[Happy Ride] Göteborg, söndag 26 juni

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Ja, efter midsommaren så är det återigen dags att cykla lite och då drar vi till Kvibergsområdet! Vad sägs om lite roliga stigar, lite downhill på SM DH-Cup-banan, lite uphill. Finns all slags cykling där! 2-3 timmar blir det nog, kanske längre om det är fint väder.

Samling vid Franssons 12.00 på söndag, sedan rullar vi mot Kviberg.

Alternativt samling vid målet där DH banan slutar 12.20-12.30 någongång. Till höger om texten "Kvibergs museeum":
hitta.Karta

Vi ses!

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Hejsan jag är ny här och är intresserad av att följa med på en tur. hur många brukar ni vara? jag kan kanske inte kan hålla samma tempo som er men ni får allt stå ut med det ;)

Strecket: Vi brukar vara allt från ett par stycken till 20-25st, beroende på plats, planering, väder och framförhållning. :-) Välkommen att hänga med!

Brukar köra lite olika benämningar på turerna. [Cykling] - oftast så kör vi då på lite mer och stannar mindre, vanligast på tisdag/torsdag. Under helgerna blir det en del [Happy Rides] och då är det fler stopp och snack. Ibland kör vi [Happy Easy Rides], som idag, fast idag gick det lite åt skogen då vi tappade bort Mikael i början. :-/ Ju fler man är, desto svårare är det att ha koll att alla är med, så många stopp är nödvändiga på sådana turer. Det finns många korsningar och stigar att virra bort sig på, men oftast lyckas vi hålla ihop gruppen.

/Leo

Ok jag är nog för lat för att cykla länge på vardagar så helg e nog mer för mig :). har inte råd med den bästa cykeln men får duga så länge. ska försöka komma iaf men jag läste i posten för idag att ni brukar mötas i korsningen delsjövägen och något annat. kollade kartan och dit hittar jag men möts ni där även denna gång eller e det någonstans in på den vägen?

Det stämmer, vi möts oftast vid en inredningsaffär som kallas "Franssons", den ligger vid korsningen Delsjövägen / Virginsgatan. Samling där kl. 12.00 på söndag, sen cyklar vi till Kviberg. Här karta:

/Leo

Strecket: Ja, minst en reservslang och gärna en pump också. Lite vatten och något att äta är aldrig fel heller och glöm inte hjälmen! :-)

/Leo

Hej Leo!

Du har ju koll på Gbg, så informera en nollkollare om vad Franssons är. Känner till Kviberg, lite väl vassa stenar, men har bestigit berget och slagit ut ett bakhjul på ett mystiskt dirtjump i en asfaltsbacke. Som jag inte hoppade, så driven är jag inte... Men blåmärken blev det... Och det kostade 1300 att fixa.

Hittade början på en cool trail, men sen blev det trappor nedåt, inte kul. Så vi hittade inte starten.

Behöver tips och goda råd - och kan ge tips om Hisingen. Har du testat?

Pia

Jag kommer nerrullandes från DHbanan nångång vid 12:20-12:30 då...

Pia, misstänker att du va en liten bit för långt ner, mot stan så att säga... Man skall upp bakom ungdomsgården å förbi ett dagis. Ovanför bakom det dagiset ligger starten... Om jag minns rätt?

/Mikael

pia skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Leo!
>
> Du har ju koll på Gbg, så informera en nollkollare
> om vad Franssons är. Känner till Kviberg, lite väl
> vassa stenar, men har bestigit berget och slagit
> ut ett bakhjul på ett mystiskt dirtjump i en
> asfaltsbacke. Som jag inte hoppade, så driven är
> jag inte... Men blåmärken blev det... Och det
> kostade 1300 att fixa.

Hej! Franssons är en "tapetserarverkstad/inredningsaffär" som av en slump har blivit en mötesplats, på utsidan alltså. Det ligger bra till precis vid infarten till Härlanda/Delsjöskogen, lätt att hitta till och bra med plats för cyklister/cyklar innan en tur i skogen. Dessutom bor många av oss i närheten, så därav "samling vid Franssons". :-)

>
> Hittade början på en cool trail, men sen blev det
> trappor nedåt, inte kul. Så vi hittade inte
> starten.

