Härligt Hellaspuder...

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Härligt Hellaspuder...
Det var enormt fint o nypudrat på stigarna idag och emellanåt så flöt man verkligen fram i ett enda tyst frasande med vackert ospårad stig framför däcken. Långa flowiga stigar i skönt stökigt slinger som blivit så mjuka och lena av all snö, snötyngda träd som lutade sig över oss och som ibland dumpade vita moln över en när man passerade under. Bara ljudet av andetag och däcksknarr i den torra snön och man kunde inte sluta trampa utan ville bara frossa mer o mer hela tiden...

Det är sådana stunder som etsar sig i minnesbanken och fortfarande framkallar ett lyckligt leende när man sitter här framför datorn.

Det blev lite bilder, men mkt muggigt ljus gjorde en inte nöjd med resultatet direkt, mkt rörelseoskärpa av den långa expotiden och en massa dragande i kurvorna för att få till ljuset... Men iaf nåt att titta på...

erik_rull.jpg

patrik_rull.jpg

tbone_rull.jpg

erik_hang.jpg

tbone_pass.jpg

patrik_brant.jpg

erik_brant.jpg

tbone_brant.jpg

patrik_balans.jpg

david_balans.jpg

Härligt Hellaspuder...
Tog en liten pudertur själv ikväll här i västerort. Nästan dagsljus (med ARC på styret och en Halogen pannlampa) och snön var tjockt nog att ge lite fäste även med vanliga däck där stigen var isig för två dagar sedan, men lätt nog att inte ge mycket rullmotstånd. Man hoppas verkligan att temperaturen håller sig under nollsträcket ett tag.

Härligt Hellaspuder...
Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Tog en liten pudertur själv ikväll här i
> västerort.

Daner, säg gärna till om du vill ha sällskap någon kväll i skogarna här ute.

Härligt Hellaspuder...
Det här var en "tar det verkligan 60 minuter för att cykla till snabbköp för mjölk, juice och tvättmedel? Vi började att bli oroliga!" tur. Nästa gång jag har mer än 10 minuters framförhållning så läggar jag ut förslag här.

Härligt Hellaspuder...
=David skrev:
> Helstelt i hellas är för idoter.

SS ger väl ingen styrelspost i Mensa heller... ;-)

Härligt Hellaspuder...
Vänta här nu, det är något som inte stämmer!? Tobias/Frost visar sina bilder?!?

;)

Såg nice ut! Här i LA var det antingen blankis eller för mycket snö, några nya stigar hittade jag med snöns hjälp.

Härligt Hellaspuder...
the_TnT skrev:
> Vänta här nu, det är något som inte stämmer!?
> Tobias/Frost visar sina bilder?!?
>

Ja. det är fjolårets bilder. han har behållt dem för ett project och det var på tiden att han släppte det fritt nu:)

Grumt med snö. Får se om jag kan haka på nästa gång.

Härligt Hellaspuder...
Jo, det var verkligen gött i skogen igår, algom med snötäcke. Tog en tur runt våra sjöar Flaten och Drevviken igår. Helt underbart, synd att jag missade att ta med kameran. Frågan är om det är för mycket snö idag, det har ju spätts på under natten och snart går gränsen för vad mina 1,9-or klarar..

Härligt Hellaspuder...
Johan S skrev:
> Frågan är om det är
> för mycket snö idag, det har ju spätts på under
> natten och snart går gränsen för vad mina 1,9-or
> klarar..

WW 2.3 fram fungerade mycket bra igår, NanoRaptor 2.1 bak hade hyfsad fäste uppför så länge jag var i sadeln. Så snart jag stod för att trampa såknade jag Moto Raptor 2.4 som jag körde på i snön förra året. Undrar om TW 2.3 Race fram och WW 2.3 bak vore inte en bra kombination...

Härligt Hellaspuder...
Daner skrev:
> året. Undrar om TW 2.3 Race fram och WW 2.3 bak

Weirwolf har jag inte varit så nöjd med i snö, men annars är de förstås gulddäck. Jag tror mer på få och stora dubbar i snön, WW har ju många små istället. TW är ett bra snödäck. Rejäla sidodubbar också, fast nu har jag gått ner från TW 2.5 till Scotts OEM-2.35:or på prov för att se om det är bättre att "skära ner" i snön än att flyta ovanpå. Jag tror att TW 2.5 fram och TW 2.3 bak kan bli väldigt bra. Flyt för att styra i fram, skär ner för att få fäste i bak.

Härligt Hellaspuder...
Är det mycket snö så är det ju 1,9:or eller smalare som gäller. då kommer man ner till materialet under.

Edit,...om man nu orkar byta däck.:)

Senast redigerad av en moderator:
Härligt Hellaspuder...
Ville skrev:
> Är det mycket snö så är det ju 1,9:or eller
> smalare som gäller. då kommer man ner till
> materialet under.
>

Ja, just det, om det är 50 cm snö så gräver man ner sig 30 cm med smala däck. Har man däremot riktigt breda däck med lågt tryck gräver man kanske ner sig 3 cm. Jag skulle nog föredra det sista...

Härligt Hellaspuder...
Har provat smala och breda däck, tycker bättre om det senare, min helstela vinterhärk har ju ingen dämpning att tala om men sadeln o 2.2 framdäcket e go när det är vinter.

Härligt Hellaspuder...
Ville skrev:
> Är det mycket snö så är det ju 1,9:or eller
> smalare som gäller. då kommer man ner till
> materialet under.

Men när det är 1 dm nysnö med is undertill så upplever jag att det blir bättre grep om jag inte komma hela vägen ner.

Ibland är det bättre med smalare däck, ibland vill jag ha en Pugsley.

Härligt Hellaspuder...
Var ute en sväng igår morse, mumsigt värre. Blev lite impad av hur bra Fat Albert levererade i snön. Det var väl bara när blåisen låg och lurade under snön i uppförsbackarna som man längtade efter dubb. Ska sätta på plattisarna då det känns skönare med vinterkängor och man får lite närmare till marken liksom :-)
oscar

Härligt Hellaspuder...
Daner skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det mycket snö så är det ju 1,9:or eller
> > smalare som gäller. då kommer man ner till
> > materialet under.
>
> Men när det är 1 dm nysnö med is undertill så
> upplever jag att det blir bättre grep om jag inte
> komma hela vägen ner.
>
> Ibland är det bättre med smalare däck, ibland vill
> jag ha en Pugsley.
>

Absolut. fick man ha perfekt kombination till rätt tillfälle hela tiden så finns det svängar man kanske vill ha feta däck. Men generellt i skogen så är det inte så mycket ren blankis. Nästan bara på vattenpölarna.

Kanske smala däck med dubb?.

Men jag stannar på mina gazza 2,1:or som jag köpte av dig daner tills de är slut. grumt trevliga däck. kantgreppet blir ännu vassare när däcken är smalare än sina storebröder.

Härligt Hellaspuder...
Jag undrade vem som tog dem. De var på min frus Moots ett tag, men hon ville ha någonting som hade lite mindre rullmotstånd så det blev NanoRaptor.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp