Hjälp! Från elcykel till "vanlig" pendling.

SannaK

Ny medlem
Halloj!

Jag har alltid tagit mig runt på cykel som barn och ungdom då mamma inte hade körkort, dock med klassisk damcykel. Sen flyttade jag till Göteborg och slutade cykla vilket var en sorg. Sommaren 2017 köpte jag en elcykel på biltema och började cykla till jobbet vilket är en sträcka på ca 11 km enkel väg, fantastiskt! Dessvärre har batteriet på cykeln börjat bli redigt kasst och i kombination med att cykeln är tung samt har tre halvkassa växlar så har jag börjat fundera på om jag inte ska treat myself och köpa mig en hybridcykel istället.

Mitt mål är att cykla till jobbet (Hisingen-Mölndal) så ofta jag orkar och känner att det är kul. Inga fantasier om att cykla i full fart, dessutom har jag ca åtta trafikljus på väg till jobbet så det blir en del stopp.

Är kvinna, 163 cm. Har en budget på kanske 7-8 000?

Har spanat en del här på forumet och lite på nätet, men när det gäller en bättre cykel än min Sjösala så är jag lost. Har planer på att svänga förbi cykelhuset/sportson/trek/bikefixx men gillar inte att komma helt oförberedd. Vad ska jag tänka på? Några bra tips för en "nybörjare"?

att inte köpa en 'damcykel' för de blir snabbt tagna av buset. oavsett typ av cykel, lås alltid fast den med ett lås som står emot bultsax. sveriges mest stulna cykel heter monark karin.

i övrigt skulle jag satsa på en lätt cykel med låg ram. den skulle i mitt fall hellre vara en begagnad kvalitetshoj än prispressad mellanmjölk. för pendling i en spårvagnsstad får däcken gärna vara bortåt 50 mm, men åtminstone 37.

se till att ha några lätta växlar så du orkar med backarna över guldheden.

snabba starter från rödljus underlättas av navväxel, men viktstraffet av ett sådant är drygt.

Cykelbranschen är väldigt homogen. Likartade pengar köper dig jämförbart bra cyklar oavsett vad det är för fabrikat.
Lite mer kanske om det är en Cube eller Radon än ifall det är en Crescent, Scott eller Cannondale.
Så fundera hur du vill cykla. Vill du cykla dig svettig så ska du nog ha lite mer framåtlutad sittställning än vad du hade på din 3-växlade.
Antalet växlar man ”behöver” kan diskuteras i det oändliga.
Jag som har kinkiga knän, och gillar när det känns precis rätt tycker att cykling blir markant trevligare från 5 växlar och uppåt.
Navväxlar kräver mindre underhåll än utanpåliggande växlar, men utanpåliggande ger lättare bakhjul och större flexibilitet.
För nyttocykling rekommenderar jag en cykel med skärmar o pakethållare. Och rejäla stänklappar.

Navväxlar eller utanpåliggande, det borde väl vara ett viktigt val. Inga växlar är väl helt underhållsfria, men i sanningens namn är nog utanpåluggande lute mera krävande då det gäller att hålla rent och kanske i viss mån även justering.

Har du möjlighet att tvätta drivpaketet regelbundet? Skall hojen stå ute mycket? Cyklar du i slask och salt?

Kan ju vara intressant att ta ställning till.

Jag gissar att du tar Göta Älv-bron och rullar genom stan mot Mölndal. Med många stopp är det skönt med en ”rapp” cykel som inte är seg att dra igång från stillastående.

Mitt råd är att undvika hybridcyklar med fjädergaffel och titta på en cykel med stel gaffel. Anledningen är att billigare cyklar har ganska dåliga gafflar, så det blir onödig vikt och komplexitet.

Utanpåliggande växlar är nästa. Vikt igen samt kännbar (liten men kännbar) friktion.

En cykel med bara utanpåliggande bakväxel och då 9-10 växlad. Igen mindre komplext och mindre vikt.

