Hjälp att identifiera en Scott Scale RC på Blocket

Octofinger

Aktiv medlem
Hej!

Har span på en cykel på Blocket, men har svårt att få ut detaljer från säljaren. Det är nog inget bluff med det hela, bara en lite för okunnig ägare.

Scott RC.webp

Jag har försökt gräva och det ser ut som en Scott Scale RC 700 eller liknande från 2014. När jag hittar andra bilder så stämmer ramdekalerna med årsmodellen, men andra cyklar verkar ha singelklinga fram och SID-gaffel. Vad är det här för modell och är den nåt att ha? Vad har den för specar egentligen? Jag letar en lätt och prisvärd XC-hoj för typ vasan.

Nu ser jag inte vilken drivlina det är men med tanke på den färgkodade Reba(?) gaffeln och XTR-bromsarna är min gissning att det är en lägre spec som är uppgraderad.

Generellt om modellen vet jag inte, men förmodligen en riktigt cykelvasaraket. För generell stigcykling är nog något med modernare geo att föredra.

Ramen verkar vara från en Scott 900 RC, som står på sadelröret, från 2014. I specs jag hittade har den originell XTR bromsar, som stämmer, och Sram XX1 komponenter och Syncros hjul, men den här har (allt?) Shimano XT. Gaffeln är nedgraderad.

Tack för hjälpen!
Jag har redan en skogscykel (Epic Comp Carbon), men med 120-gaffel och är inte så rolig längre när det blir platt.
Tänker att den kan vara en lätt ram att köra en grussäsong och en vasa, men drygt 20kkr för en nästan 10 år gammal cykel känns lite väl matigt, även för en 900 RC. Den här verkar också rejält nedgraderad som ni också påpekar med XT-komponenter och Reba-gaffel. Kanske någon som byggt eget på en ram, men varför?

Vad skulle man säga att den är värd? Knappast över 15 kkr?

Frågan är om det inte är roligare att köpa ett par skitsnabba hjul och däck till Epicen?
Jag har ett par skitsnabba hjul. Originalhjulen var inget att hurra för, de var skräp.
Men jag har bytt från original 100 mm Reba till en 120 mm SID, och även om det gör att den blir fantastisk i stökig stig så blir den inte alls rolig på grusväg och slät stig. Den är för upprätt och jag orkar inte hålla på och bygga om den bara för att träna grus.
Ska bara köra vasan i år, så jag tänkte köpa nån lätt men snabb hoj bara för det och sen kränga den igen nästa år. Gärna en med samma hjulaxlar som epic:en så att jag flytta över hjulen när det gäller. Men hittar jag inget prisvärt så åker gamla Reban tillbaks, droppern ryker och jag gör den mer anpassad för platt XC.

En Epic med 120 gaffel är väl utmärkt för grusväg om du har den rätt inställd i dämpningen. En negativ styrstam och styre utan raise så är du hemma.

En Epic med 120 gaffel är väl utmärkt för grusväg om du har den rätt inställd i dämpningen. En negativ styrstam och styre utan raise så är du hemma.
Bra tankar och att köra Epic:en är ju ett klart alternativ. Jag är rätt kort och det blir en lite annan position på en small-cykel för mig som är 167 cm kort. Jag får inte samma höjd på sadeln i relation till styret som någon längre på en större cykel. Jag kör redan nu styrstammen negativt och originalstyre som inte har nämnvärd raise. 20 mm längre gaffel gjorde stor skillnad.
Så väljer jag epic:en så sätter jag tillbaks gamla Reban och byter kanske både styre och styrstam ändå för att komma ännu mer aero.

Tillbaka
Topp