Hjälp en nybörjare med renovering av landsvägscykel

Parmesan

Medlem
Hej allihop! Har ganska nyligen blivit intresserad av cyklar och har precis införskaffat mig en Giant Peloton 7000 landsvägscykel från 1998. Hade tänkt att rusta upp den lite då den stått oanvänd länge och skulle behöva lite kärlek.

Jag är nybörjare har jag lite svårt att hitta informationen jag söker på nätet och hoppas att någon vänlig person kan vägleda mig.

1: Har kommit fram till att kassetten/bakdrevet, kedjan, samt det mindre framdrevet behöver bytas. Det större framdrevet ser ut att vara oanvänt och undrar om man måste byta alla dreven och bakre derailleur samtidigt?

Det står Exage 300EX på främre och bakre derailleur.
Vilken kassett ska jag välja som passar, då det finns en hel uppsjö med alternativ med olika varianter?
Kasetten som sitter på nu är 28-13, med 7st kuggar på enheten.

2: Tänkte montera en flatbar med nya bromshandtag då jag inte gillar bockstyre. Vilka konsoller/bromshandtag ska man välja? Finns ju för V-brake, (mekanisk) skivbroms och cantilever, men det kanske inte spelar någon roll vad man väljer så länge bromsvajern passar i bromshandtaget? Ska byta alla vajrar + höljen.
3: Vilka bromsklossar ska man ha? Tror hjulen är aluminium och kommer från Rigida France. Är de bra? Bromsoken är av cantilever-typ (tror jag?) På däcket står det 700x23c. Bromsytan på fälgen är ca 8mm hög. Passar vilka bromsklossar som helst för cantilever bromsok?

Mottar gärna tips och länkar till de olika komponenterna då jag inte heller riktigt vet vart man beställer ifrån för bästa pris.

Tack på förhand och all hjälp är välkommen!

Med vänlig hälsning

Bilagor

• B5A34B87-09D5-4F61-A41B-6EC94C29A33E.jpeg
    B5A34B87-09D5-4F61-A41B-6EC94C29A33E.jpeg
    693.4 KB · Besök: 242
  • 8A0E95E0-36DE-476D-9C6D-13FC5BC1CEEF.png
    8A0E95E0-36DE-476D-9C6D-13FC5BC1CEEF.png
    261.4 KB · Besök: 238
  • 762DD396-023C-4E0F-A0DC-26E27B393E87.png
    762DD396-023C-4E0F-A0DC-26E27B393E87.png