Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Nej.

Jag har en FS, HT och en helstel. På HT kan jag köra nästa lika snabb som på FS, på helstel klart inte. Utan framdämpning är risken på genomslag för stor vid varje lite större sten, förutom om man kör med hård pumpad framdäck med då studsar man runt.

Skillnaden mellan FS och HT är att HT kräver mer ståcykling och att man har mindre grepp bak i stök. Framförallt tekniska klättringar är svårare på HT pga sämre grepp bak.

en fördel med bakfjädring många inte tänker på är att den utgör ett bra skydd mot skador och överbelastning för själva cykeln.

exempelvis vid landningar. gillar man den strama känslan av ht kan man ställa bakfjädringen åt det hårda hållet.

och (svära i kyrkan) om man skall avstå från endera fjädringen är det snarare framfjädringen man kan vara utan? pröva på en fs att låsa framgaffeln vid stigåka; man märker inte särskilt mycket av det. vid stök och bröt lyfter man ju gärna framhjulet oavsett. det är mest vid fart över mer kontinuerliga rotmattor typ cykelvasan som framfjädring kan göra nytta. den har dock med moderna fylliga följsamma däck med lågt tryck komma att bli av mindre värde än förr.

att hardtail ens finns beror väl mest på att det historiskt sett var en lättköpt add-on på äldre tiders helstela mtb?

avstår på en buskul stökcykel alltså hellre från fjädrad framgaffel än fjädrad bakända. men den får gärna vara åt det strama hållet.

duckar......🤣
Nja...Vid en tur så körde jag första nedförsåket med låst(egentligen inte låst utan maxad kompression) framgaffel av misstag. Kändes som att händer skulle gå av och när det gick snabbt över stök så blev det nästan svårt att se pga allt skak :)
Tror nästan bakhjulet på cykeln klarar sig bättre på HT då det inte går lika fort och man undviker, av ren självbevarelsedrift, de värsta stenarna. Fullgungen mosar man mer bara igenom det mesta. Vilket senast i förrgår slutade med trasig fälg tyvärr :)

Nja...Vid en tur så körde jag första nedförsåket med låst(egentligen inte låst utan maxad kompression) framgaffel av misstag. Kändes som att händer skulle gå av och när det gick snabbt över stök så blev det nästan svårt att se pga allt skak :)
Tror nästan bakhjulet på cykeln klarar sig bättre på HT då det inte går lika fort och man undviker, av ren självbevarelsedrift, de värsta stenarna. Fullgungen mosar man mer bara igenom det mesta. Vilket senast i förrgår slutade med trasig fälg tyvärr :)
just att försöka mildra risken för trasig fälg är väl en bra ursäkt för fjädring både fram och bak?

just att försöka mildra risken för trasig fälg är väl en bra ursäkt för fjädring både fram och bak?
Ja absolut. Tänker vi oss ett fall där jag åker över samma sten i lika hastighet med HT och sen med FS så kommer fjädringen hjälpa till att skydda fälgen. Det jag syftade på var att när jag kör nedför med 170/170mm fram och bak så går det betydligt snabbare och jag låter cykeln plöja igenom saker på ett sätt som jag aldrig skulle göra med HT.

Ja absolut. Tänker vi oss ett fall där jag åker över samma sten i lika hastighet med HT och sen med FS så kommer fjädringen hjälpa till att skydda fälgen. Det jag syftade på var att när jag kör nedför med 170/170mm fram och bak så går det betydligt snabbare och jag låter cykeln plöja igenom saker på ett sätt som jag aldrig skulle göra med HT.

Ja saknar krävet av precision och känslan av stök när jag kör FS. Valde FS på sista bikeparktur, framförallt för Gesunda. Där var det, som förväntad, omöjligt att undvika att stenar. Kunde nu köra snabbare i Järvsö på FS, men det känns som magisk tapet. Tror att jag kommer att tar HTn igen vid nästa besök till Järvsö.

Testade en lokal "slab" som jag spanat in. Lite extra krydda med en hel del mossa. :)
Screenshot_20260814_163315_Galle~2.webp

Ja saknar krävet av precision och känslan av stök när jag kör FS. Valde FS på sista bikeparktur, framförallt för Gesunda. Där var det, som förväntad, omöjligt att undvika att stenar. Kunde nu köra snabbare i Järvsö på FS, men det känns som magisk tapet. Tror att jag kommer att tar HTn igen vid nästa besök till Järvsö.
underbiking har ju sin egen charm, både ht och helstelt.

liksom för den delen enväxlat.

själv kör jag kan man säga fs vintage, från 2006 och 2013.

Tillbaka
Topp