrarna
och bli tok sne! Som tur var hade vi bara ca 20 minuter kvar och jag lyckades
böja tillbaka skiten så att jag iaf hade 3-4 växlar att cykla på, dock något tunga
växlar :)

Brorsan är fortfarande MIA. Telefonen visade sig ligga hemma på hans säng.

Någon som har lust att rita ut stigavsnittet där vi tappade honom på en karta? Det var ju från där vi delade på oss och några cyklade direkt till Sisjön och tills vi upptäckte att han var borta.

Jag satt och fikade en stund vid Kvarnbron men det var för tidigt. poolis kom ikapp mig på vägen hem.
Vilka toppentigar. Så torra är de sällan.

Brorsan har hittat hem så krisen är avblåst.

Det gick så långt som att mamma satt i telefon med polisens ledningscentral när hon hörde bilen komma hem så han hittade tillbaka till parkeringen. Tur att jag gav honom bilnyckeln :)

Resten av berättelsen får han nog komma med själv.

Men dagens lärdom blir nog ändå att dubbelkolla så att man har telefonen med sig och om man inte har det säga till någon så att man håller ihop lite bättre.

Senast ändrad:
fyfan.

ganska säker på att jag tappade er när ni körde en varvslinga precis innan ni vände hem.
När jag förstod att jag var vilse stannade jag kör att vänta in de två sista men det verkar om att de inte körde runt ett varv där utan direkt hem så jag missade er.

efter att ha cyklat fel lite började jag att koda ev av kommunens kart skyltar vilket visade sig vara svårare än jag kunde föreställt mig då den helt enkelt visade fel eller åtminstone var väldigt otydlig.

aja löste sig ju

// sverre

edit: kommer nog att kolla noga om jag har mobilen eller inte i förtsättningen

Senast ändrad:
Va bra, skulle precis sätta mig och rita!

Kanontur idag. Blev lite mör efter kaffet bara. Satt väl för mjukt på min uppblåsbara sittdyna :)
Men det va gött att ta en lång tur, det var längesen.

//Micke

Rattnalle skrev:
> Brorsan är fortfarande MIA. Telefonen visade sig
> ligga hemma på hans säng.
>
> Någon som har lust att rita ut stigavsnittet där
> vi tappade honom på en karta? Det var ju från
> där vi delade på oss och några cyklade direkt
> till Sisjön och tills vi upptäckte att han var
> borta.

Svurr: Bra att du hittade tillbaka till bilen! Vi vände och letade efter dig en stund där. Tur att det inte var kallare än vad det var. Mobil är bra att ha med som sagt.

Det blev annars en fin runda i kanonväder. Det är rejält mycket mer is i Sisjön än Delsjön, så dubbdäcken gjorde stor nytta idag. Vi cyklade ca 25km. Bra kört alla, tack för idag! Karta kommer lite senare.

/Leo

Rattnalle skrev:
> Brorsan har hittat hem så krisen är avblåst.
>
Fan vad gött! stackars svurrr lär väl cyklat minst 35 km! :)

jag är skönt mör i kroppen jag med! riktigt kul idag! :)

Riktigt kul med dödsisen som fanns utefter banan idag, satte lite extra knorr och spänning på en redan rätt så teknisk runda.

Tur att alla kom hem helskinnade och dessutom utan hjälp från missing people dessutom..

Här följer lite oretuscherade bilder upplagda i tagen ordning. Ber om ursäkt för oskärpan i min 9 år gamla digitalkamera...
Håll tillgodo..

DSC05842.JPG

DSC05843.JPG

DSC05844.JPG

DSC05845.JPG

DSC05849.JPG

DSC05850.JPG

DSC05851.JPG

DSC05852.JPG

DSC05853.JPG

DSC05855.JPG

DSC05857.JPG

DSC05858.JPG

DSC05859.JPG

DSC05861.JPG

DSC05862.JPG

DSC05863.JPG

DSC05864.JPG

DSC05865.JPG

DSC05866.JPG

DSC05867.JPG

DSC05868.JPG

DSC05869.JPG

DSC05870.JPG

DSC05871.JPG

DSC05873.JPG

Tack för sällskap o guidning, vi ses i kväll..

Jo var en riktigt fin tur i övrigt. Lyckades också med konststycket att öppna ett kedjelås i farten.

bara så typiskt att man kör vilse när man glömt mobilen hemma

Så här körde vi idag, tror det blev egentligen ca 23km, då jag och Hanson vände och cyklade tillbaka en bit för att leta efter svurr.

karta130126.jpg

26km enligt GPS:en

banprofil130126.jpg

568m klättring fick vi ihop

Några bilder från mig

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    91.1 KB · Besök: 34
  • image.jpg
    image.jpg