Hellas - Var får man cykla?

Fick en rejäl utskällning i Hellas för några dagar sedan.
Hade cyklat och avslutade med att rulla ned till bryggorna för att vaska bort lite lera från cykeln.

När jag står på bryggan och plaskar vatten på cykeln kommer en man ut från omklädning/bastuhuset. Jag misstänker att han sköter anläggningen.
Han är helt VANSINNIGT FÖRBANNAD. Han skäller ut mig i fem minuter. Kallar mig för idiot som tvättar cykeln på badplatsen och anklagar mig (och alla cyklister) för att förstöra spåren i Hellas.
Mannen exploderade bokstavligen. Helt galen.

Jag erkänner mig skyldig till tvätten av cykeln. Det var klantigt att tvätta cykeln på badplatsen. Sorry Hellas, det ska aldrig upprepas. Förstör spår anser jag inte att man gör med MTB. Däremot kan man skrämma vandrare om man är oförsiktig.

Jag är supertrevlig mot alla jag möter när jag cyklar, och bromsar in och hejjar så inget blir rädd.

Hur är det med cyklingen i Hellas? Vilka spår är det tillåtet att cykla på?
Blå spåret är gjort för MTB har jag förstått. Hur är det med det Gröna Spåret?

mvh

Det låter som om du har träffat en såndär som mammor och pappor bruka varna för. Tror dom kallas idioter.

Om du menar det grönsa spåret som milbanan så vet jag att det har funnits någon rekomendation som säger att man inte skall cykla där. Men det finns ju folk här på forumet som tycker att även det är ok bara man ler när man cyklar förbi de man paserar.

Och så måste du ju förstå att om du tvättar en cykel vid en badplatts i december så är det ju helfel. tänk om all lera och smutts du har på cykel rinner av och lägger sig på den nystädade botten. Hur skulle det se ut?

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Du skulle bett honom polisanmäla dig.

Eller åtminstone hota med att namnge honom för moderatorerna!!

Allemansrätten gäller, undantag för elljusspåren. Punkt slut.

Däremot har jag också blitt utskälld för att jag doppade cykeln från bryggan. Kanske inte så smart, men argumentationen var fånig. Jag skitade ned vattnet! Oj, är det JAG som är orsaken till allt smutsigt nedfall från kolkraftverken i Ryssland? Sorry!

"Skiten på cykeln kommer från skogen och är renare än skiten på din kropp som du badar av dig".

Det var ju en smart idé (inte ironisk) att tvätta av cykeln i sjön när man kommer tillbaks till Hellas. Man kan ju välja ett annat ställe än bryggorna så stör man ingen. Förhoppningsvis. Har jag aldrig tänkt på...släpar med mig leran hem till lägenheten istället.

Därnere får du inte cykla. Det står en liten osynlig skylt om att man inte får cykla där. Även jag har badat min cykel där (samtidigt som Bruse) och jag var bara övertrevlig och erkände allt för gubben som kom ut ur bastun, då blev gubben lite ställd.. Han hade liten snopp med såg jag, kanske därför han var så sur.

Jag tycker det är hemskt när folk badar. De förstör den fina vattenspegeln för mig, jag uppskattar stillheten hos den obrutna vattenytan.

Jag fattar dock inte alls varför folk gnäller på cyklisterna i skogen.

100_5433_lera.JPG ht=557

erik h skrev:
> Jag tycker det är hemskt när folk badar. De
> förstör den fina vattenspegeln för mig, jag
> uppskattar stillheten hos den obrutna vattenytan.
>
> Jag fattar dock inte alls varför folk gnäller
> på cyklisterna i skogen.
>
>

Erik, nu får du välja. du valde att cykla på riktigt idag och då vill jag inte att du nätcyklar med....Någon måtta får det vara på det roliga!!

Komma här och störa hederligt folk som arbetar!!

Erik, är det skogsvård eller jordbruk ni ägnar er åt på bilden?

för övrigt borde det väl vara bättre att tvätta bort leran i naturen än hemma? Om alla släpar med sig en bit lera hem så finns det ju snart ingen skog kvar alls?

Senast redigerad av en moderator:
bjorre skrev:
> Erik, är det skogsvård eller jordbruk ni ägnar
> er åt på bilden?

Jag tror dom cyklar fram och tillbaka. Sedan när det är massor av cykelspår så börjar dom gå. På så sett försvinner hjulspåren och VI kan börja anklaga gångtrafikanterna för att ha förstört moderjord. FÖRBJUD GÅNGTRAFIKANTER I HELLAS !

Even Steven skrev:
> Fick en rejäl utskällning i Hellas för några
> dagar sedan.

Det mtb-hatande bastutrollet har funnits där sen åtminstone -89...

