Hjälp!! Behöver tips på Cykel till Breveter/Sverigetempot/etc..

Man behöver även gängade hål under gaffelkronan och i bakgaffelbryggorna. Det går inte att använda L-formade fästen på skärmen.
Metallskärmar har även vikta kanter vilket gör att en större andel vatten stannar inne i skärmen istället för att rinna över kanten.

Mjo, de finesserna har jag på den ramen som SKS Longboardsen monterades på men noterade även att de metallskärmar jag senare satte på erbjöd möjlighet att montera "med klämma" om man så ville. Jag vet inte om jag kan avgöra att det ena skulle vara avsevärt bättre än det andra mer än att på en (relativt) smal skärm så var det en mindre bra idé att borra ett runt hål för bakgaffelbryggan eftersom minsta felpassning innebär att skärmen sätts i spänn och man redan gjort en angivelse för var den ska gå av... Är man listig och vet att man inte kan mäta tillräckligt exakt för att få det perfekt rätt gör man förmodligen ett lite avlångt hål så att skärmen kan flyttas lite i längsled, men det var inte jag och har nu två skärmbitar.

Fast helst cyklar man väl i solsken och fågelsång ? Och utan lite misär, vad är det då man har att skriva hem om...

Alltså, jag håller med om att skärmar är skönt.

Jag har kört i regn både utan skärmar, med någon typ av stänkskydd för rumpan (typ SKS X-tra Dry), med en liten avtagbar bakskärm (kortad variant av Crud Roadracer Mk II), endast lång och heltäckande bakskärm (SKS Longboard) och med halvpermanenta fram- & bakskärmar i metall (Velo Orange 45 mm) och faktum är väl att det tredje alternativet funkat bäst som kompromiss - jag slapp iaf få grus mellan skinkorna - men så länge de man cyklar med inte har en rejäl kompislapp eller man alltid drar kommer man få räkna med att bli sprutad på. Men det som oftast är mitt problem i regn är att man förr eller senare blir så satans kall, särskilt om man behöver knoppa en stund på/längs vägen.

Ja, metallskärmar får inte sitta i spänn. Då vibrerar de sönder ganska fort. Och just vid sittstagsbryggan.
En bra tumregel är att inget får flytta på sig när man lossar skruvarna. För att få rätt radie på skärmen klämmer man ihop eller drar isär dem. Man får inte snygga till passningen genom att justera staglängden som man gör med plastskärmar.
Å sen får man ju inte missa läderbrickorna!
Att montera ett par oborrade nya Honjoskärmar på en cykel tar många timmar innan det sitter rätt och snyggt.

ohellstrom sa:
bsandborgh sa:
Även om man blir lika blöt med som utan skärmar så är det väldigt mycket skönare att bara bli blöt av regnvatten istället för även duschas underifrån av sandblandad väta. För att inte tala om hur mycket bättre drivlinan mår och hur mycket trevligare det är när det inte regnar men vägen fortfarande är blöt.
Jag cyklar hellre 100 mil i solsken med skärmar än 1 mil utan i regn.

Jag vet att du har rätt. Det är bara så att jag av någon outgrundlig anledning bryr mig mindre på långa turer. 600km i pissregn? Fair enough. Cykla till jobbet med våt röv? Världens sämsta morgon. Jag har Gilles Berthoud-skärmar på min pendlare så jag vet exakt vad jag går miste om...

+1 även om pendlarskärmarna på min Cross-check inte var från den gode Gilles och dessutom senare kärleksfullt donerades till min bättre hälfts nya pendlar- och allt-i-allo-cykel och jag nu får cykla med en modell som utseendemässigt matchar cykelns övriga yttre.

Nu är det dock dags att gå in i den skånska dimman och småsova framför TVn

Alla blir saliga på sitt sätt att göra saker. Jag kör med lätt packning utan skärmar på en modern, lätt racer. Det gäller att lista ut vad som passar just dig.

Rose har en rammodell, XEON CDX CROSS, som verkar göra mycket rätt. Fäste för riktiga stänkskärmar, pakethållare, framlampa och plats för lite bredare däck i en hyffsat lätt kolfiberram.

Olby sa:
Rose har en rammodell, XEON CDX CROSS, som verkar göra mycket rätt. Fäste för riktiga stänkskärmar, pakethållare, framlampa och plats för lite bredare däck i en hyffsat lätt kolfiberram.
Den finns tom i randonneurutförande, åtminstone kallar Rose modellen för det
2256879_1.7izvzcifwd.jpg

https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cdx-cross-randonneur-3000/aid:2671958

/Håkan

cerberos sa:
Alla blir saliga på sitt sätt att göra saker. Jag kör med lätt packning utan skärmar på en modern, lätt racer. Det gäller att lista ut vad som passar just dig.
Men du har ju inte provat en riktig cykel. Det var det jag gjorde och sen fanns det ingen väg tillbaka. Jag hade kört "utan skärmar på en modern, lätt racer" i 20 år innan så jag vet skillnaden!

