Hjälm POC Tectal spin vs Bell super dh

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Hej.

Funderar på en ny hjälm och utbudet i butiker där jag bor är kasst. Jag har alltid kört med lvg-hjälm i skogen men skulle vilja ha något som täcker huvudet mer. Jag har provat ett gäng MIPS-hjälmar men tycker inte om hur de sitter, det känns som de far omkring ovanpå MIPS-skalet.

Användningsområde är blandad skogscykling. Kanske inte så mycket XC för då kanske jag fortsätter på min lvg-hjälm.

Jag har två på listan nu. POC Tectal spin vs Bell super dh. Bågen kommer jag nog inte använda på Bell. De ligger ungefär i samma pris.

Är det någon som provat båda och kan jämföra hur de känns? Sitter de stadigt? Är de fånigt stora?

(Jag tror att båda egentligen ser för stora ut och att de lätt Kan se fåniga ut på min ganska smala lekamen.)

Kan bara uttala mig om POC:

Riktigt bra anser jag. Spin systemet känns mindre ”skumt” än Mips.

Har du bara rätt form på huvet så sitter POC krukan riktigt skönt utan att trycka på nån enstaka punkt.

Men testa är A och O. Så bara åka till en bra LBS??

Nu vet jag inte hur DH hjälmen sitter jämfört med 2r och 3r. Men på mig (liksom vad det verkar många andra) passar inte Bells hjälmar speciellt bra medan POC Tectal sitter som gjuten. Kanske bara är otur med hur man ligger mellan storlekar dock.

Jag har en Bell super2 mips och en Poc tectal. Jag väljer poc alla dagar i veckan, superduper passform, å då tyckte jag Bellen var skön innan jag köpte Poc hjälmen.

Köp båda någon stans med fria returer å prova? Jag gillar Mtbstore.se

Jo, bell super 2 & 3 satt ganska lustigt vad jag läst mig till. Nya super är helt annorlunda uppbyggd och passar enl vad jag läst väldigt bra på många.

Köp inte super dh om du inte tänker använda bågen. Den har mips med gummisnoddar så känns lite svajig på huvudet plus att den i skalet är lite större då bågen ju måste fästas i nåt. Jag kör hellre min sweet bushwacker vid vanlig stigcykling.
Vill du dock satsa på mer utförsåkning är bellen grym. Bell har ju flera andra modeller som kanske är bättre.

Tillbaka
Topp