Hjälp att identifiera en cykelram...Vad är det för någon?

• Trådstartare Trådstartare oid
  • Start datum Start datum

oid

Medlem
Hej alla!

Lite nyfiken på vad min cykel, som jag nu haft några år men tidigare fått av min far, är för något - man vill ju veta vad som drar runt en. Är det någon som kan ge sig på en educated guess eller känner igen ramen på något sätt?

Det jag vet om den;
- Vet att min far köpte den begagnat i Köpenhamn på slutet av 90-talet, så antagligen äldre än så.
- Ramnumret börjar på F6
- Är en stålram

Tacksam för er input.
image_67238913.JPG
image_67235329.JPG
image_67215873.JPG
image_67236353.JPG

Den är inte helt olik en Centurion Oxygen som jag hade. Min var svart men minns att den fanns i en läcker blå färg också.

Svetsad stålram med unicrown gaffel - mitten på nittiotalet gissar jag på. Renodlad racer, troligen en av de finare modellerna i programmet. Om du bildsöker på sadelmuffen kanske du med lite tur kan hitta fabrikatet.

Svetsad stålram med unicrown gaffel - mitten på nittiotalet gissar jag på. Renodlad racer, troligen en av de finare modellerna i programmet. Om du bildsöker på sadelmuffen kanske du med lite tur kan hitta fabrikatet.
Får prova det - varför resonerar du att det kan vara en av de finare modellerna (när jag nu googlade unicrown skrivs det rätt mycket om att dessa brukades sättas på budgetvarianter)? Ska inte sälja men ändå kul att fundera lite på den =). Schysst med ditt inspel!

Syns inte så bra på bilderna men bakre bromsvajer är internt dragen genom överröret - gör möjligen så att omfånget av potentiella ramar blir mindre...

Svetsade ramar var väl i sig en budgetgrej, finare cyklar var lödda med muffar. Kanske syftar abens "en av de finare i programmet" på att det var en av de bättre bland budgetramarna?

Får prova det - varför resonerar du att det kan vara en av de finare modellerna (när jag nu googlade unicrown skrivs det rätt mycket om att dessa brukades sättas på budgetvarianter)? Ska inte sälja men ändå kul att fundera lite på den =). Schysst med ditt inspel!
Jag tror det, dels har den inga fästen för skärmar och liknande men däremot för framväxeln och dubbla flaskställ och sen är förstärkningen (skrev fel innan, det är ingen direkt muff) på sadelröret för stolpen lite mera elegant gjord. Det är nog ingen exklusiv cykel i superrör men jag gissar att den är en av de bättre i något av de stora tillverkarnas modellprogram. En av de senare årgångarna av stålramar innan man gick över till aluminium.

Du har inga andra ledtrådar?

Senast ändrad:
Jag tror det, dels har den inga fästen för skärmar och liknande men däremot för framväxeln och dubbla flaskställ och sen är förstärkningen (skrev fel innan, det är ingen direkt muff) på sadelröret för stolpen lite mera elegant gjord. Det är nog ingen exklusiv cykel i superrör men jag gissar att den är en av de bättre i något av de stora tillverkarnas modellprogram. En av de senare årgångarna av stålramar innan man gick över till aluminium.

Du har inga andra ledtrådar?
Nja inget mer vad jag kan komma på - har frågat min farsa om mer info. men han kommer ej ihåg och har ingen aning förutom att han är bombis på att det är en superduper hoj (han är dock bombis på att allt han köper är just superduper...så där får man ej ut så mycket). Enda jag kan komma på är att det även är ett fast växelöra men det gissar jag är på de flesta från denna tid och dropoutsen pekar öppnar sig nedåt så inget man gör SS av.

Det mesta var campa när jag fick den, äldre sådana. Bakväxeln och framdrev etc. är fortfarande kvar, dock bytt ut fälgbromsar (ej reglagen, de är samma) och framväxel till nyare. Gissar nog att den var campa utrustad som original.

Att den Campagnolo-utrustats indikerar tycker jag att det var en finare modell. Någon som kan Campagnolo kanske kan identifiera vilken grupp det är?

Att den Campagnolo-utrustats indikerar tycker jag att det var en finare modell. Någon som kan Campagnolo kanske kan identifiera vilken grupp det är?
Ja, det är en bra poäng! Tänker dock att om det vore en av de större tillverkarna så borde ju nån känna till vad det är för en… En annan fråga - på röret som håller styrstam/gaffel finns en tagg/pigg, vad kan det vara för något?

Ja, det är en bra poäng! Tänker dock att om det vore en av de större tillverkarna så borde ju nån känna till vad det är för en… En annan fråga - på insidan av röret under styret finns en tagg/pigg, vad kan det vara för något?
Det är fästet till en klassisk rampump.

Som övriga säger tror jag att det är en relativt sen stålram av bättre sort (dvs en "riktig" landsvägscykel för träning/tävling). Spontant tror jag inte att Centurion som nämnts är en så dålig gissning.

Jag gissar att det är en italiensk ram med Deddaciai-rör, Bianchi kanske? Eller något märke som köpte italientillverkade ramar.

Jag gissar att det är en italiensk ram med Deddaciai-rör, Bianchi kanske? Eller något märke som köpte italientillverkade ramar.
Ah, enkelt sätt att kolla det är att mäta bredden på vevlagerhylsan - är den 70mm är det italiensk standard. Att det är italiensk standard betyder inte automatiskt att det är en italiensk ram, men om det INTE är det (dvs någon av de andra vevlagerstandarderna som är 68mm breda) är det vid den här tiden med stor sannolikhet en ram som inte är italiensk.

Ah, enkelt sätt att kolla det är att mäta bredden på vevlagerhylsan - är den 70mm är det italiensk standard. Att det är italiensk standard betyder inte automatiskt att det är en italiensk ram, men om det INTE är det (dvs någon av de andra vevlagerstandarderna som är 68mm breda) är det vid den här tiden med stor sannolikhet en ram som inte är italiensk.
Gäller det även för de ramar som tillverkades i Italien för andra fabrikanter som Crescent och DBS?

Med dubbla flaskor och pumphållare under överröret tänker jag på Tourer? Och inget chrome brukar inte vara tecken på high end, men 90talet kanske hade släppt chromet?

Med dubbla flaskor och pumphållare under överröret tänker jag på Tourer? Och inget chrome brukar inte vara tecken på high end, men 90talet kanske hade släppt chromet?
Nja, då hade det nog varit mer pålött (skärm- och pakethållarfästen) och andra mått/proportioner.

Jag tror inte att det här så ”tidigt” att man kromade speciellt friskt (det är i min värld mer i linje med muffar och sånt) - det här känns mer som habil sportig landsvägsjonne från en något senare tid. Som någon sa ungefär 25-30 år gammal.

Om jag fattat rätt kring vad vevlagerhylsa är (det vevlagret sitter i helt enkelt) så mäter den 68 mm på bredden.

Läste att Bianchi under perioden även hade tillverkning av ramar i Japan och att dessa fick 68 mm vevlagerhylsa.

Ok - så möjligen en Bianchi tillverkad i Japan / Taiwan då helt enkelt. Lite närmare mysteriets lösning iaf. Om man skulle få för sig att sälja den en regnig dag - vad gissar ni att man kan få för en den?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp