Hjälp en nybörjare med renovering av landsvägscykel

Parmesan

Medlem
Hej allihop! Har ganska nyligen blivit intresserad av cyklar och har precis införskaffat mig en Giant Peloton 7000 landsvägscykel från 1998. Hade tänkt att rusta upp den lite då den stått oanvänd länge och skulle behöva lite kärlek.

Jag är nybörjare har jag lite svårt att hitta informationen jag söker på nätet och hoppas att någon vänlig person kan vägleda mig.

1: Har kommit fram till att kassetten/bakdrevet, kedjan, samt det mindre framdrevet behöver bytas. Det större framdrevet ser ut att vara oanvänt och undrar om man måste byta alla dreven och bakre derailleur samtidigt?

Det står Exage 300EX på främre och bakre derailleur.
Vilken kassett ska jag välja som passar, då det finns en hel uppsjö med alternativ med olika varianter?
Kasetten som sitter på nu är 28-13, med 7st kuggar på enheten.

2: Tänkte montera en flatbar med nya bromshandtag då jag inte gillar bockstyre. Vilka konsoller/bromshandtag ska man välja? Finns ju för V-brake, (mekanisk) skivbroms och cantilever, men det kanske inte spelar någon roll vad man väljer så länge bromsvajern passar i bromshandtaget? Ska byta alla vajrar + höljen.
3: Vilka bromsklossar ska man ha? Tror hjulen är aluminium och kommer från Rigida France. Är de bra? Bromsoken är av cantilever-typ (tror jag?) På däcket står det 700x23c. Bromsytan på fälgen är ca 8mm hög. Passar vilka bromsklossar som helst för cantilever bromsok?

Mottar gärna tips och länkar till de olika komponenterna då jag inte heller riktigt vet vart man beställer ifrån för bästa pris.

Tack på förhand och all hjälp är välkommen!

Med vänlig hälsning

Bilagor

• B5A34B87-09D5-4F61-A41B-6EC94C29A33E.jpeg
    B5A34B87-09D5-4F61-A41B-6EC94C29A33E.jpeg
    693.4 KB · Besök: 242
  • 8A0E95E0-36DE-476D-9C6D-13FC5BC1CEEF.png
    8A0E95E0-36DE-476D-9C6D-13FC5BC1CEEF.png
    261.4 KB · Besök: 238
  • 762DD396-023C-4E0F-A0DC-26E27B393E87.png
    762DD396-023C-4E0F-A0DC-26E27B393E87.png
    376.2 KB · Besök: 246
  • 40EB20FC-94AB-47E3-93D2-3F105365E6D9.jpeg
    40EB20FC-94AB-47E3-93D2-3F105365E6D9.jpeg
    568.5 KB · Besök: 233
  • EF8304D6-98FD-46F9-8FA7-1561AC957D69.jpeg
    EF8304D6-98FD-46F9-8FA7-1561AC957D69.jpeg
    791.5 KB · Besök: 265
  • 500EA5B3-E6B4-4AC8-9889-216A46126576.jpeg
    500EA5B3-E6B4-4AC8-9889-216A46126576.jpeg
    1 MB · Besök: 270
  • 4C460A18-5BA1-4221-A01E-4751392A3533.jpeg
    4C460A18-5BA1-4221-A01E-4751392A3533.jpeg
    396.1 KB · Besök: 260
  • ACB8F6B6-3C41-4747-B2BE-C5B55CCF7099.jpeg
    ACB8F6B6-3C41-4747-B2BE-C5B55CCF7099.jpeg
    415.7 KB · Besök: 172
  • 87AF0CD1-9D05-4408-8A9A-CFDA75D1DE08.jpeg
    87AF0CD1-9D05-4408-8A9A-CFDA75D1DE08.jpeg
    558.1 KB · Besök: 182
  • 79243911-21F0-464D-8BF1-23D24EBC0D50.jpeg
    79243911-21F0-464D-8BF1-23D24EBC0D50.jpeg
    806 KB · Besök: 191
  • D6990AD2-D364-4B77-9B09-6E15C3B3303F.jpeg
    D6990AD2-D364-4B77-9B09-6E15C3B3303F.jpeg
    670.4 KB · Besök: 277
Hej allihop! Har ganska nyligen blivit intresserad av cyklar och har precis införskaffat mig en Giant Peloton 7000 landsvägscykel från 1998. Hade tänkt att rusta upp den lite då den stått oanvänd länge och skulle behöva lite kärlek.

Jag är nybörjare har jag lite svårt att hitta informationen jag söker på nätet och hoppas att någon vänlig person kan vägleda mig.

1: Har kommit fram till att kassetten/bakdrevet, kedjan, samt det mindre framdrevet behöver bytas. Det större framdrevet ser ut att vara oanvänt och undrar om man måste byta alla dreven och bakre derailleur samtidigt?

Det står Exage 300EX på främre och bakre derailleur.
Vilken kassett ska jag välja som passar, då det finns en hel uppsjö med alternativ med olika varianter?
Kasetten som sitter på nu är 28-13, med 7st kuggar på enheten.

2: Tänkte montera en flatbar med nya bromshandtag då jag inte gillar bockstyre. Vilka konsoller/bromshandtag ska man välja? Finns ju för V-brake, (mekanisk) skivbroms och cantilever, men det kanske inte spelar någon roll vad man väljer så länge bromsvajern passar i bromshandtaget? Ska byta alla vajrar + höljen.
3: Vilka bromsklossar ska man ha? Tror hjulen är aluminium och kommer från Rigida France. Är de bra? Bromsoken är av cantilever-typ (tror jag?) På däcket står det 700x23c. Bromsytan på fälgen är ca 8mm hög. Passar vilka bromsklossar som helst för cantilever bromsok?

Mottar gärna tips och länkar till de olika komponenterna då jag inte heller riktigt vet vart man beställer ifrån för bästa pris.

Tack på förhand och all hjälp är välkommen!

Med vänlig hälsning
Ett kedjehjul(fram) och en klinga(bak) är sliten när en ny kedja "kuggar över", inte förr. Tre av bultarna på veven är inte original. Troligen inte hellre det stora kedjehjulet. Bromsarna är s.k. Dual pivot, sidodrag. Det är oklart vilket märke baknavet har. På kassettens låsring står det både SR och Suntour.

Frikrans, tror jag det är, och Suntour, ska nog bytas, även om de vanligen håller nästan hur länge som helst, och då brukar följa en ny kedja. Framklingorna håller ett bra tag till. 200 kr för frikrans och 100 kr för kedjan? Personligen tycker jag inte du ska byta till rakt styre: Det är så skönt att kunna flytta händerna, ducka för motvinden, mm.
Moderna däck kommer att göra cykeln snabbare. 'Skulle satsa på racerdäck i det lägre prissegmentet, och gärna med färg som matchar cykelns skinande blanka kulör. 24:or brukar passa bra till litet äldre cyklar. /.../ De här kanske https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.2178.70936/michelin-cykeldack-pro4-service-course-vikbart ...Oj, vad priserna gått upp! J-a inflation! Får börja vända ut och in på de jag har.

Frikrans, tror jag det är, och Suntour, ska nog bytas, även om de vanligen håller nästan hur länge som helst, och då brukar följa en ny kedja. Framklingorna håller ett bra tag till. 200 kr för frikrans och 100 kr för kedjan? Personligen tycker jag inte du ska byta till rakt styre: Det är så skönt att kunna flytta händerna, ducka för motvinden, mm.
Moderna däck kommer att göra cykeln snabbare. 'Skulle satsa på racerdäck i det lägre prissegmentet, och gärna med färg som matchar cykelns skinande blanka kulör. 24:or brukar passa bra till litet äldre cyklar. /.../ De här kanske https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.2178.70936/michelin-cykeldack-pro4-service-course-vikbart ...Oj, vad priserna gått upp! J-a inflation! Får börja vända ut och in på de jag har.
Nja, cykeln är från 90-talet så då är det nog en kassett iaf men det lär väl framgå när den väl demonterats.
Om inte reglagen är indexerade utan friktion skall det gå bra att öka till en åttadelat kassett med den befintliga växelapparaten. En SS cage klarar max 28 kuggar bak men det går att mäta sig fram till. Om CC mellan trissorna är längre än 50 mm är det en SG ( medium) och klarar lite större största krans.

När du byter bromsklossarna se då till att få av ’cartridge’modell (tex Shimano 105) med utbytbara klossar. De är styvare och ger bättre bromsverkan än de integrerade som sitter på nu.

1. Troligtvis klarar du dig med ny kassett/frikrans och kedja. Bakväxeln ser fin ut (och passar utmärkt till cykeln). Vad gäller rangen på kassetten, hur är den att cykla på idag? Har du inget att klaga på, så köp nåt liknande (då funkar det ju). Vill du ha lättare lättaste växel kan du testa med andra utväxlingar (större största drev på kassetten) men det är inte säkert att det går.
2. Ska du testa/byta till flatbar tycker jag du ska köpa nytt styre och styrstam, och spara originalet som det är nu (trevligt att kunna återställa till originalskick). V-bromsar har en annan dragning än lvg-bromsar så du får skaffa rätt handtag för att det ska funka.
3. Bromsarna är gissningsvis gamla och bör troligtvis bytas. Skaffa nya avsedda för alufälg.

