Har jag dragit sönder styrlagret?

Man får göra som man vill, men ponera man t.ex. ska byta styre efter några månader och då behöver dra om slangar pga. integration - bromsvätskan är snudd på ny, varför då göra ett komplett bromsvätskebyte?

Nojan runt de hygroskopiska egenskaperna är ofta rätt överdrivna.

Men alla får göra som de vill så klart, personligen spenderar jag gärna så lite tid som möjligt med luftning av bromsar och att hålla sig till tillverkarnas instruktioner har funkat bra hittills 😀
Men jisses. Såklart. Fast när man ändå har sprutorna framme.

Jag tycker inte det är något att stressa upp sig för, utan tror som sagt det håller länge än, ända tills det går sönder. Med styrstammen utvändigt och expandern invändigt.
tror gör man i kyrkan.... jag skulle inte cykla ens en meter med de styrröret om ja så fick en miljon... inte med så pass kompromissat kolfiber...... de är EN synlig skada men vad som inte syns är de små kross skadorna i kolfiberna..

de räcker o tänka en snabb tanke till misärtråden o sadelstolpe i kolfiber vs en viss herres bakdel....

eller en uppförsbacke där man ställer sig upp o tar i o bryter lite i styret... sen behöver man inte fundera mer på varken cykling eller jobbet på ett par månader och njuta av att käka soppa med sugrör efter man fått utslagna tänder brutet käkben troligen ett par revben brutna diverse rejäla skrapsår i ansiktet o på övriga kroppen...

Nu kom den nya gaffeln. Ser längre ut än den gamla, kommer det bli problem?

Jag är inte så hemma på de här grejerna, men den gamla gaffeln ser ut att ha koniskt styrlager medan den nya gaffeln ser ut att behöva nåt rakare? Vad heter i så fall det styrlager jag behöver?

Oerhört tacksam för all hjälp. Nu brinner det i knutarna.

Nya gaffeln är längre:
PXL_20250604_043116186.webp

Rakt vs. Koniskt?
PXL_20250604_043024746.webp

Nedre styrlager:
PXL_20250604_043027889.webp

Så har mina gafflar med integrerat crown race sett ut iaf.

Men kanske läge att gå till en mekaniker och lösa allt nu? Med tanke på resterande tråden

Så har mina gafflar med integrerat crown race sett ut iaf.

Men kanske läge att gå till en mekaniker och lösa allt nu? Med tanke på resterande tråden
Visst kan jag göra det, men det är tidsbrist.
På fredag sticker jag till Gotland och kommer hem sent på måndag. Tisdag hade jag tänkt köra mitt sista pass innan VR.

Det är min gissning också, dvs att det behöver knackas på ett crown race på den nya. Obs: gissning.

Här på videon (14:02 — 14:33) förklarar mekanikern att det finns kolfibergafflar med integrerad lagerbana. De behöver inte en extra enskild bana utan nedre lager sitter direkt på gaffeln.

Om man ändå sätter dit metallringen då kommer gaffeln glappa i ramen.

Här på videon (14:02 — 14:33) förklarar mekanikern att det finns kolfibergafflar med integrerad lagerbana. De behöver inte en extra enskild bana utan nedre lager sitter direkt på gaffeln.

Om man ändå sätter dit metallringen då kommer gaffeln glappa i ramen.

Nu är det den nya gaffeln som inte har integrerat crown race.

Så det behöver hittas ett separat crown race som matchar nuvarande lager, eller köpa ett nytt nedre styrlager där crown race ingår

Var observant på att det finns olika vinkel på crown races, så inte bara diameter som behöver matcha

Ser längre ut än den gamla, kommer det bli problem?
Menar du avståndet hjulaxeln—kronan? Ett par millimeter skillnaden bör inte spela stor roll. Men annars kan man märka skillnaden på styrvinkeln, högre front-end och kortare reach med längre gaffel.

Att styrröret på den oanvända gaffeln är längre är normalt, man brukar såga av det ändå.

Menar du avståndet hjulaxeln—kronan? Ett par millimeter skillnaden bör inte spela stor roll. Men annars kan man märka skillnaden på styrvinkeln, högre front-end och kortare reach med längre gaffel.

Att styrröret på den oanvända gaffeln är längre är normalt, man brukar såga av det ändå.
Ser ut att diffa över 10 mm...

Nu är det den nya gaffeln som inte har integrerat crown race.