En gång blev vi utskällda av bastutrollet för att vi drog ut grus på den plogade skridskoslingan, vilket inte var sant. Vi hade gjort rent däcken först. Han klagade dock inte på oss förrän vi hade kört ifrån de hurtigaste skridskogubbarna. Dom illrade då tillbaka till bastun fort som fan och gnällde hos han som bestämde där, varvid önskad utskällning utfördes enligt önskemål :D

Äsch. Det där är ett jävla lerhål. Att överhuvudtaget dra stigen där var idioti från början. Och det där stället är alltid blött och lerigt och har sett ut på samma vis i flera år. Man kan komma dit mitt i en varm sommar och det ser hur fint ut som helst tills man kommer ut på den stigen. Alla dom där hjulspåren är borta efter några dagar.

Som jag ser det så är såna platser ett bra argument för god stigvård, inte för att några cyklister ska känna sig skyldiga till stigslitage.
Kan vi sluta upp med att ha dåligt samvete?

Visst skulle man kunna dra om stigen, men det förutsätter ju att markägaren är med på noterna.
Problemet i Hellas (det gäller faktiskt bara ett fåtal ställen) är att det finns några lågt liggande platser med lerjord där avrinningen är urusel. Men i dom fallen då det är "ängsmark" så återhämtar sig ytskiktet väldigt fort, så det enda problemet som jag ser det är att det är trist, blött och kladdigt att cykla där.

Uppe på bergen finns det däremot blöta ställen som är betydligt känsligare.

Är det bara jag som kommer ihåg Markus kampanj från början av april för några år sedan "reclaim the forest" eller vad han nu kallade den för. Måste vara en bättre miljöåtgärd att lämna tillbaka skogen på det ställe man tog den än att det skall transporteras hem och spolas ut i avloppet. Kör miljöargumentet på bastutrollet så kanske han kryper tillbaka i sin håla.

Var det inte Boda som hotade att kasta cykeln på trollet?

Jag hade en halv GB-glass låda med jord och barr från förr-förra cykelturen. Tror att jag nog fyller upp resten med det från igår nu. Det väger säkert runt kilot i alla fall!

Terräng är terräng. Vill man springa eller cykla ren och fin får man hålla sig på vägen. Det som jag uppfattar hos er som en terrängbana är en sådan. Lera kan vara blöt, kladdig frusen eller hårdsommarstelnad, dock är lera sådan som finns i naturen och man får finna sig i.
Det är ofta lättare för en terränglöpare än en cyklist att ta sig runt, förutsatt att man vill ta sig runt.
Om ni Stockholmare cyklade i Hagaparken kunde jag förstå om folk blir upprörda och förbannade, men inte i Hellas som jag från min horisont förutsätter är något slags friluftsområde med leder elljusspår och liknande.

Människor som blir förbannade och skäller, får man ta det försiktigt med så de inte får infarkt eller stroke eller liknande, men annars är de ju mest till skada för sig själva. Ta ni instängda stackare de skällande gubbarna med en nypa salt och trampa på.
Jag har hittintills inte blivit utskälld av en naken bastubadare med lite snopp, så jag har något att se fram mot.

Att tvätta cykel med en slang eller med sjövatten har ju noll påverkan på miljön, man återför lera och humus till naturen så likaså tvätta på bara.

Det viktiga är bara att behålla lugnet, att inte argumentera emot (det hjälper inte när en person är så upprörd som du beskriver). Ju lugnare intryck man ger, desto mindre har "den upprörde" att elda på sin upprördhet med. I slutänden kan det till och med bli pinsamt för "den upprörde" när den ihåliga argumentationen fått eka färdigt mellan tallarna.

bengt skrev:

> Om ni Stockholmare cyklade i Hagaparken kunde jag
> förstå om folk blir upprörda och förbannade,

Jag har cyklat en hel del i Hagaparken (och kommer förmodligen att göra det fler gånger) eftersom en av dom trevligare vägarna till Ursvik och Järvafältet (och även Täby) går där igenom. Hagaparken är en "Engelsk park", dvs en anlagd park som låtsas vara naturlig. En av Stockholms största tippar av gammalt byggbråte finns även där eftersom massor av material från rivningen av Stockholms stadskärna forslades dit och blev kullen Hagatoppen.

Jag har väldigt svårt att se skillnaden på mitt användande av Hagaparken mot att samlas för att spela brännboll, dricka dunkvin och grilla fläskkarré som andra gör.
Friskis och Svettis håller till där, och det finns massor av folk som rastar hundar eller joggar i den parken. På vattnet runt om så paddlas det kanot eller seglas optimistjolle. Folk åker skidor och skridskor på vintern (om det är tillräckligt kallt) och det finns en båtklubb.

Av vilken anledning ska jag som cyklist avstå från att använda ett gemensamt rekreationsområde?

Markus F skrev:

> Av vilken anledning ska jag som cyklist avstå
> från att använda ett gemensamt
> rekreationsområde?

