Hjälp med att välja storlek på Trek Domane 2020

c.camper

Medlem
Hej
Tittar på ny cykel, en Trek Domane SLR 2020 men blir inte klok på om det skall vara 58 eller 60. Tyvärr finns det ingen att prova.
Jag är 193 cm och undrar ifall någon har denna modell och kan ge lite input gällande storlek och vad tex (ursäkta :) ) för skrev mått ni har och om ni känner att ni kan sträcka ut tillräckligt!

Tack för hjälpen

MZ

Medlem
Jag provade en 62:a idag faktiskt och är 194 cm.
Den kändes kort och jätte hög i fram, det var ca 20 mm spacer under styrstammen.
Hade tyvärr inte tid att sänka styret Max och prova.
Är osäker på storleken, skulle vilja ha en aggressivare sittställning.
//Mathias

c.camper

Medlem
Var?
På vilket sätt kändes den kort? Kunde du sträcka ut benet och hur mycket kunde du höja sadlen till? Vad har du för innermått?

Tack för hjälpen

MZ

Medlem
Var?
På vilket sätt kändes den kort? Kunde du sträcka ut benet och hur mycket kunde du höja sadlen till? Vad har du för innermått?

Tack för hjälpen
Cykloteket i Häggvik hade 62:a hemma.
Jag tyckte på det lilla jag provade så satt jag mycket upprätt, fattades nästan en cykelkorg på styret till fikat😀.
Fixade inte till sittställningen så mycket, tog cykeln som den var och det kändes ganska bra på sadelhöjden.
På min Canyon så har jag sadelrailsen på ca 82 cm, när på max om jag fattat Treks rekommendationer på 62 cm ram.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Måste ju ändå flika in att ta dina mått, jäkla skillnad på 1 meter ben och 97 överdel eller 110 ben och 87 överdel.

Axel99

Medlem
Har en Sl6 2020 60 cm, är 190 cm lång och sitter på ca. 81.5 cm. Rätt storlek för mig.

HåkanC

Aktiv medlem
Hej
Tittar på ny cykel, en Trek Domane SLR 2020 men blir inte klok på om det skall vara 58 eller 60. Tyvärr finns det ingen att prova.
Jag är 193 cm
Jag har samma längd som du, men (troligen) andra proportioner och preferenser, och för MIG skulle inte ens en 60 cm funka bra. För enl den geotabell jag kan hitta för Trek Domane SLR
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-road/domane/domane-slr/domane-slr-7/p/28715/
skall den ha en reach på endast 38,6 cm men en stack på hela 65,8 cm
(Vilket är synd, för jag gillar verkligen Treks innovativa konstruktioner som IsoSpeed, plats för feta däck, mm. mm)
Den av mina racercyklar som funkar bäst för mig har en reach på >43cm och en stack på <60cm,
på den har jag en tapp på 12cm och ett styre med 10cm reach,
jag började med en 10cm tapp, men den korta tappen hade alltför stor negativ inverkan på styrbalansen,
därför gick jag upp till en längd som funkar bättre för mig
Men det är jag det.

Denna långa text sammanfattas därför i meningarna nedan
DU bör välja den modell och den strl som funkar för dig, INTE den som funkar bäst för ngn annan
Vi är alla olika.

/Håkan

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Hade liten kommunikation med Trek USA ang packning. Stor sadelväska big no no. Hade en 15 liters med rullstängning på PBP och 600 km:aren hemmavid.
Inga förslag som jag kommed tyckte de var ok. Så det blir en mindre 2 liters och en 3 liters Framebag och en minimal styrväska till de längre turerna. Hade hoppats kunna cykla ner i Tyskland och ha lite mer packning, inte mycket men lite mer, det sågades.

Murdock

Aktiv medlem
Jag är också 193 cm. När jag tittar på geotabellen så ser jag direkt att jag skulle sitta alldeles för upprätt och inte kunna sträcka ut ryggen riktigt. Överhuvudtaget verkar geon på cykeln helt knas för varje storlek man går upp. Stacken sticker iväg bra mycket mer än reachen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag är också 193 cm. När jag tittar på geotabellen så ser jag direkt att jag skulle sitta alldeles för upprätt och inte kunna sträcka ut ryggen riktigt. Överhuvudtaget verkar geon på cykeln helt knas för varje storlek man går upp. Stacken sticker iväg bra mycket mer än reachen.
Domane är en "komfortracer", välj annan modellserie om du vill sträcka ut ryggen.

Murdock

Aktiv medlem
Domane är en "komfortracer", välj annan modellserie om du vill sträcka ut ryggen.
Absolut! Inget fel på en komforträcer. Jag borde dock ha uttryckt mig bättre. Om man kollar stack/reach så ser man tydligt att ramen blir mer kort och hög ju större storlek man väljer. Och minsta storleken är inte längre en komforträcer.

Större till minst utan avrundning:

1,69
1,65
1,60
1,56
1,53
1,51
1,48

Spacekitty

Aktiv medlem
Absolut! Inget fel på en komforträcer. Jag borde dock ha uttryckt mig bättre. Om man kollar stack/reach så ser man tydligt att ramen blir mer kort och hög ju större storlek man väljer. Och minsta storleken är inte längre en komforträcer.
Men det hjälper inte dig som är lång och ska ha i stora storlekarna. Köp annan modellserie.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Om man har stålarna kan man beställa en domane från project one. Då kan man få H1.5-geometri, vilket är samma geo som Madone har. Då blir man nog väl utsträckt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer