Hayes MX4 wire-ok som slutade sjunga för sig självt

Brakastruten

Aktiv medlem
Jag hålls i regel med andras avlagda skräp, som pusslas ihop. (Märkligt att det inte blir bättre resultat.. eh.)
Som jag tolkat problemet, så vandrar bromsbelägget på pistongsidan omkring, och faller inte tillbaka i sitt magnetläge. Utan istället börjar bromsen att småvissla för sig själv i viloläget. Väldigt irriterande! Ids inte pilla in ett finger titt som tätt.

Nyare/ dyrare ok brukar ha en fjädrande plåt och låssprint tvärs över. Ser fördelen.. Men finns det någon annan lösning (gegga), för att befintliga belägget skall sluta missköta sig? Är det lönt att byta belägg, eller är det bara att söka bättre bromsok? Vill gärna ha kvar wiredrag, för att behålla reglagen.

Senast ändrad:
Hjälper det att göra rent ok, eller har belägget "vandrat" även när bromsarna var nya?

Har aldrig haft dem som nya. Kollat runt på omdömen, och verkar bara vara jag som klagar (på just det). Flera nämner "svårjusterat", men syftar då på innersidans passiva "kolv" som gängar iväg. Det problemet har inte jag.

Tycker att jag hållit rent, men skall testa med byte belägg(?), rengöring och överblivet ok från bakhjul. I sämsta fall åker jag på att fila ner adaptorn, för att vinna mer frigång åt justeringen.

Jag har kört länge med mina. De har förvisso en svårt sliten inre mekanism men dina problem har jag inte. Har de blivit avmagnetiserade eller något annat fel med beläggen?
En annan, spekulativ, ide´skulle vara att beläggen är så svårt slitna att de trycks så långt ut att de släpper ur okets styrspår.

Det verkar ju inte som att magneten räcker till. Den finns där, men inte nog bra för att fixera.. Beläggen är inte utan "kloss"-ämne.

Har du testat med olika belägg, tänkte om det kan skilja i vad metaller bakplattan består av?
Jag har märkt att vissa suger sig fast ordentligt medan andra belägg hoppar ur lättare om man t ex rågar peta till dem med skivan när den ska i/ur.
I annat fall får du, som jag har gjort, inse att Hayesbromsarna har ändligt liv.

Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo! Det får inte vara sant.. Då växer sopberget ännu mera. :( Cykel skall ju vara miljövänligt.

Tills vidare är belägg utbytta, mot lika gamla ngt. mindre utslitna. Vajern har fått släppa efter sitt max och bromsadaptern har tunnats ned en aning för frigång.
Just nu verkar det lite grand lovande! Är Maguras skivor generellt tjockare än Hayes? Att det kanske var därför jag fick slipa ned adaptern..

Tackar. Det förklarar en del.
Korrigerade tjockleken, med att nöta ner adaptern mot cementplatta.

Märkligt. Så snart man pillar med något utomhus, kommer karlar och småpojkar farande! Antingen intresserade att lära sig, eller mig! Bättre än hundtricket, om man så önskat. I regel trevliga pratstunder, när det finns tid o tålamod.

Tillbaka
Topp