EDIT: Skivbromsar! :)

Däcken får som tidigare nämnt gärna vara skapligt tilltagna så man får lite komfort den vägen. 37 och uppåt är ett bra råd.

Skärmar, antingen originalmonterade eller eftermontera.

Begagnat finns det gott om och man kommer långt med att titta på det allmänna skicket. Däremot är lite lurigt om man inte kan meka själv.

Rätt storlek är nödvändigt.

Gå till affärerna och dina vänner och prova lite olika cyklar (inkl damtrallor och mtb) och känn hur de känns. Gå på magkänsla, trivs du på cykeln, känns den skön, är den snygg och viktigast - är det kul att cykla på den ?

Det finns så många cyklar i världen, så köp en som gör dig glad.

Senast ändrad:
kais01 sa:
att inte köpa en 'damcykel' för de blir snabbt tagna av buset. oavsett typ av cykel, lås alltid fast den med ett lås som står emot bultsax. sveriges mest stulna cykel heter monark karin.

i övrigt skulle jag satsa på en lätt cykel med låg ram. den skulle i mitt fall hellre vara en begagnad kvalitetshoj än prispressad mellanmjölk. för pendling i en spårvagnsstad får däcken gärna vara bortåt 50 mm, men åtminstone 37.

se till att ha några lätta växlar så du orkar med backarna över guldheden.

snabba starter från rödljus underlättas av navväxel, men viktstraffet av ett sådant är drygt.

Tack för svar! Är inte omöjlig när det kommer till pris, behöver jag lägga på en tusenlapp eller så är jag inte den som är den.

Har både cykelrum till boendet och tak över huvudet för cykeln på jobbet (samt inlåst) så den ska inte behöva stå helt oskyddad.

Guldheden slipper jag, har dock Göta älvsbron.

Snuten sa:
Navväxlar eller utanpåliggande, det borde väl vara ett viktigt val. Inga växlar är väl helt underhållsfria, men i sanningens namn är nog utanpåluggande lute mera krävande då det gäller att hålla rent och kanske i viss mån även justering.

Har du möjlighet att tvätta drivpaketet regelbundet? Skall hojen stå ute mycket? Cyklar du i slask och salt?

Kan ju vara intressant att ta ställning till.

Den kommer stå ute på så sätt att vi har en "cykelbur" på jobbet, tak men inte hela väggar. Så visst skydd finns. Hemma ställs den i cykelrum. Antagligen inte cykling i snö, livrädd efter att ha vurpat några gånger ?

11 km är relativt långt på trampcykel, särskilt om du har lite motvind, hoppas du är förberedd på det. Jag skulle inte vilja cykla 11 k med en upprätt damcykel med navväxel i snålblåst.. Så att ditt cyklande inte avtar. Ett klassiskt misstag är att köpa skräp (förlåt) och sen tänka att de här funkade inte så bra. En elcykel som ska ticka och gå i år efter år, inklusive batteri, kostar ca 20 000 och kommer inte från Biltema. Min egen är köpt begagnad 2012 och har gått året runt sen dess utan problem.
Men om du ska ha trampcykel så tror jag till skillnad från andra att du får avsevärt bättre saker om du lämnar Sverige och handlar i tex Tyskland. VIkt är en bra indikator, en lättare cykel har förmodligen också ram och hjul med bättre egenskaper.
Ang vinter så tänk på att med elhoj så kan du sätta på rejäla dubbdäck som man kanske inte vill ha på en trampcykel pgav att de går trögt, och så kanske du kan bli en vintercyklist :)

Johan44 har en tydlig poäng, en elcykel och en trampcykel är två helt olika fordon. Det gemensamma är väl att man är lika utsatt för väder och vind, men ansträngningsmässigt är det stor skillnad.

