Hitta MTB för dam?

Yourti

Ny medlem
Hitta MTB för dam?
Hej,

Min flickvän ska köpa en MTB för max 5000kr. Både hon och jag är nybörjare men vore kul att komma igång med lite terrängcykling tillsammans. Jag har en Radon Team 5.0 som jag trivs bra med.

Hon är ca 168cm. Vi har hittat några alternativ, men är så oerfarna att vi behöver hjälp med vilken som är mest värd att satsa på? Är det bara dammodeller som gäller, eller är det dumt?
Sedan ska hon givetvis även testa så den känns bra, men vill sålla så mycket som möjligt först.

1. Merida Juliet Woodland 3799:-
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terr...t-woodland-terrangcykel-dam/p/1097686_1_style

2. Merida Juliet Striker 4499:-
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terr...striker-terrangcykel-dam-26/p/1097688_1_style

3. Radon ZR Lady 5.0 4730:-
http://www.bike-discount.de/en/buy/zr-lady-5.0-17991/wg_id-119

4. Cube Access WLS Pro 4730:-
http://www.bike-discount.de/en/buy/-access-wls-pro-white-n-blue-20721/wg_id-119

Har ni andra tips på bra första MTB får ni mer än gärna dela med er av detta!
Det finns så många märken och komponenter... och tyvärr är vår budget begränsad till 5000:- för själva cykeln annars hade det nog varit lättare att välja.

Tacksam för all hjälp!

Hitta MTB för dam?
Ni behöver inte alls begränsa er till dammodeller. Vilken cykel som helst i storlek runt 16" borde kunna passa henne bra. Att provcykla låter därför utmärkt.

Hur är mekvanan? I den prisklassen borde det gå att hitta något ganska vettigt begagnat också men det kräver lite mer skruvande än en ny cykel gör i början.

Hitta MTB för dam?
Ahaa vad bra, då öppnar det upp för lite fler alternativ.

Mekvanan är ganska lika med noll, men är hyfsat händig och intresserad att lära mig mer. Är det något särskilt som är bra att kunna om man ska satsa på en begagnad? Tänker spontant att det kanske är ställa in växlar, fylla på olja i bromsar m.m. men kanske är helt fel ute...

Inga tips på någon bra modell man bör satsa på i vår prisklass?