Hjälp att köpa fork

Erikl!0618203

Aktiv medlem
Hjälp att köpa fork
Kan någon recomendera en fork med detta specs

Specs
26 inch
100mm
straight steer tube
lock out, helst via reglage på styret
extra + om det är ett märke tex fox rockshox osv som går lätt att hitta delar och ser bra ut

plz inte temu skit

Hjälp att köpa fork

På moderna gafflar är lockout, och framförallt remote mindre viktigt än på gamla för att dämpningen har blivit bättre med starkare loe-speed.

Markhor är bra:

Några hundra billigare pris.

Kan intyga att det är en väldigt bra gaffel. Som funkar riktigt bra för stigcykling.

Men ska du ha den till ren dirt-jump, vill du nog en grövre gaffel på sikt. Iaf om man väger som en 16-åring eller mer. Den har ju "bara" 30mm gaffelben.
(Min pojk har haft Markor på dirtjumpen, det funkar jättebra, men han är en liten 12-åring)

Manitou, m.fl. har ju bra gafflar för dritjump också, men då är det ju med koniskt styr-rör vilket betyder merkostnader med t.ex. nytt undre styrlager.

Hjälp att köpa fork
Hjälp att köpa fork
Den har stålfjäder som ofta är mycket för hårda. Om du inte vill har fjädring är det mycket bättre, och billigare, att köpa en stel gaffel. Om du vill har fjädring tror jag att man inte behöver en lockout på styret. Då är Matkhor ett bra val.
Det ska vara en med luft inte "fjÄder" och lock out ÄR ett måste. men det skadar inte att ha det på styret då jag är bered att betala ett dyrare pris.

Hjälp att köpa fork
Hur är cykeln i övrigt btw. Är det värt att köpa en ny gaffel till den, eller skulle det vara mer klokt att kanske lägga några tusen till och få en ny cykel? Har ju hänt en del sedan 26" var hippt?

Hjälp att köpa fork
Hur är cykeln i övrigt btw. Är det värt att köpa en ny gaffel till den, eller skulle det vara mer klokt att kanske lägga några tusen till och få en ny cykel? Har ju hänt en del sedan 26" var hippt?
Så här det är ett bygg projekt på min Ns Dj från 2010 av gaffelen och andra delar att döma köpte den för
1500 kr då ramen var i jävlit bra skick och den har ett par fina hope pro 2 hubs på även hög kvalitiva hjul set

Killen som sålde den la ut de som en cykel för mindre barn att cykla till skolan på och liknande

Anonsen stog det "26tums cool barn mtb"

men jag såg direkt att det var en Dj och hade även Ns logan fram samt potentialen för upp gradering

Så var det

Hjälp att köpa fork
Inte har man remote på jump?

Citerar det här inlägget: en dirtjumper är väl sista cykeln man skulle ville har en remote lockout på?

Jag tycker fortfarande att Matkhor är en bra val. Min sons DJ, som är 24", har en gammal 26" SID, bra om man kan hitta en begagnad. Annars finns det Pike DJ om man vill lägga mycket pengar på en riktigt fin gaffel. Antar att den bara finns med tapered gaffelrör, då behöver man byta till ett externt nedre styrlager.

Hjälp att köpa fork
Citerar det här inlägget: en dirtjumper är väl sista cykeln man skulle ville har en remote lockout på?

Jag tycker fortfarande att Matkhor är en bra val. Min sons DJ, som är 24", har en gammal 26" SID, bra om man kan hitta en begagnad. Annars finns det Pike DJ om man vill lägga mycket pengar på en riktigt fin gaffel. Antar att den bara finns med tapered gaffelrör, då behöver man byta till ett externt nedre styrlager.
Citerar Citerar det här inlägget: en dirtjumper är väl sista cykeln man skulle ville har en remote lockout på?

Nix jag lånade en koppis cykel under en resa till Stockholm var jätte skönt att kunna byta snabbt mellan de olika lägerna på tex pump track och skate park

I en pump track så använde jag den så att när jag bara körde så var den låst men säg att jag skulle hoppa en dubbel så gick det snabbt och smidigt att sätta på den igen

I en skate park så använde jag den så att när jag gjorde street trick så var den låst men säg att jag skulle göra ett gap mellan något en l så gick det också snabbt och smidigt att sätta på den igen

Så jag rent älskar det (:

Hjälp att köpa fork
Äre redan fredag ?? TJOOHOO 🤩😁😅
1733724114730.png

Hjälp att köpa fork
Det märks att du inte har varit medlem på Happy någon längre tid
Jodå har nytt konto sen i 2024- 03

Har sett detta förut men det är jävlit synd att fylla tråden med skit som inte behövs

TEX 123456789 som bara här hör för att skämta kollat på andra av hans inlägg och inget cykel relaterat mest på sidan om pappa skämt. "haha jätte kul" (sarkastisk)

Hjälp att köpa fork
Den kanske kan funka. Tyvärr coil och inte gjord för att hoppa med. Annars är det väl Markhor som berk säger men lite osäker på om du kan köra remote på den.

Vill du ha något bättre får du nog kolla begagnat. Ganska få alternativ om man inte har konat styrrör och TA idag.

Hjälp att köpa fork
Den kanske kan funka. Tyvärr coil och inte gjord för att hoppa med. Annars är det väl Markhor som berk säger men lite osäker på om du kan köra remote på den.

Vill du ha något bättre får du nog kolla begagnat. Ganska få alternativ om man inte har konat styrrör och TA idag.
Jätte bra ide men som du säger coil och inte den typen som klarar den smällar som jag kommer att använda den till men beg är nog kanske mitt alternativ

Hjälp att köpa fork
Ett alternativ är ju att ta en 27,5"-gaffel. Det blir ju bara ca 5-15 mm längre axel-krona mått (beroende på modell) vilket knappast kan förstöra geometrin särskilt mycket.

Recon Silver nedanför har luftfjädring och 32mm diameter innerben vilket blir en smula stabilare än 30mm.

Hjälp att köpa fork
Ett alternativ är ju att ta en 27,5"-gaffel. Det blir ju bara ca 5-15 mm längre axel-krona mått (beroende på modell) vilket knappast kan förstöra geometrin särskilt mycket.

Recon Silver nedanför har luftfjädring och 32mm diameter innerben vilket blir en smula stabilare än 30mm.

tror du att de kommer funka?

Hjälp att köpa fork
Hur kommer skilnaden mellan 26 och 27.5 vara det måste ju bli en liten rise på de kommer de i sin tur jöra så att det känns i sin tur som mer av en mulet

Hjälp att köpa fork
Jag skulle kolla vilken axelstandard det är på framnavet. Till Hope finns många adaptrar men de kan gå loss på en 500 iaf. Till dirt finns det många olika storlekar/standarder. 9mm Qr, 15x100, 15x110, 20x100 osv...
Ja i nu läget har jag en fox fseries rlc 32 med trasig top cap har hittat en kille på ebay som säljer sin top cap men med kostnad och frak är det 900kr och jag är inte säker på att de passar med min nuvarande situation

Ska kolla axel standard men då blir det nog inte så många alternativ av dämpare med tanke på att cykeln är 2010 ish

Hjälp att köpa fork
Beroende på hur HT ser ut så kan du kanske sätta ett styrlager på som är för tapered. Om navet kan ändras till TA (eller är TA) så kan det kanske vara värt det. Om du vill sätta en riktig DJ gaffel på då.

Hjälp att köpa fork
Om det nu är en dirt jumper vad skulle meningen vara att byta till 27.5 vara?

Manitou cirkus verkar vara en dj gaffel med straight 1 1/8.
Hur mycket roligare än random xc gaffel det är vet jag inte.

Gäller att det inte är integrerat styrlager om man ska sätta i extrarnal cup för att få plats med tapered?

Hjälp att köpa fork
Om det nu är en dirt jumper vad skulle meningen vara att byta till 27.5 vara?

Manitou cirkus verkar vara en dj gaffel med straight 1 1/8.
Hur mycket roligare än random xc gaffel det är vet jag inte.

En Manitou Circus har dock inte ens lockout, och därför också inte möjlighet till remote. Dessutom har den 20x110 axel.

Hjälp att köpa fork
För att förtydliga för alla inblandade det behöver vara en fork med specs
26 inch
100mm
straight steer tube
lock out, helst via reglage på styret
extra + om det är ett märke tex fox rockshox osv som går lätt att hitta delar och ser bra ut

Lock out är ett måste men reglage via styret är en bonus som jag gillar.
jag är bered på att om de finns en dämpare for tex 2000 utan remote

så är jag bered att betala mer för en bättre modell men med reglage på styret

Tillbaka
Topp