Det finns en hel del cykling i Kviberg, tyvärr har det byggts en del hus där på höjden där SM-banan gick förut. Har inte cyklat mycket i Kviberg heller, då Delsjöskogen ligger närmare och är större. Men på söndag blir det en sväng i Kviberg. :-)
>
> Behöver tips och goda råd - och kan ge tips om
> Hisingen. Har du testat?

Delsjöskogen är min bakgård, cyklat där sedan -97/98, Sandsjöbacka känner jag också bra till samt Vättlefjäll. Änggårdsbergen vid Slottskogen/Botaniska är också kul, men där kör jag sällan och har mindre bra koll på stigarna. Hisingen är också okänd mark för min del, men det ska väl finnas en del där med?

/Leo

Vill säga tack till Leo och Mikael som svarade på mina frågor! Änggårdsbergen ska jag eventuellt testa i morgon, och om det finns ork kvar på söndag vågar jag mig kanske på Kviberg. Fast jag lär gå mer än cykla om vi pratar seriös downhill...

Vill gärna tipsa om en tur till Hisingsparken och Svarte Mosse. Där finns en liten loop som är kul, men tyvärr omöjlig att beskriva vägen till, jag kan knappt hitta den själv.

En vindlande rolig stig går även längs Lärjeån, som man hittar vid Kortedala.

Ha det bra, hoppas vi ses!

kan man vara med en stund? köra några stigar o så? eller är det nån längre tur?

ska se om jag lyckas hitta dit också.. till franssons alltså..

Jadå, ingen tvingar någon att köra hela dagen. ;-) Det blir väldigt blandad cykling imorgon, en del trix på dh banan, en del stigar. Det kan hända att det blir en förlängning efter Kviberg via Jonsered->Skatås också, ifall några orkar och solen skiner.

/Leo

Det är ju ett stenkast från där jag bor. Jag hänger vid DH-målet runt 12:20-12:30 nånting då.
Som sagts, tyvärr är mycket av den roliga SM-banan sönderbyggd av hus, fanns en rolig slinga på 7,5 km att köra förr i tiden. Man kanske kan hitta resterna av den?
Vi ses!

Kviberg har jag aldrig cyklat vid och det kunde ju vara kul att pröva, jag kommer. DH-banan tar jag nog till fots dock då inte varken cyklist eller cykel står pall sådana övningar.

/Johan

gott =) jobbar nämligen vid kviberg, så det vore roligt att se vad det finns att köra där, om man har lust att ta en tur efter jobbet nångång..

dh vet jag inte riktigt om jag vågar mig på.. iaf inte med min xc-inriktade hardtail ;) tror inte mina hjul gillar det iaf. har lite problem med min mtb's tillstånd, hjulen är skeva oavsett hur mycket jag pillar i ett riktställ.. så ställa in bromsar (v-broms) är förbannat jobbigt.

[edit] ni är inte typ jätteduktiga på sånt o kan fixa det på några minuter, eller? vore oerhört tacksam för all hjälp.. [/edit]

man kan strippa cykeln på alla onödiga saker som lås o sånt, right? (använder den även som "till jobbet"-cykel)

Senast redigerad av en moderator:
Om det är någon som är intresserad av lite "lättare" cykling typ lång tur till Sisjön/Sandsjöbacka så kan det nog ordnas då jag själv är lite sugen på en sådan tur. Dyker upp imorgon. Inte så mycket start och stopp utan lite mera flyt, en jämn grupp hade varit kul. Vi ses.

Yo!
Planerna ändras, ni behöver inte vänta på mig. En natt utan sömn pga liten kotte med magknip samt ett uppdrag att åka och köpa en mjölkpump gör att jag får försöka ge mig ut på en egen liten tur ikväll ev. om tid finns. Men jag har ju redan utforskat MTB-åkningen i Kvibergs-skogarna hyfsat mycket. Inte så långa slingor, men man kan få ihop en del roliga korta partier här och var - sen kan man ju mosa på vidare i skogarna upp mot Bergsjön och bortåt också.
Vi ses!