Bäst att inte prova då. Tycker redan det är för många cyklar i lägenheten. ;-)

HåkanC sa:
Olby sa:
Den finns tom i randonneurutförande, åtminstone kallar Rose modellen för det

https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cdx-cross-randonneur-3000/aid:2671958

/Håkan

Fast just i det utförandet tycker jag nog att skärmarna, särskilt fram, är alldeles för korta för att vara till någon riktig nytta.

bsandborgh sa:
cerberos sa:
Men du har ju inte provat en riktig cykel. Det var det jag gjorde och sen fanns det ingen väg tillbaka. Jag hade kört "utan skärmar på en modern, lätt racer" i 20 år innan så jag vet skillnaden!
He, he jag provade Magnus röda stålcykel han köpte av Anton lite här hemmavid. Jag föredrar definitivt min egna cykel. Sedan har jag ju kört vinterbreveter på min Merida kolfiber-CX. (2 st 20-milare i år.) Jag har även kört vinterbreveter med min gamla aluminium MTB med helskärmar och 2.1:or på. Så visst har jag testat lite allt möjligt.

Jag började ju min "cykelkarriär" i tidiga tonår med enväxlad damcykel från 30-talet med ballongdäck på Gotländskt oljegrus. Nästan L'Eroica-status på det ;-) Från sydöstra änden av ön upp mot Visby. Dagsetapper på upp emot 10 mil. Målet var att besöka så många kyrkor och fornminnen som möjligt. Hittade man ett fik så blev det ett stopp annars fanns det vatten i kranen på kyrkogårde

Med "prova" menar jag lite mer än en sväng runt kvarteret, typ en hel säsong. Sen är det stor risk att denna typ av tester blir kraftigt påverkade av testarens förväntningar. Nocebo funkar lika bra som placebo!

bsandborgh sa:
Med "prova" menar jag lite mer än en sväng runt kvarteret, typ en hel säsong. Sen är det stor risk att denna typ av tester blir kraftigt påverkade av testarens förväntningar. Nocebo funkar lika bra som placebo!

Har jag missat vad du cyklar på nu?

Att döma ut ALU är lite knäppt. Nu hydroformas rören till att få egenskaperna man eftersträvar.

Ps. Cykla långt och länge... En 1 eller 2 kilo lättare cykel kan inte vara en nackdel?
Samma med lättrullade däck såklart.

dsc_0354.jpg

Plats för 32mm däck och stabila skärmar, lättare än en Bokeh eller Sequoia. Specialized Diverge. Fungerade fint för mig på min första Brevet :)

NickPick: Men oavsett hur alurören formas så är de inte lika komfortabla som stål och kol.

cerro sa:
Plats för 32mm däck och stabila skärmar, lättare än en Bokeh eller Sequoia. Specialized Diverge.

Ja, diverge är en intessant cykel: plats till breda däck samt stabil geometri och bra "comfort features".

Men dock; väldigt hög stack och ganska snålt reach. Antar att marknaden ser ut så, men för mig personligen (kroppsbyggning/preferens) är det inte optimalt och skulle tvinga mig till en grotesk styrstam.

Senast ändrad:
Sitter det inte mer i sadelstolpe och gaffel/styre än vad ramen är gjord av?

När jag skulle köpa min första hoj förstod jag aldrig varför man började prata geometri när jag efterfrågade en komfortram.

Oavsett geometri kan man ändra rätt mycket hur man vill sitta. Det är egenskaperna i ramen med dämpning mm jag är ute efter.

Jag sitter likadant på min aero som min gran fondo..

Raggamuffin sa:
Oavsett geometri kan man ändra rätt mycket hur man vill sitta. Det är egenskaperna i ramen med dämpning mm jag är ute efter.

Ja, jag vill också sitta likadant. Men många cyklar i komfortsegmentet är så väldigt korta och höga. Passar mig dåligt, tyvärr.

ohellstrom sa:
cerro sa:
Plats för 32mm däck och stabila skärmar, lättare än en Bokeh eller Sequoia. Specialized Diverge.

Ja, diverge är en intessant cykel: plats till breda däck samt stabil geometri och bra "comfort features".

Men dock; väldigt hög stack och ganska snålt reach. Antar att marknaden ser ut så, men för mig personligen (kroppsbyggning/preferens) är det inte optimalt och skulle tvinga mig till en grotesk styrstam.

