Hjälp - avbruten bult

xtrom

Medlem
Hjälp - avbruten bult
Hej!
Bulten som håller fast den nedre länkarmen till baksvingen har gått av på ena sidan.
Jag borrade ett hål i den trasiga bulten och drog in en skruvutdragare, men så lätt ska det inte gå för även skruvutdragaren gick av.. Gjorde nytt försök genom att borra bort den biten (blev inte så snyggt då metallen är klart hårdare i den) och få i en ny skruvutdragare. Men den ger inte med sig, sitter stenhårt, och ramen är av kolfiber så jag vet inte om det är så klokt att försöka värma.
Har någon något bra tricks för att få loss bulteländet så tas alla tips tacksamt emot.

IMG_20200804_190414.jpg

Hjälp - avbruten bult
Ajdå, inte bra.
Kör på med 5-56.
Det kan bli som så att skruvutdragaren fungerar som en expander, och bara gör så att bulten sitter hårdare. Kan du få tag med en skruvmejsel i hålet istället?

Hjälp - avbruten bult
Om du lyckats centrera hålet i bulten så är det "bara" att borra precis så att du inte skadar gängorna(mkt) i ramen, sen går det att peta ur det som är kvar.

M

Hjälp - avbruten bult
Hur ser andra sidan av bulten ut? Skruvar du på rätt håll?
Jepp, jag skruvar åt rätt håll.
Det sitter alltså en bult på var sida, den andra gick att skruva loss utan några problem. Så jag ser bara ytan av bulten där den gått av. Men jag kanske missförstår dig?
Men jag ska prova med mera 5-56 och skruvmejsel, om inte det går försöka centrera hålet och borra bort bulten.

Hjälp - avbruten bult
Köp ett spray som är krypande på riktigt. 5.56 är helt kast. Powerup stx finns att få tag i och är riktigt bra.

Finns vänsterborr som jag brukar använda. Så brukar bulten gänga ut sig av sig själv men tvivlar på att de kommer funka på den där.

Hjälp - avbruten bult
Borra så stort hål du vågar och sen knacka i en torx eller XZN (Inbus).
Det brukar funka bra för mig (dock på bilar men sak samma).

Och du kan köpa kylspray och köra med istället för värma. Bara du får saker att röra på sig så ev olja/smörjmedel kan komma in där det behöver vara.

Hjälp - avbruten bult
När någonting härdat och koniskt gått av och man inte kan värma, då kan sista alternativet vara att slipa bort det härdade och börja om processen därifrån.

Hjälp - avbruten bult
Om gaffeln är värdefull och tidigare försök inte slagit väl ut hade jag nog uppsökt någon professionell som även kunde ersätta en uppborrad gänga med en Helicoil.
Men det är jag det.

Hjälp - avbruten bult
Har lite samma problem. Har rundat skruven helt o hållet som håller fast bakdämparen i ramen. Går in 2 från varsitt håll som sitter i varandra liksom så antar dom rostat ihop tsm. Har försökt med torx men det gick inte. Försökte med skruvutdragare men gick inte heller då jag inte lyckades borra nåt nämnvärt i den skruven. Kanske får åka in imorgon o köpa ett ordentligt metallborr så kanske det går?

Hjälp - avbruten bult
Den där gör nog jobbet men bättre för rostfritt är hårdmetall (och dyrare). Dock så behöver du nog köpa minst 2-3 st för att inte stå utan när de går av.. Kör inte torrt utan se till att smörja ordentligt. Kedjeolja duger fint, även wd40. Bara något som smörjer och kyler.

Edit: annars bör dessa göra jobbet. Kör inte for fort och kyl/smörj. https://www.jula.se/catalog/verktyg...er/borr/borr-for-rostfritt/metallborr-181720/

Men innan du borrar, ta en hammare, håll mot ena skruvskallen, så tar du en hammare till och drämmer till andra skruvskallen. Har de rostat fast kan de släppa av stöten. Sen knackar du i var sin torxbits och förhoppningavis kan du lossa det sedan. Om det nu inte blivit alltför manglat redan.

