Hjälp en novis!

Steve86

Ny medlem
Hjälp en novis!
Hejsan!

Jag är helt ny på det här med cyklar.
Fick tag i den här för ett antal år sedan för en väldigt billig peng, är intresserad av vad det är för typ av hoj? Enda jag vet är att den heter Scott YZ2 och 8växlad.

Hade tänkt framöver att hinna börja cykla lite stigar mm nu när barnen blivit lite äldre.

Vad kallas sånna här cyklar? Dirtbike eller bara mountainbike?
Vars kan jag hitta reservdelar till just den här modellen?(framdrevet fått en smäll)
Finns det något värde alls på den?

Hoppas nån kan hjälpa en nybörjare?
Mvh

20170625_213011.jpg

20170625_213049.jpg

Hjälp en novis!
Finns en Scott Voltage YZ 20. Det är nog en sån du har.
Årets modell kostar ungefär 6500 kr.
Det är en dirt/dirt jump-cykel. Den är tänkt ungefär som en aningens större och snabbare BMX, att användas för hopp och trick på jordbanor.

Inte den bästa hojen att köra stig med för nånslags genomsnittsdefinition av stig.
De flesta stigcyklare brukar vilja kunna sitta och trampa litegrann, då och då iallafall.

ingen idé att leta efter delar till den modellen.
Inte för att de inte finns, utan för att det är inte så det funkar.
Vad man gör är att lista ut vad det är för del man har, och sen köper man en enligt samma specifikation.
Bör inte vara ett problem.

Hjälp en novis!
Tack för utförligt svar?

Kommer nog ta den utför någon stig iaf då jag inte har råd att införskaffa någon ny cykel just nu?

Jag får helt enkelt ta lös drevet då och kolla håldelningen då alltså? (Verka va ett shimano)

Finns det någon sida att köpa lösa delar på som ni rekommenderar?

Är det värt att fixa skivbromsar till den? Verkar finnas fästen för det.

Ursäkta att jag har så mycket frågor?

Mvh

Hjälp en novis!
Sålänge vbromsarna funkar så är det inte nödvändigt å köpa nya, bättre spara dom pengarna till en bättre mer lämpad skogscykel.

Finns en hel del sidor?
Jag brukar använda bike24.com bikester.se chainreactioncycles.com wiggle.se bike-components.com

Hjälp en novis!
Är det Shimano står det troligen nån beteckning på drevet - "klingan" på cykelspråk.

Alternativt om du kan se vad vevpartiet heter eller googla fram någon specifikation på cykeln; bildsök tills du hittar så kan du få årsmodell etc.

Skivbroms kräver nytt framhjul. Cykeln saknar frambroms ser jag, rätt vanligt på dirt då man vill göra tricks som att snurra styret. En V-broms är billigt att montera.

Jag ser att armarna för snabbspännarna för hjulen pekar nedåt. Försök få dem att sitta längs med gaffel/ ram så de inte slås loss i skogen.

Cykeln passar perfekt för bus på tex en pumptrack eller BMX bana och är ett bra komplement till en stigcykel skulle jag säga.

Du kan inte höja sadeln på cykeln för "sittcykling" utan att byta till en längre sadelstolpe, men det är tveksamt om 1/ det finns långa nog 2/ ramen håller om de finns. Minst 8-10cm instick brukar vara normen, ta det inte som sanning dock.... Men du blir stark av att stå!

Hjälp en novis!
Tack för alla utförliga svar och tips! Väldigt bra forum detta verkar det som!

Ska ta till mig informationen och fixa det som skas, sedan blir de till att börja mata på ute bland stigarna?

Hjälp en novis!
Frågan är om det kommer va så kul att mata på med helt fel typ av cykel på stigarna!?

Men visst, du har den & det är ju bara att prova!

Tillbaka
Topp