HeartRateMonitor Arm, Handled eller Bröst är frågan.

konscious

Aktiv medlem
Har övergett svettiga pulsband över bröstet beroende på äckelfaktorn och att dom glider ner mot magen.

Min sportklocka mäter optiskt över handleden med blandade resultat men godkännt?

Finns det något konsensus vilket som mäter bäst.

Senast ändrad:
konscious sa:
Har övergett svettiga pulsband över bröstet beroende på äckelfaktorn och att dom glider ner mot magen.

Min sportklocka mäter optiskt över handleden med blandade resultat men godkännt?

Hur mörkhyad är du?

Min garmin 235 med optisk mätning på handleden kan lätt ligga 50slag fel om jag jämför med pulsband på bröstet samtidigt. För träning så är min klocka helt värdelös om man vill följa pulsen.

Konsensus av vad jag läst är väl att pulsband över bröstet är tveklöst bäst (särskilt vid hög intensitet och snabba variationer, typ intervallträning). Däremot blir optisk pulsmätning i handleden stadigt allt bättre och kan, om du har tur, vara nästan lika bra. Individuella variationer tycks dock stora.

För egen del vill jag kunna ha klocka utanpå kläderna vid vinteraktivitet och på styret vid lvg-cykling. Då funkar optisk jättedåligt :)

/Johan

Senast ändrad:
konscious sa:

Ett tips är att tvätta själva bandet, Garmin rekommenderar regelbunden tvätt

grondahl sa:
konscious sa:

Ett tips är att tvätta själva bandet, Garmin rekommenderar regelbunden tvätt

+1, jag sköljer av efter varje gång samt tvättar med träningskläderna då och då.

Jag har båda sorterna, en apple watch och en wahoo cykeldator. Vi cykling spelar det ingen roll, dom visar lika. Kan skilja ett slag. Vid skidåkning är handledsmätning värdelöst, då visar den helt galet.

Medelpuls över längre tid, kanske ingen större skillnad mellan handled och bröst. Men intervaller och snabba förändringar är klart till bröstkorgens fördel. Likaså så är just cykling lite känsligt för just handled då man oftast har handen vinklad och kanske inte optimal placering på klockan. Ett alterntiv är ju optisk mätning på överarmen som skall vara mer lämpligt vid cykling, inte provat själv. Handledsmätning är också väldigt individuellt, elektriks mätning på bröstkorgen funkar för de flesta. Kör själv optisk mätning 24/7 och vid aktiviteter som kvittar vilket, annars bröstband

moros sa:
Medelpuls över längre tid, kanske ingen större skillnad mellan handled och bröst. Men intervaller och snabba förändringar är klart till bröstkorgens fördel. Likaså så är just cykling lite känsligt för just handled då man oftast har handen vinklad och kanske inte optimal placering på klockan. Ett alterntiv är ju optisk mätning på överarmen som skall vara mer lämpligt vid cykling, inte provat själv. Handledsmätning är också väldigt individuellt, elektriks mätning på bröstkorgen funkar för de flesta. Kör själv optisk mätning 24/7 och vid aktiviteter som kvittar vilket, annars bröstband

Stämmer relativt bra med andras uppfattning som https://www.loparshop.se/inspiration/test-handledspulsmatning-vs-pulsband

Intervaller med snabbare pulsändringar ger inte optiskmätning på handled samma tillförlitlighet, men i övrigt likvärdigt.

Har man ostabil mätning på handleden kan man alltid experimentera med placering, samt se till att bandet sitter ordentligt. Kan ibland fungera bättre att ha klockan på undersidan. Bröstrem, ta med in i duschen och tvätta efter varje pass, spänn lite mer om det sitter dåligt.

Jag skulle säga att de flesta fortfarande säger att en över bröstet som mäter elektriska impulser är mer exakt än en som mäter optiskt på handleden. De optiska skiljer dessutom i kvalitet och är mer beroende av hur de är placerade.

Här kan du läsa lite olika tester och en studie för att bilda en egen uppfattning:
Test med Garmin Fenix 3 HR: https://www.bikeradar.com/gear/article/how-accurate-is-wrist-based-heart-rate-vs-hr-strap-48458/
Garmin Vivoactive HR och TomTom Spark: https://www.wareable.com/sport/heart-rate-monitors-chest-straps-v-wrist
Genomförd studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5984393/

Jag kör alltid pulsband och försöker tvätta av det löpande efter varje pass, men också justera så det sitter skönt och på plats. Det är väl en smaksak, men jag är nog av uppfattningen att ett pulsband är bättre.

Tack för länkarna manslennstrand, intressant läsning! Det finns för och nackdelar med allt i vanligt ordning.
Som moros beskriver så har jag pulsklocka 24/7, men bröstmätning vid intervallpass.
Men efter år av användning blir pulsbandet sunkigt och eroderat trots tvätt.
Min erfarenhet är att OHR-klockan fungera lika bra på distanspass men så fort pulsen accelererar ofta så hänger den inte med.

