Hardtail och dålig rygg

rejser

Aktiv medlem
Hardtail och dålig rygg
Hittar lite gamla trådar i ämnet, men tänkte kolla om det kommit något nytt som jag har nytta av.

3 diskbråck på 3 år, har lett till tämligen lite cykeltid. Nu är jag dock i fas med rygg och tänkte komma igång lite igen. Mina ben har under denna tiden av raska promenader krympt till ingenting (dock kan jag köpa vanliga byxor nu, och få dom över vaden).
Detta resulterar ju i att under andra halvan av rundorna så blir smällarna från rötter och stenar inte alls så trevliga för ryggen (dvs när jag tröttnat).

Nu gillar jag min ragley blue pig x väldigt mycket och funderar på om jag på något sätt kan dopa den och hoppas att jag kommer tillbaka i form så att jag kan sköta stöket med benen som tidigare. Jag kör med 2,3" idag, så dom tar ju en del. Frågan är om man får önskad effekt med t.ex. en thudbuster, eller om jag bara ska inse att jag börjar bli gammal och krum, och testa att köpa mig en fs typ nukeproof mega tr för att undersöka hur fs-livet är. Har aldrig testat en fs som jag trivts på, men det kanske bara är att bygga så upptäcker man vad som inte passar.

Självklart så arbetar jag med sjukgymnast och gummiband osv osv för att underhålla och bygga upp rygg och core under tiden, men saknar cyklingen, och gårdagens Sandsjöbacka-runda var en riktig humör-höjdare mitt i slitet.

Ni andra som har lite kinkig ryggar som gått i samma tankar, hur bestämde ni er till slut?

Tackar på förhand
Oscar

Hardtail och dålig rygg
Har haft diskbråck tidigare och har just nu cykelförbud för irriterade diskar, även om det inte är bråck för tillfället.

Ja, det blev lite mindre problem med FS än HT. Men det som för mig är mycket viktigare är var och hur jag böjer ryggen och om jag slarvar med coreträningen. Att jag har problem just nu är troligen en koppling till att jag för någon vecka sedan bestämde mig för att sluta köpenhamnsfincykla från jobbet med händerna uppe på styret, och istället ligga dubbelvikt i bocken så mycket som möjligt. Trots bikefit så blir det en större påverkan på problemdiskarna när jag viker ihop mig och då kommer eländet. Framförallt om jag cyklar vikt tidigt på skogssäsongen då jag är lite klen i överkroppen.

Så visst kan du få hjälp av en FS. Framförallt när ben, kondition och cykelglädje orkar längre än överkroppen på längre rundor. Men grundproblemet är att du är systemutvecklare...

Hardtail och dålig rygg
> Så visst kan du få hjälp av en FS. Framförallt
> när ben, kondition och cykelglädje orkar längre
> än överkroppen på längre rundor. Men
> grundproblemet är att du är systemutvecklare...

Visst är det så, systemutvecklare och att jag slarvar och inte tar saker på allvar.
Racer är ju helt utdömt i nuläget. Dock så blir det en del kajak för att få in core-träning naturligt.
Dock så känner jag att cyklingen tillför att det känns meningsfullare att sitta och balansera på stora gummi-bollar osv.

Kanske bara är att ta tjuren i hornen, är lite snål för tillfället för plötsligt strular något igen, så står man där med cykelförbud i 5-6 månader (tanken är dock att hålla igång så pass att det inte händer)

Hardtail och dålig rygg
Jag använde dämpad stolpe för 10år sedan. Helt suveränt.

Men gjorde comeback i höstas med mtb cykling.
Köpte en HT. O visst fick jag ont i ryggen o även nacken eftersom jag var ovan.
Började med en ny styrstam så styret kom upp nästan i höjd med sadeln.75% on försvann med byte till högre styre.

Någon månad senare blev det heldämpad. Ångrar jag inte en sekund. Superskönt. men dyrare o mera att serva o som kan strula.

Om du verkligen gillar din hoj börja med en dämpad stolpe. Stötarna försvinner inte men blir hälften så jobbiga/hårda.

Hardtail och dålig rygg
Lade upp ett träningsschema när jag hade ont i ryggen - coreträning 15-30 minuter tre gånger i veckan under en månads tid. Samtidigt såg jag över sittställningen (bikefit) och sedan dess har jag bara blivit trött i ryggen om jag haft en riktigt tung ryggsäck eller lastat den fel (tyngre på ena sidan).

Fortsätter köra core ett par gånger i veckan.

Med coreträning gör jag mage- och ryggövningar och toppar med lite knäböj för att bygga stabilitet.

Hardtail och dålig rygg
Jag har mindre problem med min rygg efter bytet från 26 FS till 29 HT. Det är "droppet" som gav mig problem. En 29:a är högre fram. Generellt sett.

Det är bara 2 cm drop mot kanske 8-10 tidigare.

Hardtail och dålig rygg
Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du verkligen gillar din hoj börja med en
> dämpad stolpe. Stötarna försvinner inte men
> blir hälften så jobbiga/hårda.