..vilket ni antagligen vid det här laget insett att jag inte gjorde. ;) eller, jag hittade dit, men jag hade ingen aning om var franssons var nånstans, så jag fick lite panik där ett tag.. hittade dock tillslut, men då var klockan 12:15 och då hade ni redan stuckit.

tänkte sen "skam den som ger sig" eller nåt sånt och försökte sen stick själv till kviberg (jag bor i andra halvan av stan så jag kan inte vägarna där ute så bra, eller knappt alls snarare =) ) och hittade dit tillslut efter ett massa virrande.. följde ett tag efter en annan människa som kunde potentiellt vara happyist (cresent-mtb med skivbromsar, rätt seriös outfit, nån som känner igen sig?) men han var antingen inte på väg dit eller så var han lika borta som jag =)

jag svepte förbi både kvibergs kyrkogård och senare ner till nåt fotbollsområde, tänkte att jag skulle ha tur o se nån av er, vilket jag inte gjorde.. hade glömt av var på kartan det skulle vara nånstans, och klockan var ganska mycket redan ändå.

hur som helst, jag fick en rätt härlig tur iaf, tyvärr på nästan helt på asfalt. vill med ut i skog ju!

och det MÅSTE finnas en närmre väg från frölunda (nära frölunda torg) till mötesplatsen än den jag tog.. nån som vet?

nästa gång vill jag ha leos (eller nån annans) mobilnummer.. och nu vet jag ju faktiskt var frasses ligger så =)

Tråkigt fox att du missa dom! Jag gjorde nästan samma sak. Jag kom iväg så sent att jag tog en annan väg, direkt till målet istället för via dh-banan, vilket jag sa förut att jag skulle göra. Sen det blev väl lite missförstånd hitådit, men Leo ringde å sa att dom va vid starten så jag tog mig uppför dh-banan å mötte dom på mitten typ.

Sedan blev det lite sköna stigar runt på Kvibergs berget, så länge jag pallade. Avvek när vi va på toppen av berget igen å åkte själv nerför hela dh-banan. Kan skryta med att enda stället jag ledde cykeln var vid bergskanten med trästegen/rampen =)
Stannade å tvekade endel vid bergskanten som va efter den men jag droppa ner lite försikigt å det gick bra, kanske inte så snyggt men. ;)

Tack för en trevlig tur!

/Mikael

Hemma igen efter en härlig dag ute i solen! Vi snurrade runt i Kviberg i kanske 1.5 timma, roliga stigar men det är helt sönderhackat pga nybyggnationen. Det är ju hus överallt där nu, helt otroligt, har inte varit där på ett par år så det har byggts fort! En stig ledde rakt ut i en villaträdgård... :-) sen körde vi mot Partille och fikade vid Preem macken i Utby. Därefter vidare mot Jonsered och den härliga långa asfaltsbacken upp ovanför Jerikotunneln. Där hoppade vi på Bohusleden och körde den hela vägen hemåt, med en liten avvikelse i slutet då vi tog och förlängde turen med både grönvit längs Kåsjön och den roliga "kapa-styret" stigen mot Soldatängen.

Fem timmar var vi ute, ca 45km blev det, en liten långtur alltså. :-) Vi ses på tisdag!

/Leo

VADDÅ HÄRLIG UPPFÖRSBACKE?!? ARGH! ;-)
Tack allesammans för en härlig tur! Lagom stökig, många goa små dropp man kunde hoppa ut från och en hel del spänger, precis som det skall vara. Blev rejält trött sista halvtimmen. Med transport ToR Franssons stannade mätaren på drygt 59km vilket är 10-15km mer än jag är van vid. Kommer nog vara lite stumm i benen i morgon... Men mer sånt här måste det bli!

Ha de så gött till nästa gång =)

Jag vill också tacka all för en mycket trevlig tur och framförallt Leo för eminent guidning till roliga stigar. DH-banan var på tok för svår för mig så den låter jag bli i fortsättning. I backen upp mot Jeriko-tunneln var man lycklig över MTB-utväxlingar, hade varit klart jobbigare på racern (39-23 som lättast).

/Johan

Hade riktig kul idag, tack alla! Vädret var som sagt fantastiskt, skogen är helt tor nu!
Bohusleden från Jonsered till Skatås är ju helt underbart, man bara ler hela tiden!

Ola

Tillbaka
Topp