Har min cykel slanglösa däck?

Siwert

Medlem
Som rubriken lyder. Jag har nyss köpt en Specialized Levo Comp men glömde fråga säljaren om cykeln har slanglösa däck och nu har jag punka! Hur ser jag om det är slanglöst eller inte?

Som rubriken lyder. Jag har nyss köpt en Specialized Levo Comp men glömde fråga säljaren om cykeln har slanglösa däck och nu har jag punka! Hur ser jag om det är slanglöst eller inte?
Om du skruvar av muttern på slangventilen och trycker in ventilen i fälgen ett par millimeter. Kan du rotera ventilen flera varv, då har du slanglöst.

Specialized tubeless ready däck har kryptiska påskriften "2Bliss" som säger att man kan använda som tubeless. Gissar att din cyklar har tubeless ready däck. Om dom är tubeless monterad är en annan fråga som weldion har svarat på.

Smart! Det ska jag kolla. Tack!
Om du skruvar av muttern på slangventilen och trycker in ventilen i fälgen ett par millimeter. Kan du rotera ventilen flera varv, då har du slanglöst.
Det går inte att vrida i alla fall inte för hand. Däcket är så hårt att det inte går att bryta över fälgen, i alla fall inte med mina Biltema prylar. Finns det något bra sätt?

Flesta tillverkare, inklusive Specialized, levererar deras cyklar med slang, så troligtvis har du slang (och med tubeless och ny vätska får man ingen punkor).

Någon som kan tipsa hur man får dessa hårda däck över fälgen?

Man trycker både sidor in mot mitten runt hela hjulen. I mitten av fälgen är diametern mindre, så då kan man relativt enkelt dra en bit av däck över fälgen.

Jag rekommenderar att byta till tubeless, då har man aldrig mer punkor.

Man trycker både sidor in mot mitten runt hela hjulen. I mitten av fälgen är diametern mindre, så då kan man relativt enkelt dra en bit av däck över fälgen.

Jag rekommenderar att byta till tubeless, då har man aldrig mer punkor.
Att jag inte tänkte på det! Så är det ju naturligtvis. Ut och testa. Tack!

Det får man visst det. Men de flesta är självläkande ?

Ja, "märker man inte längre att man får punkor" hade varit mer noggrann.

Precis sex månader efter min första tubeless konvertering hade jag fyra punkor på en små runda. Tyvärr realiserade jag bara vid sluten av turen att vätskan hade torkad upp (och jag hade kunna fylla på).

Ja, "märker man inte längre att man får punkor" hade varit mer noggrann.

Precis sex månader efter min första tubeless konvertering hade jag fyra punkor på en små runda. Tyvärr realiserade jag bara vid sluten av turen att vätskan hade torkad upp (och jag hade kunna fylla på).

Och jag har upptäckt att man inte skall stanna o beundra geysern (om man upptäcker punkan) utan rulla vidare. Då täter det snabbare. ?
Men det är inte fel att ha nål och salami med sig heller.

Att jag inte tänkte på det! Så är det ju naturligtvis. Ut och testa. Tack!
Hur gick det för dig? Jag har själv beställt en Levo Comp 2021 som jag hoppas få före helgen. Som jag tolkar det är det inte tubeless men att fälgarna är "tubeless ready", d.v.s. att man inte behöver sätta den där tejpen på fälgen. Har du fixat tubeless? Jag funderar själv på att göra det relativt snabbt då jag får hojen.

Tillbaka
Topp