Har dämparen skadats?

Trackattack

Ny medlem
Har dämparen skadats?
Fick hoj på posten. Framgaffeln stod direkt mot lådgolvet utan något mjukt emellan.
Det finns därför märken i kartonggolvet från dämparen vilket är oroväckande.

Högersidan står på axelfästet som borde palla endel. Vänstersidan stod på reboundknoppen som jag är mer orolig för. Kan den skadas av stöt rakt underifrån?
Vad tror ni?

Har dämparen skadats?
Det bör sitta en plastbit i gaffeln under transport som hindrar underbenen att "tryckas ihop" vid belastning från sidan, den skyddar även traditionella QR-dropouts från att skadas.

Jag minns inte riktigt hur mina "through-axle" gafflar har kommit men tror det var rikliga mängder bubbelplast runt benen, tänk boxhandskar.

Dokumentera (foto) och "anmäl" iaf så du har något till säljaren om du skulle få problem med prylarna i framtiden.

Har dämparen skadats?
Det är en SID rl kanske skall tilläggas.

Tack för input Marr. Om du vill får du gärna utveckla ditt "tror". Har du koll på hur reboundreglaget är infäst?

Har dämparen skadats?
Trackattack sa:
Det är en SID rl kanske skall tilläggas.

Tack för input Marr. Om du vill får du gärna utveckla ditt "tror". Har du koll på hur reboundreglaget är infäst?

Med tanke på hur hårt man prylar bland annat rebound skruven när man plockar lös underbenen.

Själva reglaget är väll bra att dra ut?

Har dämparen skadats?
Ja enligt manualen ska den på något sätt sitta fast på en bottom bolt som i sin tur är fastskruvad i bottendelen av gaffeln. Så då är frågan om transporten kan ha skadat denna bottom bolt eller infästningen till denna.

Har dämparen skadats?
Om den är konstruerat på samma sätt som en Reba så ska det nog inte vara några problem, åtminstone inte för axiella krafter. Rebound-skruven sitter i skruven som håller fast underbenen. För att montera loss dem ska man lossa skruven några varv och klappa till på den med hammare. Den ska nog tåla en del misshandel.

Har dämparen skadats?
Kay: den är inte monterad ännu. Känns dumt om den eventuellt ändå ska tillbaka. Frågan är om detta kan innebära problem i framtiden. Initiala skador märks inte alltid på en gång utan kanske efter en tids användande som förvärrat den initiala skadan.

"Bottom bolt" sitter infäst drygt 8cm upp i gaffelbenet på årets modell. Ska den klara hammarslag låter det ju betryggande iofs. Gissar på att man har en pinne emellan som man hamrar på då för annars blir det svårt att komma åt :)

Har dämparen skadats?
Nu tänker jag lösa ditt "problem".

Rotera på rebound justeringen!
Löper den fritt åt båda håll med tydliga klicklägen?
Om ja, då är det inget problem, om nej - hör av dig till säljaren & reklamera.

Slut på meddelandet.

Har dämparen skadats?
Vernersson sa:

Slut på meddelandet.

Har sid rl klicklägen?

Har dämparen skadats?
marr sa:
Vernersson sa:

Slut på meddelandet.

Har sid rl klicklägen?

SID RCT3 har iaf klicklägen på reboundsruven i botten på gaffelbenet precis som Reba RLT, Pike RCT3 och Boxxer RC.
Hur ska man annars kunna räkna klicken när man justerar reboundhastigheten? =)

Har dämparen skadats?
Klicklägena funkar så jag får luta mig på det och hamrandet. :)

Nästa problem är att de skickade fel hjul. X1900 istället för m1900. Suck... De/han vill inte säga att de gjort fel utan menar att jag fick det "bättre" hjulet. Lite lättare ja men 2.5mm smalare tyvärr vilket är stor skillnad. Han kan tänka sig en voucher men har fortfarande inte sagt på hur mycket. Ett helt hjulset var tydligen för mycket. Vore enklare att de skickar rätt så returnerar jag de andra i samma kartong. Diskussionen pågår. Vad tycker ni en ok voucher är i annat fall?
Borde kanske skapa en ny tråd för detta.

Har dämparen skadats?
Trackattack sa:
Klicklägena funkar så jag får luta mig på det och hamrandet. :)

Nästa problem är att de skickade fel hjul. X1900 istället för m1900. Suck... De/han vill inte säga att de gjort fel utan menar att jag fick det "bättre" hjulet. Lite lättare ja men 2.5mm smalare tyvärr vilket är stor skillnad. Han kan tänka sig en voucher men har fortfarande inte sagt på hur mycket. Ett helt hjulset var tydligen för mycket. Vore enklare att de skickar rätt så returnerar jag de andra i samma kartong. Diskussionen pågår. Vad tycker ni en ok voucher är i annat fall?
Borde kanske skapa en ny tråd för detta.

