Hjälp BREAKING FAILURE !!!

Race

Medlem
Hej

Min frambroms ( hydrauliska bromsar ) har börjat bete sig väldigt konstigt. När jag bromsar händer det ingenting, utan det som händer är att det börjar uppstå ett mekaniskt ljud typ som att skivbromsen går emot något. Det är först när jag trycker in handbromsen fullt cykeln börjar bromsa. Väldigt sakta!!! Livsfarligt. Vet någon vad problemet kan vara? Är bromsbeläggen slitna?

Bifogar en bild på skivbromsen :
IMG_7359.jpg

Tacksam för svar

Är det mekaniska ok där bara ena sidan rör sig? I så fall kan det vara läge att justera belaget på fasta sidan.
Fråga inte hur jag vet det:-)

/T

Edit: break = bryta/gå sönder, brake = broms

Senast ändrad:
Ser inte ut att vara mycket material kvar? Svårt att se, verkar bara vara plattorna kvar.

Men oavsett så är det ju lite märkligt att klaga på bromsförmåga när systemet har fått 0 underhåll å kärlek dom senaste 20 åren

Känner ändå att en cykel som fyller två år om två veckor ska klara sig utan allt sådant underhåll. Även att jag cyklar 100 km / vecka.

Race sa:
Känner ändå att en cykel som fyller två år om två veckor ska klara sig utan allt sådant underhåll. Även att jag cyklar 100 km / vecka.
En cykel som gör 10 mil i veckan behöver absolut en overhaul en gång om året, speciellt med hydrauliska bromsar.
Min gör ungefär detsamma plus lite extra och jag går igenom hojjen rejält minst en gång i månaden

Nya belägg är ett måste, det ser tillochmed en blind.

Men av det minst sagt frånvarande underhållet i övrigt att döma så kanske detta är för mycket begärt av ägaren.

Jag har inte gjort annat underhåll på mina bromsar än tvätta och byta belägg, bromsarna på Mtbn är sju år gamla.

Nya belägg och kör skivorna i diskmaskinen. Det klarar du att göra själv.

/T

Om du hojat 1000 mil och inte tror på konceptet underhåll gissar jag att du inte kollat andra slitdelar som kedja och växelwire heller. Men en billig kedja töjs normalt ut så den växlar dåligt efter 200-400 mil. Så du borde nog byta även den när du ändå håller på. Och ny växelinnerwire för en tjuga gör underverk för växlingskänslan om den blivit "trög", särskilt i kallgrader.

Bengt-re sa:
Raggamuffin sa:
Man tycker olika, jag hade hunnit göra det 8 gånger.

På 400 mil så är det i mina ögon inte märkligt att bromsbeläggen är slut.

Det går slita ut organiska belägg på 10 mil i blöt och grusig miljö.....

Kan tipsa Race om sintrade belägg nästa gång. Håller betydligt längre. Men lite mindre kraft.

Westman sa:
Om du hojat 1000 mil och inte tror på konceptet underhåll gissar jag att du inte kollat andra slitdelar som kedja och växelwire heller. Men en billig kedja töjs normalt ut så den växlar dåligt efter 200-400 mil. Så du borde nog byta även den när du ändå håller på. Och ny växelinnerwire för en tjuga gör underverk för växlingskänslan om den blivit "trög", särskilt i kallgrader.

Bengt-re sa:
Raggamuffin sa:
Man tycker olika, jag hade hunnit göra det 8 gånger.

På 400 mil så är det i mina ögon inte märkligt att bromsbeläggen är slut.

Det går slita ut organiska belägg på 10 mil i blöt och grusig miljö.....

Kan tipsa Race om sintrade belägg nästa gång. Håller betydligt längre. Men lite mindre kraft.

Jag kör det på pendlarcrossen, men har så många organiska hemma till mtb och cyklar så lite mtb numera att det är oki. Har skitskiva på vinterhjulen som påstås inte tåla sintrade belägg så det bidrog också till att jag inte bytte på sintrade trots att jag insett att det är ett bättre val.

Trodde jag skulle få se något spektakulärt haveri, och istället möts jag av fullkomligt misskötta prylar...

Sett till att du kör 500 mil/år:

Du bör åtminstone en gång i veckan smörja kedjan på sommaren. Varje dag på vintern. Mäta kedjan en gång i månaden. Troligen byta kedja 1-2 ggr/år. Byta kassett och klingor varannat till var tredje kedjebyte.
Bromsbelägg bör du kolla en gång i månaden, varannan vecka på vintern. Rengöra bromsskivor och bromsok, en gång i månaden på sommaren. Varje dag på vintern. Lufta bromsarna/spola igenom systemet bör du nog göra i alla fall en gång per år för att undvika alltför mycket kontaminering. Kolla skicket på vevlager och styrlager en gång om året.

Inget underhåll på 1000 mil? Kan man ju tycka, men din cykel åller inte med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp