Hjälp: Däcktryck och Punktering

Sago

Ny medlem
Tjo,

Jag fick för ett par månader sedan hjälp här att hitta en prisvärd pendlingscykel (Kona Dew 2014) och det har varit ett väldigt bra köp även om jag inte riktigt var beredd på vad det innebär att montera ihop en cykel själv, ställa in växlar m.m.

Nu har jag dock fått min första punktering på väg till jobb igår så jag fick snällt vandra hem efter 1 km. En snabb Youtube-titt och 15 minuter senare så var hjulet och däcket av. Gick ganska smidigt att göra det med händerna även om man saknar däckavkrängare.

Hur som helst så hade jag fått punktering på insidan av slangen. Alltså den sida som ligger mot fälgen. Är det vanligt? För mig tyder det på att slangen antingen är dålig eller att där kommit in smuts som lyckats tränga sig in. Hålet var liksom exakt på "sömmen" om man kan kalla det så.

Det som gör mig ännu mer fundersam är att det var väldigt kort tid efter att jag pumpade upp däcken från 2 bar till ca 4,2 bar. På däcken står det 3,5 - 5 bar. Men eftersom däck och slang är separata produkter till skillnad från en bil, klarar alla slangar det trycket som märks ut på däcket?

Hoppas ni kan klargöra lite i detta.

Senast ändrad:
Kan vara en dålig slang, smuts eller så. Köp märkesslangar så är det ovanligare med defekter. Och det är lungt. Slangen tål trycket. Det är däck och fälg som står för motståndet. Slangen skall bara hålla luften instängd.

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter väl som smuts/trasigt fälgband när du
> monterade däcket snarare.

Det var en ny cykel och det var med andra ord inte monterat av ts.

Från fabrik sitter det ibland märkliga slangar på.

Tack för svar.

Cykeln köptes från Wiggle och monterades för test innan leverans. Däcken kom alltså monterade på fälg och gjordes inte av mig. Jag behövde som tur va inte göra allt själv.

Jag kollade igenom fälgbandet och det såg bra ut samtidigt som jag blåste friskt runt fälgen i hopp om att avlägsna något jag inte såg. Men om där satt något kan det lossnat när jag tog ut slangen också för reparation.

Jag tror att det var en rutten low budget slang som bara valde att lämna in. Ena cykel jag köpte från wiggle bytte jag däck och slang på innan den rullat en meter... ☺

Rysska tjärpappslangar som är tunga och klena? Nä.... skall de vara klena så skall de vara lätta och skall de vara tunga så skall de vara bombsäkra!

Nä. Nu skall jag ut om montera ihop en ny cykel!

Kolla hur fälgbandet sitter. Har det hamnat snett kan vassa kanter vara "blottade" och skava på slangen. Hade det problemet för något år sedan, jag hade punka efter punka och fattade inte varför...

+1!

Getskägg skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla hur fälgbandet sitter. Har det hamnat snett
> kan vassa kanter vara "blottade" och skava på
> slangen. Hade det problemet för något år sedan,
> jag hade punka efter punka och fattade inte
> varför...

Tillbaka
Topp