Hjälp snälla med val av MTB

steffoh

Medlem
Jag är en nybörjare på 93 kg och 183 cm som vill köpa en mtb främst för att få träning.. jag har luskat lite och skulle vilja höra era åsikter. för info kan jag typ ingenting om cyklar så tar mer än gärna emot tips.. jag vill såklart få en så bra cykel som möjligt för en bra peng.. helst kring 7000kr klassen i värsta fall sträcka mig till 10000kr.. Jag vill inte köpa en cykel som måste lagas eller där växlarna börjar hoppa inom 6 månader..

Dom jag funderat på eller snarare sett att nån rekommenderat är följande cyklar.. Jag kan inte jämföra dom mot varann då jag inte kan nåt om dom separata delarna.. så det jag vill veta är vilken som är mest prisvärd. tack på förhand!

Här kommer dom jag kikat på:

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-237601/wg_id-117

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/moun...ne-viper-xt-terrangcykel-15/p/1109223_1_style

http://m.bikester.se/cube-attention...=22_-1_82333_82334_82799_472071_0_Prisjakt.nu

Jag tar gärna mot andra förslag men gärna då med en motivering om varför.. :)

hare bra!

Senast ändrad:
Inte Meridan i alla fall. Den har genomgående snik-komponenter och sen en dyr och fin bakväxel för att folk som inte har nån koll ska tro att det är en fin cykel.

Om du känner att hoppande växlar är ett problem,
Köp den lokalt där du kan prova strl och serva den, tex xxl.
alla växlar måste justera.

XXL har ju dock en 27,5 Giant (Talon) för samma peng som kan vara värd att känna på.
Vill man pynta lite mer så är nog Giant Tacana (inte "Ghost" då alltså) ett objekt inom budget.

ok så ska jag räkna bort meridan då eller har nån annan en åsikt om den cykeln?
Jag har inget problem med hoppande växlar utan vill helst inte få några problem..
Köper gärna lokalt men då kostar tex cuben 10499kr :/
har ni tips på nån annan cykel? om nån har tråkigt och kam tänka sig kolla efter en begagnad cykel som jag även kan tänka mig köpa så vore jag ytterst tacksam :) jag bor i dalarna