Hitta rätt styrlager (set?)
Tjena.
Hade inte använt cykeln på ett tag pga trasigt bakhjul och sista rundan var väldigt blöt och lerig. När nu nytt bakhjul är ordnat så upptäcker jag ett skrapande/knastrande ljud när jag vrider styret.
Har plockat bort allt jag kan och rengjort samt smörjt upp med fett (pilligt med alla små kulor...).
Missljud är borta och styrning känns mjuk och fin så jag tror jag vågar använda cykelt.
MEN, upptäckte små rostfläckar på "lagerbanor" på nedre delen av gaffelrören samt det nedre lagret i ramen. Osäker på rätt benämning...
Vad är det då man behöver skaffa, styrlagerset eller vad?
Enligt cykelspecen sitter detta som orginal:
Styrlager
Stem: Syncros 6061 Alloy oversize 31.8mm / 1 1/8 "/ 6 ° angle
Tax: Syncros Comp Press Fit / Tapered 1.5 "- 1 1/8" OD 50 / 61mm / ID 44 / 55mm
Fork: FOX 32 Float Performance Air Grip 3 / 3-Modes / 15x100mm QR axle / tapered steerer Reb. Adj. / Lockout / 120mm travel
Tacksam för guidning, för mig är det en djungel av begrepp...
/Peter
Hade inte använt cykeln på ett tag pga trasigt bakhjul och sista rundan var väldigt blöt och lerig. När nu nytt bakhjul är ordnat så upptäcker jag ett skrapande/knastrande ljud när jag vrider styret.
Har plockat bort allt jag kan och rengjort samt smörjt upp med fett (pilligt med alla små kulor...).
Missljud är borta och styrning känns mjuk och fin så jag tror jag vågar använda cykelt.
MEN, upptäckte små rostfläckar på "lagerbanor" på nedre delen av gaffelrören samt det nedre lagret i ramen. Osäker på rätt benämning...
Vad är det då man behöver skaffa, styrlagerset eller vad?
Enligt cykelspecen sitter detta som orginal:
Styrlager
Stem: Syncros 6061 Alloy oversize 31.8mm / 1 1/8 "/ 6 ° angle
Tax: Syncros Comp Press Fit / Tapered 1.5 "- 1 1/8" OD 50 / 61mm / ID 44 / 55mm
Fork: FOX 32 Float Performance Air Grip 3 / 3-Modes / 15x100mm QR axle / tapered steerer Reb. Adj. / Lockout / 120mm travel
Tacksam för guidning, för mig är det en djungel av begrepp...
/Peter