Hjälp att hitta ny body

EdstromP

Medlem
Hjälp att hitta ny body
Hej,

Jag börjar bli smått galen på detta träsk med bodies/frihjulsnav. Jag köpte en Votec VC Comp 29" för två år sen. I början av årets säsong bestämde sig frihjulsnavet att ge upp och börja frihjula åt bägge håll. Jag plockade isär och klackarna hade klibbat så jag rengjorde och smörjde med symaskinsolja, dock är fjädern rätt klen så det hjälpte föga. Nu tänkte jag istället byta body - men vad ska jag byta till?

Fälgen är en Alexrims VXD4B och på deras hemsida står "Shimano 8,9,10,11 SPD and Sram xd compatible". Dock har jag en SRAM PG-1130-kassett (W11S) och den är ej kompatibel med XD så kvar har jag alltså Shimano 8,9,10,11 SPD.

Butiken jag beställt cykeln från, Bikester, kan inte hjälpa mig utan hänvisar till Alexrims. De har jag ännu inte varit i kontakt med utan jag tänkte börja här.

Jag har läst ett antal forumtrådar och det verkar som att jag har en Novatec-body och att det finns ersättare att köpa bland annat här. Innan jag beställer skulle jag dock vilja fråga er om ni tror denna skulle passa, eller om det går att ersätta med någon som finns i LBS, eller om det finns någor bättre alternativ.

Så här ser bodyn ut:
20-01-27 14-36-18 3314.jpg

Fler bilder här.

Tack på förhand!

Hjälp att hitta ny body
Det står inget modellnamn på navet? Ibland är det stämplat/tryckt med liten text på sidan. Det verkar också vara ett nummer stämplat på bodyn, hittar du något om du söker på det?

Hjälp att hitta ny body
Hej,

Jag börjar bli smått galen på detta träsk med bodies/frihjulsnav. Jag köpte en Votec VC Comp 29" för två år sen. I början av årets säsong bestämde sig frihjulsnavet att ge upp och börja frihjula åt bägge håll. Jag plockade isär och klackarna hade klibbat så jag rengjorde och smörjde med symaskinsolja, dock är fjädern rätt klen så det hjälpte föga. Nu tänkte jag istället byta body - men vad ska jag byta till?

Fälgen är en Alexrims VXD4B och på deras hemsida står "Shimano 8,9,10,11 SPD and Sram xd compatible". Dock har jag en SRAM PG-1130-kassett (W11S) och den är ej kompatibel med XD så kvar har jag alltså Shimano 8,9,10,11 SPD.

Butiken jag beställt cykeln från, Bikester, kan inte hjälpa mig utan hänvisar till Alexrims. De har jag ännu inte varit i kontakt med utan jag tänkte börja här.

Jag har läst ett antal forumtrådar och det verkar som att jag har en Novatec-body och att det finns ersättare att köpa bland annat här. Innan jag beställer skulle jag dock vilja fråga er om ni tror denna skulle passa, eller om det går att ersätta med någon som finns i LBS, eller om det finns någor bättre alternativ.

Så här ser bodyn ut:
Visa bilaga 412206

Fler bilder här.

Tack på förhand!
prøv at se på dette link https://www.aliexpress.com/item/32411321341.html der er ikke så mange der bruger 4 paller

Hjälp att hitta ny body
Hej,

Så här ser bodyn ut:
Visa bilaga 412206

Fler bilder här.
Är bilden före eller efter rengöring? En pall är fri men åtminstone två verka fortfarande vara fastklibbade! Är Du säker på att fjädern är rätt monterad? Är fjädern hel, obruten? Fett ska inte vara smörjmedel i "pall" mekanismen, använd vilken som helst vanlig motorolja.

Hjälp att hitta ny body

Bilden är tagen före rengöring och smörjning. Fjädern är inte obruten, den är av på ett ställe, men det antar jag att den ska vara? Efter rengöring smörjde jag med symaskinsolja eftersom den är tunn och ren. Dock misstänker jag att jag råkat deformera hela hubben när jag satte den i skruvstädet av okänd anledning...

Hjälp att hitta ny body
Jag hittade denna sida: http://www.nguide.eu/faq/cassette-body-compatibility som beskriver Novatecs hubbar och bodys. Genom den har jag lyckats identifiera min modell som B2, genom att mäta "kragen" på axeln som i mitt fall är 17,2 mm. Så, googlar man "novotec b2 body" ges många träffar, även från "vanliga" cykelbutiker, bland annat https://www.bike-components.de/en/Novatec/Shimano-B2-Freehub-Body-p72944

Tack för all hjälp! Förhoppningsvis kommer jag kunna ge mig ut i skogen igen snart.

Hjälp att hitta ny body
På bilden i #1 ser det ut som om du har fått en del "bitmärken" i bodyn, inte ovanligt med shimanokassetter på bodys i aluminium.
Men Novatec har själva en lösning och nu när du ändå skall byta body kan det därför vara idé att välja en med ABG (en stålspline)
Freehub-with-ABG.png

ABG Feature

Tillbaka
Topp