Heldämpad eller ej?

Heldämpad eller ej?
Haha, detta var enriktigt livlig diskussion. Ska väl lämna lite egna synpunkter också ;)

Jag är ju själv i köpa cykelbanor och tänkte satsa HT, detta till stor del för att med HT. Detsom är en självklarhet så finns det ingen bakdämpare på den, iom att det inte finns någon bakdämpare har jag fått för mig att jag måste jobba hårdare på att hålla cykeln upprätt i lite snabbare fart på stigar. Och i min hjärna kokade jag ihop att det måste vara jättebra för mig när jag är ny att jobba mer med cykeln, då får jag in tekniken. Men jag klagar absolut inte på HT annars heller.
Känns mycket skönt att klättra upp för steniga backar med.
Testade samma stig med en HT och FS och säger. FS var lättare att hålla uppe farten då den glider lättare upp på stenar och det kändes inte lika mycket i kroppen :P HT fick jag trampa hårdare för att få bakhjulet dit jag ville ha det och man fick vara extra mjuk i kroppen.
Allt är en smaksak. Båda är mycket bra :)
har aldrig testat spd pedaler men däremot flattisarna är man mycket van med, tycker det är skönt, kanske skönare med spd?

Heldämpad eller ej?
Bor du i götelaborg elelr i sthlm...;-)

Är räd för att du inte kommer få ett garanterat bra svar här. Aldeles för många olika idér på hur man cyklar.

Det är bättre om du letar runt och ser vad du kan hitta så kan vi hjälpa dig om det är prisvärda köp elelr inte.

Heldämpad eller ej?
Jag bor i Göteborg:)
"Vill du leka med hojen eller skall du ha bråttom?"
Mitt i mellan kanske?
Jag får väl helt enkelt hänga på köp å sälj delen här och se vad som dyker upp.. eller så köper jag en Killer Bee.. fan va svårt det ska vara=)
Man vill ju köpa "rätt" från början...

Heldämpad eller ej?
Docko skrev:
-------------------------------------------------------

> Man vill ju köpa "rätt" från början...

Men det går ju inte,...vad skall du då köpa nästa gång...;-P

Det är faktsitk inte så svårt som det låter. Förutom just detdär att man vill träffa 100% rätt första gången. Jag tror att om du siktar från höften på något som du tror dig vill ha så kommer du inte hamna helt fel. Sen märker/hittar man alltidg skillnader och alternativ som kan passa bättre.

Men allt ger fördelar och nackdelar. Ibland är det kul att byta typ av cykle just bara för att köra något annat.

Det är ivf alltid bättre att köpa en cykel än att vela..hehe

Guuuu va klok du måste känna dig efter våra smarta inlägg..=D

I göteborg så är det föresten mycket slag som gäller. Köp dig en fotölj med trampor så är du inte helt fel ute..*duckar*

Heldämpad eller ej?
Ville skrev:
>
> Guuuu va klok du måste känna dig efter våra
> smarta inlägg..=D

Ja faktiskt, nu vet jag ju i alla fall att jag inte kan göra HELT fel, och inte HELT rätt heller för det delen:)

>
>
> I göteborg så är det föresten mycket slag som
> gäller. Köp dig en fotölj med trampor så är
> du inte helt fel ute..*duckar*

Hahahaha

Heldämpad eller ej?
Tackar för inputen Ville!
Jag är ju supergrön på att köra i skogen så några drop är det nog inte tal om, mest stigar med lite stock å sten i vägen, kan den funka för det?

Ville skrev:
> Jag kikade ltie på dendär killer Bee som du
> pratar om.
>
> http://www.wiggle.co.uk/p/Cycle/7/Focus_Killer_Bee
> _Disc_2008/5360032357/
>
>
>
> Det är en cykel som är mer åt race hållet.
> Ganska låg i fram, lätt, smalt styre osv...
>
> Kanske ingen dropp maskin med det är fina
> komponenter och har du benen och tekniken så kan
> du bli snabb i skogen. Hojjen generellt är
> snabbare uppför och på platten än nerför.

