[Happy Ride] - Uddevalla-tråden

Hög tid att skapa en egen tråd för våra turer i Uddevalla. Premiären går av stapeln lördag den 26 Mars kl 09.30, vi samlas vid första grusparkeringen mot fridhem (bakom kamratgården). Det borde vara relativt snöfritt både på fjället och runt bjursjön så vi håller oss i området. Skulle tippa på att det blir runt en 2-2.5h cykeltur med möjlighet att droppa av tidigare.

Det skulle ju lätt kunna bli en trevlig vana! Klubben brukar ha några fasta turer i veckan, återkommer med tider om ingen hinner före! Välkommen, förresten!

Nicathu skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skulle ju lätt kunna bli en trevlig vana!
> Klubben brukar ha några fasta turer i veckan,
> återkommer med tider om ingen hinner före!
> Välkommen, förresten!

tack! Jag håller utkik så får vi se om jag dyker upp lite längre fram.

Hur är terrängen i uddevalla, och vad för typ av terräng kör ni på? stig, grusväg.. ?
Flyttade upp i höstas men har fortfarande cyklarna i Göteborg (veckopendlar) men när det blir lite somrigare tänkte jag försöka få med tjejen ut lite och köra lite xc själv i skogarna..

Vi har grymt varierad terräng och har dessutom ett par "gubbar" som hittar precis överallt! Cyklade en del med dom förra året och det var helt grymt så se till att få hit cyklarna omedelbart;-)
Välkommen till stan!

Vi kör största delen stig, oundvikligt med lite grusväg emellanåt som transportsträckor dock. Det finns otroligt mycket bra stigar i Uddevalla, på måndagkvällar anordnar Uddevalla CK turer där alla får vara med och "alla ska med"-tempo. Finns ett gäng gubbar där som har en enorm lokalkännedom bland stigarna, fantastiska turer.

tfsk skrev:
> Vi kör största delen stig, oundvikligt med lite
> grusväg emellanåt som transportsträckor dock.
> Det finns otroligt mycket bra stigar i Uddevalla,
> på måndagkvällar anordnar Uddevalla CK turer
> där alla får vara med och "alla ska med"-tempo.
> Finns ett gäng gubbar där som har en enorm
> lokalkännedom bland stigarna, fantastiska turer.

Kan meddela att starttiden på måndagar kpmmer vara 18.30.

Nicathu skrev:
> Suveränt, blir det fasta turer på onsdagar
> också?

Det blir det, fast dom e mer inriktade på motion och lite distans. Dom startar på onsdag

Nicathu skrev:
> Blir det alltså organiserade turer mån, ons,
> lör och sön?

Pratar du bara mtb eller racer? Jag vet bara säkert att det är mtb på måndag och onsdag

trycket skrev:
> Nicathu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir det alltså organiserade turer mån, ons,
> > lör och sön?
>
>
> Pratar du bara mtb eller racer? Jag vet bara
> säkert att det är mtb på måndag och onsdag

Och en Bastardtur på lördagar, ansvarig för övertrampet är Mr Tfsk;-) Tre per vecka borde ju innebära att tom jag lyckas samla ihop 8-9 turer innan BST!!!

Nicathu skrev:
> Haha, har ju inte köpt någon än! Vilken modell,
> vilken storlek, vilken färg... Sköna problem!
> Har hittat skor iaf!

Bontrager? Du börjar ju i alla fall i rätt ände!!

Hmm, då är ju till och med jag inom trampavstånd från startplattan på löradag morgon. Meeeeen, svärfar fyller år så det är nog inte lämpligt för familjefriden att jag lämnar fru och barn ;o)

Själv brukade jag cykla i söder, i ett område Vindsvalan, bort mot Lindesnäs, Stenshult, Nöthult.

Trevligt trevligt, då ska det ju kunna bli lite cyklat trots allt. Vart finns de områden som det cyklas i? någon som har en karta som kan visa? Bor i skogslyckan, men har inte hunnit skaffa mig någon koll på vad områdena i staden heter i övrigt..

Här kommer en fulkarta jag gjorde snabbt. Det där är de vanligaste områdena. Bjursjön, Klämman, Kasen och Dynamiten.

Bilagor

• uddevalla.png
    uddevalla.png
    196.1 KB · Besök: 32
tfsk skrev:
> Trevligt, bor på Äsperöd så har 100m till
> vindsvalan. Finns det stigar bort mot stenshult
> som jag missat eller är det grusvägen du tänker
> på?

Uppe i krokarna runt stallet ovanför vindsvalan fanns det iaf på 90-talet en hel del man kunde cykla på, kanske mest doubletrack skogsbruksväg. Men just nu kommer jag baskemig inte alls ihåg och det som fanns då finns ju kanske inte heller idag. Har för mig MTB-leden (finns den kvar?)gick på rätt ok stigar långa sträckor där..

Bodde på Sommarhemmet och det fanns då lite rolig knuffcykling på solsidan berget bakom Bohusgården ner mot Höjentorp. Nu borde det explodera av vitsippor där snart..

Sernevi: Då bor du bra till för att ta dig till fridhem, bara 400m uppförsbacke som uppvärmning så är du framme.

andematt: Ok, tänker du på det som tidigare kallades "vita" så är det väl bara fraktioner kvar.

Den vita slingan som du pratar om andematt har väl nästan gått i graven på grund av vad jag förstår nya markägare som inte vill ha cyklister, ska tydligen ha lagt ut både krossat glas och taggtråd har jag hört. Men vi har så mycket andra kul slingor ändå, men visst e det tråkigt. Nä nu ska jag börja ladda för en tur runt Kasen i kväll, någon som e sugen på att hänga med??

Feberfrossa igår, cykeltur idag... Skitkul trots allt, inte mycket snö kvar heller! Tyckte synd om mig själv och tröstade mig med ett par espresso och en kanelbulle på Roomer på väg hem. Det blir en riktigt bra tur på lördag, längtar redan!!!

Jag gillar freddans karta. Enda stället jag ej kört på är Klämman. Själv brukar jag starta vid Dynamitbacken och sedan till Bjursjön(och alla roliga banor runt där) och därefter in på den roliga skogsbanan vid Fasseröd(märkt med röd färg) och därifrån till RödÖn =). Jag har varit inne på Kasenområdet också, men lyckats helt virra bort mig helt =). Klämman måste jag bara testa =).

Kör du något med klubben cubefritzz? Om du inte tycker det är för dåligt tempo på måndagscyklingarna så kan du ju hänga på där och önska en "guidad" tur på klämman.
Du såg stark ut ändå idag Nicathu!;) eller kanske inte ändå.

Lör 26/3 9.30 vid första parkeringen, Fridhem. Till skillnad mot cykelvasan så finns det ett fåtal platser kvar;-) Vilka kommer?

Lars
Nils

Bästa tänkbara! Klämde precis i mig en stor kanelbulle och toppade det med en kycklingmacka, i den ordningen! Tfsk, tar du med din gps så du kan bli Uddevallas svar på gbg-Leo? Eller är den i samma låda som din pannlampa;-)

Det blir säkert bra, vi cyklar hemifrån strax nio så vi inte behöver stressa ihjäl oss uppför den långa backen till mötesplatsen! Hur lång är den egentligen, någon som vet?

Trycket: Nej jag har aldrig kört med klubben. Känner inga i klubben. Mest privat och för att det är roligt. Är dock uppväxt med cykling runt Bjursjön och banorna runt där sedan barnsben. Så jag tror att jag har rätt bra koll på banorna runtomkring där =). När på måndagar kör ni och var startar ni? Sitter inomhus och kör Spinning pga kylan som är ute =).

jonjak: Tack själv, hoppas du följer med fler gånger!
cubefritzz/jonjak/övriga: Vad sägs om en tur måndag kväll, jacoba har föreslagit en Bastardtur runt 18.00...

Nicathu skrev:
> cubefritzz/jonjak/övriga: Vad sägs om en tur
> måndag kväll, jacoba har föreslagit en
> Bastardtur runt 18.00...

Inte alls omöjligt om tid finnes. Får nog bestämma mig på måndag em. Skriver ni här om/när ni ger er ut?

Tillbaka
Topp