Bröstet alla dagar i veckan för mig. Men det beror ju helt på hur mycket man går efter puls när man tränar. Vill man bara ha en fingervisning på ansträngningsgraden och endast kör löpning/cykling så duger optiskt, om man inte gillar känslan av att ha pulsband. Vill man däremot hålla koll på puls under intervallträning på cykel/löpning eller använder pulsmätning vid ex. styrketräning (optiska är ökänt dåliga på att hantera pulsmätning vid muskelkontraktioner) så finns ingen värdig ersättare till pulsband över bröstet. Bara att skölja med varmt vatten efter varje gång och diskmedel ca var 3:e tvätt, förutsatt att mätaren går att ta av eller är vattentät.

konscious sa:
Men efter år av användning blir pulsbandet sunkigt och eroderat trots tvätt.

Om det är minst ett halvmodern Garminband så köp ett utbytesband för 300-400kr för ett från Garmin, och klart billigare än så för no-name. Dvs. bara bandet men inte elektronikmodulen. Finns för andra tillverkare också.

Kan det vara överdriven renlighet som är problemet? Jag har inga problem med bandet och ändå tror jag att jag har klarar de flesta krav på hygien i övriga livet.

Läs experternas utlåtande, t.ex. dcrainmaker, de säger alla att pulsmätning på handleden inte fungerar särskilt bra. Glider pulsbandet ner till magen så har du haft det för slappt spänt

Jag citerar mig själv från en annan tråd:

För den som vill kolla skillnad mellan Garmin optisk och pulsband finns möjlighet att regga båda, med hjälp av denna IQ-app.
Jag har på en dataskärm lagt den optiska som ett fält, och pulsbandsdata från appen som ett andra, för live-jämförelser. Sen kan man ju kolla i Garmin Connect efteråt, överlagra kurvorna.
När jag springer är den optiska mätningen tveklöst för långsam vid hastiga ändringar av ansträngningen, t ex en saftig uppförsbacke. Under några sekunder kan det skilja 20-30-40 slag/minut, och den optiska kan mycket väl trilla över min uppmätta maxpuls. Vid jämn belastning/konstantfart stämmer de båda dock rätt bra överens.
https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/88ce4547-7d84-4289-b2c7-3e15ca00185f#0

Grovt förenklat, optisk bra näringen annat finns och smidigt för kontroll över dygn i vardagen. Träning, band på bröstet.

Måste man ha optisk sägs de som är som armband man sätter en bit upp på armen vara bättre.

Jag letar också alternativ... Har en Garmin Forerunner 935 som inte hänger med pulsen vid träning men funkar utmärkt över dagen och för vilopulsen. Kör därför med bröstband vid träning men tycker det är osmidigt och obekvämt. Polar har något för överarmen men den är bara bluetooth och 12 timmars batteri så den går bort. Vilka andra alternativ finns det?

Schosche Rhythm 24+ eller tidigare Rhythm är optiska men sitter på underarm/överarm, har testat mot Garmins HRM tri och inga skillnader, varken i värden eller fördröjning vid höjning/sänkning av intensitet.

Zhientex sa:
Schosche Rhythm 24+ eller tidigare Rhythm är optiska men sitter på underarm/överarm, har testat mot Garmins HRM tri och inga skillnader, varken i värden eller fördröjning vid höjning/sänkning av intensitet.
Intressant... Sensorerna på den, blinkar eller lyser de med fast sken?

Har skaffat en Wahoo Fit för mätning optiskt på underarm och det är ett stort + för komforten och den ser ut att mäta korrekt inomhus.
Kan tänka att det är en bra produkt för kvinnor och om man som jag tycker pulsbandet över bröstet inte är så hygieniskt/komfortabelt och sjunker ändå ner mot magen efter man kört ett tag.
Man kan dra åt det med att komforten blir ännu sämre.

Personligen kör jag alltid med HR-sensor i bröstband vid aktiviteter men av ren nyfikenhet så laddade jag ner Auxillary HR appen som länkades ovan.

Körde först ett tråkigt recoverypass på trainern, då låg bandet & den optiska sensorn (Fenix 5) mkt nära varandra hela tiden.
HR_Trainer.PNG

Senare gav jag mig ut på en kortare promenad med lånehunden vi har här hemma i helgen.
Då låg inte de olika sensorerna särdeles nära längre.
HR_Gng.PNG

Den röda grafen är den optiska sensorn och den gråa är pulsbandet.
Kort sagt så ju mer man rör armarna ju mindre precis är den optiska sensorn.

Jag har kört några veckor med Wahoo Fit. Den är inte lika exakt som bröstband, och verkar ge lite lägre toppar och snittpuls. Men den är helt ok i mätningen och för aktiviteter som längdskidor är det rätt skönt att slippa bröstbandet som halkar ner hela tiden.

BuTTuS sa:
Zhientex sa:
Intressant... Sensorerna på den, blinkar eller lyser de med fast sken?