Det är inte lätt att ser på dina bilden, framförallt inte drevet fram, men drivlinan ser inte särskilt sliten ut. Kanske behöver ingenting bytas eller bara kedjan.

Det är inte lätt att ser på dina bilden, framförallt inte drevet fram, men drivlinan ser inte särskilt sliten ut. Kanske behöver ingenting bytas eller bara kedjan.
En rengörning och byte av den "lite" bortglömda kedjan kan mycket väl räcka.

Cykeln har sjudelad frikrans. Växelreglagen är troligen Shimano SL-A400 indexerade för sjudelat. Det torde vara en träningsracer. Rakt styre och ramväxlar tycker jag är jobbigt, men smaken är som baken. Du kan köra vilka äldre, indexerade månntenbajk-reglage som helst för sjudelat om du nu ska byta bort det fina bockstyret.. ?

Tack för alla otroligt hjälpsamma svar! ?

Anledningen till flatbar är att jag framförallt kommer använda cykeln till enklare pendling i stan. Kommer givetvis spara originaldelarna så de går att montera om jag skulle vilja konvertera till bockstyret igen.

Likaså med ramväxlarna - tänker att jag testar att köra med de befintliga modulerna på ramen tills vidare och så får jag isåfall byta till växelreglage på styret vid ett senare skede.
Växelreglaget har distinkta steg. Misstänker att det är 7st steg som ni nämner, så det är bra att veta att jag behöver ett frihjul med 7 växlar om den ska vara kompatibel! Frågan är ju dock vilken modell & tillverkare av frihjul som passar? Kanske får gå till en verkstad och rådfråga kring detta då det kanske inte är helt enkelt att veta av bilderna.
Frihjulet bak har lite problem med att engagera ibland, vilket jag misstänker är pga. gammalt fett eller liknande inuti som gör att den inte fungerar toppen. Dessutom är kuggarna på vissa drev ganska spetsiga/slitna.

Bromsbelägg ska också bytas och har fått bra tips med vilka klossar som jag kan montera. Bra tips med catridge! Tänker att dessa kanske är bra?https://bikable.se/reservdelar/brom...shimano-bromsklossar-bla-dura-ace-ultegra-105
Vad gäller däck och slang - Vad jag förstår är det ofta ramen och gaffel som avgör vilken maxdimension man kan ha på däckeni bredd. Avståndet i bredd mellan fälg och däck är ca 38mm totalt. Fälgens bredd (mätt vid bromsytan på fälgen) är 18mm. Går det att montera 25mm eller 28mm däck på fälgarna tro? Har läst att många är nöjda med GP5000 så det kankse kan vara ett alternativ?

Finns det något man ska tänka på vid köp av slang?
Återigen, tack för alla svar!

Med vänlig hälsning

Neeej, dra dig ur medan tid är! Snart googlar du på begrepp som "PBP" och "sämskinn i cykelbyxorna". Alla "vänliga" svar ovan är från vålnader likt dem i Sagan om ringen som försöker dra ner Frodo i träsket, med skillnaden att de har hjälm på huvudet med en keps UNDER hjälmen!!1!1

;)

Neeej, dra dig ur medan tid är! Snart googlar du på begrepp som "PBP" och "sämskinn i cykelbyxorna". Alla "vänliga" svar ovan är från vålnader likt dem i Sagan om ringen som försöker dra ner Frodo i träsket, med skillnaden att de har hjälm på huvudet med en keps UNDER hjälmen!!1!1

;)
Åh, Döda träsken. Ett av mina favoritpartier.

Senast redigerad av en moderator:
Dessutom är kuggarna på vissa drev ganska spetsiga/slitna.

Bromsbelägg ska också bytas och har fått bra tips med vilka klossar som jag kan montera. Bra tips med catridge! Tänker att dessa kanske är bra?https://bikable.se/reservdelar/brom...shimano-bromsklossar-bla-dura-ace-ultegra-105
Vad gäller däck och slang - Vad jag förstår är det ofta ramen och gaffel som avgör vilken maxdimension man kan ha på däckeni bredd. Avståndet i bredd mellan fälg och däck är ca 38mm totalt. Fälgens bredd (mätt vid bromsytan på fälgen) är 18mm. Går det att montera 25mm eller 28mm däck på fälgarna tro? Har läst att många är nöjda med GP5000 så det kankse kan vara ett alternativ?
Kassettdreven brukar ha några spetsiga kugg för att underlätta växling. Jag tycket att drivlinan ser nästintill oanvänd ut.