Inte jämfört med Sequoia/Bokeh tycker jag. Men kanske skiljer på storlekar med, jag kör 52.

cerro sa:
ohellstrom sa:
cerro sa:

Inte jämfört med Sequoia/Bokeh tycker jag. Men kanske skiljer på storlekar med, jag kör 52.

Jag har normalt 58 och då är faktiskt Sequoia (enligt internet) längre och lägre.

Men för rando-bruk på blandad väg skulle jag, av de två, ändå välja diverge. Om man, för resonemangets skull, håller sig inom Specialized så är Roubaix också ett bra bud om man tycker 28mm räcker och rationaliserar bort skärmar.

Generellt kan det ju diskuteras fram och tillbaka huruvida den ena eller den andra sortens cykel är designad att cyklade packning eller inte och hur det isåfall påverkar cykeln uppförande. Racercyklar är inte designade att bära tunga väskor men jag har heller aldrig förespråkat att man ska ha en massa tunga saker med sig på en brevet.

Som antytts tidigare i tråden så är det när man börjar introducera önskemål om ren touring som kraven på mycket baggage och riktigt grova däck börjar göra sig gällande och då är "racercyklar" för stora kompromisser.

ohellstrom sa:
Raggamuffin sa:

Ja, jag vill också sitta likadant. Men många cyklar i komfortsegmentet är så väldigt korta och höga. Passar mig dåligt, tyvärr.

Jag valde storlek på min CX (sedemera långfärdscykel) genom att jämföra geometrin på min befintliga racer (Merida Scultura). Jag avverkade (ju) en SR under 2015 på just denna cykel.

Scultura 904 CF (54):
Reach - 390
Stack - 571

Felt F85X (55):
Reach - 391
Stack - 568

Trots att jag har satt dit en 10mm längre stam på min F85X, så har jag helt olika sittställningar mellan den och min aerohoj (AR2). Förvisso har nog styret en stor del i det (3T Aeronova). Jag sitter betydligt mer utsträckt på min AR2, eller ivf så upplever jag det så. Trots att jag satte på en 10mm längre stam på min F85X, så skiljer den sig markant från min Aerocykel.

Felt AR2 (56):
Reach - 392
Stack - 567

När vi nu ändå är inne på ämnet om packning, så är det ju faktiskt så att många cyklar runt en sjö utan någon större packning. Så visst går det att avverka en 300k brevet med bara lite verktyg i fickan och en eller två slangar :) Det är ju först när man ska vara på cykeln många timmar som man kanske vill ha ombyte/extra kläder osv. med sig.

Det finns uppenbarligen en hel del åsikter (och kunnande) i frågan :-)

Jag är fortfarande lite insnöad på stål och vill ha en någorlunda lätt cykel med skärmar lite likt den bsandborgh har. Dock sätter ekonomin vissa gränser men Genesis Equilibrium är överkomlig i pris, hyfsat lätt, har utrymme för skärmar och är inte minst ganska snygg. Finns det någon utmanare till denna eller skall jag slå till?

Vilken modell av Equilibrium är det du funderar på, med skivbromsar eller traditionellt? Jag tycker Genesis tog ett steg tillbaka när de bytte från 6 st "jämna cm-storlekar" till 5 "compact-storlekar" vilket för mig hade betytt att jag som idag har en Equilibrium i stl 54 antingen fick välja M med onödigt högt styrrör eller S med lite för kort reach (och då har jag redan 120 mm stam för att kompensera något för den extra stacken som det externa styrlagret ger). Utmanare kanske skulle kunna vara Surly Straggler/Pacer.

elling sa:
Det finns uppenbarligen en hel del åsikter (och kunnande) i frågan :-)

Jag är fortfarande lite insnöad på stål och vill ha en någorlunda lätt cykel med skärmar lite likt den bsandborgh har. Dock sätter ekonomin vissa gränser men Genesis Equilibrium är överkomlig i pris, hyfsat lätt, har utrymme för skärmar och är inte minst ganska snygg. Finns det någon utmanare till denna eller skall jag slå till?

Surly straggler eller cross check är ju alternativ. Lite tyngre och grövre, men hyggligt i pris. Kaffenback är också en hyggligt prisad cykel som ligger innom vettighetens gräns. Genesis CROIX DE FER kan ju också vara en möjlighet.

