Har jag monterat cykeln rätt på wahoo trainer?

helgonet1

Aktiv medlem
Hej
Har monterat cykeln (Scott Cr1 Pro) på min trainer (Wahoo Kickr Snap) och undrar om jag gjort rätt. Har inte använt medföljande snabbspänne utan monterat på cykelns snabbspänne direkt. Om ni tittar på bilden så ser man att den inte går ända intill godset utan ca 50 % in på godset. Räcker detta för stabilitet? Kände på cykeln och jag tyckte den satt stabilt.

I bruksanvisningen så står det att man ska helst använda det medföljande snabbspännet. Kollade med detta också och det går inte ända intill godsen heller iofs, så jag förmodar att om jag använder det så är det enbart för att skona cykelns snabbspänne från repor. Är lite osäker på hur jag ska göra, därför ställer jag frågan på detta eminenta forum. Har kollat på youtube och googlat men där framgår inte dessa detaljer tyvärr. Översta bilden är tagen bakifrån cykeln och den nedersta uppifrån.
IMG20221003190904_BURST000_COVER - kopia.jpg
IMG20221003190920 - kopia.jpg

Ok då får jag eventuellt köpa en qr skewer från elite. Så enligt dig så ser det inte bra ut på bilderna? Den sitter för långt ut s a s?

Ok då får jag eventuellt köpa en qr skewer från elite. Så enligt dig så ser det inte bra ut på bilderna? Den sitter för långt ut s a s?
Det ser iof sig ut som vredet går in i skåran men det ser också ut som det pressas mot vredet istället för mot ploppan. I så fall tvivlar jag på att det håller men du får försöka avgöra själv.

Om det går att få tag i wahoo qr skewer så är det väl enklast att köpa den.

Hej igen
Har testat det medföljande snabbspännet men tycker att det sitter exakt likadant som cykelns original spänne. Alltså det sitter bara halvvägs in på skallen. Blir inte klok på det, vill ju inte att grejorna ska släppa och eventuellt går sönder lr att jag skadar mig. Finns det nån på detta forum som har en likadan trainer och kan bekräfta att jag gjort rätt lr fel?

Har kollat youtube men där förklarar dom inte så detaljerat. kolla bilden. På bilden i mitten har jag vänt på snabbspännet men det vart inte bättre för det. På andra sidan så går (bilden till höger) spännet (trainerns) emot godset på cykeln.

Bilagor

• IMG20221009184733 - kopia.jpg
    IMG20221009184733 - kopia.jpg
    123.1 KB · Besök: 87
  • IMG20221010192159 - kopia.jpg
    IMG20221010192159 - kopia.jpg
    74.9 KB · Besök: 89
  • IMG20221009184725 - kopia.jpg
    IMG20221009184725 - kopia.jpg
    79.4 KB · Besök: 80
Hej igen
Har testat det medföljande snabbspännet men tycker att det sitter exakt likadant som cykelns original spänne. Alltså det sitter bara halvvägs in på skallen. Blir inte klok på det, vill ju inte att grejorna ska släppa och eventuellt går sönder lr att jag skadar mig. Finns det nån på detta forum som har en likadan trainer och kan bekräfta att jag gjort rätt lr fel?

Har kollat youtube men där förklarar dom inte så detaljerat. kolla bilden. På bilden i mitten har jag vänt på snabbspännet men det vart inte bättre för det. På andra sidan så går (bilden till höger) spännet (trainerns) emot godset på cykeln.
Som jag har förstått det så skickar de med ett "speciallsnabbfäste" för att 90% av snabbfästena som följer med cyklarna har en plasthylsa på motsatt sida från spännet. Och änden med plasthylsa sitter inte lika bra som deras "speciallspännen". Det är för mig den enda rimliga förklaringen, och jag tror absolut inte att något av dina fästen ska vara farligt att använda

Ja det är det "specialsnabbfäste" jag använder och som syns på bilderna jag bifogat. Tycker inte det sitter bättre än cykelns originalspänne som ju är i plast som du säger. Jag får fråga nån cykelhandlare. Tycker det ser ostabilt ut. Hylsan på trainern är ju slitsad/urfräst för att den ska glida in längre, åtminstone uppfattar jag det så när jag tittar på det.

Hej igen

Var ett tag sen jag hade en sån trainer, men vill minnas att adaptern på trainern går att vrida. Det sitter en liten insex som låser adaptern i ett visst läge.

Kanske går att fippla med så adaptern inte tar i ramen? Menar alltså att du ska vrida på adaptern med slits så den pekar nedåt/åt lämpligt håll

Med Wahoo-spännet ser det ju bra ut? Mycket bättre än med ditt andra spänne iaf. Jag har en Snap som kommer monteras, men inte förrän tidigast till helgen. Har du inte löst det tills dess tar jag lite bilder.

Den går att vrida utan insex. Den sidan ser bra ut.
Extremt märkligt att den går emot ramen om spännet är orginal. Jag får kolla i morgon
Vänd inte på den. Den ska vara som den ska vara.

De runda skivorna är för att låsa när man justerat un bredden

Med Wahoo-spännet ser det ju bra ut? Mycket bättre än med ditt andra spänne iaf. Jag har en Snap som kommer monteras, men inte förrän tidigast till helgen. Har du inte löst det tills dess tar jag lite bilder.
Ja det uppskattas!!! Så får vi se om du stöter på samma dilemma som jag.
Var ett tag sen jag hade en sån trainer, men vill minnas att adaptern på trainern går att vrida. Det sitter en liten insex som låser adaptern i ett visst läge.

Kanske går att fippla med så adaptern inte tar i ramen? Menar alltså att du ska vrida på adaptern med slits så den pekar nedåt/åt lämpligt håll
Nej. den går att vrida utan att lossna på insexskruven den används bara om du vill ta loss adaptern. Jag vill att den ska gå emot ramen, allstå att den går lika långt in mot cykelns gods som det gör på andra sidan där man spänner fast cykeln i trainern. Kolla de tre sista bilderna längst ned så förstår du nog bättre vad jag menar. Som det är nu går den bara halvvägs in.

Hej
Hur går det? Jag har iofs testat nu och cyklat på trainern och det gick bra, cykeln sitter stabilt men skulle vara bra om du kunde ta några liknande kort på hur det ser ut hos dig så att jag kan jämföra.

Den rör inte ramen. Har kollat närmare och den går ungefär lika långt in som på andra sidan, alltså halvvägs. Ska tydligen sitta så, det är iallafall den slutsatsen jag drar men vore sjyst av dig om du kunde ta kort på hur din sitter.

Ok tackar ser exakt ut som på min, den går halvvägs in. Ok då vart min slutsats korrekt. Cyklade igår och tycker cykeln vart mycket stabil så det är bara och träna på. Tack för hjälpen.

Tillbaka
Topp