Hastighet elcykel vs mtb

crazys

Ny medlem
Hastighet elcykel vs mtb
Vad snittar ni som kör elcykel mtb på asfalt och grus i stadsmiljö?

Jag har märks att jag kör långsamare på min elcykel än när jag körde utan assistans. Runt 20 km/h mot 21-22 km/h.

Jag tror det beror på att man bromsar mera därför att man vet att det inte är jobbigt att accelerera efter. Dessutom försöker jag inte maxa i samma utsträckning som tidigare.

Elcyklar borde då vara säkrare än vanliga cyklar. Speciellt taget att den största faran med en vanlig cykel är att man blir trött som satan och cyklar sämre. Speciellt då vanliga cyklister och inte hardcorecyklister som hänger här.

http://greenhackgbg.se/ny-studie-hur-forandrar-elcykeln-ditt-satt-att-cykla/

Skall bli intressant att se vad studien säger.

Hastighet elcykel vs mtb
Jag har ca 1,5 mil till jobbet, ganska bekymmersfri sträcka, ett stopp typ, annars är det bara att ligga på. Det gör att jag får anstränga mig ganska mycket för att få samma tid på min vanliga cykel som på elhojen. Det skiljer 5-10 min! Om jag inte vill bli svettig och behöva duscha då :) tar jag racern kanske det inte skiljer så mycket men det har nog aldrig nånsin gått långsammare med elcykelen iaf :)

Hastighet elcykel vs mtb
Har 4 mil enkel till jobbet. Snittar 26 om det inte är för mycket motvind eller trafik. Svårt att få en laglig elcykel på bättre snitt.

E-bikes är tunga och har högt luftmotstånd så blir svårligen bra snitt även om elen hjälper en i uppförsbacksrna eftersom det inte går få någon vidare hög fart när det går lätrare.

Hastighet elcykel vs mtb
Efter den där studien så hoppas jag verkligen att man
a) förbjuder elassisterade cyklar helt eller
b) inför krav på utbildning med förarprov och lämplighetsprov (testar syn, reaktionsförmåga, mental hälsa, mm) som ska förnyas en gång per år eller
c) endast tillåter användning av elassisterade cyklar inom inhägnat område

Elassisterade cyklar verkar ju helt vansinnigt!

Edit: Ändrade från "elcyklar" till "elassisterade cyklar".

Senast ändrad:
Hastighet elcykel vs mtb
Jag snittade 24-25 istället för 26-27 på mina 18-18,5 km enkel väg, ganska kuperad. Det skiljer ca 3-5 minuter alltså till elcykelns nackdel.

Skillnaden är att med elcykeln körde jag i vanliga kläder och kom fram närmast lite nedkyld.

Med vanlig cykel är det dusch och ombyte.

Med elcykeln tar jag det faktiskt lite lugnare på vissa ställen då jag vet att det lätt går att få upp farten igen. Den stora skillnaden är accelerationen där elcykeln är så bekväm. När man väl fått upp den i toppfart ligger man sedan på den farten nästan oavsett lutning.

Hastighet elcykel vs mtb
Hubbe skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Elassisterade cyklar verkar ju helt vansinnigt!

Eftersom syn, reaktionsförmåga och mental hälsa har ett direkt samband med hur snabbt man orkar cykla en icke-elcykel och elcykeln vänder upp och ned på det?

Hastighet elcykel vs mtb
Testade att köra en kortare tur idag utanför innerstan och tog i lite mera, snittade 24,9 km/h. Det går nog några km fortare utan alla rödljus så jag har nog fel angående hastigheten. Jag har dock märkt att man gärna ligger runt 25 km/h därför att kroppen inte vill anstränga sig.

Hastighet elcykel vs mtb
crazys skrev:
> Testade att köra en kortare tur idag utanför
> innerstan och tog i lite mera, snittade 24,9 km/h.
> Det går nog några km fortare utan alla rödljus
> så jag har nog fel angående hastigheten. Jag har
> dock märkt att man gärna ligger runt 25 km/h
> därför att kroppen inte vill anstränga sig.

Det tar sig sa mordbrännaren!

På med zip hjul, bockstyre med tempbågar och kör med tempohjälmen så kan du utnyttja nerförsbackarna bättre och bara låta elen hjälpa till med igångdrag och rejäla uppförsbackarna!

Hastighet elcykel vs mtb
toshiba skrev:
> Hubbe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Elassisterade cyklar verkar ju helt vansinnigt!
>
>
> Eftersom syn, reaktionsförmåga och mental hälsa
> har ett direkt samband med hur snabbt man orkar
> cykla en icke-elcykel och elcykeln vänder upp och
> ned på det?

???

Hastighet elcykel vs mtb
Lulle skrev:
> Vad är det här för jävla trams?

MTB eller tjärringmoppe?