Hitta färgkod till cykelns lack?

vira20

Aktiv medlem
Vad använder ni för knep för att hitta exakt rätt färg? Tycker personligen att stenskott som lagts i med fel nyans ser förjäkligt ut.
(Absolut man kan åka till en lakerare och kanske få ett prov blandat - jag börjar dock istället kolla om någon kanske har svar direkt här)

I mitt fall handlar det om färg till Trek Top Fuel
  • Treks namn: VIPER RED
  • Treks cod: TK 400-S
  • OEM Touch up burk: 5286954 (ej i lager)
TrekDiamantTouchupPaintGlossRed_37847_F_Primary
2017-specialized-s-works-epic-carbon-di2-mint-cond-1652968022-6384_medium.jpg

Jag tror att rätt färgkod är mellan dessa:
RAL3000 eller 3020 (kanske 3028)
05060-29.jpg
05060-43.jpg
RAL-3028-farg-300x250.jpg

Någon med koll på foto osv kommer så klart skälla ut mig för detta (pga hur känsligt det är för kamerainställningar, ljussättning, osv), men du kanske kan leka med att läsa av färgkod för musposition:

Skärmavbild 2022-12-30 kl. 12.39.31.png

Skärmavbild 2022-12-30 kl. 12.42.04.png

Skärmavbild 2022-12-30 kl. 12.39.48.png

Skärmavbild 2022-12-30 kl. 12.40.11.png

Skärmavbild 2022-12-30 kl. 12.40.23.png

Någon med koll på foto osv kommer så klart skälla ut mig för detta (pga hur känsligt det är för kamerainställningar, ljussättning, osv), men du kanske kan leka med att läsa av färgkod för musposition:
RGB inte är ett system som är gångbart vid färgblandning. Det är också risk för att kamerans färgprofil inte har tillräckligt omfång i det röda området. Motsvarande fel kan du få om du jämför RAL-prover på bildskärmen. De kan ha nyanser som en bildskärm inte kan återge.

RGB inte är ett system som är gångbart vid färgblandning. Det är också risk för att kamerans färgprofil inte har tillräckligt omfång i det röda området. Motsvarande fel kan du få om du jämför RAL-prover på bildskärmen. De kan ha nyanser som en bildskärm inte kan återge.
Jag förutsåg iaf att detta skulle ske! ?

Överlämnar ordet till proffsen!

Vad använder ni för knep för att hitta exakt rätt färg? Tycker personligen att stenskott som lagts i med fel nyans ser förjäkligt ut.
(Absolut man kan åka till en lakerare och kanske få ett prov blandat - jag börjar dock istället kolla om någon kanske har svar direkt här)

I mitt fall handlar det om färg till Trek Top Fuel
  • Treks namn: VIPER RED
  • Treks cod: TK 400-S
  • OEM Touch up burk: 5286954 (ej i lager)
TrekDiamantTouchupPaintGlossRed_37847_F_Primary
2017-specialized-s-works-epic-carbon-di2-mint-cond-1652968022-6384_medium.jpg

Jag tror att rätt färgkod är mellan dessa:
RAL3000 eller 3020 (kanske 3028)
05060-29.jpg
05060-43.jpg
RAL-3028-farg-300x250.jpg
Ta med hojen till en färgaffär där du ber om hjälp att scanna ramens färg?

Tack för detta. PMS 186 gav mig ingen exakt match på ngt man kan köpa i butik... jaja
Detta kanske iaf kan vara hjälp för någon annan :)

1672413182046.png

eller kontakta tex bilfärg.se dom kan blanda lackstift i både 1 och 2 komponent versioner i vilken kulör du vill

själv använt mej av dom med gott resultat både sprayburk till en bil där naturligtvis lacken enbart användes på en enda årsmodell med en specifik utrustning andra så lackstift till en moppe där ja skickade in en bit av en kåpa så blandade dom till rätt kulör i lackstift

billigt nej men god kvalite

RAL 3020 var närmast :) Köpte 3st olika prover. Tack för svar.

Får man fråga varifrån du handlade? Innebär ett "prov" att det är typ ett lackstift, eller är det bara en plastbit lackad med den färgen?
Själv har jag köpt en begagnad gul Scott med svart grundfärg, stenskotten syns mycket väl.

Färg bleknar med tid. Exakt färgkod är inte en garanti för att det blir rätt. Bäst är att ta med till din lokala byggvaruhandel för scanning och blandning av exakt nuvarande färg

Tillbaka
Topp