Hjälp med body + nav problem...

Healons

Aktiv medlem
Hepp!

köpte en beggad stumpjumper och allt har varit frid och fröjd tills idag. När jag trampar framåt så ”fäster” det inte. Trampor o kassett snurrar men inte hjulet. Trampa bakåt är som vanligt.

Tänkte att då får jag väl öppna och kika...

Nu dök några frågor upp som jag hoppas den samlade expertisen här kan svara på. Får bli en tur till LBS på måndag då jag MÅSTE cykla över Tor-Sön :-)

1. när jag lossade kassetten så gick det segt att få loss alla delar. Fick lirka och bända. Fick bara av de fyra minsta. Resterande satt som berget. Upptäckte små hack i bodyn, ska det vara så? Se bild.

2. när jag försökte bända loss resterande delar av kassetten så lossnade hela bodyn och kom ut. Ska det vara så? Trodde bodyn satt fast med nån form av bult eller mutter. Det var bara nån sorts distans av metall som satt mot bodyn där axeln går igenom. Bifogar bild.

3. när jag skulle ge dom små ”flärpana” på baksidan av bodyn lite kärlek så fanns det bara tre. Ska inte alla sex vara på plats?

4. när jag putsat och stoppat tillbaka bodyn i navet så är det samma fel. Alltså den bara snurrar runt, fäster inte. Bifogar bilder på navet. Är dom små ”hacken” i navet förstörda?

5. vad gör jag nu?

Min egna gissning är att det ska vara sex flärpar o iom att det bara är tre har dom fått slita och förstört hacken i navet. Som det blir när man har fel bits på en skruv. Men jag fattar inte bodyns konstruktion, ska den inte sitta fast i nav/däck annat än med thru axeln? Och hacken på bodyn/varför får jag inte loss alla kransar.

Bilagor

• 635A415A-BF54-4691-8C76-F3A8BA2B9961.jpeg
    635A415A-BF54-4691-8C76-F3A8BA2B9961.jpeg
    493.9 KB · Besök: 69
  • 53139B76-CE13-4F79-B5F9-4ABB140A04C6.jpeg
    53139B76-CE13-4F79-B5F9-4ABB140A04C6.jpeg
    653.7 KB · Besök: 67
  • D89A90FB-4F6A-42BC-88E8-34A848140A95.jpeg
    D89A90FB-4F6A-42BC-88E8-34A848140A95.jpeg
    642.4 KB · Besök: 67
  • CF416B32-58EB-4B12-82C7-679B753A51B3.jpeg
    CF416B32-58EB-4B12-82C7-679B753A51B3.jpeg
    491 KB · Besök: 67
  • 746103F0-81B0-4135-AC99-1B97F50B9C5E.jpeg
    746103F0-81B0-4135-AC99-1B97F50B9C5E.jpeg
    518.4 KB · Besök: 60
  • A29068FD-C6D5-4F5D-A24C-A138CE4EBC9E.jpeg
    A29068FD-C6D5-4F5D-A24C-A138CE4EBC9E.jpeg
    620.5 KB · Besök: 72

Salabaladala

Aktiv medlem
1. Nej, bodyn är sliten som fan.
2. Varierar. Kolla med tillverkaren.
3. Ingen aning. Kolla med tillverkaren.
4. Förmodligen sitter ringen med flärpar löst i navet. Isf bara att kassera.
5. Felsök

Preacher

Aktiv medlem
Det är med största sannolikhet så att klackringen i navhylsan snurrar runt och att navet är rökt.

Skulle det vara klackarna så skulle det vanligtvis smälla till när de släpper, om allt roterar framåt tyst när du lägger på kraft så är troligen gängan i navhylsan där klackringen är ingängad körd.

rekrevs

Aktiv medlem
1. Brukar bli så på en body i aluminium. Brukar fila nere graderna lite för att få på kassetten lättare men i övrigt är det bara att köra på.

2. Vissa modeller är konstruerade så, inget konstigt. Allt hålls ihop med bakaxeln.

3. Ser onekligen konstigt ut med bara 3 klackar när det finns plats för 6. Svårt att svara på utan att koll på vilken nav det är men det känns konstigt tycker jag

4. Tycker "hacken" (ratchet ring) ser ut att vara i ok skick. Om en eller två är kass så borde det inte snurra runt.

5. Min bästa gissning är att rachet ringen (elller hacken) har lossnat och snurrar runt i navkroppen

Healons

Aktiv medlem
Det är med största sannolikhet så att klackringen i navhylsan snurrar runt och att navet är rökt.

