!!HJÄLP!! Vilket cyckel lås?

Luvan

Ny medlem
Hejsan jag och tjejen köpte mtb cyklar för drygt ett år sedan, men vi ha inte lyckats komma fram till vilket / vilka cyckel lås vi bör köpa , så vi tänkte fråga om lite tips

Vilka lås rekommenderar ni ?

Ska vi ha varsit lås eller ett lite större så man kan låsa båda cyklarna runt en stolpe?

Låset kommer mäst användas när vi cyklar i stan , kan hända att cyklarna står ute någon natt typ när man är på road trip med bilen ,

Mvh Robin/Sandra

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Man skulle kombinera cykellås och säkerhetsbyxor för motorsågsanvändning. Långa trådar som trasslar in sig i vinkelslipens trissa, som omöjliggör fortsatt genomkap.

Ustzeust

Aktiv medlem
Som ovan skriver så finns det inga säkra lås.

När jag cyklar till affären eller är på något matställe så använder jag bara en vajer och hänglås. Men ställer ifrån mig cykeln obevakad i högst en timme.

SGS

Aktiv medlem
Ser det hela som en fråga om ambitionsnivå och bekvämlighet. Så länge man är medveten om att det aldrig går att skydda sig helt är det ju bara att köra på efter eget tycke. Och även om det inte finns några helt säkra lås är det ändå självklart skillnad mellan olika modeller. Ett tips till TS är att googla på SSF godkända lås och bilda en egen uppfattning om vad som kan vara lämpligt.

Skulle hursomhelst säga att två lås är en bra grundregel. Bygellås mellan ramen och ett fast objektet, och sedan kätting/vajer genom hjulen och sedan till objektet även det. Har själv fått flera cyklar stulna, men då har det varje gång rört sig om cyklar med ett enda lås. Två lås är självklart ingen garant, men det förhindrar åtminstone de flesta spontanstölder och försvårar förhoppningsvis för andra såpass mycket att de inte ser det som värt besväret.

I just detta fall kan man tänka sig två lås per cykel, som i den mån det är möjligt även låses fast i varandras cyklar. På det viset har man i praktiken fyra lås per cykel vilket bör ge ett visst stöldskydd.

Salabaladala

Aktiv medlem
Kolla med ert försäkringsbolag vilka lås dom godkänner. Även vanlig hemförsäkring brukar täcka cykelstölder, men om det är dyra hojar så kan man behöva teckna speciellt för att få ut större summor.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag måste tipsa om det här låset jag såg igår hos min LBS. Ett lite kraftigare än det liknande Abus jag använder själv, men ändå ganska lätt. Verkar ju asgrymt.

Bilagor

• IMG_20190214_152328.jpg
    IMG_20190214_152328.jpg
    120.6 KB · Besök: 825

kais01

Aktiv medlem
batterivinkelslipen har som nämnts ändrat det här spelet. och det stjäls ungefär en fjärdedel så många cyklar som säljs nya på t ex årlig basis. ger ju en uppfattning om hur länge man kan hoppas på att behålla sin hoj.

efterfrågan hos köparna av beggade cyklar styr vilka som stjäls. studenter är flitiga köpare, och senaste åren lär de stulna till bortåt 80 procent varit damtrallor. men mtb kan också vara intressant, iaf 29or och särskilt vissa orter, t ex östersund.

bästa sättet att behålla hojen är att ta in den. bra skäl skaffa vikcykel. alternativt att köparna inte vill ha den. t ex mtb 26a eller ännu hellre vanlig 26a, eller varför inte saknat framhjul och sadel. så ta gärna med dessa:)

funderas på ett specifika lås googla gärna hus man bryter upp dem. det gör buset. i princip alla vikbara lås och lås med kombination är lätta att forcera.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
En wire går att klippa relativt obemärkt på någon sekund. Ett bygellås som behöver kapas kan nog få några tjyvar att låta bli, åtminstone dagtid på ställen där mycket folk rör sig.

velovin

Aktiv medlem
Med ett litet bygellås (som jag länkade till högre upp) lämnar man väldigt liten yta att spela på för tjuvarna. Domkraft, vinkelslip och stor bultsax behöver trots allt lite spelrum, minimera det så gott det går.

