Har jag köpt en stulen cykel? Vad ska jag göra

Danne1213

Ny medlem
Hej idag köpt en cykel från en säljare på facebook kontot värkade fake. Han skrev att cykeln var 1 gammal och knaptt använd men när jag såg den så var den i väldigt använt skick och cykeln är en scott voltage yz 0.2 somär gul. Tror att det är en modell från 2011 och det värkar orimligt att köpa en cykell från 2011 när det är 2015... Jag glömde begära om kvitto när jag skulle skicka pm till honnom efter köpet om kvitto så stog det att han hade blockerat medelanden från mig. Jag får dåligt samvete om jag gjort något dåligt... Vad ska jag göra ? Den värkar stulen iallafall...

Danne1213 sa:
Kan inte jag bli anmäld för att jag har köpt den om den skulle vara stulen?

Ytterst tveksamt att det skulle ske.
Däremot är det sannolikt att du inte kommer få behålla hojen om den är stulen och kan matchas mot en ägare.
Köp i god tro existerar ju inte längre.

Det värsta som kan hända är att du lämnar cykeln till Polisen (om den finns i registret).

Du kan ju ringa anonymt om du tycker det är obehagligt.

Jonas

Jag förstår inte varför den måste vara stulen. En ganska gammal cykel som är sliten för tisen spänn känns väl inte helt orimligt. Jag menar inte att vara taskig nu men du kan ju ha blivit blockad föratt du varit en jobbig och orolig kund som frågar för mycket. Ring polisen om du. Vill bars säker pch bered dig på att bli av med cykeln och därd 1000kr, det är det ärligaste. Jag önslar lycka till och att det visar sig att allt är i sin ordning.

Både ja och nej.

Om den som blivit av med den inte har anmält den så är den liksom inte stulen sett ur polisens synvinkel (iom att det inte har rapporterats så har det inte hänt typ)

Är den anmäld , och då helst anmäld i samma kommun som du är i så kan man få en träff. Dom brukar väl inte dela register mellan kommuner om dom inte behöver.

Jag försökte kolla upp en cykel med polisen en gång , mest för att vara säker , men dom kunde inte kolla upp ram nr (var nån tant jag fick prata med). Med det sagt så kanske det går.

Mini_me sa:
Både ja och nej.

Om den som blivit av med den inte har anmält den så är den liksom inte stulen sett ur polisens synvinkel (iom att det inte har rapporterats så har det inte hänt typ)

Är den anmäld , och då helst anmäld i samma kommun som du är i så kan man få en träff. Dom brukar väl inte dela register mellan kommuner om dom inte behöver.

Jag försökte kolla upp en cykel med polisen en gång , mest för att vara säker , men dom kunde inte kolla upp ram nr (var nån tant jag fick prata med). Med det sagt så kanske det går.

Ja har man kollat så gott det är möjligt kan man väl se den som sin egen tills någon hävdar att något är fel, troligen händer det inte eftersom det inte är fel.

Jag kollade upp ramnummret på cykeln på ett register och hittade inget? Vad ska jag göra? Fortsätta använda den eller rinnga 114 14 eller gå till polisen?

Det är ju så uppenbart att den är stulen att du aldrig kommer kunna hävda god tro. Du får antingen lämna in den till polisen eller gräva ner den i skogen. Fly landet kommer inte funka på den cykeln för den håller nog inte till gränsen.

Ring nu 11414 och lev sedan vidare ditt liv utan ångest för något du förmodligen inte ens behöver ha ångest över...

Jonas

Tillbaka
Topp