Skulle det vara klackarna så skulle det vanligtvis smälla till när de släpper, om allt roterar framåt tyst när du lägger på kraft så är troligen gängan i navhylsan där klackringen är ingängad körd.
Yes roterar tyst som i graven. Hmm är inte med på resten du skriver men om det är så så innebär det nytt nav? Hur blir det på detta vis? För starka ben eller undermålig service?

Healons

Aktiv medlem
1. Brukar bli så på en body i aluminium. Brukar fila nere graderna lite för att få på kassetten lättare men i övrigt är det bara att köra på.

2. Vissa modeller är konstruerade så, inget konstigt. Allt hålls ihop med bakaxeln.

3. Ser onekligen konstigt ut med bara 3 klackar när det finns plats för 6. Svårt att svara på utan att koll på vilken nav det är men det känns konstigt tycker jag

4. Tycker "hacken" (ratchet ring) ser ut att vara i ok skick. Om en eller två är kass så borde det inte snurra runt.

5. Min bästa gissning är att rachet ringen (elller hacken) har lossnat och snurrar runt i navkroppen
Tackar!
Är ett Bontrager Nav. Vet ej modell. Läste nu att det ska vara 3st flärpar/klackar för 54 kuggars ingrepp och 6st för 108 kuggars ingrepp. Vad nu cykelkraft menar med det?

Om din gissning (5) är rätt. Går det att hemma meka ihop eller är det nytt nav som gäller då?

Healons

Aktiv medlem
1. Nej, bodyn är sliten som fan.
2. Varierar. Kolla med tillverkaren.
3. Ingen aning. Kolla med tillverkaren.
4. Förmodligen sitter ringen med flärpar löst i navet. Isf bara att kassera.
5. Felsök
I navet sitter hacken. Flärparna är i bodyn. Men är förmodligen ringen med hack som är löst i navet då :-(. Nytt nav då?

rekrevs

Aktiv medlem
Tackar!
Är ett Bontrager Nav. Vet ej modell. Läste nu att det ska vara 3st flärpar/klackar för 54 kuggars ingrepp och 6st för 108 kuggars ingrepp. Vad nu cykelkraft menar med det?

Om din gissning (5) är rätt. Går det att hemma meka ihop eller är det nytt nav som gäller då?

Antalet hack i ringen, du har gissningsvis 54 sådana då. Om ringen snurrar så är nog dessvärre navet kört.

borano20

Aktiv medlem
Hej..
1. Nej, men en stor japansk komponenttillverkare kunde inte se 5-6 år in i framtiden. Därför höll dom fast vid sina för grunda splines. Om du kikar på hacken som finns i stommen så har aluminiet tryckts upp och troligen förhindrar att du kan ta bort spindeln som håller nästa drevkluster. En fin fil och lite tid så filar du bort den drivna aluminiumklacken.
2. Har sett flera nav med samma strålande utförande.
3. Det finns/fanns säkert en DeLuxeversion av navet med 6 spärrhakar. Hittar du inga på golvet så har nog ditt nav bara tre. Fjäderbelastningen funkar utan några problem?? Så att de greppar i hakringen? Kanske byta till de lägen som du inte har några spärrhakar i just nu. De filar fint på din navstomme i sina lägen som kan vara gjuten av nersmälta ölburkar, eller liknande, så att deras fria rörelse kan hindras, de fjädrar inte upp som de ska.
4. Syns inga fel, men avståndet skapar problem.
5. Eliminera ALLA fel angående spärrhakarna. Har du gjort det å det inte funkar, skrota skiten omedelbart. Köp riktiga grejor, ingen OEMdynga. mvh borano20

Healons

Aktiv medlem
Hej..
1. Nej, men en stor japansk komponenttillverkare kunde inte se 5-6 år in i framtiden. Därför höll dom fast vid sina för grunda splines. Om du kikar på hacken som finns i stommen så har aluminiet tryckts upp och troligen förhindrar att du kan ta bort spindeln som håller nästa drevkluster. En fin fil och lite tid så filar du bort den drivna aluminiumklacken.
3. Det finns/fanns säkert en DeLuxeversion av navet med 6 spärrhakar. Hittar du inga på golvet så har nog ditt nav bara tre. Fjäderbelastningen funkar utan några problem?? Så att de greppar i hakringen? Kanske byta till de lägen som du inte har några spärrhakar i just nu. De filar fint på din navstomme i sina lägen som kan vara gjuten av nersmälta ölburkar, eller liknande, så att deras fria rörelse kan hindras, de fjädrar inte upp som de ska.
5. Eliminera ALLA fel angående spärrhakarna. Har du gjort det å det inte funkar, skrota skiten omedelbart. Köp riktiga grejor, ingen OEMdynga. mvh borano20
Yes gjort allt detta. Samma fel... köpa riktigt låter bra. Tips? Och vad är OEM?