Ser ut som ramen har fästen för skärmar vilket förklarar lite extra utrymme kring hjulen. Kontrollera utrymmet vid kedjestag och vevlagerhylsan där utrymmet ibland kan vara litet.
Fälgar 18 mm breda utvändigt är troligtvis ca 13 mm invändigt. Fungerar säkert med 28 mm, men däcken kan ändå behöva relativt högt tryck för att inte slingra under fälgen. Trenden att använda lågt tryck och breda däck fungerar bäst med breda fälgar.

Nya däck och bromsklossar tror jag räcker. Nytt fett i nav och styrlager. Kontroll av vevlager och pedallager.

Jag hade gjort som så, att jag rengjort hela drivlinan mycket bättre än vad den är nu, den ser rätt skitig ut, och därefter dokumenterat både med närbilder och papper och penna, exakt vilka komponenterna är.

Sedan om du ändå ska beställa hem grejer, så köp en kedjemätare, eller chain wear indicator, som det också kallas. Så vet du i framtiden när det är dags att byta kedja. Kedja till sjudelad kassett ska väl bytas när den är 0.75% sliten och i så fall skulle denna mätare duga, för 25 kr på bikester.
Bike24 har 9 olika mätare att välja bland:

1. Troligtvis klarar du dig med ny kassett/frikrans och kedja. Bakväxeln ser fin ut (och passar utmärkt till cykeln). Vad gäller rangen på kassetten, hur är den att cykla på idag? Har du inget att klaga på, så köp nåt liknande (då funkar det ju). Vill du ha lättare lättaste växel kan du testa med andra utväxlingar (större största drev på kassetten) men det är inte säkert att det går.
2. Ska du testa/byta till flatbar tycker jag du ska köpa nytt styre och styrstam, och spara originalet som det är nu (trevligt att kunna återställa till originalskick). V-bromsar har en annan dragning än lvg-bromsar så du får skaffa rätt handtag för att det ska funka.
3. Bromsarna är gissningsvis gamla och bör troligtvis bytas. Skaffa nya avsedda för alufälg.
Varför ska han byta bromsar, menar Du bromsklossarna? V-bromsar kan inte monteras på den ramen.

Liten update kring bygget!
Har fixat fram ett styre, bromshandtag med short pull som passar till bromsoken, pedaler samt sadel.

Pedalerna har jag monterat isär helt och rengjort grundligt, samt fettat in lager och återmonterat.
Tyvärr saknas det dust-caps. Är det någon som vet vart man kan få tag på detta till pedalerna?
Sadeln är en brun Mundialita mockasadel som jag tror kommer bli kanon på cykeln!

Har fått loss vevpartiet och rengjort dreven fram och de ser i princip oanvända ut!
De har utväxlingen 52/42. Frihjulet bak är utbytt till ett nytt Shimano med 14-28 utväxling.
Jag funderar på om detta är bra utväxling?

Ska man ta ut byta ut de främre dreven mot ett par mindre, kanske? Tar gärna lite tips på hur man ska tänka kring utväxling!
Kedjan ska ändå bytas, så hade ju varit fint att göra ett eventuellt drevbyte i samband med att jag ändå byter kedja.

Cykeln har blivit ordentligt rengjort och fälgarna fått sig en omgång för att få bort alla svarta broms och gummirester från bromsbeläggen. Tyvärr har förra ägaren inte bytt bromsbelägg och de var såpass slitna att de hade börjat slita på insidan av fälgen så att anodiseringen har gått bort en bit in från bromsytan.

Vevlagret är kasst, det måste bytas! Har kommit fram till att jag behöver ett verktyg för låsringen, samt en hylsa för själva vevlagret (typ parktool BBT-22). Är det någon som vet vilket vevlager som passar och vilka gängor som det är utifrån bilderna? Mottar gärna tips på vilka vevlager som är bra kvalité!

