HJÄLP! (att hitta växelöra och fälgbroms)

Hej alla stålräcer-experter! (och alla andra som har tips ;) )

Jag har en gammal Motobecane som jag bygger till en grushojj.
Jag behöver hjälp med att hitta ett passande växelöra för att kunna montera en modern bakväxel på, men också tips för en passande fälgbroms.
Jag bifogar bilder, så ni förstår mina problem.
Tacksam för länkar till passande delar.
E44764D7-4722-423A-9EEE-19A5A9201764.jpeg
A08415F2-4152-499D-B15A-D3AAB2BAE438.jpeg
2832D4AC-E7DF-4FB6-9743-B5127250BE17.jpeg

Hej alla stålräcer-experter! (och alla andra som har tips ;) )

Jag behöver hjälp med att hitta ett passande växelöra för att kunna montera en modern bakväxel på, men också tips för en passande fälgbroms.
Jag bifogar bilder, så ni förstår mina problem.
Tacksam för länkar till passande delar.Visa bilaga 607162Visa bilaga 607163Visa bilaga 607164
Du kan bruge dette https://webshop.unicykel.se/reservdelar/vaexeloeron/vaexeloera-staal-gl-universal-model-p-75915019

Vad betyder en sådan ombyggnad enl dig?
Däck, skärmar, pakethållare, utväxling, vevparti osv, osv?
tips för en passande fälgbroms.
när det kommer till broms så behöver du ”long reach” bromsar
+1 på bromsar med tillräcklig reach
Men det kan skilja i reach även mellan ”long reach”, mät därför gärna innan du beställer
forkreach266.jpg

Bild från denna läsvärda artikel

En annan sak att hålla koll på, och som åtminstone jag inte kan se på dina bilder, är vilken sorts "mutter" det är som fäster bromsarna. Nyare ramar har oftast en infälld insex medan äldre en vanlig utanpåliggande mutter för bromsfastsättningen
Se "Recessed" vs "Nutted" i bilden nedan
F_20150923094856lSgAXc.JPG

Vad betyder en sådan ombyggnad enl dig?
Däck, skärmar, pakethållare, utväxling, vevparti osv, osv?

+1 på bromsar med tillräcklig reach
Men det kan skilja i reach även mellan ”long reach”, mät därför gärna innan du beställer
forkreach266.jpg

Bild från denna läsvärda artikel

En annan sak att hålla koll på, och som åtminstone jag inte kan se på dina bilder, är vilken sorts "mutter" det är som fäster bromsarna. Nyare ramar har oftast en infälld insex medan äldre en vanlig utanpåliggande mutter för bromsfastsättningen
Se "Recessed" vs "Nutted" i bilden nedan
F_20150923094856lSgAXc.JPG
Tack för dina tips! Från början av detta projektet hade jag endast en ram och en gaffel, inget annat fanns kvar av cykeln. Jag har blandat med nya och äldre delar för att behålla retro känslan men samtidigt att den har det jag önskar hos en grushojj.

Från början av detta projektet hade jag endast en ram och en gaffel, inget annat fanns kvar av cykeln. Jag har blandat med nya och äldre delar för att behålla retro känslan
Kommer säkert att bli hur bra som helst

men samtidigt att den har det jag önskar hos en grushojj.
Jag uttryckte mig luddigt, jag borde ha skrivit;
Vad är det för delar du funderar på för att det skall bli en sådan grushoj du tänker dig.

Kommer säkert att bli hur bra som helst

Jag uttryckte mig luddigt, jag borde ha skrivit;
Vad är det för delar du funderar på för att det skall bli en sådan grushoj du tänker dig.
Dem delarna som jag har skaffat för att göra den mer till en grushojj är egentligen bara att jag har skaffat graveldäck, en stor 11-delad kassett och att växlarna är 1x11. Jag valde att brädda ramen för att jag skulle få på ett bakhjul med 11-delad kassett.
:)

Tillbaka
Topp