Lyser! Har internt minne också! Grön + orange LEDs

konscious sa:
Har skaffat en Wahoo Fit för mätning optiskt på underarm och det är ett stort + för komforten och den ser ut att mäta korrekt inomhus.
Kan tänka att det är en bra produkt för kvinnor och om man som jag tycker pulsbandet över bröstet inte är så hygieniskt/komfortabelt och sjunker ändå ner mot magen efter man kört ett tag.

Tyckte inte att Wahoo Fit gav repr värden så jag bytte ganska snabbt till Polar OH1.

Denna fungerar mkt bättre på överarmen och känner knappt av den när jag cyklar.

Inga mer mer bröstband som åker ner på magen.

Fungerar med Strava, Garmin ( ant +)

Jag trackar sömn och vilopuls med fitbit versa. Den är HELT borta som träningsklocka. Det kan skilja 40 i snittpuls mot band. Nu spelar det inte mig nån roll eftersom jag kör polar när jag tränar men det kan vara intressant att veta.

Fenix är säkert bättre men för mig är det band som gäller. Har inga problem med att det glider och jag tål att det blir lite svettigt.

konscious sa:
konscious sa:

Tyckte inte att Wahoo Fit gav repr värden så jag bytte ganska snabbt till Polar OH1.

Hur upplever du att oh1 sitter? En del klagar på att den lätt flippar. Men alla säger att av de optiska är den bäst.

Stumpy sa:
De som har problem med att bandet glider ner över magen har för liten mage.

Ja, jag kan inte argumentera emot det. Liten mage och bra personlig hygien verkar inte vara enbart positivt. Skönt att man kan vinna nåt.....

Jensen sa:
konscious sa:
konscious sa:

Hur upplever du att oh1 sitter? En del klagar på att den lätt flippar. Men alla säger att av de optiska är den bäst.

Jag har sensorn långt upp på överarmen nästan mot axillen, efter antal turer sitter kan jag säga att den sitter som den ska.

konscious sa:
Jensen sa:
konscious sa:
konscious sa:

Jag har sensorn långt upp på överarmen nästan mot axillen, efter antal turer sitter kan jag säga att den sitter som den ska.

Skönt att höra. Då får det bli sådan till sambon

Distanscykling sa:
Vad fan är det här för orosmoment? Vad är det som är så äckligt?

Bra fråga. Pulsband har ju fungerat väl i över 20 år - att de blev äckliga och börjar halka beror är nog mer en generationsfråga än något som berör verkligheten.

Bengt-re sa:
Distanscykling sa:

Bra fråga. Pulsband har ju fungerat väl i över 20 år - att de blev äckliga och börjar halka beror är nog mer en generationsfråga än något som berör verkligheten.

På tjejer äre ju inte alls säkert att det sitter bra med pulsband och det är ju inget nytt, det är bara att det inte funnits några alternativ för än på senare år

Jensen sa:
Bengt-re sa:
Distanscykling sa:

På tjejer äre ju inte alls säkert att det sitter bra med pulsband och det är ju inget nytt, det är bara att det inte funnits några alternativ för än på senare år

Sport-bh där man kopplar in sändaren är ingen nyhet det heller...

Bilagor

• PureLime-Intelligent-Bra.jpg
    PureLime-Intelligent-Bra.jpg
    64.9 KB · Besök: 132
  • numetrex_black.jpg
    numetrex_black.jpg
    92.2 KB · Besök: 151
Det är den inte. Men kanske inte passar alla ?. Alla har olika kroppsform. Menar bara att det inte är så enkelt som du försökte få det att vara. Sen ser jag inte problemet med alternativ.

Jag har en sådan, som jag nästan aldrig använder, tycker att vanligt band och sport-bh utanpå fungerar utmärkt.

Jensen sa:
Det är den inte. Men kanske inte passar alla ?. Alla har olika kroppsform. Menar bara att det inte är så enkelt som du försökte få det att vara. Sen ser jag inte problemet med alternativ.

Inte jag heller. Bortsätt ifrån att optisk mätning brukar vara usel... iaf vid högre derivator.

Tittade på pulsen från dagens pendling med handledsmätning. Hade ett spännande hopp på 130 -> 170vid lugn cykling på flatmark och ett 113 -> 150 i nedförsbacke. Tror det är mest en slumptals generator för mig.

Nu är det i.0.f en sak att mäta kring handleden och en annan sak att mäta kring armen.
Fast utvecklingen går framåt det vet vi!
Vad är problemet med det att vi får bättre mera komfortablare metoder att mäta pulsen.
Är bröstbandsmaffian hotad?

Jag har jämfört Garmin HRM premium (bröstband) med Scosche Rhythm 24 (överarm).

Ser i princip inga skillnader, vare sig vid snabba intervaller eller vanliga cykelpass.

Scosche behöver laddas oftare men har inbyggt minne (likt TickrX). Funkar riktigt bra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp