Hjälp clearance problem Klinga

Crocko

Aktiv medlem
Hej

Håller på att slita mitt hår, vad jag än monterar på min senaste hoj så skrapar det i kedjestaget, enligt tillverkaren så levererar den stock med 32, men jag har testat alla möjliga varianter utan framgång så nu undrar jag om det finns någon som sitter med en SRAM 3-bults klinga för boost i 30 eller 28 utförande i sthlm som kan tänka sig låna ut den eller sälja för att se om det finns något som passar eller om det är ett problem med min sving.

Mvh
Chris

Senast ändrad:
Är vevar och klinga gjorda för boost 148?

Är vevar och klinga gjorda för boost 148?

.
Jag vet att en tråd är värdelös utan bilder men det enda jag kan visa är ett drev som tar i en del av kedjestaget.

Så vitt jag förstått och alla tidigare byggen med SRAM så är ju den enda skillnaden off-set på klingorna 3 resp 6mm beroende på om det är boost eller inte. Det kan ju även skilja på Q-värde men det skall ju inte påverka klingans position, det konstiga är att tillverkaren levererar fabriksbyggt med 32 kugg och jag har inte ens lyckats med 30.

Dock har jag bara testat Garbaruk klingor och de kör ju sin justerbara kedjelinje vilket kan vara orsak till problemet men det känns som att marginalen är för tight, vilket jag skulle vilja kolla med en SRAM klinga istället.

.
Jag vet att en tråd är värdelös utan bilder men det enda jag kan visa är ett drev som tar i en del av kedjestaget.

Så vitt jag förstått och alla tidigare byggen med SRAM så är ju den enda skillnaden off-set på klingorna 3 resp 6mm beroende på om det är boost eller inte. Det kan ju även skilja på Q-värde men det skall ju inte påverka klingans position, det konstiga är att tillverkaren levererar fabriksbyggt med 32 kugg och jag har inte ens lyckats med 30.

Dock har jag bara testat Garbaruk klingor och de kör ju sin justerbara kedjelinje vilket kan vara orsak till problemet men det känns som att marginalen är för tight, vilket jag skulle vilja kolla med en SRAM klinga istället.
Fast nu så vet vi ingenting om din cykel. Inte vilken ram, inte vilken vev, inte vilket vevlager och inte vilka offset som du har provat med.
Så någon bild tror jag ger mer än visar på ett drev som tar i.

Garbaruk std sram DM 30t har 7mm offset inåt

garbaruk boost sram dm 30t har 3.1mm offset inåt.

sram 30t boost har 3mm offset inåt.

Garbaruk std sram DM 30t har 7mm offset inåt

garbaruk boost sram dm 30t har 3.1mm offset inåt.

sram 30t boost har 3mm offset inåt.

Exakt, så 0,1mm mer off-set borde inte skapa problem, men att Garbaruk säger sig ha 40% längre tänder kan ju vara en anledning till problemet men utan att kunna mäta och jämföra så vet jag ju inte om det är hela anledningen.

Är du säker på att du har boostversionen?

exv wolftooth har en diameter på 128mm på deras 30t drev
Ett garbaruk 30t har en diameter på 131.6mm

Edit: (wt 32t har 136mm diam. Min gissning är att du inte har ett boostdrev, eller en 68mm vevlagerhylsa med bägge brickorna på vänster sida. Men det tror jag inte iom det är boost standard)

Är du säker på att du har boostversionen?

exv wolftooth har en diameter på 128mm på deras 30t drev
Ett garbaruk 30t har en diameter på 131.6mm

Edit: (wt 32t har 136mm diam. Min gissning är att du inte har ett boostdrev, eller en 68mm vevlagerhylsa med bägge brickorna på vänster sida. Men det tror jag inte iom det är boost standard)

Det är en rund med boost 30T och jag har 73mm BB så ingen plats för annat än vågbricka, skall mäta drevet när jag kommer hem.

Mysteriet tätnar,

Om skjutmåttet är rätt så stämmer tidigare mått, 30T boost klingan från gabaruk till höger i bilden mäter 131,6 med 3,1 i offset.

Den ovala 30T klingan är nästan 1mm mindre men borde enligt Garbaruk vara på 7mm vilket förklarar att den nästan passade och gjorde att jag tog för givet att en rund 30T skulle bli perfekt.
men Sram klingan högst upp i bild är en boost och mäter några 10-dels mm under 3mm och sram klingan längst fram är en non boost med 6mm och den är djupast.

Så en Gabaruk 30T med 0,1mm mer off-set som fysiskt sett är ca 4mm mindre i diameter än en Sram 32T passar inte fast tillverkaren levererar med 32T från Sram, jag får inte ihop det.

Bilagor

• 058EA709-6B86-4FA6-ADFF-249FB9CDCBAE.jpeg
    058EA709-6B86-4FA6-ADFF-249FB9CDCBAE.jpeg
    661.7 KB · Besök: 156
Det börjar nog vara dags för lite bilder och mer information om ram,vevparti, vevlager osv.
Känns spontant inte som att det är drevet som spökar om nu offseten var rätt :)

Det börjar nog vara dags för lite bilder och mer information om ram,vevparti, vevlager osv.
Känns spontant inte som att det är drevet som spökar om nu offseten var rätt :)

Det finns egentligen inte så mycket mer info att förmedla, därav min frustration.
Vid 52mm kedjelinje så har jag Max 131,5mm clearance för en klinga, det räcker inte för min Garbaruk och inte heller för en Sram boost 32T som skall vara orginal enligt byggspecen.

Veven är en Sram X01 gxp med ett Sram gxp pressfit lager, som enligt Sram endast skall monteras med en vågbricka och då är veven centrerad och sitter som den skall i lagren.

Jag har i enlighet med ramtillverkaren monterat en 2mm spacer på lagret bara för att testa, den kan ju inte sitta där då veven klämmer, men ville se resultatet och det hjälper inte heller som det syns på bilden.

Vid okulär granskning så verkar den ”ås” som förstärker kedjestaget vid svetsen sticka ut någon/några mm mer nertill än upptill och det är där alla klingor tar i.

Självklart har jag mailar med tillverkaren och väntar på svar, men mysteriet kvarstår då inte ens Sram orginal med boost Klinga och orginal komponenter rakt igenom funkar, samt klingor som har några 10-dels mm mindre off-set trots att det flyttar klingan utåt.

Som sagt på bilden sitter det en spacer, så för korrekt montage skulle klingan sitta 2mm närmare ramen än den gör nu.
9F9A8300-7362-468D-9F16-3E3294F4FF37.jpeg

Jag hittade det ingenstans utan infon kom från inlägg i tråden och såg ut att stämma ganska väl med skjutmåttet, och denna mm är den som du tror felar?

Kanske. Det behövs en bild rakt från ovan för att bedöma situationen. Om det är på gränsen (som det nästan alltid är när man startar en ny tråd på happy), så är extra 1mm offset för mycket. Kedjestag har en små vinkel, så troligtvis kompenserar några mm mindre diameter (4 mm minus extra tandlängd) inte för 1mm offset.

EDIT: en generell tips: köp inte Garbaruk klingor, dom är snygga men har konstigt "optimerad" offset som ofta är problematisk.

Vet att det aldrig kan bli nog med bilder i en bra tråd, här är några till även om jag betvivlar att de sprider något nytt ljus över orsaken till problemet.

Hela problemet verkar uppstå runt kedjestagets nedre förstärkning som tar i kedjetänderna.

Bilagor

• 8D9F6462-4330-4FBA-8CBA-CA18F05B1E9A.jpeg
    8D9F6462-4330-4FBA-8CBA-CA18F05B1E9A.jpeg
    432.2 KB · Besök: 213
  • EE1BD4F6-0F8A-4F93-B461-4D361065AA64.jpeg
    EE1BD4F6-0F8A-4F93-B461-4D361065AA64.jpeg
    403.1 KB · Besök: 203
En klinga med 0 mm offset löser det där....

Eller en Orginal Sram som har avsevärt kortare tänder...

Vet att det aldrig kan bli nog med bilder i en bra tråd, här är några till även om jag betvivlar att de sprider något nytt ljus över orsaken till problemet.

Hela problemet verkar uppstå runt kedjestagets nedre förstärkning som tar i kedjetänderna.

Vinkeln av delwn av kedjestaget där problemet är är nära 45 grad, så då behövs bara 1 mm mindre radius för att kompensera 1 mm mer offset. Det måste betyda att Garbaruk har mycket längre tänder. Men det kan du enkelt mätta själva.

Idag tog jag till gammal hederlig A-B testning för att verkligen räta ut frågetecknen, blev inte mycket klokare men tyvärr mer övertygad om att något inte är perfekt med svingen.

Helt fräsch 32T Sram Eagle klinga med 3mm offset, monterad både som den skall utan spacer och med spacer i enlighet med ramtillverkarens rekommendationer samma resultat.

Har till och med testat med ett alternativt presslager och spacer för att se om något ändras. Men som jag hela tiden misstänk så är det lagrets position på icke drivsidan som avgör klingans position och där tar den i kedjestaget.

Som vissa sagt så skull ju 0 off- set lösa det problemet men då skulle jag ju plötsligt köra med 55mm kedjelinje istället för 52 som det skall vara.

Min enda slutsats är att något är off med någon mm i svingen vilket blir ett trist garanti ärende om ingen kommer upp med något magisk, men med en vevhylsa som är 92 så vet jag inte hur man skall kunna flytta ut veven.

Lite nya bilder på mina misslyckade experiment och hur nära Sram och Garbaruk klingan är i realiteten skillnaden i off-set är mindre än den 1mm som på pappret, och även med de längre tänderna så är 30T garbaruk närmare att passa än sram 32T.

Bilagor

• F9A0E04D-6BBF-4AE5-AE0E-7676AC1B9FB2.jpeg
    F9A0E04D-6BBF-4AE5-AE0E-7676AC1B9FB2.jpeg
    51.5 KB · Besök: 135
  • F6A64C07-5795-441E-AE3C-68D681DA551E.jpeg
    F6A64C07-5795-441E-AE3C-68D681DA551E.jpeg
    38.5 KB · Besök: 137
  • 41CF78D3-FCE5-4FCF-ABAC-3734C17B457B.jpeg
    41CF78D3-FCE5-4FCF-ABAC-3734C17B457B.jpeg
    51.6 KB · Besök: 148
  • 8B1E1489-DCC8-47F7-8ED7-72994269B8E9.jpeg
    8B1E1489-DCC8-47F7-8ED7-72994269B8E9.jpeg
    21.6 KB · Besök: 134
  • CD0CC366-7C8B-4541-A20F-AC1F17B982DE.jpeg
    CD0CC366-7C8B-4541-A20F-AC1F17B982DE.jpeg
    30.3 KB · Besök: 112
Hade förstått fel att Sram 32t passade. Nu går allt ihop, förutom att det borde passa enligt dig.

Vad för cykel är det?

Hade förstått fel att Sram 32t passade. Nu går allt ihop, förutom att det borde passa enligt dig.

Vad för cykel är det?

Production privee Shan No 5 så det finns inte mängder av info att hitta. Men det är ju en standard 92mm pf lösning så, så himla udda borde det inte vara.

32mm är vad fabrikshojarna levereras med och vad som rekommenderas från rambyggaren. Jag har inte fått något att lira än.

I en sista desperation får jag väl se till att aldrig hoppa av pedalerna för med sag så går det rent.

Jo den ser ut att sitta lite längre ut, men svårt att säga med den vinkeln och 30 eller 28T kanske skulle funka för mig oxå, känns dock lite si och så med 3 inköpta klingor till ingen nytta.

På bilderna på nätet verkar kedjestagen sitter längre bakåt. Men det är nästan omöjligt. Enda sätt det är mögligt är att dämparen skulle vara för långt, men då far yoken inte plats vid sadelrören.

Gäller det ”vanlig boost” eller är det ytterligare någon ny standard? Känns ju inte direkt optimal att flytt ut kedjelinjen på en MTB där de stora inre klingorna nog kommer vara de mest använda.

Jag blir inte klok på vetenskapen men läser man lite olika produkttexter så verkar det som man får vara nöjd med 53 till 142/148 mm och 55 för 148mm/ Super boost

49mm finns väl inte alls på de nya verkar det som. Sen för att pigga up så är väl 9120 helt annorlunda än 8210.

Är du säkert att du har rätt dämperlängd? Det verkar att din baksving är roterat mer bakåt en den måste vara och att därför drev ta i den.

Är du säkert att du har rätt dämperlängd? Det verkar att din baksving är roterat mer bakåt en den måste vara och att därför drev ta i den.

Eftersom jag och tillverkaren inte verkar vara överens om vad som passar så kan jag ju inte vara 100% men jag har följt deras spec för bygget

Men nu får jag ta på mig dumstruten och ge din detektiv förmåga beröm.
Självklart hade min moddning till mullet påverkat svingens grundposition tillräckligt för att endast acceptera 30T som max storlek vilket jag hade koll på när jag beställde men hunnit glömma tills det var dags att bygga.

Hur som det irriterande felet är avhjälpt och medans jag väntar på klinga nr 3 i ordningen så kan jag cykla med den jag har då det funkar så länge jag har fötterna på pedalerna.

Tack alla för hjälpen och tipsen.

Haha, tyckte att jag hjälpte till med en mer allmän problem som skulle vara till nytta för andra, men det var bara din modding.

Wenigstens var det en fin ram att titta på!

Tillbaka
Topp