Har jag nån typ av hjullås insex typ 5,5?

SWEcerb

Medlem
Köpt begagnad cykel och ska sätta på vinter däck. Men upptäcker jag inte får loss hjulen. Ingen vanligt snabb fäste utan insex som jag inte får nån nyckel passa till. Precis mindre än 6mm större än 5mm, köpt insex med tum storlekar men ingen som passar. Nån som vet något som kan hjälpa? Misstänker det är special för att ingen ska sno hjulen. Får inte tag på säljaren...

Bilagor

• 16736345650855806339622262228514.jpg
    16736345650855806339622262228514.jpg
    480.3 KB · Besök: 190
Köpt begagnad cykel och ska sätta på vinter däck. Men upptäcker jag inte får loss hjulen. Ingen vanligt snabb fäste utan insex som jag inte får nån nyckel passa till. Precis mindre än 6mm större än 5mm, köpt insex med tum storlekar men ingen som passar. Nån som vet något som kan hjälpa? Misstänker det är special för att ingen ska sno hjulen. Får inte tag på säljaren...
Du måste ha denna nyckel...Borde följt med när du köpte den..

Bilagor

• Skärmbild 2023-01-13 194825.jpg
    Skärmbild 2023-01-13 194825.jpg
    105 KB · Besök: 117
Är nog något liknande biltema varianten, men denna har svart hylsa på slutet. Och den går inte öppna med polygrip utan att förstöra helt. Säker en hyssat bra variant.

Fördelen är att dom är riktigt lätta....För den som jagar vikt....

Men så mkt till stöldskydd är det inte!

Problem löst. Torx t40 bits o hammare
Ok, bra du löste det!

Tror jag har en biltema 5-kantsnyckel över om någon skulle se det här och ha samma problem. Bytte mina till motsvarande för insex-nycklar istället efter att axeln på ena snabbkopplingen gått av. Tror inte stöldskyddet påverkas så länge ett verktyg krävs för att få bort hjulen.

Man kan nog fortfarande vålda upp "låset" med en polygrip eller svetstång på muttersidan. Funkade iaf på de cyklar som stått i mitt förråd och man glömt bort var "infemman" råkade ha tagit vägen

Man kan nog fortfarande vålda upp "låset" med en polygrip eller svetstång på muttersidan. Funkade iaf på de cyklar som stått i mitt förråd och man glömt bort var "infemman" råkade ha tagit vägen
Går men du lagar fula märken. Och du måste byta pinnen. Jag tyckte iof detta var bra att ha lite extra stöld säkring på hjulen. Med tanke på cykel kostade 3700kr begagnad och vinter däcken kostade mig 2500kr.

Ok, bra du löste det!

Tror jag har en biltema 5-kantsnyckel över om någon skulle se det här och ha samma problem. Bytte mina till motsvarande för insex-nycklar istället efter att axeln på ena snabbkopplingen gått av. Tror inte stöldskyddet påverkas så länge ett verktyg krävs för att få bort hjulen.
Tror jag har en annan variant än biltema och verkar som biltemas är lite större än 6mm. Min var lite mindre. Finns säkert massa olika tillverkare.

Går men du lagar fula märken. Och du måste byta pinnen. Jag tyckte iof detta var bra att ha lite extra stöld säkring på hjulen. Med tanke på cykel kostade 3700kr begagnad och vinter däcken kostade mig 2500kr.
Ja det blir märken. Men jämfört med hur riktiga hjullåsbultar fungerar så är ju en infemma ungefär lika mycket stöldskydd som att sätta ett hänglås över eker och kedja (alt över kedjan genom drevet) och jag skulle helst inte stå en januarimorgon med punka och upptäcka att det lilla specialverktyget inte var med. Men vi är alla olika

Så, säljaren säljer en begagnad cykel där säljaren saknar nyckel till en stöldskyddsanordning på cykeln och gör sig sedan oanträffbar när köparen hör av sig för att få tag på nyckeln ifråga. Någon mer som tycker att det låter som en fishy säljare?

Tillbaka
Topp