Hjälp!! Behöver tips på Cykel till Breveter/Sverigetempot/etc..

Hej

Jag är på jakt efter en cykel till framtida breveter/Sverigetempot/etc..

Har blivit förtjust i Specelized Sequoia Elit samt Trek Crossrip 3

Kan någon av dessa vara ett lämpligt val?

Har idag en racer Cannondale Caad10 som jag kört långt med men får bara på max 25mm så söker en lite mer komfortabel cykel som rymmer bredare däck och packningsmöjligheter.

Behöver ingen renodlad touringhoj men den skall klara av asfalt/grus/sämre grusväg samt fästen för skärmar/racks m.m

Senast ändrad:
Jag kommer följa tråden med intresse då jag funderar på cykel i samma anda.

De jag har kommit fram till förutom nämnda Sequioa är:
Fairlight Strael http://fairlightcycles.com/strael/
Mason Resolution https://masoncycles.cc/shop/categories/resolution-bikes (fast jag vet inte om den tar pakethållare)
Cotic Escapade http://cotic.co.uk/product/new_escapade

Om man inte vill slanta upp för..
Open U.P https://opencycle.com/up/
3T Exploro http://exploro.3tcycling.com/
Häromdagen dök On One Space Chicken upp i min epost. Kan vara ett alternativ: http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/space-chicken

Ska erkänna att jag inte haft pakethållare i fokus. Annars så har jag fastnat för stål+kolfibergaffel.

Hade ungefär samma spec och det blev tillslut en lite tråkig men bra cx. I framtiden hoppas jag ha tid och pengar till att bygga ihop någonting roligare.

Arkose är säkert ett bra val! Mason Bokeh hade jag valt framför Resolution.

Soma Fog Cutter kanske kan vara intressant?

Jag är ju nöjd med min GT Grade carbon 105. Den tar skärmar och 35mm däck samtidigt och är komfortabel. Saknar dock fästen för pakethållare, tydligen ska det finnas på den billigare alu-varianten.

scottparsley sa:
Mason Bokeh hade jag valt framför Resolution.

Varför? Jag ifrågasätter inte, bara nyfiken. Jag gillar kategorin cyklar som Bokeh tillhör, de är verkligen mångsidiga. Men de känns mer "äventyr" än snabba breveter.
Fler spännande alternativ till Bokeh finns annars i denna tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3058933

Känns som att minisemester-biten och kravet på traktorstigskompatibiltet kommer styra valet mer än önskan att cykla breveter. Egentligen tycker jag det är lite overkill med Open UP, Sequioa, Exploro eller valfri CX för cykling som i huvudsak är på belagd väg (och där de flesta borde klara sig med 28or, även med lätt packning) men kan samtidigt lockas av tanken med "one bike to rule them all" även om jag mer eller mindre redan har en i min Surly cross-check...

Slutsats? Fundera på vad som är viktigast och prioritera det.

NLC sa:
Känns som att minisemester-biten och kravet på traktorstigskompatibiltet kommer styra valet mer än önskan att cykla breveter. Egentligen tycker jag det är lite overkill med Open UP, Sequioa, Exploro eller valfri CX för cykling som i huvudsak är på belagd väg (och där de flesta borde klara sig med 28or, även med lätt packning) men kan samtidigt lockas av tanken med "one bike to rule them all" även om jag mer eller mindre redan har en i min Surly cross-check...

NLC..
Jag förstår att det kanske är lite för bred spännvidd att ha en " one bike to rule them all" jag vet att jag inte kommer köra adventuretouring utan lockas mer av lightweigt och breveter etc. Vill ha en snabb, komfortabel randocykel som klarar av grusvägar galant.
Blev nyfiken på ditt inlägg och såg att du även bloggar så jag läste lite på din blogg.
Såg att du också kör på en Caad10.
Men vad har du för cykel när du kör breveter etc..

Har cyklat på flera olika varianter, Caad10 har gjort en handfull 20-milare och en 30-milare. Tidigare körde jag de flesta breveter på en Columbus Capo som absolut max tog ett inslitet 25 mm däck bak vilket faktiskt har funkat fint komfortmässigt. Har också rastat min gamla stålhingst Concorde och den nyare Surly cross-checken på någon eller några rundor samt kört en 20-milare på en tvåväxlad Brompton. Numer kör jag de flesta på en Genesis Equilibrium

Hade jag bara haft en cykel (hemska tanke) hade det blivit typ en Surly Straggler som både kan bli racerlik eller CX-aktig med olika däck eller mer touringhoj med 42x650B mha en andra uppsättning hjul. Fästen för både skärmar och pakethållare. Men ändå inte avsedd att köras med halvtjocka däck som minimum.

