Hitta passande delar till 80’s räser

jesperalsen

Medlem
Hej bikers!

I vintras gjorde jag ett fynd som genast fångade mitt intresse.
En gammal Nishiki Olympic ifrån 81/82 som sambons farfar hade tävlat med när det begav sig.
Historian lyder att han gick in till den lokala BS och beställde en standardcykel men att alla komponenter skulle bytas ut mot det bästa som då fanns att tillgå.
För att hålla en kort historia kortare. - Dödsbo, husförsäljning och plötsligt stod den i mitt garage.

Jag tog den på en provrunda men upptäckte tyvärr att vänstra vevarmen är sprucken vid infästningen mot vevlagret.
Har försökt hitta en ny att ersätta den befintliga med men problemet är att 180mm verkar vara väldigt unikt då jag bara hittar 170 och 175mm vid googlande. (Campagnolo strada)

I en låda lyckades jag hitta ett par utbytesvevar (Stronglight) men då är problemet istället att den veven inte passar bultcirkeln mot framdreven!

Jag är helt novis på gamla retrohojar och detta är den första räsern jag någonsin har suttit på så jag ber er om hjälp, kan jag hitta en utbytesvev som passar eller bör jag istället kolla efter drev till det andra vevpartiet?
Hur vet jag vad jag skall söka efter och vad som passar?

Tack på förhand, Jesper
IMG_0984.jpegIMG_1525.jpegIMG_2111.jpeg

Grattis till ett fint cykelfynd! Men tråkigt på den spruckna veven. Ett inte helt okänt problem att Campagnolo Nuovo Record-vevar (som alltså är modellen) spricker på det stället. 180 mm är väldigt långa vevar, och en ovanlig storlek, det är därför du har svårt att hitta någon ersättningsvev. Jag hade bytt båda armarna till 170 mm, det är standard. Ett Campagnolo Nuovo Record i 170 mm borde inte bli svårt att hitta.

Den gamla Stronglight-veven du hittat kommer inte att passa, inte bara pga. annan bultcirkeldiameter och dito mönster, utan även för att det är en äldre sorts vev för kilbultsinfästning, inkompatibelt med fyrkantsaxeln som nuvarande vevparti är monterat med.

Nishiki Olympic var långtifrån någon standardcykel, även om det inte var det du menade. ?

Ramen är byggd i Tange no 1, alltså de ”finaste” japanska stålrör som gick att uppbringa vid tiden. Jag hade en Nishiki Olympic Royal ett tag (ramen finns nu hos @JonatanF) och kommer ihåg att totalvikten låg mellan 8,5 och nio kilo med originalutrustning. Olympic har samma ram men något ”tyngre” komponenter vilka din tjejs farfar verkar ha bett att få byta ut mot Campagrejer.

Som någon skrev ovan: Vevarmar på 180 mm är väääldigt långa. Det har genom åren gått trender i vad som ger bäst effekt. Just nu är det korta vevar som verkar gälla för det bästa, på 80-talet trodde man tvärtom och det kommer snart att ändras igen.

Grattis till ett fint cykelfynd! Men tråkigt på den spruckna veven. Ett inte helt okänt problem att Campagnolo Nuovo Record-vevar (som alltså är modellen) spricker på det stället. 180 mm är väldigt långa vevar, och en ovanlig storlek, det är därför du har svårt att hitta någon ersättningsvev. Jag hade bytt båda armarna till 170 mm, det är standard. Ett Campagnolo Nuovo Record i 170 mm borde inte bli svårt att hitta.

Den gamla Stronglight-veven du hittat kommer inte att passa, inte bara pga. annan bultcirkeldiameter och dito mönster, utan även för att det är en äldre sorts vev för kilbultsinfästning, inkompatibelt med fyrkantsaxeln som nuvarande vevparti är monterat med.
Tack för ett snabbt och informativt svar. Kul att det finns kunskap även kring dessa gamla hojar!
Stronglighten åker ut på annons och campagnolo’s på inköpslistan!

Nishiki Olympic var långtifrån någon standardcykel, även om det inte var det du menade. ?

Ramen är byggd i Tange no 1, alltså de ”finaste” japanska stålrör som gick att uppbringa vid tiden. Jag hade en Nishiki Olympic Royal ett tag (ramen finns nu hos @JonatanF) och kommer ihåg att totalvikten låg mellan 8,5 och nio kilo med originalutrustning. Olympic har samma ram men något ”tyngre” komponenter vilka din tjejs farfar verkar ha bett att få byta ut mot Campagrejer.

Som någon skrev ovan: Vevarmar på 180 mm är väääldigt långa. Det har genom åren gått trender i vad som ger bäst effekt. Just nu är det korta vevar som verkar gälla för det bästa, på 80-talet trodde man tvärtom och det kommer snart att ändras igen.
Kul att höra lite historia ifrån någon som kan.
Jag har annars bara kört mtb igenom åren och kan ingenting om denna typen av cykel, men ett vackert hantverk går inte förbi obemärkt!

Detta är inte min primära motionsform så maxeffekt kommer inte att krävas, men att hålla den i topptrim och köra några mil på sommarkvällarna ser jag fram emot!!

Just nu är det korta vevar som verkar gälla för det bästa, på 80-talet trodde man tvärtom och det kommer snart att ändras igen.
Hehe, kan tänka mig hur det kommer gå till. Börjar med att nån nisch-bloggare hypar lååånga vevar, 'av en händelse har jag ett lager oproportionerligt prissatta till salu', osv...

Hehe, kan tänka mig hur det kommer gå till. Börjar med att nån nisch-bloggare hypar lååånga vevar, 'av en händelse har jag ett lager oproportionerligt prissatta till salu', osv...

Efter ett tag blir det fullkomligt obegripligt hur man kunde använda så korta vevar på 2020-talet. Etc etc.

Vevlager och vevarm. Det är något med de orden jag ryggar för. Är de inte bildelar egentligen? Vad hette det förr än nu?

Vevlager och vevarm. Det är något med de orden jag ryggar för. Är de inte bildelar egentligen? Vad hette det förr än nu?
"Pedalarm" förekommer väl ibland, men det tycker jag känns lite fel på samma sätt som att kalla pedalerna för "trampor", lite barnsligt övertydligt sådär... Vevarmarna heter väl så för att de är just det: vevar? Bilar har väl inga vevarmar, däremot vevaxlar? Kan hålla med om att vevaxel låter malplacerat när man talar om vevlagrets axel på cyklar, hellre då vevlageraxel, men det blir ju naturligt att förkorta det till vevaxel ändå... helt klart rörigt!

Du har helt rätt i det!
Jag är mer motorcyklist än cyklist så jag är lite skadad ifrån motorvärlden.
Vevarm vågar jag påstå är ett normalt begrepp i cykelspråk men partiet emellan kallas väl oftare för vevhus kanske?
Vevhus hör också hemma i motorer men jaja, ingen verkar ifrågasätta vilken del jag talar om iallafall!

Apropos vevarm kikade jag i SAOB. De ordförklaringar som är däri än så länge är förvisso inte moderna:
Vevarm är till att börja med detsamma som vevsläng:
(b, c) -SLÄNG. tekn. jfr släng 3 a. Hvefsläng kallas den stången, som med ena ändan sitter på hvefvens varta och med den andra drager stånggången vid blåsbäljor, tåg- och beredningsverk m. m. Rinman 1: 812 (1788). Vevaxeln (i bilmotorn) har ett antal vevslängar förenade genom vevtapparna, vid vilka grovändarna på vevstakarna äro fästade. Nerén BilB 1: 15 (1928). —

BOOM!
Projekt-Nishiki är slut, för nu.
Vevarna fixades igenom @ElCani i lite halvdant skick, men blev bra efter våtslip och polering.
Gammalt damm och smörj fick tvättsvampen lösa.

Resten av säsongen blir det att ta vara på de fina dagarna.
- Så får vi se om det kan bli något räserlopp på den till 2024?

Tack för hjälpen denna gången.
Kunskap och historia är alltid intressant!

Cheers!
IMG_2710.jpeg
IMG_2712.jpeg
IMG_2713.jpeg

Tillbaka
Topp