Hitta rätt MTB för 9-åring, bikester

niskabike

Aktiv medlem
Hej! Jag letar efter en MTB till min 9-åring. Jag har tittat på bikester då de verkar ha låga priser och oftast goda betyg på cyklar. Min 9-åring är 142 cm lång och har 64 cm i innerbensmått.

Om jag förstått guiderna rätt så passar ramstorlek 38 bäst. Jag hittar dock inte någon sådan juniorcykel på bikester. Men det finns vuxencykel i den ramstorleken. Kan den fungera för min 9-åring?

https://www.bikester.se/serious-rockville-mtb-hardtail-gra-svart-870173.html

Tack för hjälpen!

Tack för tipset! Så själva storleken funkar för barn, även fast det står att det är vuxencykel? De säljer ju även andra, bättre cyklar i samma storlek som är märkta som vuxencyklar.

Håller med David, ingen vidare hoj till skog, och andra sidan har jag svårt att tro det finns några lätta cyklar i prissegmentet 3000-6000 kr, du bör nog hamna mellan 13-15 kg. 27,5" är lämpligt. Funkar lika bra med en "vuxencykel" ,Försök hitta någon cykel som har en tendens att se ut som lite dyrare MTB hardtail, gärna med lägre profil och absolut med skivbromsar. Både du och din 9 åring kommer bli så mycket nöjdare då. Ett förslag är om någon i grannskapet har en cykel i rätt storlek som kan testas.

salle sa:
Eller hitta en 26" med liten ram begagnat. Då kan man komma ner i pris.

Jag har börjat leta just detta till min 8-åring (han är lång). Lite svårt att veta vad som är bra cyklar dock, då rätt många 26-or är lite äldre. Finns det några allmänna bra tips att hålla utkik efter och att undvika? Det är så väldigt mycket skräpcyklar som finns på Blocket mm.

Konsensus sa:
Håller med David, ingen vidare hoj till skog, och andra sidan har jag svårt att tro det finns några lätta cyklar i prissegmentet 3000-6000 kr, du bör nog hamna mellan 13-15 kg. 27,5" är lämpligt. Funkar lika bra med en "vuxencykel" ,Försök hitta någon cykel som har en tendens att se ut som lite dyrare MTB hardtail, gärna med lägre profil och absolut med skivbromsar. Både du och din 9 åring kommer bli så mycket nöjdare då. Ett förslag är om någon i grannskapet har en cykel i rätt storlek som kan testas.

Tack för svar. Bikester gav ett annat svar - de säger att cyklar för vuxna inte är lika bra. De gav mig förslag på en annan cykel med motiveringen

"Den har en ramgeometri som lämpar sig mer för juiorer, dels ett lägre insteg, men ochså ett kortare avstånd mellan styre och sadel. Denna ramstorlek lämpar sig enligt Orbea för 145-160 cm, vilket talar för att den skall fungera bättre än Rockville-modellen, som är större. Medan den fortfarande borde kunna nyttjas i ett par säsonger till."

Vet kundtjänst vad de pratar om?

niskabike sa:
Konsensus sa:

Tack för svar. Bikester gav ett annat svar - de säger att cyklar för vuxna inte är lika bra. De gav mig förslag på en annan cykel med motiveringen

"Den har en ramgeometri som lämpar sig mer för juiorer, dels ett lägre insteg, men ochså ett kortare avstånd mellan styre och sadel. Denna ramstorlek lämpar sig enligt Orbea för 145-160 cm, vilket talar för att den skall fungera bättre än Rockville-modellen, som är större. Medan den fortfarande borde kunna nyttjas i ett par säsonger till."

Vet kundtjänst vad de pratar om?

Tyvärr inte alltid, har rådfrågat om vissa delar, det har skett att dom tagit fram fel produkt trots extremt utförlig beskrivning.

Rockville har som sagt både en usel gaffel och rätt kassa bromsar. Gaffeln är hård och saknar följsamhet. Ej heller justerbar (eller låsbar) på något sätt. Bromsarna saknar bett.

Med det sagt är resten av cykeln helt OK. Tourney är aldrig kul, men funktionellt. Ramen är förvånansvärt modern med skaplig styrhuvudsvinkel och reach. Finishnivån även den oväntat hög, tyckte jag. Kan lätt konkurrera med vilken cykel som helst för 5-6k. Det priset är den knappast värd i övrigt, men för ungefär 2,5k på rea är den nästan ett kap.

Byt belägg och släng på en billig stålgaffel för en femhundring och den lär fungera bra till enklare cykling i åratal.

ChrisChrist sa:
Det viktiga måttet du ska titta på är reach, inte ramstorleken.

instämmer. och för en nioåring kan det vara bra att uppmärlksamma armlängd, som ofta är kort i den åldern. går man på kroppslängd som enda mått riskerar man alltför framåtlutad position.

Tillbaka
Topp