Klashklash sa:

Säg vilken cykel som NLC inte har cyklat brevets på.... :)

Jag köpte mig en CX och gjorde om den lite. Väger dock typ 12kg som den ser ut nu.

image.jpeg

Allt funkar. Det beror ju mer på hur du tänker cykla, fort eller bekvämt?

BTW 46/36 tror jag starkt på som kombo fram för breveterier, lagom långt ner på kassetten för rak kedjelinje i marschtempo och sen 36an om det brantar på. Välj kassett efter smak. Visserligen vinner det nog inga spurter men det gör jag ju så sällan ändå.

desmo sa:
scottparsley sa:

Varför? Jag ifrågasätter inte, bara nyfiken. Jag gillar kategorin cyklar som Bokeh tillhör, de är verkligen mångsidiga. Men de känns mer "äventyr" än snabba breveter.
Fler spännande alternativ till Bokeh finns annars i denna tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3058933

Den stora fördelen är som jag ser det möjligheten att kunna köra breda däck med stänkskärmar. Resolution har jag för mig är begränsad till 30mm om du vill ha skärmar. Skillnaden i hastighet över längre sträckor lär ju vara försumbar. Trist att dom är såpass dyra bara, ett ramset kostar ju nästan som att köpa custom från Tegner eller Shand eller så.

Jeppe_E sa:
Klashklash sa:

Ja, just ja. Cyklade en tvådagarspermanent på 34 + 28 mil på en Surly Pacer med 48T singelklinga fram och 12-25 bak. Så skulle säga att det mesta funkar.

Egentligen tycker jag det är lite overkill med Open UP, Sequioa, Exploro eller valfri CX för cykling som i huvudsak är på belagd väg (och där de flesta borde klara sig med 28or

Hej igen NLC

På vilket sätt är Sequoian overkill?
Tänker att på den får jag på lite bredare däck, skärmar, väskor samt mindre racig än min Caad10.

Jag har kört Vänern runt (74mil) samt flertalet 20milare och nån enstaka 30milare med min Caad10 med 25mm och seatpack som gungade för mycket. Blev några grusvägssträckor som ja inte tyckte om på grund av min cykel, annars gillar jag grusvägsrally.

Är novis inom detta långloppstänk så därför är jag frågvis.

NLC sa:

Men daaah. Det är ju TRENDigt :)

NLC sa:
BTW 46/36 tror jag starkt på som kombo fram för breveterier, lagom långt ner på kassetten för rak kedjelinje i marschtempo och sen 36an om det brantar på. Välj kassett efter smak. Visserligen vinner det nog inga spurter men det gör jag ju så sällan ändå.

mjo, det verka fungera.. Eller ivf 510k på en 600k :p Men det var nog inte det som var problemet ;)

Klashklash sa:
Egentligen tycker jag det är lite overkill med Open UP, Sequioa, Exploro eller valfri CX för cykling som i huvudsak är på belagd väg (och där de flesta borde klara sig med 28or

Hej igen NLC

På vilket sätt är Sequoian overkill?
Tänker att på den får jag på lite bredare däck, skärmar, väskor samt mindre racig än min Caad10.

Jag har kört Vänern runt (74mil) samt flertalet 20milare och nån enstaka 30milare med min Caad10 med 25mm och seatpack som gungade för mycket. Blev några grusvägssträckor som ja inte tyckte om på grund av min cykel, annars gillar jag grusvägsrally.

Är novis inom detta långloppstänk så därför är jag frågvis.

Som jag packar och väger (ganska lätt) räcker 28-30 mm däck alldeles utmärkt även för en och annan grusbusrunda så på det ser jag inte behovet av kapacitet för 42 mm om man inte primärt cyklar på obelagda vägar och/eller med tyngre packning.

Men så är jag kanske inte så normal heller

Jeppe_E sa:
Klashklash sa:

Jag köpte mig en CX och gjorde om den lite. Väger dock typ 12kg som den ser ut nu.