Låter intressant, såg att man får loss en thudbuster st för 1300, så det är ju ok testa på, dock är det många som upplever lite svamp och studskänsla. Men i mtb-världen så ligger ju det i testa på priser.

Handlar ju mycket om att kunna även om inte fullt ut, kunna cykla medan jag fortsätter att bygga min överkropp runtomkring, och vara lite snäll mot kroppen.

Hardtail och dålig rygg
selstam skrev:
> Lade upp ett träningsschema när jag hade ont i
> ryggen - coreträning 15-30 minuter tre gånger i
> veckan under en månads tid. Samtidigt såg jag
> över sittställningen (bikefit) och sedan dess
> har jag bara blivit trött i ryggen om jag haft en
> riktigt tung ryggsäck eller lastat den fel
> (tyngre på ena sidan).
>
> Fortsätter köra core ett par gånger i veckan.
>
> Med coreträning gör jag mage- och ryggövningar
> och toppar med lite knäböj för att bygga
> stabilitet.

Absolut, dagens samhälle förespråkar inte direkt vore för gemene man :) träningsprogram och bikefit har det blivit i mängder.

Hardtail och dålig rygg
rejser skrev:

> Absolut, dagens samhälle förespråkar inte
> direkt vore för gemene man :) träningsprogram
> och bikefit har det blivit i mängder.

Skall tilläggas att jag också är systemutvecklare och sitter ner större delen av dagen - har dock fördelen att ha gym i källaren hos den kund jag är hos nu och brukar köra på lunchen.

Men alla coreövningar kan man köra hemma!

Hardtail och dålig rygg
Skogling skrev:
> Jag har mindre problem med min rygg efter bytet
> från 26 FS till 29 HT. Det är "droppet" som gav
> mig problem. En 29:a är högre fram. Generellt
> sett.
>
> Det är bara 2 cm drop mot kanske 8-10 tidigare.

Det har jag inte riktigt reflekterat över som alternativ. Blev ordentligt kränkt av en 29 ht igår i Sandsjöbacka, kortslagig dessutom...
Det borde ju ge en mer upprätt ställning och mindre krökt rygg, samt att 29:orna dessutom borde rulla över rötter och sten bättre.

Hardtail och dålig rygg
Men om man då bortser från core-träning och bikefit så tolkar jag det som följande:
26" HT < 26" HT+ Thudbuster < 26 FS < 29" ht < 29" FS
När det gäller rygg dvs, självklart finns det avarter med slaglängd, vinklar på styrstam och så vidare. Antar man kan slänga in 27,5 där någonstans också, men håller det lite förenklat nu.

Blir lite att suga på, men tackar för era åsikter i frågan.

Hardtail och dålig rygg
Jag fick diskbråck för flera år sedan pga kampsport. Jag gick också hos sjukgymnast ett tag och det handlade en del om att stärka ryggmuskler och bål mm.

Det finns väl olika allvarliga diskbråck så att säga, men mitt krävde ingen operation som tur var. Jag fick grönt från sjukgymnasten att styrketräna och tränade på utan problem och kunde t.o.m. träna väldigt tungt efter ett tag.

Mitt tips skulle vara att bygga upp kroppen långsamt och variera träningen. T.ex. styrketräna, köra plyometriska övningar http://en.m.wikipedia.org/wiki/Plyometrics, jogga osv.

Jag började med hardtail som många andra och kunde under längre turer känna ibland att jag blev rätt trött i ryggen, speciellt korsryggen. Tyckte inte det var något problem sådär och hade väldigt roligt med cyklingen ändå. Det blev som någon annan säger, skönare med FS.

Jag tycker inte du behöver göra dig av med Ragley'n om du gillar den, men skulle verkligen rekommendera en FS. Viktigaste är ändå att träna regelbundet och hålla hela kroppen stark och i trim tror jag. Lite tankar...

Senast ändrad:
Hardtail och dålig rygg
Hur många cm dropp har du på styret?
Ta en tumstock o mät från golvet bara. Håll cykel lodrätt bara så blir det skapligt bra mätning.
Hur lång är du?
Storlek på ram?

Hardtail och dålig rygg
Dämpad stolpe och däck med stor luftkammare och håll ner trycket. Raiserstyre för att få en mer upprätt körställning borde bättre på läget. Kör inte jättehårt i stöket.

Hardtail och dålig rygg
Jag orkar inte läsa hela tråden, men har haft ryggproblem och jag skulle inte råda dig att kombinera det med HT. Satsa på heldämpat och hyfsat hög front (styre med rise är fult men funktionellt), din rygg kommer tacka dig!

Hardtail och dålig rygg
Har ett stort diskbråck mellan L5-S1. Med muskelsvaghet i hö ben + känselbortfall. För 1,5 månad slutade jag med morfin, idag kör jag två brötiga pass i veckan på en 29" hardtail. Framgångsreceptet har varit daglig bål å ben rehab, men jag har också börjat åkt skaterullskidor - som jag vill slå ett slag för!

Det är underbart att kunna glida ut på samma vägar jag brukar köra lvg på. Inte lika enformigt som att stå å staka klassiskt och så går det fort åxå. Pulsen är dessutom skyhög då hela kroppen jobbar - perfekt för hjärta / lungor!