Bredden på bottom bracket är 68mm
Längden på den fyrkantiga axeln är ca 112mm
Ytterdiametern är 40mm (alltså på ramen)

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning

AA69E874-F5C0-4365-90B7-4FA5371583BA.jpeg
E88755B5-3C87-43C5-9C9A-F897F084F7D9_1_105_c.jpeg
9BF7C933-D20E-4E73-AB2C-838DD7DC9B4C_1_105_c.jpeg
D0E4429D-9C7A-4F6A-80C6-A36C19FAD754_1_105_c.jpeg
EA741C10-CA7C-45EE-BD28-30BE37F4AFFB_1_105_c.jpeg
F7CE0EC9-5EEE-4388-928B-B89AF752F5EB_1_105_c.jpeg
E9593131-84C1-4F16-B1B7-C9E11A242B74_1_105_c.jpeg

Vanlig BSA-gänga (engelsk gänga) i vevhuset. Googla på ditt vevparti och kolla vilken längd det vill ha på vevlageraxeln.

Edit: Är det ett Exage 300 ska du ha 113 mm.

Vanlig BSA-gänga (engelsk gänga) i vevhuset. Googla på ditt vevparti och kolla vilken längd det vill ha på vevlageraxeln.

Edit: Är det ett Exage 300 ska du ha 113 mm.
Yes, sitter Exage 300 växelkomponenter på cykeln. Hur påverkar axelbredden? Är axelbredden relaterat till vevpartiet så att säga? Alltså om man t.ex har Campagnolo vevparti så behöver man en annan axelbredd för att det ska passa och inte slå i ramen, eller hur fungerar det? Med vänlig hälsning

Yes, sitter Exage 300 växelkomponenter på cykeln. Hur påverkar axelbredden? Är axelbredden relaterat till vevpartiet så att säga? Alltså om man t.ex har Campagnolo vevparti så behöver man en annan axelbredd för att det ska passa och inte slå i ramen, eller hur fungerar det? Med vänlig hälsning
Ja, olika vevpartier kräver olika bredder på vevlageraxeln. Det handlar om att få en bra kedjelinje. På ett tvådelat racerparti som ditt ska det vara cirka 43,5 mm cc mellan sadelröret och en punkt mitt emellan de två kedjedreven (som vissa benämner klingor). Campa kräver i de flesta fall en mycket smalare axel än t ex Shimano. 103 mm brukar vara standard på lite nyare Campagrejer för fyrkantsaxel.

Ja, olika vevpartier kräver olika bredder på vevlageraxeln. Det handlar om att få en bra kedjelinje. På ett tvådelat racerparti som ditt ska det vara cirka 43,5 mm cc mellan sadelröret och en punkt mitt emellan de två kedjedreven (som vissa benämner klingor). Campa kräver i de flesta fall en mycket smalare axel än t ex Shimano. 103 mm brukar vara standard på lite nyare Campagrejer för fyrkantsaxel.
Då förstår jag, tack för förklarinhen! Har du någon koll kring utväxling? Klingorna är 52/42 och de kanske är något stora om man cyklar i backar och liknande?

Om man skulle byta klingorna eller vevpartiet till något annat, vilka klingor skulle vara mest ”allround” för vardagscykling? Behöver man isåfall också byta andra komponenter så som framväxel, eller går det bara att göra en ny inställning av befintliga komponenter?
Med vänlig hälsning

Då förstår jag, tack för förklarinhen! Har du någon koll kring utväxling? Klingorna är 52/42 och de kanske är något stora om man cyklar i backar och liknande?

Om man skulle byta klingorna eller vevpartiet till något annat, vilka klingor skulle vara mest ”allround” för vardagscykling? Behöver man isåfall också byta andra komponenter så som framväxel, eller går det bara att göra en ny inställning av befintliga komponenter?
Med vänlig hälsning
52/42 är en gammal standard för landsvägscyklar. Generellt var dreven större förr, man cyklade nog på ett lite annat sätt. Det verkar inte ha varit lika mycket fokus på kadens, istället stod man upp och bröt i backarna. Jag själv kör 52/39 fram och 12-25 bak på mina racers och brukar få kommentarer om det, att det inte går att utnyttja så tunga växlar och blablabla. Personligen förstår jag inte hur man kan ha typ 46 som största kedjedrev, trampar ur 46-11 redan i ganska modesta nedförsbackar. Så smaken är som baken. På min vardagscykel för korta ärenden i stan har jag 48/38 fram och 12-28 bak. Använder nästan aldrig lilla klingan.