Jeppe_E

En väskuppsättningen som ungefär den där jag lite nyfiken på, hur mycket grejer få du med dig när du kör så där?

scottparsley sa:
desmo sa:
scottparsley sa:

Den stora fördelen är som jag ser det möjligheten att kunna köra breda däck med stänkskärmar. Resolution har jag för mig är begränsad till 30mm om du vill ha skärmar. Skillnaden i hastighet över längre sträckor lär ju vara försumbar. Trist att dom är såpass dyra bara, ett ramset kostar ju nästan som att köpa custom från Tegner eller Shand eller så.

+1.
Synd på priset.
Fairlight Strael är något billigare, men Mason snyggare. Och Cotic/Brothers får man väl utgå från att de är bojsänken med tanke på priset.

Men jag förstår hur du resonerar ang Bokeh. Jag resonerar nog mer som NLC att 28/30 borde räcka.

nisseson sa:
Jeppe_E sa:
Klashklash sa:

Jeppe_E

En väskuppsättningen som ungefär den där jag lite nyfiken på, hur mycket grejer få du med dig när du kör så där?

Alldeles för mycket :)

Nej, men seriöst så, ombyte, extra tröja, regnjacka, regnbyxor, reflexväst, reservdelar, benvärmare, armvärmare i sadelväskan och då är det plats kvar i den. Sedan lite extra slangar och verktyg, lite elektriska attiraljer, handskar samt bonkmat i ramväskan. Räcker och blir över till en 600k.

Såg ju en Tegner till salu häromdagen. Borde vara som gjuten om den är i rätt storlek :)

Jag går samma tankar som TS och men har snöat in lite på stål. Detta då stålramar är snyggare än aluminiumditon men främst då jag inbillar mig att aluminium är för styvt och obekvämt för långcykling. Har jag rätt i detta eller jag bara happyskadad? Således undrar jag om det finns något argument mot aluminium på en randonnécykel?

elling sa:
Jag går samma tankar som TS och men har snöat in lite på stål. Detta då stålramar är snyggare än aluminiumditon men främst då jag inbillar mig att aluminium är för styvt och obekvämt för långcykling. Har jag rätt i detta eller jag bara happyskadad? Således undrar jag om det finns något argument mot aluminium på en randonnécykel?

Klart att du behöver en fin stålcykel! Många av våra bästa långcyklare kör på fina stålcyklar och kan de så kan du!

Argumenen mot en alucykel är väl mest den påstådda hårdheten, men i ärlighetens namn så finns det säkert väldigt bekväma aluramar också och många som är jättenöjda med dem. Självklart kommer en cykel med aluram fungera bra även om jag personligen är förtjust i CF och stål. Detta är dock mer baserat på tyckande än hårda fakta. Stål är snyggt och kan vara bekvämt, CF är coolt och alu är.... mellanmjölk? Inte dåligt, men tråkigt?

#åsikt

Surprise surprise så är jag och NLC ganska eniga i den här frågan... har suttit och ljugit ihop oss i väldigt många timmar ute på landvägen...

Brevetcykling kräver verkligen ingen speciellt speciell cykel. Vidare har många med sig alldeles för mycket packning.

Den Colnago Master som åsyftas är min och den cykel jag använde på Sverigetempot. Har även cyklat en 100-milare på en Cervelo S2.

Vill man ha en Mason Bokeh så köper man en, men det är inte avsaknaden av en som hindrar en att cykla långt.

Vad som är idealisk mängd packning måste ju bero lite på vad man har för målsättning och upplägg med turen, åtminstone på längre distanser.

(Sagt av en som bara kör kortdistansbreveter och med ryggfickor och minimal sadelväska som enda packningsmöjligheter.)

ohellstrom och NLC måste hjälpa till att teoretisera cykelfrågan för oss andra!
Klart att det går att cykla på det mesta. Men om målet endast är att cykla breveter, eller man har lyxen att ha en cykel dedikerat enbart för ändamålet, vilken cykel vore lämpligast?
Självklart finns massa personliga åsikter. Men från er rävar. Ni som har hunnit cykla tusentals och åter tusentals mil. Vad föredrar ni? Är det handbyggt stål i formatet 650B av Tegner som är den Heliga graalen? Eller är sprättig komfortracer i det moderna kolfiber att föredra? Är 28mm fortfarande gångbart, eller är 47mm ett måste 2017?
Så, på ett tomt papper, med ett kreditkort utan gräns, vad skulle ni välja?