Hardtail och dålig rygg
Är stelopererad och jag böt till FS, inte ångrat mig. Även om jag ibland blir lite sugen på en HT för racekänslans skull.

Jag har träffat en del som haft allvarliga diskbråck. Skulle aldrig riskera att hamna i deras situation genom att fara fram på HT om jag vet att det ger ryggproblem. Känns som det är typ cancer som är värre bara.

/Freddo

Hardtail och dålig rygg
fphotography skrev:
> Är stelopererad och jag böt till FS, inte
> ångrat mig. Även om jag ibland blir lite sugen
> på en HT för racekänslans skull.
>
> Jag har träffat en del som haft allvarliga
> diskbråck. Skulle aldrig riskera att hamna i
> deras situation genom att fara fram på HT om jag
> vet att det ger ryggproblem. Känns som det är
> typ cancer som är värre bara.
>
> /Freddo

Låter klokt, vet väl innerst inne att det är svaret. Steloperation var redan på tal sist, men dom undvek det helst där det var, och jag vill så länge jag kan hålla mig borta från slumpas känslobortfall, domningar, konstant känsla av nödighet utan att kunna gå.

Mina diskbråck har varit i bröstrygg och nacke, vilket också leder till inflammationer i överansträngda rygg och nackmuskler som försöker avlasta.
Hållning hållning hållning, träning träning träning. Tålamod tålamod tålamod.

Jag har inte haft några direkta känningar på dom passen jag varit ute på än, men det känns ju som att det inte är bästa kombinationen.

Westman, 150 slag på ragleyn samt ett pro taper med hög riset :) ser ut som ett mongo, men sitter tämligen bra :)

Tack för många bra svar.

Hardtail och dålig rygg
Jag har svag och otränad rygg som jag inte tar mig tid att träna upp. Får självklart ont i ryggen av att cykla, både på min gamla Enduro (FS, ca 10 år gammal) och min Ragley Blue Pix X. Nu har jag höjt styret rejält på grisen, det gjorde skillnad, klart bättre, tror jag får mindre ont av den än Enduron nu. Fast mitt problem är inte några dåliga diskar (än vill säga, jag är också kontorsråtta) utan mer på att musklerna är för svaga.

Hardtail och dålig rygg
Har varit ut några rundor uppe i Sandsjöbacka, känns dessvärre inte så bra (kan dock paddla kajak i 2 timmar utan problem)
Funderade på en Canyon Spectral 29 (8.9), det borde vara ett skonsammare långsiktigt försök om jag ska utläsa kommentarer ovan. (självklart förutom vanlig ryggträning, sjukgymnastik och sunt förnuft)
Hur migrarar man från 26" ht till 29" fs egentligen?

Hardtail och dålig rygg
rejser skrev:
> Har varit ut några rundor uppe i Sandsjöbacka,
> känns dessvärre inte så bra (kan dock paddla
> kajak i 2 timmar utan problem)
> Funderade på en Canyon Spectral 29 (8.9), det
> borde vara ett skonsammare långsiktigt försök
> om jag ska utläsa kommentarer ovan. (självklart
> förutom vanlig ryggträning, sjukgymnastik och
> sunt förnuft)
> Hur migrarar man från 26" ht till 29" fs
> egentligen?

Man flyttar över pedalerna...

/Freddo

Hardtail och dålig rygg
fphotography skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur migrarar man från 26" ht till 29" fs
> > egentligen?
>
> Man flyttar över pedalerna...
>
> /Freddo

:)

Hardtail och dålig rygg
Road_Runner skrev:
> 3 diskbråck sen operation, kör FS skulle aldrig
> chansa att få ett hårt genomslag på en HT och
> krackelera ryggen.

Det är ju något sådant jag tänker händer varje gång en spetsig sten på fel håll kommer.
Får vara slutdaltat och inse att jag är gammal sleten och behöver en fs, kan sälja min ht till någon ung vital pojke som behöver visa sig på styva linan.

Hardtail och dålig rygg
Bengt-re skrev:
> Men mycket gnäll. Har ni inte ben att fjädra
> med?

Räcker ju med att man missar en gång så kan det vara färdigtcyklat, färdigt med en hel del annat också för den delen. Återkom när du vet vad ett diskbråck är och vilka konsekvenser det kan få.

/F

Hardtail och dålig rygg
Tre diskbråck på 3år här med. Ett opererat och sedan kom två nya. Två längst ner och ett mellan skuldrorna. Har aldrig lärt mig siffrorna och orkar inte leta i pappren heller men kör numera på min heldämpade gamla SC Bullit i skogen även på längden, med dubbelkrona då men det är rätt fostrande.. Har kört med HT på grusväg och asfalterad banvall men det var både tråkigt och kändes nervöst för ryggen.. Då var ironiskt nog min gamla lvg cykel bättre på dom underlagen. Men inget slår min FS, då har man roligt på cykeln med och det är viktigt för att orka fortsätta. :-)

Tillbaka
Topp