Med vänlig hälsning
52-39 fram och 28 bak som största krans räcker gott till 95% av alla svenska landsvägsbackar.
Du behöver inte ändra någonting om du bara byter den mindre klingan till 39 från 42. Är du svag i benen så byt till en 36-klinga fram. ;)

52/42 är en gammal standard för landsvägscyklar. Generellt var dreven större förr, man cyklade nog på ett lite annat sätt. Det verkar inte ha varit lika mycket fokus på kadens, istället stod man upp och bröt i backarna. Jag själv kör 52/39 fram och 12-25 bak på mina racers och brukar få kommentarer om det, att det inte går att utnyttja så tunga växlar och blablabla. Personligen förstår jag inte hur man kan ha typ 46 som största kedjedrev, trampar ur 46-11 redan i ganska modesta nedförsbackar. Så smaken är som baken. På min vardagscykel för korta ärenden i stan har jag 48/38 fram och 12-28 bak. Använder nästan aldrig lilla klingan.
Det var först nu i somras när jag började cykla med wattmätare som jag förstod hur mycket mer skonsamt högre kadens är för benen.

(Eller så är jag svag i benen helt enkelt)

Det var först nu i somras när jag började cykla med wattmätare som jag förstod hur mycket mer skonsamt högre kadens är för benen.

(Eller så är jag svag i benen helt enkelt)
Jag har tyvärr inte råd med wattmätare, men kan tänka mig att det är väldigt intressant!

52-39 fram och 28 bak som största krans räcker gott till 95% av alla svenska landsvägsbackar.
Du behöver inte ändra någonting om du bara byter den mindre klingan till 39 från 42. Är du svag i benen så byt till en 36-klinga fram. ;)
BCD på vevpartiet begränsar hur liten klinga som passar. Är det 130 mm så är minsta klinga 39 (eller om det är 38).

Det finns även olika standarder på fyrkantaxeln, JIS och Campagnolo! De är inte kompatibla, profilen är olika. Dvs man kan nog kränga vevarmen på axeln men den kommer att lossna och ramla av just när man är som längst hemifrån.
Sedan handlar utväxlingen väldigt mycket om hur stark och vältränat man är. Kadens har varit med i bilden åtminstone de senaste femtio åren så någon nymodighet är det absolut inte.

Det finns även olika standarder på fyrkantaxeln, JIS och Campagnolo! De är inte kompatibla, profilen är olika. Dvs man kan nog kränga vevarmen på axeln men den kommer att lossna och ramla av just när man är som längst hemifrån.
Sedan handlar utväxlingen väldigt mycket om hur stark och vältränat man är. Kadens har varit med i bilden åtminstone de senaste femtio åren så någon nymodighet är det absolut inte.
Alright, jag förstår. Det är väldigt rörigt med alla dessa olika standarder och vad som passar och inte!
Tänker att jag kanske bara behåller befintligt vevparti och klingor och byter ut vevlagret för denna cykeln och så får jag grotta ner mig i djupet inför nästa cykel istället. Vill egentligen ha en äldre vintage Bianchi men kom över denna som ett bra första projekt! ?

Alright, jag förstår. Det är väldigt rörigt med alla dessa olika standarder och vad som passar och inte!
Tänker att jag kanske bara behåller befintligt vevparti och klingor och byter ut vevlagret för denna cykeln och så får jag grotta ner mig i djupet inför nästa cykel istället. Vill egentligen ha en äldre vintage Bianchi men kom över denna som ett bra första projekt! ?
Är det inte just Campagnolovevparti på din cykel har du JIS och kan i princip köpa en passande vevaxel i närmaste affär.

Är det inte just Campagnolovevparti på din cykel har du JIS och kan i princip köpa en passande vevaxel i närmaste affär.
Nej det är inget Campagnolovevparti, tog bara det som ett exempel till den tidigare frågan i tråden ? Kommer nog lägga en större beställning på delar ganska snart.

Angående däck, passar 28mm däckbredd till dessa fälgarna tro? Sitter 23 på nu. Skulle behöva ny slang också.
Bredd mellan gaffeln fram är ca 38mm och liknande bak.
Fälgbredden är 18mm från utsidan. Har inte mätt insidan ännu då däcken fortfarande sitter på fälgen.

Nej det är inget Campagnolovevparti, tog bara det som ett exempel till den tidigare frågan i tråden ? Kommer nog lägga en större beställning på delar ganska snart.

Angående däck, passar 28mm däckbredd till dessa fälgarna tro? Sitter 23 på nu. Skulle behöva ny slang också.
Bredd mellan gaffeln fram är ca 38mm och liknande bak.
Fälgbredden är 18mm från utsidan. Har inte mätt insidan ännu då däcken fortfarande sitter på fälgen.
Kanske 14 mm id, går bra med 28 mm. Men kolla även att däcken får plats på höjden, i framgaffel och bakom vevaxeln.