Heldämpad eller ej?
Jupp, Killer Bee är en fint specad hoj. Färgen ett stort plus också. :D

Jag råkar veta vart den finns att få till fint nedsatt pris just nu också... ;)

Heldämpad eller ej?
nenja skrev:
> Jupp, Killer Bee är en fint specad hoj. Färgen
> ett stort plus också. :D
>
> Jag råkar veta vart den finns att få till fint
> nedsatt pris just nu också... ;)

Hehe, då är vi 2:)

Heldämpad eller ej?
Docko skrev:
> Tackar för inputen Ville!
> Jag är ju supergrön på att köra i skogen så
> några drop är det nog inte tal om, mest stigar
> med lite stock å sten i vägen, kan den funka
> för det?
>

Absolut, Och när du sän kört ett tag så finns det två vägar att gå innan du köper din andra cykel. Antingen blir du ett xc-svetto coh börjar köpa lättare och snababre delar elelr så blir du ett AM-fetto och sätter på ett lite bredare styre, kasnke en justerbar gaffel med något mer slag på osv.

Du målar alltså inte in dig i ett hörn.:)

Heldämpad eller ej?
Ville: Det om Göteborg och fotöljen var riktigt bra. Skumt nog att de är så snabba med så tunga cyklar bara.

Focusen verkar ju rätt bra. Heldämpat tror jag bara blir tungt och tråkigt i den priskategorin. Kanske vettigare till nästa köpa när du kommit fram till vilket hörn du vill vara i.

Heldämpad eller ej?
Det enda säkra i den är ekvationen är att pendling OCH skogscykel i ett och samma kinderägg SÄLLAN blir lyckat!

I övrigt så tycker jag du ska snegla på en HT med din budget. För 10-12000 får du riktigt mycket HT för pengarna. Och slipper dessutom en del extra service/reparationer som en heldämpad kan medföra, så som länkage och bakdämpare.

För samma peng blir dit utbud rejält begränsat och du är i princip hänvisad till begagnat. Som den nybörjare du är kommer du få svårt att avgöra vad som är bra köp.

Första riktiga skogshojsinköpet bör skjutas från höften. Det blir mer eller mindra alltid "fel" i alla fall. Bättre att börja med något som är good enough och får dig att komma igång. Inköp nr två (om du blir biten) kommer vara mycket "rätt" eftersom du då har en bra mkt bättre bild över vad just DU vill ha.

Diskussioner om FS vs HT och annat slutar i princip alltid i "hur långt är ett snöre" resonemang. Finns helt enkelt inget rätt svar där. Men i ditt fall tycker jag budgeten ska styra, dvs större utbud om mindre risk om du köper en hardtail för dom pengarna. Either way kommer det funka bra i skogen.

Heldämpad eller ej?
Jag tackar och bockar för alla svaren, riktigt bra forum det här!
Nu drar jag mig tillbaks till min krypta för att fundera och smälta intrycken:)

Heldämpad eller ej?
captain8track skrev:
> ta en hardtail... mer cykel för pengarna om du
> ska köpa nytt.

Det är inte så enkelt tyvärr. Mer cykel för pengarna? Jepp, tveklöst! Mer prisvärt? Inte självklart.
Jag lägger hellre 25 lök på en fullgung jag trivs med än en hardtail som känns sådär. Men det beror på att jag trivs mer på FS än HT.

Heldämpad eller ej?
Jag skulle tipsa, om det inte redan är gjort, om att slå ett öga på canyon t.ex nerve xc5
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/index.html?b=47 det är ändå en hyfsad komfortskillnad på heldämpat och hardtail, jag tycker att man får ganska mycket fs för pengarna, nerve´n är ju ganska lätt också och i pro pedal läget går det bra med asfalt också, dessutom en skön cykel i skogen, eventuellt gå ner till en nerve xc 4 för att spara pengar man får fortfarande rp23 bakdämparen som ju är bra.

Heldämpad eller ej?
Ville skrev:
> Hojjen generellt är
> snabbare uppför och på platten än nerför.

En sån hoj måste nog jag skaffa... Låter grymt bekvämt

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp