Hjälp snälla med val av MTB

steffoh

Medlem
Jag är en nybörjare på 93 kg och 183 cm som vill köpa en mtb främst för att få träning.. jag har luskat lite och skulle vilja höra era åsikter. för info kan jag typ ingenting om cyklar så tar mer än gärna emot tips.. jag vill såklart få en så bra cykel som möjligt för en bra peng.. helst kring 7000kr klassen i värsta fall sträcka mig till 10000kr.. Jag vill inte köpa en cykel som måste lagas eller där växlarna börjar hoppa inom 6 månader..

Dom jag funderat på eller snarare sett att nån rekommenderat är följande cyklar.. Jag kan inte jämföra dom mot varann då jag inte kan nåt om dom separata delarna.. så det jag vill veta är vilken som är mest prisvärd. tack på förhand!

Här kommer dom jag kikat på:

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-237601/wg_id-117

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/moun...ne-viper-xt-terrangcykel-15/p/1109223_1_style

http://m.bikester.se/cube-attention...=22_-1_82333_82334_82799_472071_0_Prisjakt.nu

Jag tar gärna mot andra förslag men gärna då med en motivering om varför.. :)

hare bra!

Senast ändrad:
Inte Meridan i alla fall. Den har genomgående snik-komponenter och sen en dyr och fin bakväxel för att folk som inte har nån koll ska tro att det är en fin cykel.

Om du känner att hoppande växlar är ett problem,
Köp den lokalt där du kan prova strl och serva den, tex xxl.
alla växlar måste justera.

XXL har ju dock en 27,5 Giant (Talon) för samma peng som kan vara värd att känna på.
Vill man pynta lite mer så är nog Giant Tacana (inte "Ghost" då alltså) ett objekt inom budget.

ok så ska jag räkna bort meridan då eller har nån annan en åsikt om den cykeln?
Jag har inget problem med hoppande växlar utan vill helst inte få några problem..
Köper gärna lokalt men då kostar tex cuben 10499kr :/
har ni tips på nån annan cykel? om nån har tråkigt och kam tänka sig kolla efter en begagnad cykel som jag även kan tänka mig köpa så vore jag ytterst tacksam :) jag bor i dalarna

Så ser verkligheten ut, tyvärr. Vad en pryl kostar har ofta inget direkt samband med kvalitén på prylen i fråga.

Bättre gaffel, växlar & bromsar på de andra bara för att ta några exempel.

Frid!

steffoh skrev:
-------------------------------------------------------
> finns giant talon med 29"? vilket rekommenderas
> 27.5 eller 29?
Giant gör nog mest bara 27,5" numera.
En ganska lagom storlek för en skogsmullehoj dessutom.

steffoh skrev:
> Jag vill inte
> köpa en cykel som måste lagas eller där
> växlarna börjar hoppa inom 6 månader..

Det kommer hända oavsett cykel. Växel-wiren kommer töja sig och då börjar växlarna hoppa eller växla orent. En liten justering och sen är det bara att köra igen. Hoppande växlar beror nog oftare på dåligt underhåll än på dålig kvalitét.
Fast jag tycker ändå att du ska satsa på en dyr cykel eftersom det blir roligare att cykla på :-)

EDIT: äh. Det där var ju redan avhandlat

Senast ändrad:
steffoh skrev:
> vad tror du om denna? såg att det var 39% rabatt
> på den
>
> http://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-nevada-1.0-11419/wg_id-6666

Verkar väl vettig, MEN:
1/ Skit i vad det kostat tidigare. Det kan ha varit åt €%&€" för dyrt tidigare och det är först nu det är ett pris där det går sälja. Det är inte billigt på ELmegafjanteriet bara för att det finns ett uppblåst "har kostat" -pris.
2/ Är du ny och inte kan meka eller vet din storlek så köp lokalt och få hjälp att komma igång och få hjälp med service (den extra tusenlappen är värd mångdubbelt).

Så sök på Eniro efter handlare i närområdet. Åk dit och titta och lyssna. Prova en tur (du lär nog inte få plöja igenom ett skitigt dike, men bara lite trottoarer säger en hel del). Verkar dom kunniga och hjälpsamma? Känns hojen lättkörd? Kan handlarn tala om vad som är det första att uppgradera och ge ett pris på det? (Gör det inte, men det säger lite om handlarn)
Då: Bobs your Uncle...

Tillbaka
Topp