Och jag vill hävda att kompakt, dvs 50-34 fram passar 95% och i synnerhet nybörjare bäst. Med 28 största bak.
Spänstfenomen kan säkert klara tyngre men vi andra tänker på knäna.

Liten update.
Har beställt en drös med delar nu och ungefär hälften har kommit hittils.

Har fått loss framgaffeln och rengjort allting och det ser väldigt bra ut med tanke på ålder! Det nedre lagret i gaffeln såg lite grisigt ut men blev riktigt fint efter en rengöring!

Passade på att fota vevarmarna. CPI-9 står det inuti.

Har stött på patrull med låsringen till vevlagret enligt bild. Köpte något skitverktyg som uppenbarligen inte är av tillräckligt bra kvalité?

Misstänker att det är Park Tool HCW-5 eller motsvarande som jag behöver? Är der rimligt med 300kr + frakt för en bit laserskuren metall som man använder 1 gång…? Vet inte ens om den passar, så någon får gärna tipsa om verktyg!

Finns det någon vänlig själ i Göteborg som skulle kunna tänka sig att låna ut ett verktyg, alternativt hjälpa mig få loss låsringen utan att totalt haverera den?

Until next time!
Med vänlig hälsning,

Bilagor

• 9915305A-938B-4CB7-980B-926A9A48719E.jpeg
    9915305A-938B-4CB7-980B-926A9A48719E.jpeg
    982.2 KB · Besök: 91
  • 074EBF6E-BFCA-4C5F-9EC7-98B59C10066C.jpeg
    074EBF6E-BFCA-4C5F-9EC7-98B59C10066C.jpeg
    483.2 KB · Besök: 92
  • 4DF01685-4A6A-4CC9-9A63-A902296A38ED.jpeg
    4DF01685-4A6A-4CC9-9A63-A902296A38ED.jpeg
    606.7 KB · Besök: 98
  • 8162430C-4634-4B14-BA71-BEB357CF8347.jpeg
    8162430C-4634-4B14-BA71-BEB357CF8347.jpeg
    665.2 KB · Besök: 86
  • 0A7E80D9-8CC3-43A7-A50B-3FF5BDE84BA2.jpeg
    0A7E80D9-8CC3-43A7-A50B-3FF5BDE84BA2.jpeg
    782.8 KB · Besök: 102
  • 4B71ABF5-F4B1-4725-8DF9-00D8A2D201AA.jpeg
    4B71ABF5-F4B1-4725-8DF9-00D8A2D201AA.jpeg
    496.2 KB · Besök: 91
Har en sån här https://www.bike-discount.de/en/radon-comp-2in1-hook-wrench vilket jag har för mig motsvarar hcw-5 som jag gärna byter mot en finare öl eller så för att det är kul att byta saker.

Jag kommer troligen inte använda den igen efter att ha uppdaterat i ett liknande projekt så bra om den kommer till användning!

Bor i GBG, dra ett PM om det är intressant ?

Sitter det så öppet går det bra med hammare och dorn. Knacka på lite försiktigt så löser det sig. Se upp med vilket håll bara.

Stort tack till @ratstew till köpet av verktyget för att få bort vevlagret!
När jag väl fick bort vevlagret visade det sig att det var en cup & cone-lager som satt där så jag fixade till de befintliga lagren och satte i nya lösa lagerkulor istället för lagerkransarna som satt där då de var rätt slitna.

Nu är cykeln i stort sett färdig! Endast nya handtag som saknas så försök att förbise handtagen som sitter på för tillfället ?
Sedan senaste inlägget har jag riktat framhjulet och spännt upp slappa ekrar. Har även bytt kulorna i hjullagret samt polerat upp konerna på framaxeln, så nu rullar den väldigt fint! Har även bytt växelkablar, bromskablar, kedja, samt justerat växlarna och krängt på nya däck + slang.

Var precis ute på första provturen och måste säga att den är väldigt skön att cykla på! Inte speciellt ryckig eller liknade på ojämt underlag så det är verkligen toppen!

Gjorde lite research på cykeln och vad jag kan hitta verkar det vara double butted stålram med Chromoly 4130 med 0.9mm godstjocklek mot ändarna och 0.6mm på mitten av rören.

Tack allihop för den fina hjälpen jag fått! ? Nu blir man sugen på att påbörja nästa projekt!