Så det behöver hittas ett separat crown race som matchar nuvarande lager, eller köpa ett nytt nedre styrlager där crown race ingår

Var observant på att det finns olika vinkel på crown races, så inte bara diameter som behöver matcha
Givet att övre vinkeln är 45° så verkar vinkeln på integrerad crown race också vara 45°

PXL_20250604_055215047.webp

Ser ut att diffa över 10 mm...

Ja, uppskattar det till 15 mm. Kanske lite mindre till där lager kommer att sitta, men höjer crown race lite till på nya gaffeln, så det blir kring 15 mm högre. Då blir gaffel och sadelrörsvinkel nästan en grad flackare. Reach och stack kan man fixa genom att tar bort 5-10 mm distanser under stammen. Det berör på dina preferenser om det blir sämre eller inte.

Jag ser nu att t.ex. bikeshop inte uppger A-C längd på gafflarna, jobbigt. Då behöver man mejla.

Jag fattar inte. Gaffel och styrlager, inga problem att hitta. Crown race, inte riktigt lika lätt. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Cykloteket verkar kört.

Jag fattar inte. Gaffel och styrlager, inga problem att hitta. Crown race, inte riktigt lika lätt. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Cykloteket verkar kört.

Crown race följer med ett styrlager och säljas ofta inte separat.

EDIT: Bike24 had massor med crown race. Också gafflar (med A-C längd specat) och 24h frakt.

Fet shoutout till Cykelhuset i Väsby!
Minns inte vad meken heter, men när jag ringer så förklarar han att jag förmodligen kommer behöva två crown race eftersom de integrerade brukar vara högre och gaffeln kommer att ta i ramen annars.
När jag förklarar att jag inte hinner dit innan de stänger säger han att han ska gömma två stycken utanför butiken eftersom han ändå inte tänker ta betalt för dem.
Det finns en risk att gaffeln ändå tar i ramen, men:
PXL_20250604_162813010.webp

Tada!

Även ni i tråden ska ha stort tack för ert tålamod och alla tips och råd.
Nu hoppas jag bara att cykeln känns ok när jag fått ihop allt.

Fet shoutout till Cykelhuset i Väsby!
Minns inte vad meken heter, men när jag ringer så förklarar han att jag förmodligen kommer behöva två crown race eftersom de integrerade brukar vara högre och gaffeln kommer att ta i ramen annars.
När jag förklarar att jag inte hinner dit innan de stänger säger han att han ska gömma två stycken utanför butiken eftersom han ändå inte tänker ta betalt för dem.
Det finns en risk att gaffeln ändå tar i ramen, men:
Visa bilaga 772780
Tada!

Även ni i tråden ska ha stort tack för ert tålamod och alla tips och råd.
Nu hoppas jag bara att cykeln känns ok när jag fått ihop allt.
Jag tror att det är detta som kallas kundvård. ❤️

Jag tänkte redan skriva att det såg ut som att nya gaffeln skulle kunna tar i ramen med bara en vanlig crown race på, men ser nu att det är löst. Trevligt!

Säg den lycka som varar...När jag sköt in gaffeln lyckades jag träffa övre styrlagret som flög ner på garagegolvet. De två understa delarna var lätta att hitta:
17490606550405566341226821206504.webp
Ovanpå den övre delen satt en tunn bricka som jag tillsammans med frun letade efter i två timmar. Behövs den brickan? Det sitter ju spacers ovanpå.

Det verkar förresten räcka med en crown race...

Ofta sitter det en tunn bricka ovanpå kompressionringen under dustcapen. Det för att får rätt höjd på dustcapen. Distanser sitter ovanpå dustcapen, inte under.

Staplar du bara två vanliga crown races på varandra?
Den var ny för mig. Hur sitter den övre fast?
'Vanliga' vet jag inte. Meken sa att jag skulle ha dem i en viss ordning. Den undre verkar inte vara en vanlig 45° på undersidan. Säkert därför. Hur menar du med sitter fast? De är skårade så de går att sära litegrann.

Kanske behöv den inte. Försök att ser hur mycket distans det är mellan ram och dustcap med lagret åtedragen. Det behövs mindre än en mm, men dustcapen måste går fri från ramen.
Det törs jag verkligen inte. Eller så drar jag åt igen med 15 Nm för det 'händer inget'.
Jag måste ändå skaffa Oliv och ändstift imorrn. Tror jag vet vilken butik jag åker till 😁

Tillbaka
Topp