Har jag dragit sönder styrlagret?

fd.Elhojtok

Aktiv medlem
Det händer liksom inget när jag drar åt toppskruven. Borde det inte bli trögare att vrida styret? Jag drog åt ganska ordentligt, runt 15 Nm. (Jo, jag lossade skruvarna på styrstammen först!)
När jag cyklade hem från jobbet idag knakade det oroväckande i framgaffeln och det känns som om det glappar lite när jag håller in frambromsen och ruckar cykeln fram och tillbaka. Osäker på om det är hjulet som vrider sig för att bromsskivan glappar lite eller om det är styrlagret. Kan jag ha tagit i för hårt?

Tror du dragit för hårt, ja. Lyft på locket och kolla om star nutten har glidit med upp. Bara att banka ner igen om det är en vanlig av fjäderstål i ett styrrör av metall. Om det är kolfiber får du läsa på vad som gäller för den du har.

Du måste nästan ha dragit starnutten hela vägen upp mot skruven om du dragit 15Nm.

15Nm är i närheten av vad ett M8 skruvförband bör dras åt. På en stackars m5/m6 går saker sönder vid såna åtdragningsmoment.

Demontera och kolla vad som hänt.

Utav vilken anledning drog du åt toppskruven med 15nm! 😳. Den ska dras åt just så att inte styrlagret glappar. Svårt att sätta en siffra på eftersom jag inte moment drar det, men typ 3-5ish nm. Antagligen är sturnutten paj, men den är ju relativt enkel att byta.

Tror väl inte det är det, men stundom når inte gaffelröret ända ner upp. Kan ha med distanser att göra, som sagt, eller att det är för litet våld inblandat.

Senast ändrad:
Det sitter ingen starnut utan en expander med sån där inre skruv. Tror (jag menar hoppas) inte det är nån fara. Spelet verkar snarast komma från att bromsbeläggen rör sig lite och knakandet försvann när jag spolade av skivan och oket.

I och med att skruven höll så tvivlar jag på att kraften varit särskilt stor. Den borde i vart fall gå av långt innan ett kolfiberrör ens är i närhet en av att påverkas. Men kolla så att inte expandern repat sönder insidan. Det kan betyda brottanvisningar däremot.

Kan TS utveckla vad som motiverade att dra den stackars oskyldiga toppskruven med 15nm?
Jadå, men kanske inte utan att idiotförklara mig. Jag visste inte ens om det var en kolfibergaffel. Från början var det iaf ett tydligt glapp. Jag är van vid att när man drar åt styrlagret blir det trögt att vrida styret eller att det rentav blir lite stegmotorkänsla. Kanske bara sker med äldre gängade gafflar? Icke så med den här gaffeln tydligen.

Jadå, men kanske inte utan att idiotförklara mig. Jag visste inte ens om det var en kolfibergaffel. Från början var det iaf ett tydligt glapp. Jag är van vid att när man drar åt styrlagret blir det trögt att vrida styret eller att det rentav blir lite stegmotorkänsla. Kanske bara sker med äldre gängade gafflar? Icke så med den här gaffeln tydligen.

Men då är det något konstigt där. Har du kanske inte tillräckligt med distanser och drar du top-cappen emot gaffelröret, som skrevs ovan?

Jag skulle vara mer rädd för styrlagret än för gaffelröret. Att drar upp en expander i gaffelröret ger ingen farliga skador.

Men då är det något konstigt där. Har du kanske inte tillräckligt med distanser och drar du top-cappen emot gaffelröret, som skrevs ovan?

Jag skulle vara mer rädd för styrlagret än för gaffelröret. Att drar upp en expander i gaffelröret ger ingen farliga skador.
Alltså, det är nog inget glapp nu längre. Styrlagret känns inte heller konstigt när jag vrider på styret, så jag hoppas allt är i sin ordning...

Är styrlagret korrekt monterat? Ibland finns någon bricka för styrning som gärna hoppar till när man släpper på förspänningen.

Har expandern krupit upp? Jag har varit med om att klackarna hamnar snett.

Det går arr göra fel på mer än ett sätt.

Det händer liksom inget när jag drar åt toppskruven. Borde det inte bli trögare att vrida styret? Jag drog åt ganska ordentligt, runt 15 Nm. (Jo, jag lossade skruvarna på styrstammen först!)
När jag cyklade hem från jobbet idag knakade det oroväckande i framgaffeln och det känns som om det glappar lite när jag håller in frambromsen och ruckar cykeln fram och tillbaka. Osäker på om det är hjulet som vrider sig för att bromsskivan glappar lite eller om det är styrlagret. Kan jag ha tagit i för hårt?
15nM!!!!!!! HELVETE!!!!!

Efter några långturer kan du kanske kika till det igen. Det finns litet olika varianter, men ofta lossar man mutter, expander, och ser om det går att bonka ihop grejorna än litet bätte.

Efter några långturer kan du kanske kika till det igen. Det finns litet olika varianter, men ofta lossar man mutter, expander, och ser om det går att bonka ihop grejorna än litet bätte.
Inte ”bonka” nånting här! Kolla hur konstruktionen ser ut - vad skulle det hjälpa att slå på nånting här?
1748339798468.webp

Håll inne frambromsen o ricka cykeln lätt fram och tillbaka så att gaffeln sätter sig i lagren (om de inte gör det direkt) innan locket låser läget. Och där behövs inte mer än ett par tre Nm.
Och sist spänna styrtappen.

Ja, det verkar inte bättre. Hur ser jag om nåt har blivit skadat?
Om det är en kolfibergaffel med styrrör av kolfiber sitter en expansionmutter i röret. Vissa expansionsmuttrar behöver lite kolfiberpasta för att greppa tillräckligt. Eventuellt har du skruvat upp expansionmuttern mot hatten annars tror jag att hatten hade spruckit av 15 Nm.
Expansionsmuttern skall sitta i jämnhöjd med övre styrlagret om inget annat anges i bruksanvisningen.

Alltså, det är nog inget glapp nu längre. Styrlagret känns inte heller konstigt när jag vrider på styret, så jag hoppas allt är i sin ordning...

Allt borde ju inte vara i sin ordning och om du hade ett glapp så lär det inte ha försvunnit av dina aktiviteter. Om du har dragit 15 Nm så ska det garanterat märkas genom att det blir motstånd mot att vrida styret. Förmodligen har du dragit upp expandern, eller så har du för få distanser så att det inte blir något tryck på lagret.

'Mysteriet' är förmodligen löst. Jag har bytt till en justerbar styrstam, aningens tunnare:
PXL_20250527_144127010.webp
PXL_20250527_144147063.webp
Jag tänkte verifiera det här med en 3d- printad distans innan jag skaffar en riktig. Med 10% infill i pla lär det inte vara risk att dra sönder något.

Nu är frågan om det blivit nån skada på styrröret. Vet inte hur det ska se ut och om detta är en tillverkningsskarv:
PXL_20250527_143637216.webp

PXL_20250527_143538275.webp

Expander:
PXL_20250527_144011543.webp

Styrröret är för kort för att monteras så. Du behöver en distans ovanför för att topcapen ska kunna göra det. Styrröret verkar också ha fått en omgång...

Skrap av expandern på innesidan av gaffelröret är ofarligt. Däremot ser det ut som att gaffelröret är bruten, antar pga du har dragit åt skruvarna på stammen mycket för hård. Jag skulle inte våga köra på den. Gaffelröret borde fixas eller bytas!

EDIT: eller är det en synvilla och är det bara några skikt som har dragits ur?

Förmodligen hamnar den inte rätt eftersom det inte finns något styrrör som sticker upp och håller den på plats. Är styrröret på gaffeln spräckt?
Syns tydligt på näst sista bilden. En vertikal spricka precis där styrstammens förband nyper åt. Sannolikt därifrån som knaket kom. Även styrstammen ser ut som att den dragits åt på tok för hårt och skadats.

Jag hade bytt båda

Syns tydligt på näst sista bilden. En vertikal spricka precis där styrstammens förband nyper åt. Sannolikt därifrån som knaket kom. Även styrstammen ser ut som att den dragits åt på tok för hårt och skadats.

Jag hade bytt båda
Styrstammen är sprillans och har garanterat inte dragits hårdare än de 10 Nm den är märkt med. Däremot är det Biltema... 🥴

Går det att byta styrrör???
Är inte hemma nu, men ska ta loss stammen och inspektera utsidan. I värsta fall går det väl att kapa styrröret en liten bit?

Kanske borde lättat på styrstammen lite först?
Kanske inte är något problem, men det är nog bra om expandern och tophat sitter på plats när styrstammen dras fast annars är risken stor att kolfiberröret spricker eller knäcks. Har inte cykeln en manual som beskriver vad som gäller för styrlager/expander/styrstam?

Styrstammen är sprillans och har garanterat inte dragits hårdare än de 10 Nm den är märkt med. Däremot är det Biltema... 🥴

Går det att byta styrrör???
Är inte hemma nu, men ska ta loss stammen och inspektera utsidan. I värsta fall går det väl att kapa styrröret en liten bit?
Märkningen gäller hållfastheten på gängorna.
Är styrröret alu ell kålfiber?. Ser alu ut och verker lite skumt hoppressad.

Edit; jag minns att Rose sålde styrrör i lösvikt "förr". Om de finns kvar där vet jag inte.
Men gissar att de ska pressas i gaffelkronan med specifikt moment. Om de fortfarande går att få tag i nånstans.
Googla "steerer tube replacement"

Senast ändrad:
Märkningen gäller hållfastheten på gängorna.
Är styrröret alu ell kålfiber?. Ser alu ut och verker lite skumt hoppressad.
Det är kolfiber... Se bild.

Edit; jag minns att Rose sålde styrrör i lösvikt "förr". Om de finns kvar där vet jag inte.
Men gissar att de ska pressas i gaffelkronan med specifikt moment. Om de fortfarande går att få tag i nånstans.
Googla "steerer tube replacement"
Det är en kolfibergaffel och styrröret går inte att byta ut.

PXL_20250527_195516080.webp

Tyvärr verkar väl styrröret och därmed hela gaffeln vara rökt?
Och VR är i farozonen. Var fixar jag en ny gaffel snabbt? Och hur vet jag vad jag ska ha?

Om den verkligen är deformerad så pass lär nog ingen garantera att den håller... men är det verkligen det som hänt? Sjukt otippat för nån som nöjt sig med stål och aluminium.

Det är kolfiber... Se bild.

Det är en kolfibergaffel och styrröret går inte att byta ut.

Visa bilaga 771474
Tyvärr verkar väl styrröret och därmed hela gaffeln vara rökt?
Och VR är i farozonen. Var fixar jag en ny gaffel snabbt? Och hur vet jag vad jag ska ha?
Aj aj aj.
Men Rose är väl ett bra ställe att börja fråga?
Ser ut som ett rakt 1 1/8" men kan ju vara tapered. Ser inte. . Det finns lösa gafflar hos de flesta nätbutiker. Den behöver ha rätt bromsinfästning, hjulaxelstandsrd och helst liknande "rake". (försprång)

Exvis https://www.bike24.com/cycling/parts/bike-forks/rigid-forks

Senast ändrad:
Känns som om det borde hålla bra länge till, med styrstammen som stöd. Kanhända kan någon fyndig hitta något att stöda röret inifrån.

Jag tror att jag ser en spricka som går åt sidan vid botten av delen som stickar ut. Om det är en spricka så skulle jag säkert inte cykla på den.

bikeshop.se har många gafflar på lager men inte rakt 1 1/8" just nu.

Tillbaka
Topp