Härda bakdelen? nybörjare...

kallehzj78

Ny medlem
Hej,fick hem en Cube ltd nu i vecken.
Tanken är att ha den till rekreation och till viss del konditionsträning...

Grejen är den att jag är 34år och har typ inte cyklat på tjugo år och fick alltså ganska ont i röven efter att bara provkört lite.

Vad göra?

Köpa annan sadel/stolpe med fjädring?

Skaffa riktiga cykelbrallor?

Bara nöta på lite lagom så blir det snart bättre?

Har bara kört lite lugnt på grusvägarna här hemma nu i vanliga tunna friluftbrallor.

Börja med att skaffa ett par cykelbyxor med stoppning. Hängselbyxor sitter oftast bättre, men de utan duger också bra. Om det inte blir bättre efter ett par veckor, så kan det vara så att sadeln inte passar din ända. Om du inte vill chansa och köpa sadlar på vinst och förlust så besök en välsorterad cykelaffär, de borde kunna guida dig rätt.

Desto hårdare du trampar på desto mer normalkraft från pedalerna o mindre tryck på häcken. Om man gör ett uppehåll och inte heller kör training/spinning brukar det ta några gånger, sedan slutar det att göra ont (om man inte har fel sadel.

Börja köpa och byta grejor efter en runda är som många antytt ovärt. Ge det ett tag så bör det bli bättre, sen kan man börja fundera på kudde i baken, sadlar med hål i och annat pyssel.

Det var samma för mig för ett år sedan. Kom ihåg att jag började skratta när jag satte mig på sadeln dagen efter en vanlig kort cykeltur, för det gjorde humoristiskt ont. Då hade jag inte cyklat på sex, sju år kanske. Det var dessutom på en billighetscykel med tjock sadel. Började precis som du fundera på att korrigera med prylar, typ gelfyllda sadelöverdrag från fultema osv.

Två veckor efteråt var det dock inga problem att cykla nån mil på samma sadel. Så här ett år efteråt känner jag inga rumpsmärtor även om jag varit ute i flera timmar på en mycket hårdare sadel.

Kul att du plockat upp cyklingen!! Du har många fina stunder framför dig!

Jag är (var) i ganska exakt samma sits (höhö). Är lika gammal, har haft ett långt uppehåll från mountainbikesadlar, har exakt samma modell på sadel och fick nyss hem min nya hardtail.

Första milen var snudd på olidliga, och det var dessutom nästan enbart på asfalt. Dagen efter gjorde det fortfarande ont, men efter ytterligare några mil börjar det kännas bättre.

Vadderade byxor gör säkert nytta och är säkert en bra investering ändå, men avvakta lite om det bara är av komfortskäl. Röven vänjer sig! Jag törs nästan lova det.

Sen ska man ju också säga att vissa sadlar passar ens bak riktigt illa, vad folk än säger om htfu...min ex köpte för många år sen en pinta på cykelcity o trots att jag nöter flera 100 mil per år både landsväg o mtb kunde jag inte sitta på den j@vla sadeln många meter utan brutal smärta.

Om du inte får rätt på det efter några rundor rekommenderar jag (trots ovanstående) att besöka cykelcity. Dom har nåt sadelbytardeal = man får låna o prova olika modeller förutsatt att man sen köper en sadel.

Tackar för alla svar!
Blev lite knäckt först när det gjorde så pass ont efter att ha provat lite...

Igår körde jag nästan två mil och det känns helt okay,dock fuskade jag och tejpade rörisolering på sadeln.

Nöter nog på ett tag,så kan ja nog ta bort isoleringen sen.

Senast ändrad:
MrAli.jpg

Ont i baken kan bero på olika saker.

För det första. Det ingen som kommer undan med är "träningsvärken" i början av säsongen eller början av karriären. Det är samma sak när man rider (till häst). Man kan få rejäl värk/ömhet i början eller efter ett längre uppehåll, men det försvinner med lite träning och vana. Inkörningsperioden nderlättas med ett par cykelbyxor med "blöja" som flera nämnt tidigare.

Det andra är att sadeln kanske inte passar din bak. Det går inte att träna bort eller vänja sig vid. Principen är att man skall sitta på de hårda och tåliga sittbenen, inte på de mjuka och ömtåliga skinkorna eller mellangården. Bredden mellan sittbenen är inte nödvändigtvis stor bara för att man har breda höftben eller tvärtom. Det går att mäta bredden genom att sätta sig på en wellpappbit eller en skumgummibit och sedan mäta avståndet mellan centrumlinjerna i de två gropar som sittbenen lämnar efter sig. Specialized har en särskild mätkudde med skala för detta och sedan ett sadelsortiment med olika bredder. Är sadeln för bred så kommer sittytan att trycka på skinkorna med domnande skinkor som följd. Är sadeln för smal så kommer trycket att komma på mellangården med domnande skrev och fortplantningsproblem som följd eftersom det går mycket nerver i mellangården.

/K

Som flera redan rekommenderat, en flaska med tyska Hinterteil Fahrrad Unbekwem-spray löser problemet direkt. Man blir som pansarplåt i rumpan direkt.

aa112-htfu.jpg

Tackar för alla seriösa/roliga tips(;

Nu har jag bara trampat på nån timme om dagen i en vecka och röven verkar färdighärdad,inget ont alls så sadeln verkar funka...

Så nu ska ja trampa på lite hårdare så ja får träningsvärk istället.

Scott_Blackstone skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en muff på biltema, den har inbygd
> skumgummi.

Nej, gör inte det.

> Dagens sadlar är formade som en pinne, och är
> endast en designgrej (skrivbordsprodukt), men inte
> funktionellt.

Jasså??

Scott_Blackstone skrev:
> Köp en muff på biltema, den har inbygd
> skumgummi.
> Dagens sadlar är formade som en pinne, och är
> endast en designgrej (skrivbordsprodukt), men inte
> funktionellt.

Kör du med styrstam på sadelstolpen?

GoranS skrev:
> Jag tror Scott_Blackstone missat att man ska ha en
> sadel på sadelstolpen ....

+1
+ missat att jag inte hade problem längre...

Scott_Blackstone skrev:
> Dagens sadlar är formade som en pinne

Käpp i röven?

Tillbaka
Topp