Både ja och nej.... visst tar de flesta det lite lugnare än jag och NLC men att man håller mer paus är i sig ingen anledning att ha mer saker med. De flesta pauser lär föregå i relativ komfort. Mig veterligen är det inte utbrett att sova i bivack under breveter.

Edit: noterar att desmo slank in med ett inlägg. Ovanstående var mest svar till GoranS.

Senast ändrad:
Patrik Tegnér är duktig (jag har 3 st cyklar som Patrik gjort). Jag tycker en cykel med 622-32mm däck är bra. Det räcker alldeles utmärkt för lopp som till allra största delen går på belagda vägar. 584 mm (650B) är en så ovanlig storlek så det blir problem med reservdelar om det skulle behövas. Nedanstående cykel är för mig idealet. Det finns inget som jag saknar eller som jag önskade vore annorlunda. Så klart skulle jag gärna se att den vägde något kilo mindre men det är som vanligt svårt att göra omelett utan att krossa ägg. (Den väger komplett som på bilden men utan packningen 10,5 kg)

image.jpg

Ta det lugnt. Det fungerar med nästan vilken cykel som helst. Jag har använt en gammal Cannondale CAAD4 racer på allt från 20-milare till Paris-Brest-Paris. De senaste åren har jag använt min Cannondale Super Six Evo HM med 25mm däck på vid både Paris-Brest-Paris och London Edinburgh-London. Köp det som tycker är snyggt, trendigt eller vad du nu tycker verkar vara det för närvarande viktigaste kriteriet. Det är den som sitter i sadeln som avgör hur kul det blir. Se till att ha en välfungerande cykel vid starten till varje långlopp så du slipper haverier så blir det toppen även på din CAAD 10:a. Det går att skaffa framhjul med navdynamo och fästa enklare skärmar även på din nuvarande cykel.

Det är lätt att snöa in på att materielen är väldigt viktigt men med tanke på den spridning av cyklar som det startas PBP, LEL mm på som sedan även går i mål så kan du nog ha en rätt avslappnad inställning till vad du cyklar på.

Sedan är det klart att du skall köpa ny cykel om du vill det, även om det kanske inte är helt nödvändigt ;-) Om du vill ge dig ut på adventouring så köp en "gravel' eller annan trendhoj så har du två cyklar med olika men delvis överlappande användningsområden?

Senast ändrad:
elling sa:
jag inbillar mig att aluminium är för styvt och obekvämt för långcykling. Har jag rätt i detta eller jag bara happyskadad?
Som flera andra redan har skrivit bör du inte hänga upp dig på ramens, eller gaffelns, material för bekvämligheten.
Redan 2005 startade AJ den här tråden https://happyride.se/forum/read.php/1/205123
OBS Testet han skriver om gjordes med maskerade ramar, allt för att minimera påverkan av fördomar och förutfattade meningar.

Annars jag håller även jag med i det som har skrivits i tråden;
Det går att cykla på (nästan) vad som helst och du bör därför välja den cykel som du själv helst vill ha.

/Håkan

desmo sa:
ohellstrom och NLC måste hjälpa till att teoretisera cykelfrågan för oss andra!
Klart att det går att cykla på det mesta. Men om målet endast är att cykla breveter, eller man har lyxen att ha en cykel dedikerat enbart för ändamålet, vilken cykel vore lämpligast?
Självklart finns massa personliga åsikter. Men från er rävar. Ni som har hunnit cykla tusentals och åter tusentals mil. Vad föredrar ni? Är det handbyggt stål i formatet 650B av Tegner som är den Heliga graalen? Eller är sprättig komfortracer i det moderna kolfiber att föredra? Är 28mm fortfarande gångbart, eller är 47mm ett måste 2017?
Så, på ett tomt papper, med ett kreditkort utan gräns, vad skulle ni välja?

Räv och räv... bsandborgh är en riktig randoräv och han har gett sitt bud.

NLC och jag tillhör kanske lite mer "sprättrando-skolan". Men faktum är att jag inte köpt en enda av de cyklar jag hittills cyklat brevet på efter att jag startade med detta. De är alltså köpta innan jag hade en tanke på hare sig 600, 1000 eller 2000km. Så mest av allt är jag väl en representant för hållningen att man helt enkelt tar den cykel man har och kommer sig ut på vägen.

