Helt låsbar bakdämpare

Startgas

Aktiv medlem
Helt låsbar bakdämpare
Fantiserar lite om en slopestyle-cykel att kunna ta till tex Järvsö. För att dels kunna köra de slätare lederna i parken, men även pumptrack och kommande dirt, och klara sig med bara en cykel.
Problemet med slopestyle som är heldämpat är bakdämpen, pumptrack blir nog inget kul med mjuk fjädring bak.

Min fundering: Finns det dämpare som går att låsa helt, och som sedan klarar ett case i pumptracken utan att gå sönder? Ingen bakdämp jag haft har gått att låsa helt, som mest haft pedal-läge.
Alternativt om det finns dämpare som går att pumpa upp såpass att den blir stum? Detta hänger väl dock lite på hur mycket utväxling länkaget har.

Helt låsbar bakdämpare
jofahjalm sa:
Du ser inga problem med att designa en bakdämpare som inte ska röra sig alls och samtidigt hålla?

Haha, jo jag har ju det. :) Dock är tanken att den bara är låst vid pumptrack. Och att de påfrestningar man utsätter dämparen för då inte är såpass extrema att man förstör dämparen.
Men det är kanske att hoppas på för mycket? En elak case i pumptracken ger väl rätt stor påfrestning.

Helt låsbar bakdämpare
Wattlaenk.jpg

In med ett stumt stag, vad ramen tycker i längden vet jag inte :)

http://www.sellholmshop.se/chassiedelar-1/wattlank/svetshylsa-passande-bussning-1.html

Tillbaka
Topp