Edit: Vägde precis cykeln och den klockar in på 11.2kg

Bilagor

• 8368AE99-D027-4437-9102-846B7F496C03.jpeg
    8368AE99-D027-4437-9102-846B7F496C03.jpeg
    464.5 KB · Besök: 110
  • 42C82534-2532-4CE0-A49E-E63F9CFB8DEA_1_102_o.jpeg
    42C82534-2532-4CE0-A49E-E63F9CFB8DEA_1_102_o.jpeg
    340.2 KB · Besök: 130
  • 26970C8E-3829-42AF-953B-4CCDCCF5FECF_1_102_o.jpeg
    26970C8E-3829-42AF-953B-4CCDCCF5FECF_1_102_o.jpeg
    791.8 KB · Besök: 126
  • 5E2E859F-F5FE-4254-B8FD-C1F1D56D0637_1_102_o.jpeg
    5E2E859F-F5FE-4254-B8FD-C1F1D56D0637_1_102_o.jpeg
    968.2 KB · Besök: 133
  • 395B0006-867D-4A90-B486-07B5E455D0FA_1_105_c.jpeg
    395B0006-867D-4A90-B486-07B5E455D0FA_1_105_c.jpeg
    69.4 KB · Besök: 111
  • 6D56E126-3D6F-49E5-A7F4-2A63CDA9AD3C_1_105_c.jpeg
    6D56E126-3D6F-49E5-A7F4-2A63CDA9AD3C_1_105_c.jpeg
    116.8 KB · Besök: 105
  • 072F174B-0D8E-4C9B-8F65-7CB6BB8AE897_1_105_c.jpeg
    072F174B-0D8E-4C9B-8F65-7CB6BB8AE897_1_105_c.jpeg
    86.9 KB · Besök: 99
  • FAC829FC-F9EC-4186-99B6-80F39BE153ED_1_105_c.jpeg
    FAC829FC-F9EC-4186-99B6-80F39BE153ED_1_105_c.jpeg
    187.5 KB · Besök: 98
  • 89E33AB6-FAA1-4A13-8D95-EFE3518204BB_1_105_c.jpeg
    89E33AB6-FAA1-4A13-8D95-EFE3518204BB_1_105_c.jpeg
    187.4 KB · Besök: 97
  • FA16D596-CC37-4E1C-BD3F-BB9356A92127_1_105_c.jpeg
    FA16D596-CC37-4E1C-BD3F-BB9356A92127_1_105_c.jpeg
    66.6 KB · Besök: 103
  • E14854B1-2153-434C-95D2-60AE963A24ED_1_105_c.jpeg
    E14854B1-2153-434C-95D2-60AE963A24ED_1_105_c.jpeg
    65.4 KB · Besök: 116
  • F4D7B3B0-0048-489C-A7BA-A0219268B112_1_102_o.jpeg
    F4D7B3B0-0048-489C-A7BA-A0219268B112_1_102_o.jpeg
    934.5 KB · Besök: 117
Senast ändrad:
Stort tack till @ratstew till köpet av verktyget för att få bort vevlagret!
När jag väl fick bort vevlagret visade det sig att det var en cup & cone-lager som satt där så jag fixade till de befintliga lagren och satte i nya lösa lagerkulor istället för lagerkransarna som satt där då de var rätt slitna.

Nu är cykeln i stort sett färdig! Endast nya handtag som saknas så försök att förbise handtagen som sitter på för tillfället ?
Sedan senaste inlägget har jag riktat framhjulet och spännt upp slappa ekrar. Har även bytt kulorna i hjullagret samt polerat upp konerna på framaxeln, så nu rullar den väldigt fint! Har även bytt växelkablar, bromskablar, kedja, samt justerat växlarna och krängt på nya däck + slang.

Var precis ute på första provturen och måste säga att den är väldigt skön att cykla på! Inte speciellt ryckig eller liknade på ojämt underlag så det är verkligen toppen!

Gjorde lite research på cykeln och vad jag kan hitta verkar det vara double butted stålram med Chromoly 4130 med 0.9mm godstjocklek mot ändarna och 0.6mm på mitten av rören.

Tack allihop för den fina hjälpen jag fått! ? Nu blir man sugen på att påbörja nästa projekt!

Edit: Vägde precis cykeln och den klockar in på 11.2kg
Snyggt jobbat! Om Du har kvar "dammskydden" till vevarna bör Du skruva dit dem igen. De ska sydda gängan i veven, men ifh förhindra att vevarmsbulten gängas av. Sker det förstörs veven. "dammskydden" måste vara av stål.

Tillbaka
Topp