Senast ändrad:
Hjälp - avbruten bult
Hur ser andra sidan av bulten ut? Skruvar du på rätt håll?
Man vill hoppas ju att TS har skruvat av samma bult förut och därför är säker på gängan. Om inte så ger ju en bult på vardera sida lite vibbar om att den ena sidan skulle vara aviggängad. Fast bara lite eftersom länkarmen väl rör sig fram och tillbaka och inte ständigt mot- eller medurs så som tex trampor gör.

Hjälp - avbruten bult
Man vill hoppas ju att TS har skruvat av samma bult förut och därför är säker på gängan. Om inte så ger ju en bult på vardera sida lite vibbar om att den ena sidan skulle vara aviggängad. Fast bara lite eftersom länkarmen väl rör sig fram och tillbaka och inte ständigt mot- eller medurs så som tex trampor gör.
Jag hoppas att ts löst sin bult nu 1,5år senare :)

Hjälp - avbruten bult
Yes jag köpte en sån borrsats med metallborr från bosch på jula. Sen har jag skruvutdragare från biltema jag ska prova med. Inte hunnit provborra än men ska göra snart.
Jag vet inte vilket håll gängan går åt men jag förutsätter att dom är normalgängade så båda sidorna ska dras moturs för att lossas.

Ska prova hammartricket först också så får vi se!

Hjälp - avbruten bult
Känns helt hopplöst o borra i skruven. Händer ingenting, kör med smörjolja också. Vad brukar funka bäst? Lågt varvtal o tryck på eller snabbt osv?

Hjälp - avbruten bult
Hjälp - avbruten bult
Idag var det min tur att krångla med en avbruten bult.

En lång kedja av olyckliga händelser ledde till ett klimax men dock sedan till lyckligt slut. En "hero's journey" om man vill.

Imorse var jag tvungen att cykla till jobbet. P.g.a. snön valde jag fatbike som pendlingsmedel. P.g.a. jag måste till jävla huvudstaden så finns det glas överallt. Av detta fick jag punktering vilken upptäcktes när jag höll på att cykla hem.

Då tvingades jag skruva bakaxeln av för att ta bakhjulet av och laga punkteringen. Sedan upptäckte jag att lapplimmen var nästan torr! Men det fanns en droppe kvar som räckte till.

Äntligen kunde jag skruva hjulet tillbaka! Men något gick snett, eller M6-bulten blev trött i min Surly-genomgående axel. Så blev det slutligen tunnelbaneresa för mig, med en avstickare till Clas Ohlson för att köpa skruvutdragarsats.

Den viktigaste saken var att läsa kommentarer till den specifika satsen. Man måste först borra ett hål med en vanlig borr, annars lyckas just den här typen skruvutdragare inte bita.

Priset för äventyret: 150 kr samt en SL biljett. Alternativet vore att köpa en ny axel för ~50€.

På en första bilden kan man se bultens silvriga kvarlevor i axeln.

IMG_20221212_181331.jpg

Här ser man bultens avskurna huvud i mitten, axeln till höger och en extra bricka till vänster.
IMG_20221212_181354.jpg

Seger!
IMG_20221212_185050.jpg

Extras i showen: diverse borrar mfl.
IMG_20221212_185132.jpg

Hjälp - avbruten bult
En M6-bult av vilken stålkvalité behöver jag köpa för som ersättning? Jag kan inte riktig maskinteknik, men det stod 8.8 på bultens avskurna huvud. Vet inte om man använder samma beteckningar för stål i Sverige.

Hjälp - avbruten bult
En M6-bult av vilken stålkvalité behöver jag köpa för som ersättning? Jag kan inte riktig maskinteknik, men det stod 8.8 på bultens avskurna huvud. Vet inte om man använder samma beteckningar för stål i Sverige.
Om jag inte minns fel nu så betyder "8.8"
Första siffran 8 = 800 MPa brottgräns
Andra siffran 8 = Brottgräns*0.8=640 MPa sträckgräns

8.8 hittar man i stort sett över allt. Utom biltema kanske.

Tillbaka
Topp