CEHG

Aktiv medlem
Jag rekommenderar ett bygellås med fäste på ramen så man slipper bära med sig tunga grejer. Sedan går det stjäla delar av en cykel också, så ...

kais01

Aktiv medlem
konstigt nog tycker många vikten känns mindre mindre med låsen i ryggsäcken än när låset sitter på cykel. jag också.

en variant vid regelbunden pendling är att lämna låset på destinationen. då kan man till och med tåla en sån här 5kg grunka. ökar säkert sliptiden till en hel minut, och har chans låsa fast både två hjul och ram

Kryptonite New York Fahgettaboudit Kedja and hänglås.

Bilagor

• 99290397-A9BC-4FF5-B031-A585B710F0B7.jpeg
    99290397-A9BC-4FF5-B031-A585B710F0B7.jpeg
    37.2 KB · Besök: 396

kais01

Aktiv medlem
äger inget sånt kedjelås men däremot ett par ottolock. här mediumlängd. bara för korta ärenden eller vid cykelfika. tydligen svårforcerat med bultsax eller såg. iaf löjligt lätt och smidigt.

Bilagor

• F17B6A79-E471-4A0B-9A89-52DAECA39A93.jpeg
    F17B6A79-E471-4A0B-9A89-52DAECA39A93.jpeg
    221.2 KB · Besök: 463
Kryptonite har en kombo med bygellås+vajer. Allt i ett! vet inte hur vida det är smidigt eller lätt men lär funka som övriga godkända lås i samma klassning.

kais01

Aktiv medlem
etnica sa:
kais01 sa:
äger inget sånt kedjelås men däremot ett par ottolock. här mediumlängd. bara för korta ärenden eller vid cykelfika. tydligen svårforcerat med bultsax eller såg. iaf löjligt lätt och smidigt.

2 sekunder

snarare 1/10 sekund. dock är kanske inte plåtsax vad buset normalt har med sig, eftersom det bör vara kasst på andra lås.

som sagt, bättre se till att cykeln är oattraktiv om man vill behålla den. eller ta in den.

Berbatov

Ny medlem
Jag lånar denna tråd.
Jag har precis köpt en ny cykel och tittar på nytt lås. Har sneglat på ABUS Granit X-Plus 540/160 HB 230 med EaZy KF låshållare och ABUS GRANIT PLUS 640/135 HB 230. Hur "vänliga" är dessa lås mot cykelramen? Vill helst undvika massa märken :-)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag lånar denna tråd.
Jag har precis köpt en ny cykel och tittar på nytt lås. Har sneglat på ABUS Granit X-Plus 540/160 HB 230 med EaZy KF låshållare och ABUS GRANIT PLUS 640/135 HB 230. Hur "vänliga" är dessa lås mot cykelramen? Vill helst undvika massa märken :-)

Jag har det förstnämnda, och relativt skonsamt är det nog men med tiden lär det bli märken. Jag har satt biltemas skyddsfilm på de ställen av ramen som låset har kontakt med.

DanielS

Aktiv medlem
Jag lånar denna tråd.

Om du bekymrar dig om märken på ramen så är cykeln förmodligen för dyr/fin för att jag skulle våga parkera den på stan/utomhus...

Eld

Aktiv medlem

MrSpock

Aktiv medlem
Kryptonite har en kombo med bygellås+vajer. Allt i ett! vet inte hur vida det är smidigt eller lätt men lär funka som övriga godkända lås i samma klassning.
+1.
Köpte ett sådant här, funkar bra med hållare på ramen, men ska jag ha flaska också får jag vinkla ut hållaren lite.
Men jag är alltid lite nervös när jag låser och ställer ifrån mig cykeln.

Berbatov

Ny medlem
Om du bekymrar dig om märken på ramen så är cykeln förmodligen för dyr/fin för att jag skulle våga parkera den på stan/utomhus...
Det är sant! Det är nog jag som för "överbeskyddande" Det ingen super dyr eller för fin cykel egentligen, så det är bara att välja ut ett lås :-) ABUS Granit X-Plus 540 verkar ha något extra överdrag/skydd på insidan av låset. Så det får nog bli det!

Topp