Healons

Aktiv medlem
Och när jag köper nytt nav så antar jag att det ska köpas en ny body oxå?
Och sen kom jag på en sak till. När bodyn lossnade från navet var det två sytrådstunna aluminum ”pinnar” där inne. Trodde först det var fjädrarna som lossnat från bodyn men det var det inte. Det kanske är restprodukt från nån gänga eller nåt inne i navet...?

Senast ändrad:

davveno1

Aktiv medlem
Med största sannolikhet delar av gängan som lossnat. Jag var med om EXAKT samma sak för en månad sedan, fick också ut två alutrådar när jag tog bort bodyn.
Köp nytt hjul.

pbeijer

Aktiv medlem
Och när jag köper nytt nav så antar jag att det ska köpas en ny body oxå?
Och sen kom jag på en sak till. När bodyn lossnade från navet var det två sytrådstunna aluminum ”pinnar” där inne. Trodde först det var fjädrarna som lossnat från bodyn men det var det inte. Det kanske är restprodukt från nån gänga eller nåt inne i navet...?
Body brukar följa med när du köper nytt nav. Dt 350 eller hope brukar vara säkra kort på bra och prisvärda nav.

Salabaladala

Aktiv medlem
I navet sitter hacken. Flärparna är i bodyn. Men är förmodligen ringen med hack som är löst i navet då :-(. Nytt nav då?
Ja, du förstår vad jag menar. Du kan felsöka det genom att dra ett märke med penna på ringen och vid sidan av ringen, sen försöka cykla lite på hjulet. Om ringen har rört sig så har märket flyttat på sig.

Du kan köpa nytt nav och byta, men det är ju inte helt trivialt för en nybörjare att byta, och tveksamt om man gör det på en vanlig cykelbutik.

Healons

Aktiv medlem
Hej..
Inga 5-6år här inte... filade lite o fick bort kassetten. Bodyn är en Bontrager rapid drive från 2019. Ganska usel kvalite... eller?

Bilagor

• 12B127B9-B948-4307-AA65-966C16171B7E.jpeg
    12B127B9-B948-4307-AA65-966C16171B7E.jpeg
    495.3 KB · Besök: 31

borano20

Aktiv medlem
Yes gjort allt detta. Samma fel... köpa riktigt låter bra. Tips? Och vad är OEM?
Hej.. DT 350 är ett bra köp. OEM betyder, i värst fall, att "tillverkare" köper nått skit från någon sweatshop i ett fjärran land och sätter sin flashiga logga på. Cannondales Formulanav är väl legendariska vid det här laget? mvh borano20

borano20

Aktiv medlem
Inga 5-6år här inte... filade lite o fick bort kassetten. Bodyn är en Bontrager rapid drive från 2019. Ganska usel kvalite... eller?
Hej.. I klartext: Shimanos splinemönster är konstruerat för stommar i stål. Dom kunde inte föreställa sig att det gick att sälja stommar i aluminium, därför behöll dom sitt skitmönster långt in i framtiden. Dessutom hade de ingen framförhållning i antalet växlar som skulle komma. En annan tillverkare gillade framtiden och ändrade sitt splinemönster i tid. Läs: Campagnolo. Nytt mönster när 9delat kom, inget problem med fastkäkade drev i alustommar och samma mönster 9-12delat. mvh borano20

Healons

Aktiv medlem
Hjulet är ett Bontrager Line Comp 30.
är det inte jävligt kass kvalite att det håller två år? Hade en Scale innan med Syncros som var över 6år utan strul... aldrig mer Bontrager iaf

Healons

Aktiv medlem
Blev ett nytt hjul (samma) då jag vill cykla på direkten. Flyttade över mina gamla klackar så nu har jag 6st ist för 3. Skulle tydligen hålla bättre då, hade varit en del som haft liknande fel på sina Line Comp... då var det inte jag som hade extremt starka ben, väldigt synd! 🤣

Topp