Du har fått fel produkt, vad är problemet? Säljaren måste ta sitt ansvar. Ring till säljaren och kräv att de skickar rätt prylar.
Vem är säljaren så man vet var man inte ska handla?

Har dämparen skadats?
På engelska och på alla övriga språk stod det m1900 i både beskrivning och specifikation. Det var på den engelska sidan jag beställde så det var m1900 jag köpte. I den tyska beskrivningen stod också m1900 men i tyska specifikationen stod det tydligen x1900 vilket visade sig vara den egentligt korrekta informationen. Det och att han bara påstår att x1900 är bättre gjorde att han motvilligt vill ta ansvar med argumentet att inget fel egentligen begåtts och att jag redan fått det "bättre" hjulet för att det är lättare. Dock ej det jag beställde eller det jag vill ha.

Har dämparen skadats?
Ska kolla upp vad som gäller.
Jag föreslog att de skickar de hjul jag egentligen köpte så skickar jag tillbaka de andra i samma kartong men det vill/kan de inte säger han. Erbjuder bara ett 50eur presentkort eller så tar de tillbaka cykeln i sin helhet.
Kundbemötandet är inte det bästa direkt. Behåll cykeln vi skickat och var tacksam eller slipp, verkar vara inställningen.
Ger inte mersmak.

Senast ändrad:
Har dämparen skadats?
Exakt som jag skrev igår 16.38.
Det stod m1900 men jag fick x1900. X1900 är tydligen det hjul som är korrekt och det stod fel på hemsidan.

Vad tror ni om 2.35 hans dampf på 20mm fälg? Slanglöst?

Nu bytte tråden ämne men det är ju inte första gången på detta forum :)

Har dämparen skadats?
Trackattack sa:
Det stod m1900 men jag fick x1900. X1900 är tydligen det hjul som är korrekt och det stod fel på hemsidan.

Vad tror ni om 2.35 hans dampf på 20mm fälg? Slanglöst?

Nu bytte tråden ämne men det är ju inte första gången på detta forum :)
Okej, ja då blir situationen lite annorlunda.. kolla hur tillverkaren specar den är mitt tips, feltryck kan alla göra och att du får ett presentkort på 50 eur är nog en helt okej deal.

Ang. däcken som kommer det lira.

Har dämparen skadats?
Riskerar jag inga burps med 20mm fälg och 2.35däck? Jag har sett rekommendationer på 25 till 30mm och minst 23mm.

Har själv provat nn 2.4 på smala fälgar och det var livsfarligt i kurvorna så de åkte av.

Har dämparen skadats?
Det bedömer du själv. Alla fälgar är inte likadana. Fungerar det att köra med 2,35" så för all del. Om burpar och har problem så är det slang som är enda lösningen. Personligen skulle gå på minst 25mm.

För att sätta fälgar i perspektiv. HEDs landsvägsfälgar har 21mm innerbredd för >22mm-däck.

Har dämparen skadats?
Trackattack sa:
Riskerar jag inga burps med 20mm fälg och 2.35däck? Jag har sett rekommendationer på 25 till 30mm och minst 23mm.

Har själv provat nn 2.4 på smala fälgar och det var livsfarligt i kurvorna så de åkte av.

Jag kör WTB Prowler MX 2,5" på en 19mm fälg utan några problem. jag har mycket svårt att tro att det ska vara något problem, om du inte skör väldigt låga tryck. Men då kommer punka eller avsaknad av fart vara ett större problem.

Har dämparen skadats?
Trackattack sa:

Jo, men det framgick inte om du köpt hjulen separat eller inte och det avgör hur handlaren behöver ställa sig till ett återköp. Är handlaren vrång som hen verkar vara i detta fallet så behöver du troligen returnera hela cykeln. Om det är värt den tiden, det vet bara du själv.

Har dämparen skadats?
Sorry. Tänkte det var underförstått att det var hjulen som kom med cykeln men givetvis kunde de kommit separat också.
Trodde Bike-Discount med sin omsättning var mer kundorienterade men de kanske fått storhetsvansinne nu när canyon har såna problem med sap och en fanrik som ska trimmas in.
Värt den tiden är den stora frågan. Funkar det utan fara med 2.35 är det kanske inte värt strulet.

Tillbaka
Topp