Jag har bott vid Norrtull och använt Hagaparken till samtliga aktiviteter du beskriver, förutom optimistjollesegling, hundrastning samt just cykling. Jag tycker det känns helt onödigt att cykla där. Det är uttryckligen förbjudet och gångvägarna är ofta så hårt trafikerade av gående/joggande så man skulle ändå inte kunna cykla fortare än 10-15 km/h utan att skrämma folk. Sen kan man ju argumentera mot att man visst får cykla, iallafall där motortrafik till fastigheterna är tillåten, men även det känns onödigt tycker jag. Det går fortare att cykla runt. Det finns väl ett fåtal små stigar som skulle vara OK att cykla på, men eftersom det finns gott om fotgängare i "skogen" också så måste man ändå hålla ner farten. Bättre att trampa bort till fiskartorpet i så fall.

Skillnaden mot brännboll är väl att du/vi inte håller till på samma plats så andra enkelt kan hålla sig därifrån. Och kanske att folk i gemen lättare personifierar sig med någon som spelar brännboll gentemot någon på mtb och därför är mer toleranta?

baby fat skrev:
> man skulle ändå inte kunna
> cykla fortare än 10-15 km/h utan att skrämma
> folk. Det går fortare att cykla
> runt. Det finns väl ett fåtal små stigar som
> skulle vara OK att cykla på, men eftersom det
> finns gott om fotgängare i "skogen" också så
> måste man ändå hålla ner farten.

Vem har snackat om att cykla fort? Det vore ju oförskämt att cykla fort igenom Hagaparken.
Att man håller ner farten där det är mycket folk är ju enbart vanligt hyfs.

Då är det väl OK, det lär väl inte vara så många som skriker på en förutsatt att man lämnar företräde om bara "rullar igenom". För mig kommer det dock förbli joggingmark...

Ursäkta mig det var inte meningen att spåra ur tråden genom att ta Hagaparken som ett illa valt exempel.
Jag är ju nu inte Stockholmare.
jag försöker med Kungsträdgården istället.

Det jag skulle säga var att fritdsterrängområden är terräng och där får andra utövare finna sig i att ni cyklar och att lera och surhål är just det med sina egenskaper, med det slitage det med för av respektive utövare. Alltså att andra får finna sig i att det blir cyklespår i leran eftersom det är i skogen och inte i Kungsträggården.

Tillägg: jag kommer från början från Råsunda och min bror bor nu. Jag skulle inte heller trampa med fullt träningssvettotempo på gångvägen runt Råstasjön. Alltså till skillnad från mera avskilda terrängfriluftsområden.

Senast redigerad av en moderator:
Kungsan är nog ett lika dåligt alternativ som haga. Kungsan erbjuder en hel del bra cykling. Eftersom cykling skiljer sig högst markant beroende på vem som trampar.

Råstasjön har jag cyklat runt en massa gånger. Eller iaf största delen av den. På gympan fick man ju lov att starta springade och sedan kasta cykeln i en buske innan målgång.

=David skrev:
>På gympan fick
> man ju lov att starta springade och sedan kasta
> cykeln i en buske innan målgång.

HAHA! Du också?
Cykeloriontering vid Rösjön var en annan "skolaktivitet"...

Känner man igen. Hade en gympalärare som bara kände till två grenar, löpning runt Råsta och romerska ringar.
Kommer ihåg att vi, smuttandes på varsin folköl, mötte honom när vi var på väg tillbaks till Vasalundsskolan efter en Råstarunda.
Han hade givit upp tidtagningen och hunnit tillbaks och duschat. Mitt betyg i sattes med all säkerhet då.

//j

Hagaparken har jättebra cykling, man får välja sina tillfällen helt enkelt.

Senast jag var där så slängde sig gångarna på marken när vi kom. Flera andra höll sig i träden och några försökte sig skrämt på att gå vid sidan av stigen.

Hehe, höll på att posta inlägget utan en förklaring. Det var blankis på alla vägar och inte sandat.

Har själv cyklat strandstigen genom Hagaparken längs Brunnsviken från Karolinska mot Ulriksdal flera ggr. och aldrig märkt problem med andra medtrafikanter (till fots eller annars.) Det kanske beror på att jag cyklar snabbare än de som kör löpträning på samma stig. När jag var där senast såg jag inga förbudsskyltar, och så länge man visar respekt för sina medtrafikanter så behövs inga heller.

Jag blev utskälld för att jag skrämde en häst med ryttare en gång. Hon tyckte det var självklart att dom är rädda för cyklar... Fanskapen väger ju 800kg, vad har de att vara rädda för!

Bastugubbar kan vara farliga, akta så de inte sprutar ånga eller nått. Kanske blottar sig lite.

Tjena!

I hagaparken finns en grymt skön spot om man vill dörta lite.. Lustiga små gropar i marken precis innan man kommer fram till koppartälten.. akta er för att gå bakom den högra tallen bara.. där har jag bajsat..

Tillbaka
Topp