"Den perfekta cykeln"? Enligt mig... hmm, jag ändrar mig hela tiden och "one bike to rule them all" tror jag inte finns på riktigt.

Komfortgeometri vill jag helst inte ha - kan inte förstå varför man skulle vilja ha styret uppe under hakan vara för att man ska långt. Det eliminerar tyvärr många fina cyklar i komfortsegmentet som på andra parametrar varit utmärkta.

Mina cyklar tar bara 25mm däck och jag önskar att 28-30 gick i.

Skivbromsar skulle kunna vara bra... å andra sidan är det sällan så backigt att man måste bromsa en massa.

Skärmar kan ju vara trevligt men samtidigt på nåt märkligt vis mest saknat på korta rundor. Regnar det i 10 timmar blir man blöt och kall ändå.

Material? Viktigare är väl att ramen inte kör som en planka... konstruktion före material.

Som sagt tycker jag att man BÖR packa lätt på en brevet, alltså räcker det långt med aningen en klassiskt sturväska som bsandborgh har eller någon/några bikepacking-varianter (jag kör med det senare)

Lite tankar.... vi är inte färdiga än ;)

ohellstrom sa:
"Den perfekta cykeln"? Enligt mig... hmm, jag ändrar mig hela tiden och "one bike to rule them all" tror jag inte finns på riktigt.

Lite tankar.... vi är inte färdiga än ;)

Inte "one bike to rule them all", utan "one bike to rule rando" ;)

Även om man blir lika blöt med som utan skärmar så är det väldigt mycket skönare att bara bli blöt av regnvatten istället för även duschas underifrån av sandblandad väta. För att inte tala om hur mycket bättre drivlinan mår och hur mycket trevligare det är när det inte regnar men vägen fortfarande är blöt.
Jag cyklar hellre 100 mil i solsken med skärmar än 1 mil utan i regn.

bsandborgh sa:
Även om man blir lika blöt med som utan skärmar så är det väldigt mycket skönare att bara bli blöt av regnvatten istället för även duschas underifrån av sandblandad väta. För att inte tala om hur mycket bättre drivlinan mår och hur mycket trevligare det är när det inte regnar men vägen fortfarande är blöt.
Jag cyklar hellre 100 mil i solsken med skärmar än 1 mil utan i regn.

Jag vet att du har rätt. Det är bara så att jag av någon outgrundlig anledning bryr mig mindre på långa turer. 600km i pissregn? Fair enough. Cykla till jobbet med våt röv? Världens sämsta morgon. Jag har Gilles Berthoud-skärmar på min pendlare så jag vet exakt vad jag går miste om...

Stort tack för alla era kloka råd.

Nu ska jag ut och leta efter en snabb racer som tar 32mm däck och utrymme för skärmar.

Ses där ute på vägarna

Sett brompton, bullit, Olga, SS-genesis, kolplast racer, vattenrörs pendlarcyklar, CX och vet inte vad. Går ju cykla på det mesta!

Lycka till med köpet och som skrevs ovan - visa oss vad du köpt!

Angående skärmar vill jag tillägga att för att det ska bli bra måste ramen vara byggd för att ha skärmar. De bästa skärmarna är av metall och sådana går inte att montera på en cykel som saknar de fästen som behövs. Ett par SKS Longboard går att klämma in lite hur som helst men det går inte med metallskärmar.
Om valet står mellan fula, tunga och skramliga plastskärmar eller inga skulle jag avstå.
Det som jag gillar bäst med mina randonneurcyklar är att de är färdiga och kompletta för långdistanslopp redan från början. Allt är en helhetslösning. Lampor, skärmar och packningsmöjligheter är en del av cykeln. Om man, som de flesta gör, tar en vanlig racer blir det aldrig lika bra. Det blir en racercykel med en massa ditskruvade tillbehör. Lite som en Ferrari med takräcke full av Ikea-kassar mot en XC70 med takbox.

Jag vet inte om vi tänker på samma sorts skärmar men de Longboards jag haft var funktionsmässigt likvärdiga de metallskärmar som senare ersatte. Båda krävde fästen i ram och gaffel för att sätta stagen, gick lika långt ner på bak- och framskärm och höll mig torr och glad. Skillnaden var nog att de i metall skramlade mer även om de var snyggare.

Tillbaka
Topp