Hjälp en nybörjare, kedjan hoppar efter byte av däck

Med totalt 0 erfarenhet av cykelmek bytte jag idag till dubbdäck på ena cykeln, gick fint tänkte jag, men nu när jag ska ut på testtur så slackar kedjan när jag slutar trampa/trampar bakåt och efter några sekunder hoppar kedjan av.

Vad har jag gjort för fel / vad har jag nu haft sönder? Några tips på saker att testa?

Tack!

Bilagor

• kedja.jpg
    kedja.jpg
    906.1 KB · Besök: 357
Med totalt 0 erfarenhet av cykelmek bytte jag idag till dubbdäck på ena cykeln, gick fint tänkte jag, men nu när jag ska ut på testtur så slackar kedjan när jag slutar trampa/trampar bakåt och efter några sekunder hoppar kedjan av.

Vad har jag gjort för fel / vad har jag nu haft sönder? Några tips på saker att testa?

Tack!
Bodyn roterar inte utan kassetten snurrar med när du slutar trampa, kolla så att du monterat tillbaka allt som innan.

Jo har försökt monterat allt som innat, har ju egentligen inte gjort något med kedjan mer än att släppt på den när jag bytte däck men tänkte om det fanns något man lätt missar.

När du satte tillbaka hjulet tror jag att du trädde kedjan fel. Jag föreslår att du lossar bakhjulet igen. Då kommer du att märka att det inte är lika lätt att ta av längre. ;.)

Åtminstone just nu så ser det ut som att kedjan ligger en kugg fel på framdrevet.

Edit: eller när jag försöker kolla igen så var det nog fel det jag skrev...

Ser ut som att kassett och framdrev är riktigt slitna förövrigt

Edit: Inte riktigt helt säker efter närmare titt

varning för killgissning/man splaining:
Går kedjan rätt efter kassetten ner till 1a trissan på växlen? Jag tycker nämligen det ser ut som att kedjan inte ligger rätt på kuggarna på övre trissan.
1731320564325.png

Du alltså inte rört något annat än att ta av hjulet, byta däck och sedan återmontera hjulet?
I så fall gissar jag på att bodyn (med kassett) hoppat ut läge på navet.
Ta av hjulet igen, kolla så att bodyn bottnar i navet och återmontera sedan.

Du alltså inte rört något annat än att ta av hjulet, byta däck och sedan återmontera hjulet?
I så fall gissar jag på att bodyn (med kassett) hoppat ut läge på navet.
Ta av hjulet igen, kolla så att bodyn bottnar i navet och återmontera sedan.
Tack alla för engagerade svar! Lite annat kom mellan här men dags igen.

Jag tog av hjulet, bytte däck och återmonterade - MEN skulle kanske nämnt att under denna process så trillade kassetten av hjulet helt plötsligt och jag satte helt enkelt på den igen och drog fast hjulet med thru axeln... är det här jag fallerat?

Tack alla för engagerade svar! Lite annat kom mellan här men dags igen.

Jag tog av hjulet, bytte däck och återmonterade - MEN skulle kanske nämnt att under denna process så trillade kassetten av hjulet helt plötsligt och jag satte helt enkelt på den igen och drog fast hjulet med thru axeln... är det här jag fallerat?
Endcapen och/eller en distans innanför frihjulsbodyn kan ha försvunnit när kassetten trillade av.

Kassetten har aldrig trillat av för mig. Tycker nog du ska ta dig till en cykelmek.
Axelbrott? - Nä, man bör inte gissa.
Ska det förresten inte vara en genomgående s k snabbkoppling? Ser ingen på översta bilden.

Kassetten har aldrig trillat av för mig. Tycker nog du ska ta dig till en cykelmek.
Vissa bodys, bl a DT Swiss, kan man ploppa av med fingerkraft. Jag har fått göra ofrivillig rengöring och återfettning av ratchets på mina DT-hjul ett par gånger pga av att kassett och body trillat av i onödan...

Axelbrott? - Nä, man bör inte gissa.
Ska det förresten inte vara en genomgående s k snabbkoppling? Ser ingen på översta bilden.
Tycker också att det ser ut som axeln inte är gängad i botten.

Tillbaka
Topp