Hjälp cykeln knackar

Hazaboss

Medlem
Hjälp cykeln knackar
Vi tar allt från början... Min cykel lät jätte mycket från kullagerna så jag tog av bakre del av ramen (mtb full suspension) bytte dem som gick trögt och det slutade låta.. 2 dagar senare efter jag varit på banan, så händer det igen.. Fast denna gången mycket mildare... Varje gång jag trampar och sen smäller min rumpa ner i sadeln så knackar det till en gång, inte 10 knackningar som innan. Och det händer bara när jag trampar o sen smäller ner, så alltså kan inte bara smälla ner för att det ska låta utan måste trampa en gång för att få fram ljudet.. Har kollar efter sprickor i ramen men kan inte hitta en enda..

Ursäkta om jag skrev lite dåligt hehe hoppas alla fattar vad jag menar,

Hjälp cykeln knackar
Man kan skriva spaltmeter om knak och cyklar. Otroligt irriterande och vanligt.

Mina bästa tips är att testa att fetta in pedalgängorna eller railsen på sadeln. Klingbultarna verkar också vara vanligt men där skulle jag undvika fett, happyeliten har säkert fler tips.

Hjälp cykeln knackar
Mini_me sa:

Hjälper inte. Har knak stundom på HTn också :)

Nej men som sagt, knak och ljud på cykeln är irriterande och kan vara knepigt att hitta orsaken till. Ljud kan uppstå lite varsomhelst. Överallt där det rör sig och delar spänns och dras och slits mot varandra kan vibrationer och ljud uppstå. Och det finns det ju gott om på en cykel ;) Sen fortplantar sig också ljud gärna i ramen. Inte minst på alu- carbonara mars.
Fetta in där det ska fettas, loctita där det ska loctitas. Och dra åt allt så mycket det ska, inte mer. Använd gärna helst momentnyckel. Testa att få fram ljudet genom att dra och bända i delar och på ramen. Kanske kan du härleda ljudet.
Lycka till :)

Tillbaka
Topp