Bra beslut att dumpa elcykeln! Efter några veckors pendlande kommer du att märka att du blir starkare och starkare och att 11 km är precis lagom för att njuta och samla tankarna inför eller efter arbetsdagen.
Om du vill ha rakt styre, så håller jag med Kristoffer R, satsa på en lätt "räserhybrid" med stel gaffel och utanpåliggande växlar. Då blir det roligare att cykla.
Skärmar är skönt att ha när det är blött på marken, se till att butiken hjälper dig att montera det när du köper cykeln.

när det gäller vintercykling är det som nämnts viktigt för cykelns och din egen uthållighet med skärmar och en stänklapp fram som går nästan ner till asfalten.

vissa cyklar är bättre än andra på halt underlag, har med geometrin att göra. det är tyvärr inte ovanligt att de vill kasta åt sidan i det läget, och det här är svårt att värdera vid en provcykling sommartid. med fetare däck minskar ofta problemet.

det kan förresten vara värt att lägga några kronor på lättrullande däck med bra punkaskydd. köper du nytt be eventuellt handlaren byta. kolla på bikecyclerollingresistance hur däcken som medföljer verkar. det här gör stor skillnad i hur hojen känns.

ta med en bagagevåg!! acceptera under inga förhållanden en pendlingscykel över 15 kg inkluderat pakethållare, lås och skärmar. gärna ett par tre kilo mindre, men sedan börjar det nog kosta över ditt riktmärke.

Kristoffer R sa:
Jag gissar att du tar Göta Älv-bron och rullar genom stan mot Mölndal. Med många stopp är det skönt med en ”rapp” cykel som inte är seg att dra igång från stillastående.

Mitt råd är att undvika hybridcyklar med fjädergaffel och titta på en cykel med stel gaffel. Anledningen är att billigare cyklar har ganska dåliga gafflar, så det blir onödig vikt och komplexitet.

Utanpåliggande växlar är nästa. Vikt igen samt kännbar (liten men kännbar) friktion.

En cykel med bara utanpåliggande bakväxel och då 9-10 växlad. Igen mindre komplext och mindre vikt.

EDIT: Skivbromsar! :)

Däcken får som tidigare nämnt gärna vara skapligt tilltagna så man får lite komfort den vägen. 37 och uppåt är ett bra råd.

Skärmar, antingen originalmonterade eller eftermontera.

Begagnat finns det gott om och man kommer långt med att titta på det allmänna skicket. Däremot är lite lurigt om man inte kan meka själv.

Rätt storlek är nödvändigt.

Gå till affärerna och dina vänner och prova lite olika cyklar (inkl damtrallor och mtb) och känn hur de känns. Gå på magkänsla, trivs du på cykeln, känns den skön, är den snygg och viktigast - är det kul att cykla på den ?

Det finns så många cyklar i världen, så köp en som gör dig glad.

Tack för input! Helt rätt i cykelvägen, Göta älvsbron och genom stan.

Det får helt enkelt bli en trip till en cykelaffär, klämma och känna lite!

johan44 sa:
11 km är relativt långt på trampcykel, särskilt om du har lite motvind, hoppas du är förberedd på det. Jag skulle inte vilja cykla 11 k med en upprätt damcykel med navväxel i snålblåst.. Så att ditt cyklande inte avtar. Ett klassiskt misstag är att köpa skräp (förlåt) och sen tänka att de här funkade inte så bra. En elcykel som ska ticka och gå i år efter år, inklusive batteri, kostar ca 20 000 och kommer inte från Biltema. Min egen är köpt begagnad 2012 och har gått året runt sen dess utan problem.
Men om du ska ha trampcykel så tror jag till skillnad från andra att du får avsevärt bättre saker om du lämnar Sverige och handlar i tex Tyskland. VIkt är en bra indikator, en lättare cykel har förmodligen också ram och hjul med bättre egenskaper.
Ang vinter så tänk på att med elhoj så kan du sätta på rejäla dubbdäck som man kanske inte vill ha på en trampcykel pgav att de går trögt, och så kanske du kan bli en vintercyklist :)

Väl medveten om att cykeln från biltema inte är någon kvalitet, tanken var att se om jag över huvud taget skulle cykla och få lite rutin på att skippa spårvagnen. Och dit har jag definitivt kommit. Och vill som sagt steppa upp från klassisk damcykel, för den har jag inga tankar på att cykla 11 km på :)

Det går så klart att cykla 11 km, även med dubbdäck. Man behöver ingen elmoped för det. En cykel kan förresten användas hela livet om den underhålls, medan elcyklar mer är av typen slit och släng.
I alla fall så kan något sådant här vara lämpligt,
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=193464;menu=1000,173,205;page=14
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=193467;menu=1000,173,205;page=14

Navväxel med 8 växlar, bälte istället för kedja. D v s så underhållsfritt det går att få. Dessutom breda däck som lätt klarar av spårvagnsspår och annat.
11-växlade nav är ännu bättre underhållsmässigt men de är för dyra för budgeten och det är onödigt många växlar.
Just de här exemplaren kan eventuellt passa eller vara lite för höga beroende på hur långa ben du har i förhållande till kroppslängd.
De behöver även kompletteras med skärmar och pakethållare.

Lingon sa:
Bra beslut att dumpa elcykeln! Efter några veckors pendlande kommer du att märka att du blir starkare och starkare och att 11 km är precis lagom för att njuta och samla tankarna inför eller efter arbetsdagen.
Om du vill ha rakt styre, så håller jag med Kristoffer R, satsa på en lätt "räserhybrid" med stel gaffel och utanpåliggande växlar. Då blir det roligare att cykla.
Skärmar är skönt att ha när det är blött på marken, se till att butiken hjälper dig att montera det när du köper cykeln.

Tack! Cykling har så många fördelar, vardagsmotion, slipper folk på vagnen, egentid och lämna jobbet bakom sig :)

kais01 sa:
när det gäller vintercykling är det som nämnts viktigt för cykelns och din egen uthållighet med skärmar och en stänklapp fram som går nästan ner till asfalten.

vissa cyklar är bättre än andra på halt underlag, har med geometrin att göra. det är tyvärr inte ovanligt att de vill kasta åt sidan i det läget, och det här är svårt att värdera vid en provcykling sommartid. med fetare däck minskar ofta problemet.

det kan förresten vara värt att lägga några kronor på lättrullande däck med bra punkaskydd. köper du nytt be eventuellt handlaren byta. kolla på bikecyclerollingresistance hur däcken som medföljer verkar. det här gör stor skillnad i hur hojen känns.

ta med en bagagevåg!! acceptera under inga förhållanden en pendlingscykel över 15 kg inkluderat pakethållare, lås och skärmar. gärna ett par tre kilo mindre, men sedan börjar det nog kosta över ditt riktmärke.

Just viktimässigt så har jag snappat upp att runt 15 kg totalt är okej.

Jag är inte omöjlig med pris, kan slänga på en tusenlapp eller så om det är vad som behövs för att få en cykel att trivas med.

Köpte en sån till min fru för 4-5 år sen. Den rullar året runt sen dess. Bara tickar på. Samt är väldigt fin känsla att cykla på.

SannaK sa:
Du har ju Åkes på hisingen och Karlssons i majorna.
Två bra ställen att klämma på cyklar.
Sen är det ju fredag och då kan en sväng in till linné kanske stå på kartan och där finns ju Merida och Trek -stores vid sveaplan...

emmer sa:
SannaK sa:
Sen är det ju fredag och då kan en sväng in till linné kanske stå på kartan och där finns ju Merida och Trek -stores vid sveaplan...
Trodde Åkes mest sålde skeppshults stålhärken?

perzzon sa:
emmer sa:
SannaK sa:
Trodde Åkes mest sålde skeppshults stålhärken?
Låter som om även du borde titta in där :-)
(Om inget radikalt hänt senaste året...)

Har inget emot att få fördommar krossade så det får jag väl göra.
Min erfarenhet är mest från att ha lämnat in ett par alpinskidor för renovering för många år sen.

Tillbaka
Topp