Hitta MTB för dam?

Yourti

Ny medlem
Hitta MTB för dam?
Hej,

Min flickvän ska köpa en MTB för max 5000kr. Både hon och jag är nybörjare men vore kul att komma igång med lite terrängcykling tillsammans. Jag har en Radon Team 5.0 som jag trivs bra med.

Hon är ca 168cm. Vi har hittat några alternativ, men är så oerfarna att vi behöver hjälp med vilken som är mest värd att satsa på? Är det bara dammodeller som gäller, eller är det dumt?
Sedan ska hon givetvis även testa så den känns bra, men vill sålla så mycket som möjligt först.

1. Merida Juliet Woodland 3799:-
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terr...t-woodland-terrangcykel-dam/p/1097686_1_style

2. Merida Juliet Striker 4499:-
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terr...striker-terrangcykel-dam-26/p/1097688_1_style

3. Radon ZR Lady 5.0 4730:-
http://www.bike-discount.de/en/buy/zr-lady-5.0-17991/wg_id-119

4. Cube Access WLS Pro 4730:-
http://www.bike-discount.de/en/buy/-access-wls-pro-white-n-blue-20721/wg_id-119

Har ni andra tips på bra första MTB får ni mer än gärna dela med er av detta!
Det finns så många märken och komponenter... och tyvärr är vår budget begränsad till 5000:- för själva cykeln annars hade det nog varit lättare att välja.

Tacksam för all hjälp!

Hitta MTB för dam?
Ni behöver inte alls begränsa er till dammodeller. Vilken cykel som helst i storlek runt 16" borde kunna passa henne bra. Att provcykla låter därför utmärkt.

Hur är mekvanan? I den prisklassen borde det gå att hitta något ganska vettigt begagnat också men det kräver lite mer skruvande än en ny cykel gör i början.

Hitta MTB för dam?
Ahaa vad bra, då öppnar det upp för lite fler alternativ.

Mekvanan är ganska lika med noll, men är hyfsat händig och intresserad att lära mig mer. Är det något särskilt som är bra att kunna om man ska satsa på en begagnad? Tänker spontant att det kanske är ställa in växlar, fylla på olja i bromsar m.m. men kanske är helt fel ute...

Inga tips på någon bra modell man bör satsa på i vår prisklass?

Hitta MTB för dam?
Inköpskompetens är bra att ha. Annars kan det i värsta fall gå så här. Köp nytt, i varje fall första gången. Risken är att det inte blir så kul att meka med en krånglande cykel och så blir det inget cyklande.

Hitta MTB för dam?
Lära dig meka litegrann får du göra även om du köper en ny. Det dröjer inte speciellt länge innan behovet kommer ändå.

Men no worries. Det är enkelt att göra det mesta och krävs inte speciellt mycket verktyg.

Hitta MTB för dam?
Jag håller med bojsänke om att viss mekkompetens krävs vid inköpet av en begagnad cykel. Bättre att börja på något nytt om man ska skaffa sig den.

Kolla den andra tråden på förstasidan efter cyklar i 5000kr klassen.

Hitta MTB för dam?
Einarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Lära dig meka litegrann får du göra även om du
> köper en ny. Det dröjer inte speciellt länge
> innan behovet kommer ändå.

Men risken att det "plötsligt" börjar kosta väldigt stora summor pengar eller helt enkelt inte fungerar alls de första sex månaderna är klart mindre. Och byte av slitdelar - en åt gången - på en ny cykel är något helt annat än att felsöka och renovera. Speciellt om det finns många och komplicerade problem på en gång.

Jag hävdar envist av begagnade cyklar generellt är en dålig idé. När man kan tillräckligt för att formulera varför det är en bra idé i ens eget specifika fall behöver man ändå inte lyssna på andras råd om begagnatköp. Det enda rimliga är generell avrådan.

Hitta MTB för dam?
Låter som att jag väljer att lyssna på de som avråder från begagnat just nu innan jag kan så mycket. Skönt att läsa vad hur mer insatta resonerar!

Gäller att hitta någon ny då som passar bra. Rekommenderar ni någon av de jag länkade till före någon annan? Just nu känns en Merida från XXL mest smidigt då vi bor nära butiken dessutom...

Hitta MTB för dam?
Ja, Big Seven Striker ser väl inte helt dum ut som första cykel. Lite tung bara, och med en enkel gaffel. Ungefär vad man kan förvänta sig i prisklassen.
Om någon säljare börjar yra om damspecifika cyklar - stå på dig. Det finns inte, varken cykel eller behov. Köp en unisexcykel och inget missfoster med av marknadsföringsskäl misshandlad geometri.

Hitta MTB för dam?
De du hittat är ganska jämförbara. Enkel komponentnivå, men det krävs att man snokar upp ett "fynd" om man skall få mer för er budget.

Det borde dock gå att hitta nån 14-15-16" herr/unisex ram som funkar, inom budget och med bra komponenter. Typiskt är unisex 26" i stora ramstorlekar (21-22") en hyllvärmare, i något mindre grad finns XS eller S.

Troligen kan du få en något bättre deal på XXL.

På cyklar i budgetklassen är en uppgradering till bra däck ofta värt att överväga.

Tillbaka
Topp