Ritchey road logic är lite dyrare och kanske inte perfekt även om den är vacker. Triton, salsa ja det finns mycket skoj därute.

http://tritonbikes.com/triton-oykb-custom-roadie-proper/

Jag har inte tittat så nära på vilken modell av Equilibrium det i så fall skulle bli men jag får ta och titta på geometrin där. Straggler, Pacer eller Cross Check är bra, och snygga, alternativ de också. Jag kanske inte skall stirra mig blind på vikten då jag själv ligger på 90 kg och kanske titta även på Croix de Fer, Kaffenback eller Awol.

elling sa:
Jag har inte tittat så nära på vilken modell av Equilibrium det i så fall skulle bli men jag får ta och titta på geometrin där. Straggler, Pacer eller Cross Check är bra, och snygga, alternativ de också. Jag kanske inte skall stirra mig blind på vikten då jag själv ligger på 90 kg och kanske titta även på Croix de Fer, Kaffenback eller Awol.

Ilandsproblem! ? Finns mycket roligt där ute att bygga på!

Jag har en Straggler, lite tung och sävlig men helt OK som åretrunt-cykel. Ingen raket direkt, med lite lustig geometri. Ganska långa storlekar, köpte en 56a eftersom den var nästan 58 cm i överröret.

Har satt på Velo Orange Zeppelin-skärmar och rack fram för lowriders så jag inte blir skitig på väg till jobbet och får med lite ombyte.

Den skulle säkert vara fin på långa brevet-turer, med lätta hjul och lite lättare grejer på. Även om det är stål i ramen så är den rätt stum så lite kolfiber här och där för vibrationsdämpning hade nog inte skadat.

Finns det ens några billiga stålramar som inte är bojsänken? Känns som man måste upp i 5-siffrigt innan det blir rimliga vikter.

Henrik_E sa:
Finns det ens några billiga stålramar som inte är bojsänken? Känns som man måste upp i 5-siffrigt innan det blir rimliga vikter.

Det är väl ungefär min tanke också.
Jag gillar Mason Resolution (£1500) och Fairlight Strael (£899). Jag tycker nog Mason är snyggare, men prislappen för Strael är ju mycket trevligare. Jag var i kontakt med Dom på Fairlight, och vikten på en Strael i 51R är 1880g + gaffel 365 = 2245g.

Bland de billigare alternativen är Cotic Escapade och Brother Kepler Disc två jag kikat på. Och såklart Genesis sortiment som har flera varianter och prisnivåer.

Edit: Men köpa nytt är svårt så det slutar väl att jag cyklar på samma alu-cross som förra året (hel serie), och året före det, och före det..

Senast ändrad:
desmo sa:
Henrik_E sa:

Jag gillar Mason Resolution (£1500) och Fairlight Strael (£899). Jag tycker nog Mason är snyggare, men prislappen för Strael är ju mycket trevligare. Jag var i kontakt med Dom på Fairlight, och vikten på en Strael i 51R är 1880g + gaffel 365 = 2245g.

Bland de billigare alternativen är Cotic Escapade och Brother Kepler Disc två jag kikat på. Och såklart Genesis sortiment som har flera varianter och prisnivåer.

Vad är det för gaffel och vad har den för AC-mått ?

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
elling sa:
Det här blir bara svårare och svårare...

Hahaha - det ÄR alltså både enklare och billigare att bara trampa iväg på den cykel man har!

Halva nöjet är väl att nörda in på vad man vill ha? Sen att det inte spelar så stor roll är väl sekundärt? ?

"halva nöjet" = "oktober - mars" ?

Ja vintercyklingen är ju inte så rolig för det mesta...

NLC sa:
desmo sa:
Henrik_E sa:

Fairlights egna Anraed: http://fairlightcycles.com/product/anraed-fork/?v=f003c44deab6
AC: 381mm
Praktisk gaffel med fästen för skärmar och lampa.

Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
elling sa:
Det här blir bara svårare och svårare...

Hahaha - det ÄR alltså både enklare och billigare att bara trampa iväg på den cykel man har!

Halva nöjet är väl att nörda in på vad man vill ha? Sen att det inte spelar så stor roll är väl sekundärt? ?

"halva nöjet" = "oktober - mars" ?

Ja vinternetcyklingen är ju så rolig för det mesta...

Fixade stavfelen.

desmo sa:
NLC sa:
desmo sa:
Henrik_E sa:

Fairlights egna Anraed: http://fairlightcycles.com/product/anraed-fork/?v=f003c44deab6
AC: 381mm
Praktisk gaffel med fästen för skärmar och lampa.

Äsch, den gaffel(e)n var ju både tapered och disc only... Annars var det rätt AC mått och en attraktiv vikt.

Till TS kanske http://allcitycycles.com/bikes/mr_pink kan vara ett intressant alternativ ?

Tillbaka
Topp